Tämmösen listan joskus jostain löytänyt/tehnyt. Pätee pakopaineella polttoaineen syöttäviin motteihin (30- ja 50-luokan perusmoottorit OSsit/TTt mitä onkaan). YSsi/pumppuOSsi miehet voi modata tämän oman maun mukaan. Oon tuota samaa kyllä niissäkin käyttänyt kunhan soveltaa YSille yksisuuntaventtiilin tarkistuksen ja unohtaa pakokaasupaineistukseen liittyvät jutut mm. pakoputken pään tukkimiset yms. KopteriOSseista ei kokemusta, pumpullisista lennukoneista kylläkin. Näissäkään ei muuta eroa perustasolla kuin just tuo pakopainehomma.
Jos pytyssä tavaraa sopivasti ja hehku läsnä pitäs sen ainakin yrittää. Hörähtääkö se edes? Jos ei niin jompikumpi puuttuu.
Jos startteri ei tulpan kanssa jaksa kunnolla pyörittää niin "hätätilassa" (lue: Haluan tästä savut heti!!!) voi jättää tulppaa naftisti löysälle (puolipuristin
) ja sitten pyörittää. Heti kun starttaa niin kaasu pois ja sammutus tai jos on sairaan nopee niin tulppa kireelle. Tällä saa mottia lämpimäksi ja pyttyyn soveltuvat olosuhteet. Seuraavalla kerralla saattaa lähteä tulppa kireelläkin. Kopterihommissa tämä ei erityisen kätevää mutta lennuhommissa tuota aikanaan kovilla pakkasilla ja tyhjällä starttiakulla tullut sovellettua. En kuitenkaan tätä metodia suosittele kenellekkään koska tässä voi rikkoa tulpan kierteet tms. ja hosumisessa voi sattua vahinkoa sormille/kalustolle mutta hätätilassa, hätätilassa...
Kaukaisesti tietenkin on mahdollista että polttoaine on palamiskelvotonta mutta ei se kyllä kait kovin yleistä ole että täysin palamattomaksi menisi. Tarkista kuitenkin myyjältä kuinka vanhaa ja onko mahdollista että mukana vettä.
1. Kaasulinkistön säätö eli tyhjäkäynnillä sopivasti (jotain millin luokkaa) kurkku auki ja ennen kaikkea että kaasu toimii oikein päin.
2. Letkujen tarkistus, että ei reikiä, suodattimet auki yms. Yleisesti kaikki letkut kannattaa uuden tuttavuuden kanssa käyttää irti ja varmistaa ettei letkut nippojen/suodattimien tyvestä murtuneet. Myös tankin sisäisen letkutuksen tarkistus.
3. Startterin pyörimissuunta oikein (moottori pyörii vastapäivään edestäpäin)
4. Kokeile käsin starttikepillä että moottori pyörii vapaasti, ei nestelukkoa, mekaanista vaivaa tms.
5. Puolikas tankki polttoainetta (täydellä tankilla vuotaa herkemmin pakariin yms. vaivaa ja vajaa taas vaikeuttaa syöttöä). Kuitenkin sen verran vähän että polttoaineen pinta on alle tankin lähtönipan. Tällöin helpommin huomaa jos imuletku vuotaa.
6. PA-letku irti kaasarista ja pyöräytys startterilla varmistukseksi että tulee polttoainetta. Jos ei tule niin sormi pakoputken päähän ja pyöräytys. Näin saadaa lisäpainetta tankkiin ja polttoainetta pitäs viimeistään nyt tulla. Jos ei tule niin polttoainejärjestelmän tarkistus uudelleen.
7. Kun polttoainetta tulee pelkällä startterilla pyörittämällä niin PA-letku kiinni kaasariin.
8. Kaasarin pääneula kannattaa käyttää kokonaan kiinni (pistää muistiin paljonko oli auki) sitten kokonaan auki (irti asti) ja startterilla pyöräytys. Polttoainetta pitäis tulla neulan reiästä. Kun kunnossa niin neula paikalleen ja saman verran auki kuin alussa (jos ei tietoa niin yleisohje on kierros-puolitoista-kaksi)
9. Hehkutulppa irti ja tarkistus että se hehkuu kirkkaan oranssina.
10. Kun hehkutulppa on irti niin kaasua auki neljäsosa ja 10 sek pyöräytys startterilla ja tarkistaa että polttoainesumua tulee tulpan reiästä. Kannattaa laittaa rättiä eteen ettei tahmaannu paikat. Laita rätistä kuiva kohta niin siitä sitten näkee paljonko ainetta tulee. 10 sekunnin pyöräytyksellä pitäisi rättiin tulle selkeä kostea kohta. Jos ei niin voi kokeilla suurentaa kaasua kunnes selkeästi polttoainesumua tulee. Tavoite tällä leipomisella on saada pyttyyn likimain palamiselle suotuisat olosuhteet.
11. Tulppa paikalleen.
12. Kaasu tyhjäkäynnille.
13. Hehku paikoilleen ja lyhyitä (3-5 s) pyöräytyksiä startterilla. Startterin pitäis jaksaa pyörittää keveän kuuloisesti.
14. Jos ei starttaa niin sitten tämä lista alusta jos ei muuta keksi
Jotain tästäkin varmaan puuttuu vaan ei satu nyt silmään...
t. Oula
PS. Tämä siis on kroonisia starttivaivoja varten tämä. Päivittäiskäyttö polttiksissa (toivottavasti ja yleensä) helpompaa.