Kirjoittaja Aihe: Raptor 30 Käy ja kukkuu...  (Luettu 44631 kertaa)

Lapin Lentäjä

• Vieras
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #25 : 14 Tammikuu, 2010, 23:09:37 »
Moi minä käytän ainoastaan ENYA 3 tulppana.

okkei no onko kellään tietoa minkä mittainen tulpan pitäisi olla? kun 5.5mm menee eikä ota mäntään. os 8 näyttää olevan 4mm siis jenga osasta on kyse..

joo tältä päivää taas luovutettu. tänään sain tiedon et kone on ollut viimeksi 2kk sitten käynnissä.. koneen käytin pöydällä kaasarin putsasin huolella.löpöö tulee kun neulan otin pois ja statrttaan ja tulppa hehkuu punaisena. eli alkaa vahvasti vaikuttaan et löpö on parhaat päivänsä nähnyt.

Poissa nupi17

• Opetteleva torppari
  • **
    • omat sivut
« Vastaus #26 : 14 Tammikuu, 2010, 23:10:59 »
terve.

mulla on ollu muutama asp tulppa testailussa kun halpoja on niitä on kahta mittaa toisessa tulpassa on maininta idlebar joka on pidempi mutta on toiminut kaikissa koneissa joissa olen sitä kokeillut. tuo idlebar on joku suoja hehkulangan edessä en osaa paremmin selittää mutta kumpikin mitta käy.tuo lyhyempi tulppa on päällisin puolin ihan samanlainen kuin os8.vielä linkit mimmosia on.

http://www.himodel.com/engines/ASP_Glow_Plug_5I_IDLEBAR.html

http://www.himodel.com/engines/ASP_General_Glow_Plug_GP-1_for_2_&_4_Strock_Engines_GP-1.html

t:j-p
LEUKA RINTAAN JA KOHTI UUSIA PETTYMYKSIÄ

www.nupi.fi

Poissa jklockars

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #27 : 15 Tammikuu, 2010, 00:45:50 »
Tuolla onko se Enya3 vai o.s8 ei oo sen kannalta mitään merkitystä että se ei lähde käyntiin. Molemmat hyviä tulppia. Auton tulppaa en ehkä laittais sinne varsinkaan jos on eri pituinen.

Kun yrität startata moottoria niin tuleeko yhtään savun näköistä pakoputkesta?

Onko sulla riittävästi puristuksia siellä? pyöritä moottori käsin siihen kohtaan missä se on ns "jäykimmillään" ja pidä siinä hetki sen pitäis pystyä pitämään painetta ainakin jonkin aikaa. Tai koita kuriittas avata se moottori ja kato missä kunnossa männänrengas on. Jos kaikki on sillä puolenne kunnossa niin sitten alapuolella olevaa listaa voi vielä sulkea pois.

A: Tulppa rikki (palaako punaisena vai kirkkaan oranssina?)
B: Startterissa liian hitaat kierrokset, jos akkukoneella yrität varsinkin jollain halpiaisella niin ainakaan hitaalla puolella ei todellakaan ole riittävät kierrokset.
C: Kaasarissa joku roska. (koita paineilmalla puhallella kaikki neulat)
D: Tankki ei saa painetta.

Jos nämä kaikki on kunnossa ja muutenkin oot Oulan listan mukaan menny kaikki niin sitte ei jää paljon muuta vaihtoehtoa kun, että se fuili on epäkelpoa.

Lapin Lentäjä

• Vieras
« Vastaus #28 : 15 Tammikuu, 2010, 00:51:24 »
joo kyllä kävin tuon listan mukaan kaikki 2 kertaan läpi. eikä käynnisty.huomenna tulee sitten niitä tulppia ja uutta lientä.joten uusin voimin etiä päin.

Poissa 1m4s0_

• Seniori torppari
  • Sami Ollonen ät Raahe
« Vastaus #29 : 15 Tammikuu, 2010, 01:59:10 »
joo kyllä kävin tuon listan mukaan kaikki 2 kertaan läpi. eikä käynnisty.huomenna tulee sitten niitä tulppia ja uutta lientä.joten uusin voimin etiä päin.
Jep, onnea matkaan... ilmoittele jos ei ala toimia, voin ouluun ajella itsekkin katselemaan ja lenteleen jos olet tulossa apua hakemaan... sieltä paikallisetkin harrastajan varmaan voivat tulla lyömään päitä yhteen että saadaan värkki tulille ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

mrsaila

• Vieras
« Vastaus #30 : 15 Tammikuu, 2010, 13:11:17 »
Kun pyörität moottoria startilla aikansa niin tuleehan bensaa pakoputkesta ulos?

se mitä voisi olla pielessä tulee tässä:

1. Pyöritäthän starttia oikeaan suuntaan eli vastapäivään.

2. Kaasu on liian kiinni, avaa lisää trimmillä tai työntämällä ohjaimesta hieman kaasua auki. Toinen juttu on että kaasu servo liikkuu väärään suuntaan. Kaasu aukeaa vastapäivään ja sulkeutuu myötäpäivään.

3. Seos ruuvit eivät ole sopivissa säädöissä. Laita molemmat ensin kiinni ja sen jälkeen 3 kierrosta auki. (nämä eivät ole varmaankaan oikeat säädöt lentämiseen mutta tarkoitus on ensin saada kone käytiin ja lämpimäksi, sen jälkeen on hyvä alkaa etsiä sopivia säätöjä tyhjäkäynnille ja kuormalle). Eli sitten kun kone on käynnissä pari klikkiä kerrallaan pääruuvia (kaiketi se ylempi) kiinnipäin kunnes tyhjäkäynti on riittävän alhainen (kone käy hyvin ja reagoi kaasun lisäykseen yskimättä ja toisaalta ettei kytkin ota kiinni = lavat pyöri (jos ne pyörii hitaasti ja kädellä pysäytettynä ei tunnu vastusta niin se on ok). Alemmalla ruuvilla sitten säädetää moottori toimimaan hyvin leijutus kierroksilla (vääntö). Voi olla et ruuvit toimii toisinkin päin mutta en nyt löytänyt varmistusta tähän hätään.

4. Pyörittäähän moottori startilla riittävän nopeasti, tyhjäkäyntihän on siinä 2500rpm:n paikkeilla. Tavallisessa akkuporakoneessa ei ainakaan riitä kierrokset starttaamiseen, kokeiltu on OS-32H moottorin kanssa.
« Viimeksi muokattu: 15 Tammikuu, 2010, 13:16:20 kirjoittanut mrsaila »

Lapin Lentäjä

• Vieras
« Vastaus #31 : 15 Tammikuu, 2010, 22:49:18 »
nyt se sitten kait on todettu että kone on paskana uusi tulppa ja uudet poltto aineet eikä käynnisty. mitä moottoria kannattas harkita tuon kokoiseen kopteriin??

Poissa 1m4s0_

• Seniori torppari
  • Sami Ollonen ät Raahe
« Vastaus #32 : 15 Tammikuu, 2010, 23:02:21 »
os32 taitaa olla toimiva tuohon värkkiiin...
Älä vielä luovuta, tuntuiko vehkeessä puristuksia kun pyörittää konetta? (joku taisi kysyä, en spotannut vastausta)
Voithan kokeilla avata moottoria että näkyykö siellä vikaa... kaasutinhan voi olla myös vielä kuiva+tukossa jostain paikkaa 2kk seisomisen jälkeen, itselläni tosin ei ole ongelmia ollut edes 4kk seisomisen jälkeen... eri motti tosin.
Ja jos vielä pyörität sillä porakoneella niin vika tosiaan voi olla niinkin yksinkertainen että tarttee enemmän kiekkoja... itse sain joskus ihan black&deckerin sähköporalla käymään 50 yssin, nestelukko tuli onneksi petti starttiakselin pään ruuvaus ja ruuvit kiersi akselin urille (tyhjääpyöri)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Lapin Lentäjä

• Vieras
« Vastaus #33 : 15 Tammikuu, 2010, 23:12:16 »
os32 taitaa olla toimiva tuohon värkkiiin...
Älä vielä luovuta, tuntuiko vehkeessä puristuksia kun pyörittää konetta? (joku taisi kysyä, en spotannut vastausta)
Voithan kokeilla avata moottoria että näkyykö siellä vikaa... kaasutinhan voi olla myös vielä kuiva+tukossa jostain paikkaa 2kk seisomisen jälkeen, itselläni tosin ei ole ongelmia ollut edes 4kk seisomisen jälkeen... eri motti tosin.
Ja jos vielä pyörität sillä porakoneella niin vika tosiaan voi olla niinkin yksinkertainen että tarttee enemmän kiekkoja... itse sain joskus ihan black&deckerin sähköporalla käymään 50 yssin, nestelukko tuli onneksi petti starttiakselin pään ruuvaus ja ruuvit kiersi akselin urille (tyhjääpyöri)

puristuksia on sähköporalla pyörittää riittävästi..koneen käytin auki+kaasarin puhdistus löpö virtaa.. aikansa kun starttaa saa aina tyhjätä koneen ja putken.. ei edes yritä käymään.vai laittaisko suoraan sen saman koneen mikä on 50 ja siihen oikeet välit ja isommat lavat..mitähän tuo os32 kone maksaa..

Poissa illi

• Seniori torppari
  • Oulu
« Vastaus #34 : 15 Tammikuu, 2010, 23:19:56 »
Eihän nuo nyt oikeasti niin rikki mene että ei käyntiin lähde, eihän?

Ota moottori irti, ruuvaa lennokkipotkuri nokalle ja testaa pukissa, jos et siinä saa käyntiin niin sitten siinä on jokin tukossa. Kaasarille puhdistusta jne...

Poissa 1m4s0_

• Seniori torppari
  • Sami Ollonen ät Raahe
« Vastaus #35 : 15 Tammikuu, 2010, 23:27:03 »
Jep ei  se voi kyllä niin rikki olla... jos se myyjällä on toiminut ennen seisotusta.. Sinnikkyyttä vain!

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Lapin Lentäjä

• Vieras
« Vastaus #36 : 15 Tammikuu, 2010, 23:34:37 »
Jep ei  se voi kyllä niin rikki olla... jos se myyjällä on toiminut ennen seisotusta.. Sinnikkyyttä vain!

niinhän sitä luulis. kaasari puhdistettu ilman paineella kahdesti. löpoö tulee pää neulan reidästä kun neula irti ja starttaa tuleehan sitä löpöä putkestakin aina kun aikansa starttaa eli alkaa tulvia,,, huomenna uusin voimin koko kone taasen auki ja aivan osiksi.käyn joko laakerin ja haulin läpi suurennus lasilla...johan prk jos ei illtasella kone käy ...tilaan uuden.

Poissa Rami

• Pro torppari
    • www.rjfmotorsport.com
« Vastaus #37 : 15 Tammikuu, 2010, 23:57:33 »
Painin aijemmin täysin samallaisen ongelman kanssa, en saanut TT70 mottia tulille ja "kaikki" oli tsekattu. Kääntelin ja vääntelin seosruuvia ja neulaa mut, tuloksetta. Tiputti putkesta eikä edes luvannut.

Lopulta löysin motilleni sopivat rituaalit ja nyt lähtee tulille muutamassa sekunnissa.
25% kaasua ja muutaman sekunnin pyöräytys, muistaa pitää nupista kiinni startatessa niin ei ole ongelmaa kierroksista. Heti startattuaan voi hiljalleen tiputella kierroksia ja motin hivenen lämmettyä käy tyhjäkäyntiäkin normaalisti.

Lämpimänä motti ottaa herkästi kierroksia ja idlellä pomppaa taivaalle, eikä kuumene liiaksi. Seokset lienevät liki kohdillaan. Kylmänä ei vaan raukka jaksa käydä tyhjäkäyntiä.
Kylmänä saa pyörittää vaikka 10min, ei edes lupaa. Kun antaa startatessa kierroksia niin lähtee laakista tulille.

Omistan startterin mutta, siihen kun ei ole akkuja niin bauhaussin akkuporalla olen pyöritellyt käyntiin. Startterista ruuvasin istukan irti ja se akkuporaan, kumitutti ja starttitanko siinä.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Ege

• Seniori torppari
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
« Vastaus #38 : 15 Tammikuu, 2010, 23:59:30 »
Mulla oli 30 Rapukassa toi  ja siihen hatorin putki ja hyvin toimi.

http://www.osengines.com/engines/osmg1945.html
« Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu, 2010, 10:51:42 kirjoittanut Ege »

Lapin Lentäjä

• Vieras
« Vastaus #39 : 16 Tammikuu, 2010, 10:48:11 »
Pyörittääkö se porakone tarpeeksi nopeasti. Jotkut myös väittää että porakoneella saapi laakerit rikki tai muuten vehkeen hajalle.
Ettei käy vahinkoa jos kone on esim nestelukossa.

Kantsii hommata startteri .. vinkvink ... :P

joo joo..kuultu moneen kertaan.. olen autoa käynnistänyt 1 vuoden pelkällä poralla ei oo hajonnut. sitten ostin siihen starterin.. mutta sama starter ei jaksa pyörittää tätä kopteria..nyt lähden purkaan konetta taas uusin voimin....

Lapin Lentäjä

• Vieras
« Vastaus #40 : 16 Tammikuu, 2010, 12:51:34 »
Mulla oli 30 Rapukassa toi  ja siihen hatorin putki ja hyvin toimi.

http://www.osengines.com/engines/osmg1945.html

pitäskö alkaa ostaan tommonen os kone? ? ? nyt vika löytyi männänrengas poikki ja juminu sinne uraan. siis tossa pro tt 39 koneessa..

Poissa 1m4s0_

• Seniori torppari
  • Sami Ollonen ät Raahe
« Vastaus #41 : 16 Tammikuu, 2010, 13:28:45 »
Noniin, hienoa kun vika löytyi!
Onko mennyt muuten mäntä/sylinteriputki rikki?
Jos ei niin ei ole kyllä tuokaan kallis korjata...
Sitten miettimään että oliko myyjällä jo mennyt rikki vai omissa touhuissa... reklamaatio?  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Lapin Lentäjä

• Vieras
« Vastaus #42 : 16 Tammikuu, 2010, 13:59:08 »
Sitten miettimään että oliko myyjällä jo mennyt rikki vai omissa touhuissa... reklamaatio?  ;D

vaikea sanoa kellä mennyt mennyt kuiten sylinterissä ei jälkiä kun rengas oli onneksi juminu sinne uran pohjalla kohdasta mistä oli poikki, ohjekirjoissa ei numeroita koneen osille. eikä kuvia koko koneesta mistä saan männän ja rengaan paljoko mahtaa maksaa..rengas jumii männänrengaan urassa männässä ei muuten jäkiä.. sama kait vaihtaa mäntä sekä rengas,,? ei kait tuota uraa vaikuta alkaa viilaamaan isommaksi... sitten hajoaa vain se uusinkin rengas kun alkaa änkee sitä ahtaaseen uraan..onko tietoa paljoko os kone mahtaisi maksaa?

Poissa 1m4s0_

• Seniori torppari
  • Sami Ollonen ät Raahe
« Vastaus #43 : 16 Tammikuu, 2010, 14:20:22 »
http://www.heliproz.com/prodinfo.asp?number=147837
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXHEX0

Näyttäs olevan ~150usd tuommonen ossin motti, putki tietenki päälle muutaman kympin.

Tässä näyttäs olevan TT:n osat, manualista kaivoin osa numeron.
http://www.helikraft.com/Thunder+Tiger/All+Items/Thunder+Tiger/AN0914/Piston,+PRO-70H%28R%29+%28AN0914%29.html

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

olavi

• Vieras
« Vastaus #44 : 16 Tammikuu, 2010, 19:59:55 »

vaikea sanoa kellä mennyt mennyt kuiten sylinterissä ei jälkiä kun rengas oli onneksi juminu sinne uran pohjalla kohdasta mistä oli poikki, ohjekirjoissa ei numeroita koneen osille. eikä kuvia koko koneesta mistä saan männän ja rengaan paljoko mahtaa maksaa..rengas jumii männänrengaan urassa männässä ei muuten jäkiä.. sama kait vaihtaa mäntä sekä rengas,,? ei kait tuota uraa vaikuta alkaa viilaamaan isommaksi... sitten hajoaa vain se uusinkin rengas kun alkaa änkee sitä ahtaaseen uraan..onko tietoa paljoko os kone mahtaisi maksaa?

Tere

Katselin Thunder Tigerin sivuilta nuo TT PRO39TT varaosanumerot.
M-rengas       AAO967
Mäntä           ANO966
Tiivistesarja   PNO221
Sylinteriputki  AAO965
Etulaakeri      AMV699Z
Takalaakeri    AMV6901   

Menee ulkomaan tilaukseen.

www.hobbypeople.com Myy OS.37 SZ-H moottoria hintaan 182.-euroa. Saa tilattua kotimaasta jos haluaa

Olavi

Lapin Lentäjä

• Vieras
« Vastaus #45 : 17 Tammikuu, 2010, 21:56:29 »
joo  pitää huomenna alkaa soitteleen rc sabelle kait sieltä saa männän ja rengaan.tiedä sitten onko hylly tavaraa..toivottavasti että ei tarvi kovin kauon odotella.... pääsis sitä eka lentoa piakkoin kokeileen.

Lapin Lentäjä

• Vieras
« Vastaus #46 : 18 Tammikuu, 2010, 15:42:10 »
no niin osat on tilauksessa harmi vain että menee 2 viikkoa et saan osat.. ja aika kalliit mäntä 17€ ja rengas 25€ ihmeellistä et rengas kalliimpikuin itse mäntä..minkälaista sisään ajoa vaatii kun osat saan ja jos saan sen käymään..

puisto_kemisti

• Vieras
« Vastaus #47 : 18 Tammikuu, 2010, 15:51:16 »
aika kalliit mäntä 17€ ja rengas 25€

Höpsis, ajattele positiivisesti :) Rahat ois menny kjumminkji ja ei noi nyt nii kauhee hintaset ole. Olen törmännyt sellassiikii osii, jotka on nii paljo kalliimmat et kantsii ostaa uusi pannu suoraan..
Sisäänajostakin täällä taitaapi olla usiampi säie kysseisee aiheessee, mut kunha jos nyt sen vähän rikkaalle laittelis.
Eikä tietty nyt ehkä ihan heti täysiä kierroksia.
Olipas ympäripyöreetä, mutta ku on hektinen olo tällee työpäivän päätteeksi :P

Lapin Lentäjä

• Vieras
« Vastaus #48 : 18 Tammikuu, 2010, 16:18:10 »
joo no kyselin jotain laakereista sanoi että jos nekin meinaa vielä tohon vaihtaa.. niin sitten saman tien ostaa vain se os kone siihen.. no ajella nyt niin kauon et laakerit pettää ja ostaa siteen se os ..

Poissa 1m4s0_

• Seniori torppari
  • Sami Ollonen ät Raahe
« Vastaus #49 : 18 Tammikuu, 2010, 20:56:08 »
Miksi ostaa os kun laakerit pettää.. voihan ne laakerit vaihtaa sittenkin.
Itse tein ~100€ rempan omaan ys50st... sylinteriputkikin meni vaihtoo, se maksaa eniten  >:(

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
4634 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Toukokuu, 2007, 16:45:49
kirjoittanut Marcus
2 Vastauksia
3743 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Maaliskuu, 2008, 14:36:32
kirjoittanut IsoNega