Kirjoittaja Aihe: Akun suunnittelua 500 ESP:n  (Luettu 6282 kertaa)

Rotary

  • Vieras
Akun suunnittelua 500 ESP:n
« : 13 Tammikuu, 2010, 06:37:11 »
Jengi vissiin lentelee aika pitkälle jollain luokkaa 6S 2650 mah akuilla tuota Espiä?

Oletteko kikkailleet esim kahdella 3s akulla ja yhdistelleet niitä? Onko täähän jotain suosituksia yleensä olemassa tai sen isompia hyötyjä?

Mulla on nyt matkalla suomeen 2 kpl noita 6S 2650 malleja, joten niillä alkuun, mutta sitten löytyy vielä 2 kpl 4S 3000mah 35C akkuja. Meneekö noi isoiksi jo, jos laittaa 2 kpl rinnan? Riittääkö toi 14.4v ylipäätään tolle 500L mosalle?


Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Akun suunnittelua 500 ESP:n
« Vastaus #1 : 13 Tammikuu, 2010, 08:28:42 »
Oletteko kikkailleet esim kahdella 3s akulla ja yhdistelleet niitä? Onko täähän jotain suosituksia yleensä olemassa tai sen isompia hyötyjä?
"Kikkailu" on ehkä hieman liian kummelimainen termi tähän väliin, akkujen sarjaankytkeminen kun on kuitenkin aivan standardi toimenpide. Eli kyllä, juu. Kahden 3S pakan sarjaankytkemiselle 500-luokan kopteriin ei ole oikeastaan muita esteitä, kuin akkujen virranantokyky. Mikäli akut kestävät virran jonka viissatku haluaa imeä, on homma ok.

Rinnankytkentä on sikäli helpompi rasti, että akkukohtainen virta puolittuu. Puolet kopterin käyttämästä virrasta kulkee toisen akun, puolet toisen kautta. Sarjaankytkennässä yhtä suuri virta (eli koko kopterin ottama siivu) kulkee kummankin akun läpi -> tarvitaan hyvä C-luokitus. Siitä voidaan keskustella pitkään ja hartaasti, pitääkö kahden sarjaankytkettävän akun olla täsmälleen samasta erästä ja yhtä paljon käytettyjä, eli käytännössä uudesta asti 2x3S -nipuksi naitettuja. Itse olen sillä mielellä, että jos akut ovat suht' koht' samaa merkkiä ja suurin piirtein yhtä paljon käytettyjä eikä sarjaankytkettyä pakkaa lennä liian tyhjäksi, ei ongelmia esiinny.

Mulla on nyt matkalla suomeen 2 kpl noita 6S 2650 malleja, joten niillä alkuun, mutta sitten löytyy vielä 2 kpl 4S 3000mah 35C akkuja. Meneekö noi isoiksi jo, jos laittaa 2 kpl rinnan? Riittääkö toi 14.4v ylipäätään tolle 500L mosalle?
Menee isoksi verrattuna jännitteeseen. Rinnankytkemällä saisit saman jännitteen, mutta kaksinkertaisen kapasiteetin. Sarjaankytkennällä taas jännite nousee liian korkeaksi. Tuo nelikennoisen pakan jännite on valitettavasti alakanttiin 500:lle ja nupin kierrokset jäävät aivan liian pieniksi. Ei siinä juuri suurikaan kapasiteetti auta, jos kopteri ei jaksa nousa maasta liian pienien kierrosten vuoksi... :) Pinionin voi toki vaihtaa suuremmaksi ja nostaa kierroksia tätä kautta, mutta samalla moottorin vetämä virta kipuaa jyrkästi ja voi törmätä omiin, noparin tai akun rajoihin hyvin nopeasti. Tarkistamatta ja hihasta ravistamalla veikkaisin, että 14.4 volttia on 500L-moottorille kyllä siinä mielessä tarpeeksi, että se pyörii. 500 ESP:n nopari taisi olla speksattu 3S-6S.

Noparin ja moottorin vaihtamalla voisit kytkeä nuo mainitsemasi 4S akut sarjaan, jolloin saisit 8S-setupin. Puheiden mukaan moinen setuppi aiheuttaa "insane power! LOL".

Eli: Odottele vain akkujasi, noista nykyisistä ei nähdäkseni tähän hätään apuaja ole.

JCA

  • Vieras
Vs: Akun suunnittelua 500 ESP:n
« Vastaus #2 : 13 Tammikuu, 2010, 11:47:37 »

Mulla oli alkuun 2x 3S 2150mAh akut ESPissä. Ihan vaan sellaasella deans adapterilla kiinni ja rokkenroll..
En mie montaa leijutusta niillä lentänyt kun tilasin jo pari 6S pakkaa. Eli tätä nykyä mennään 6S 2100mAh -akuilla. Nuo on vähän liian köykäset 500:een, sais olla juurikin semmoset 2650mAh akut.

Rotary

  • Vieras
Vs: Akun suunnittelua 500 ESP:n
« Vastaus #3 : 13 Tammikuu, 2010, 15:47:46 »
Oletteko kikkailleet esim kahdella 3s akulla ja yhdistelleet niitä? Onko täähän jotain suosituksia yleensä olemassa tai sen isompia hyötyjä?
"Kikkailu" on ehkä hieman liian kummelimainen termi tähän väliin, akkujen sarjaankytkeminen kun on kuitenkin aivan standardi toimenpide. Eli kyllä, juu. Kahden 3S pakan sarjaankytkemiselle 500-luokan kopteriin ei ole oikeastaan muita esteitä, kuin akkujen virranantokyky. Mikäli akut kestävät virran jonka viissatku haluaa imeä, on homma ok.

Rinnankytkentä on sikäli helpompi rasti, että akkukohtainen virta puolittuu. Puolet kopterin käyttämästä virrasta kulkee toisen akun, puolet toisen kautta. Sarjaankytkennässä yhtä suuri virta (eli koko kopterin ottama siivu) kulkee kummankin akun läpi -> tarvitaan hyvä C-luokitus. Siitä voidaan keskustella pitkään ja hartaasti, pitääkö kahden sarjaankytkettävän akun olla täsmälleen samasta erästä ja yhtä paljon käytettyjä, eli käytännössä uudesta asti 2x3S -nipuksi naitettuja. Itse olen sillä mielellä, että jos akut ovat suht' koht' samaa merkkiä ja suurin piirtein yhtä paljon käytettyjä eikä sarjaankytkettyä pakkaa lennä liian tyhjäksi, ei ongelmia esiinny.

Mulla on nyt matkalla suomeen 2 kpl noita 6S 2650 malleja, joten niillä alkuun, mutta sitten löytyy vielä 2 kpl 4S 3000mah 35C akkuja. Meneekö noi isoiksi jo, jos laittaa 2 kpl rinnan? Riittääkö toi 14.4v ylipäätään tolle 500L mosalle?
Menee isoksi verrattuna jännitteeseen. Rinnankytkemällä saisit saman jännitteen, mutta kaksinkertaisen kapasiteetin. Sarjaankytkennällä taas jännite nousee liian korkeaksi. Tuo nelikennoisen pakan jännite on valitettavasti alakanttiin 500:lle ja nupin kierrokset jäävät aivan liian pieniksi. Ei siinä juuri suurikaan kapasiteetti auta, jos kopteri ei jaksa nousa maasta liian pienien kierrosten vuoksi... :) Pinionin voi toki vaihtaa suuremmaksi ja nostaa kierroksia tätä kautta, mutta samalla moottorin vetämä virta kipuaa jyrkästi ja voi törmätä omiin, noparin tai akun rajoihin hyvin nopeasti. Tarkistamatta ja hihasta ravistamalla veikkaisin, että 14.4 volttia on 500L-moottorille kyllä siinä mielessä tarpeeksi, että se pyörii. 500 ESP:n nopari taisi olla speksattu 3S-6S.

Noparin ja moottorin vaihtamalla voisit kytkeä nuo mainitsemasi 4S akut sarjaan, jolloin saisit 8S-setupin. Puheiden mukaan moinen setuppi aiheuttaa "insane power! LOL".

Eli: Odottele vain akkujasi, noista nykyisistä ei nähdäkseni tähän hätään apuaja ole.

Allright.

Hain tässä vähän sitä yleistä linjaakin tolle akun valinnalle, koska kun tekee sen VIRHEEN  :P, että naputtaa googlettimeen t-rex 500 battery, niin pääsee niin sekavaan maailmaan, että niistä ei ota hullukaan selvää.

Nuo 6S 2650 taitaa siis olla yleisimmät käytetyt....Miksi nou ämpärit kuulostaa omaan korvaan alhaisilta, kun markkinoilla olisi vaikka 4000 milliämpärisiä?

Kuinkas sitten 5S?

Mulle tulee toi kopukin vasta perjantaina, joten ei sen puoleen hätää noista akuista joita hyllyssä on  ;D

Tää on nyt eka sähkökopu ja olen ujosti pihalla noista esim justiinsa pinjoni- ym valinnoista suhteessa akkuun. Eli en ole oikein sisäistänyt tota akun kapsiteetin suhdetta muihin osiin (motti, nopari,pinjoni)

Onko näistä olemassa jossain jotain luettavaa, vai pitääkö kysellä vaan niinkuin aina  ;D

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Akun suunnittelua 500 ESP:n
« Vastaus #4 : 13 Tammikuu, 2010, 15:47:50 »
Riittääkö toi 14.4v ylipäätään tolle 500L mosalle?

Ohjekirjan mukaan 500ESP:iä voi ajaa myös 4-kennoisella. Manuaalista taitaa löytyä myös taulukko, josta saa vähän osviittaa pinjoneitten, virrankulutuksen ja kierroslukujen suhteen. Käytännössä voi olla vaikea saada kahta 4-kennoista mahtumaan, ja painoakin kertyy aika paljon. Kokeilemalla selviää.

6-kennoinen LiPo on aika optimaalinen. Ainakin perus-500:n canopy on aika ahdas, mutta pienen modauksen jälkeen kyytiin mahtuu reilumpikin akku. Oma valintani on 6S1P 3000 mAh.
« Viimeksi muokattu: 13 Tammikuu, 2010, 15:49:25 kirjoittanut MTHS »

JCA

  • Vieras
Vs: Akun suunnittelua 500 ESP:n
« Vastaus #5 : 13 Tammikuu, 2010, 15:58:19 »
Miksi nou ämpärit kuulostaa omaan korvaan alhaisilta, kun markkinoilla olisi vaikka 4000 milliämpärisiä?

Paino lisääntyy aika kovasti jo tuommosella 4 tonnisella akulla. Tuo 2650 on kuulumma sellanen justisa sopiva kovempaankin pyöritykseen, 4000 milliämpärisellä alkaa olemaan painoa sen verran että soveltuu varmaan paremmin leijutteluun ja sellaseen skaalamaiseen lentelyyn.. (? Veikkaus)

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Akun suunnittelua 500 ESP:n
« Vastaus #6 : 13 Tammikuu, 2010, 16:04:02 »
Moikka,

Perus sääntönä voidaan pitää sitä, että mitä korkeammat voltit, sen parempi koska ampeereita ei tarvitse imeä niin lujaa ulos. Tämä parantaa sähkölaitteiden hyötysuhdetta ja on ystävällisempiä akuille jolloin niiden käyttöikä paranee. Siksi 6 kennon lipo olisi parhaina tuon kokoiseen kopteriin. Tällöin kennojenkaan ei tarvitse olla niin suuria vaan tosiaan jotkut 2600mAh akut riittää.

TREX 500 ESP:n mukana tulee nopari ja moottori jotka on mitoitettu tuollaiselle S6 pakalle, joten siksi sitä on helppoa suositella. Itse hommasin aikoinaan oman trex 500 esp:n mukaan Alignin omia S6 2600 akkuja. Ne ovat pituudeltaan sellaisia, että ne pitää sijoittaa juuri oikein jotta mahtuvat kopan sisää. Myöhemmin hommasin tämmöisen Hyperinon akun http://www.trex-store.com/akku-2600mah-p-984.html johon olen ollut todella tyytyväinen, näitä on siis helppoa suositella.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Rotary

  • Vieras
Vs: Akun suunnittelua 500 ESP:n
« Vastaus #7 : 13 Tammikuu, 2010, 16:42:57 »
Moikka,

Perus sääntönä voidaan pitää sitä, että mitä korkeammat voltit, sen parempi koska ampeereita ei tarvitse imeä niin lujaa ulos. Tämä parantaa sähkölaitteiden hyötysuhdetta ja on ystävällisempiä akuille jolloin niiden käyttöikä paranee. Siksi 6 kennon lipo olisi parhaina tuon kokoiseen kopteriin. Tällöin kennojenkaan ei tarvitse olla niin suuria vaan tosiaan jotkut 2600mAh akut riittää.

TREX 500 ESP:n mukana tulee nopari ja moottori jotka on mitoitettu tuollaiselle S6 pakalle, joten siksi sitä on helppoa suositella. Itse hommasin aikoinaan oman trex 500 esp:n mukaan Alignin omia S6 2600 akkuja. Ne ovat pituudeltaan sellaisia, että ne pitää sijoittaa juuri oikein jotta mahtuvat kopan sisää. Myöhemmin hommasin tämmöisen Hyperinon akun http://www.trex-store.com/akku-2600mah-p-984.html johon olen ollut todella tyytyväinen, näitä on siis helppoa suositella.

--
Timo

kettu kuittaa

Poissa Masaimies

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Kunnon torppi ratkaisee säätöongelmat
Vs: Akun suunnittelua 500 ESP:n
« Vastaus #8 : 15 Maaliskuu, 2010, 22:34:34 »
 >:(kettu vois myös toimitaa ne myymänsä akut ostajalle joka niitä odottelee
T-Rex 500. "isi"  (18x torpattu)
T-Rex 500."poika" (16x torpattu ja haudattu)
T-Rex 500 (haudattu )
T-Rex 500 uusi
DX8   ja DX7

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Akun suunnittelua 500 ESP:n
« Vastaus #9 : 15 Maaliskuu, 2010, 22:49:32 »
Lentoajat on käytännössä ihan samat 2200 mAh:n 30C (6s) akulla kuin painavammalla 2600 mAh:n akulla.

- 4D -
fourdee

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Akun suunnittelua 500 ESP:n
« Vastaus #10 : 15 Maaliskuu, 2010, 23:26:53 »
Mä käytän 6S 4000mAh pelkästään FPV käyttöön rakennetussa viissatasessa. Sillä saa 10min lentoajan. Kevyt ja ketterä se laite ei kyllä ole.

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Akun suunnittelua 500 ESP:n
« Vastaus #11 : 16 Maaliskuu, 2010, 09:43:28 »
Kun on kyseessä ko. kopteri ja akkuvalinnat niin lainaan tätä ketjua kysellen onko kellään kokemusta life- akuista 500 Rexissä?

Painoa toki tulee lisää mutta näin aloittelussa se ei haitanne. Lentoajan lyheneminenkään ei haittaisi kun latauksen voi hoitaa nopeasti.

Suunnitelmissa olis kaksi 3s life pakkaa, nämä voisi sitten ladata suoraan 12v lyijyakusta alle 10 min/ akku (jos olen ymmärtänyt oikein). Vois pärjätä yhdelläkin akkuparilla. Näitten käyttö sarjaankytkettyinä sitten...

Luulisin että sopisivat lipoa paremmin koska ovat kestävämpiä "väärinkohtelua" vastaan, jatkuvaa virtaa saa 30c, riittänee sarjassakin vaikka jännite laskee 2x3s liponippuun verrattuna?

Heittäkää kommenttia joilla on vähän enemmän sähköstä tietoa!
Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Akun suunnittelua 500 ESP:n
« Vastaus #12 : 17 Maaliskuu, 2010, 21:17:35 »
Kun on kyseessä ko. kopteri ja akkuvalinnat niin lainaan tätä ketjua kysellen onko kellään kokemusta life- akuista 500 Rexissä?

http://www.kopterit.net/index.php?topic=3342.0

Kannattaa vähän tuota ketjuu lueskellä, Protos on suunnilleen saman kokonen kuin 500nen rexä. 6s riittänee, aika moni vaikuttaa ajelevan 7s:lläkin.

500sen tapauksessa ottasin ekana selvää mahtuuko Lifet kopan alle, on suunniteltu Lipoja silmälläpitäen ja niidenkin kanssa saattaa olla vähän tiukkaa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Akun suunnittelua 500 ESP:n
« Vastaus #13 : 18 Maaliskuu, 2010, 11:10:33 »
Joo, olen tuota ketjua joskus silmäillytkin, vielä ei ole vain sattunut silmiin 2x 3s life kokeiluja. Mutta kai se käy siinä missä lipoillakin jos nyt ei paremminkin.

Koppa voi tietysti olla ahdas, vaikka kaks triangeli- mallin pakkaa vois kiinnityksiä siirtämällä mennäkin. Jos ei, niin Protoksen koppaa kehiin, samalla ulkonäkökin paranisi  ;D

Sitten vain pikku aggrekaattia ostamaan :)
Structurally compromising impact
            -Club member-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
133 Vastauksia
70803 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Huhtikuu, 2014, 09:49:35
kirjoittanut Nemo
0 Vastauksia
1854 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2013, 09:52:59
kirjoittanut Teme
0 Vastauksia
1702 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Lokakuu, 2013, 22:10:06
kirjoittanut Dutchman
21 Vastauksia
8396 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2014, 18:58:50
kirjoittanut oskuk
15 Vastauksia
7028 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Maaliskuu, 2016, 17:46:47
kirjoittanut Luigi Cravatto