Oletteko kikkailleet esim kahdella 3s akulla ja yhdistelleet niitä? Onko täähän jotain suosituksia yleensä olemassa tai sen isompia hyötyjä?
"Kikkailu" on ehkä hieman liian kummelimainen termi tähän väliin, akkujen sarjaankytkeminen kun on kuitenkin aivan standardi toimenpide. Eli kyllä, juu. Kahden 3S pakan sarjaankytkemiselle 500-luokan kopteriin ei ole oikeastaan muita esteitä, kuin akkujen virranantokyky. Mikäli akut kestävät virran jonka viissatku haluaa imeä, on homma ok.
Rinnankytkentä on sikäli helpompi rasti, että akkukohtainen virta puolittuu. Puolet kopterin käyttämästä virrasta kulkee toisen akun, puolet toisen kautta. Sarjaankytkennässä yhtä suuri virta (eli koko kopterin ottama siivu) kulkee kummankin akun läpi -> tarvitaan hyvä C-luokitus. Siitä voidaan keskustella pitkään ja hartaasti, pitääkö kahden sarjaankytkettävän akun olla täsmälleen samasta erästä ja yhtä paljon käytettyjä, eli käytännössä uudesta asti 2x3S -nipuksi naitettuja. Itse olen sillä mielellä, että jos akut ovat suht' koht' samaa merkkiä ja suurin piirtein yhtä paljon käytettyjä eikä sarjaankytkettyä pakkaa lennä liian tyhjäksi, ei ongelmia esiinny.
Mulla on nyt matkalla suomeen 2 kpl noita 6S 2650 malleja, joten niillä alkuun, mutta sitten löytyy vielä 2 kpl 4S 3000mah 35C akkuja. Meneekö noi isoiksi jo, jos laittaa 2 kpl rinnan? Riittääkö toi 14.4v ylipäätään tolle 500L mosalle?
Menee isoksi verrattuna jännitteeseen. Rinnankytkemällä saisit saman jännitteen, mutta kaksinkertaisen kapasiteetin. Sarjaankytkennällä taas jännite nousee liian korkeaksi. Tuo nelikennoisen pakan jännite on valitettavasti alakanttiin 500:lle ja nupin kierrokset jäävät aivan liian pieniksi. Ei siinä juuri suurikaan kapasiteetti auta, jos kopteri ei jaksa nousa maasta liian pienien kierrosten vuoksi...
Pinionin voi toki vaihtaa suuremmaksi ja nostaa kierroksia tätä kautta, mutta samalla moottorin vetämä virta kipuaa jyrkästi ja voi törmätä omiin, noparin tai akun rajoihin hyvin nopeasti. Tarkistamatta ja hihasta ravistamalla veikkaisin, että 14.4 volttia on 500L-moottorille kyllä siinä mielessä tarpeeksi, että se pyörii. 500 ESP:n nopari taisi olla speksattu 3S-6S.
Noparin ja moottorin vaihtamalla voisit kytkeä nuo mainitsemasi 4S akut sarjaan, jolloin saisit 8S-setupin. Puheiden mukaan moinen setuppi aiheuttaa "insane power! LOL".
Eli: Odottele vain akkujasi, noista nykyisistä ei nähdäkseni tähän hätään apuaja ole.