Kirjoittaja Aihe: hitec eclipse 7 akut tulleet tiensä päähän.  (Luettu 7988 kertaa)

Lapin Lentäjä

  • Vieras
hitec eclipse 7 akut tulleet tiensä päähän.
« : 14 Tammikuu, 2010, 23:18:07 »
minkäs laista ratkaisua suosittelette kun akut oli 15 tuntia lataukses vakio laturilla mikä tuli tuon ohjaimen matkassa niin kestävät vain n 2tuntia ja alkaa jo huutaa virtaa lisää. siinä on 8 AA patteria yhteen niippuun pakattuna ja johto menee ohjaimeen jossa liitin päässä.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: hitec eclipse 7 akut tulleet tiensä päähän.
« Vastaus #1 : 14 Tammikuu, 2010, 23:50:36 »
Toiminee 3s lipolla, jos vaihdat siihen sopivan liittimen.
eclipse 6:sta ainaki maailmalla ajetaan 3-kennon lipolla  :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa jklockars

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: hitec eclipse 7 akut tulleet tiensä päähän.
« Vastaus #2 : 15 Tammikuu, 2010, 01:17:31 »
Yks hyvä konsti on hakea kahdeksan Sanyon Eneloopin AA kennoa ja kätevänä rakennella niistä pakka. Sen jälkeen ei tartte miettiä pakkasia eikä itse purkautumista. Esim tuolta http://www.elektroni.fi/?14186
Itse käytän näitä eikä ole pahemmin tarvinnut laturissa lähetintä istutella.

Tai sitten tosiaan hommaat lipon ja vaihtelet liittimet jossa pääsee vähän helpommalla.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: hitec eclipse 7 akut tulleet tiensä päähän.
« Vastaus #3 : 15 Tammikuu, 2010, 01:54:51 »
Itelläni on hobbykingiltä 2650mah lipo dx7:ssa... ei kyllä tarvitse usein ladata. Lipon kanssa täytyy vaan muistaa ettei jännite pääse tippumaan liian alas, joissain radioissa ei saa muutettua valvontajänniarvoa, dx7 saa mutta en ole vaihtanut... jäi kerran yöksi päälle ja oli akku tyhjentyny aika totaalisesti... nihm ohjelmalla varovasti elvyntin ja taas mennään, kaikki kennot balanssissa  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: hitec eclipse 7 akut tulleet tiensä päähän.
« Vastaus #4 : 15 Tammikuu, 2010, 19:40:52 »
Eclipsessä on muistaakseni hälytysraja taitaa olla yli 9 voltin (vertailun vuoksi vakio-Futabissa reilusti 8 voltin puolella). Akkuja valitessa kannattaa tuo ottaa huomioon ettei pakkaskeleillä ala uusillakin akuilla huutamaan ennen aikojaan. En ole varma mutta tuon taisi saada viritettyä raudalla jostain radion sisältä. Softalla ei muistaakseni onnistunut.

EEdit. Juu niin oli Eclipsessä "The LOW BATTERY warningis displayed when thetransmitter battery voltagedrops below 9.3 volts, and a beeper will beep."  ja Futabassa "The LOW BATTERY warning is displayed when the transmitter battery voltage drops below 8.5V."

Mulla on muistikuva että tuo 2h oli ihan hyvä suoritus Eclipsen vakiolla 600mAh nicadilla.

t. Oula
« Viimeksi muokattu: 15 Tammikuu, 2010, 19:44:13 kirjoittanut okallio »

Lapin Lentäjä

  • Vieras
Vs: hitec eclipse 7 akut tulleet tiensä päähän.
« Vastaus #5 : 18 Tammikuu, 2010, 15:44:49 »
joo se alkaa kyllä piippaan aikasessa vaiheessa.et akut tyhjänä vaikkakin sielä on potkua vielä se yli 9 voltin.

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: hitec eclipse 7 akut tulleet tiensä päähän.
« Vastaus #6 : 18 Tammikuu, 2010, 16:49:48 »
Ei kannata lennättää jos jännite on alle  9.6 voltin, kannattaa pitää reserviä kun on nicad tai nimh kenno kyseessä. Jännite putoaa sitten todella nopeasti alas kun kenno on tyhjä. Akkujen purkukäyrä vaan on sellainen, että aluksi jännite putoaa hitaasti mutta kun akku on lähes tyhjä jännite putoaa äkkiä ja sitten onkin jo kiire ottaa kone alas.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Lapin Lentäjä

  • Vieras
Vs: hitec eclipse 7 akut tulleet tiensä päähän.
« Vastaus #7 : 18 Tammikuu, 2010, 17:05:31 »
se on kyllä totta.onnistuuko jos kytken 8 vartan professional akkuja ja laitan no tohon hitecciin. ovat 2700mAh. ni-mh akkuja onnistuuko lataus sitten tuolla vakio laturilla mikä tulee tuon hitecin matkassa.??


JCA

  • Vieras
Vs: hitec eclipse 7 akut tulleet tiensä päähän.
« Vastaus #8 : 18 Tammikuu, 2010, 21:30:57 »
Itsellä on Futabassa (7C, 35Mhz) Robben 9.6 voltin NiMH -akku. Kahreksan AA:ta tuolla näkyy olevan (ylläri) ja 2000mAh. Ei tartte ku semmoosen kolmen viikon välein about latailla. Aktiivisessa simu ja leijuttelu käytössä :) Tuo sama akku ollu tosa vissiin joku kolmisen vuotta, oli se vuoden verran aivan käyttämättömänäkin, ilman latailuja. Vähän elvyttelin sitä ammattiopiston powerilla niin lähti taas pelaamaan. NiMH:t on helppoja..

E: Niin ja itse olen käsittänyt, että nicadit kuluu tasasesti hissukseen = tehoja katoaa jatkuvasti, nimhit taas vetelee loppuun asti "täysii" kunnes yhtäkkiä kaikki poweri loppuu.
« Viimeksi muokattu: 18 Tammikuu, 2010, 21:33:00 kirjoittanut Johny »

Lapin Lentäjä

  • Vieras
Vs: hitec eclipse 7 akut tulleet tiensä päähän.
« Vastaus #9 : 18 Tammikuu, 2010, 21:34:58 »
Itsellä on Futabassa (7C, 35Mhz) Robben 9.6 voltin NiMH -akku. Kahreksan AA:ta tuolla näkyy olevan (ylläri) ja 2000mAh. Ei tartte ku semmoosen kolmen viikon välein about latailla. Aktiivisessa simu ja leijuttelu käytössä :) Tuo sama akku ollu tosa vissiin joku kolmisen vuotta, oli se vuoden verran aivan käyttämättömänäkin, ilman latailuja. Vähän elvyttelin sitä ammattiopiston powerilla niin lähti taas pelaamaan. NiMH:t on helppoja..

E: Niin ja itse olen käsittänyt, että nicadit kuluu tasasesti hissukseen = tehoja katoaa jatkuvasti, nimhit taas vetelee loppuun asti "täysii" kunnes yhtäkkiä kaikki poweri loppuu.

okkei eli taidan tinata vartat yhteen ja kotsoa miltä alkaa vaikuttaa.

Poissa jklockars

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: hitec eclipse 7 akut tulleet tiensä päähän.
« Vastaus #10 : 19 Tammikuu, 2010, 00:27:57 »
Hyvä idea. Et varmasti joudu katumaan. Noi pitäis olla vähintäänkin yhtä hyviä kuin edellä mainitut eneloopit. Muistat vaan juottaessa, että et käristä kennoja liian kuumaksi.


Lapin Lentäjä

  • Vieras
Vs: hitec eclipse 7 akut tulleet tiensä päähän.
« Vastaus #11 : 19 Tammikuu, 2010, 22:36:55 »
Hyvä idea. Et varmasti joudu katumaan. Noi pitäis olla vähintäänkin yhtä hyviä kuin edellä mainitut eneloopit. Muistat vaan juottaessa, että et käristä kennoja liian kuumaksi.



joo pitänee olla varovainen.. mitenhän sitten käy tuon latauksen suhteen? voinko ladata niitä edelleen vakio laturilla.??

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: hitec eclipse 7 akut tulleet tiensä päähän.
« Vastaus #12 : 20 Tammikuu, 2010, 00:54:39 »
Onnistuu jos se laturi on tarkoitettu sille akkutyypille, latausnopeus voi olla mitä on... riippuu taas laturista  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Lapin Lentäjä

  • Vieras
Vs: hitec eclipse 7 akut tulleet tiensä päähän.
« Vastaus #13 : 20 Tammikuu, 2010, 01:06:35 »
Onnistuu jos se laturi on tarkoitettu sille akkutyypille, latausnopeus voi olla mitä on... riippuu taas laturista  ;D

laturis lukee Ni-Cad CHARGER tx 10.8 vdc 55mA ..toi on se alkuperäinen hitecin laturi.. sitten on yks yleis mallin laturi vanson 1000mA pitääkö siis eri accu tyypille olla eri laturi? mihin voin sitten tuota yleis mallin laturia käyttää? voinko ladata sillä mitään akkuja??

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: hitec eclipse 7 akut tulleet tiensä päähän.
« Vastaus #14 : 20 Tammikuu, 2010, 02:21:30 »
Kyllä, kaikille akkutyypeille on oma laturinsa..
Jos tulee nimh akkua niin niille nimh laturi, helpommalla pääsee kun ostaa "älylaturin" samalla vehkeellä ohjelman valitsemalla onnituu kaikki latailut..
Esim:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7523&Product_Name=Turnigy_Accucel-8_150W_7A_Balancer/Charger

Tuolla saa ladattua kaikki akut mitä tulee olemaan, tosin laturin tehon saa valita ite tarpeen mukaan. Tuollainen tarvitsee virtalähteen, jonka näppärä insinööri tekee vaikka vanhasta tietokoneen powerista.

ja tuo 55mA on kyllä todella pieni virta, menee vuosi että saa jonku akun ladattua ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: hitec eclipse 7 akut tulleet tiensä päähän.
« Vastaus #15 : 20 Tammikuu, 2010, 10:40:50 »
Teoriassa kaikki akkutyypit vaatii oman lataustekniikkansa. Nimh- ja Nicd-lataus poikkeaa toisistaan vakiovirtalatausta käytettäessä vain latauksen lopetusmekanismin osalta. Nimh katsotaan olevan täynnä kun akun jännite on saavuttanut huippuarvonsa ja ei (tietyn ajan kuluessa) enää nouse. Nicd taas oletetaan olevan täynnä kun akun jännite latauksen lopussa on saavuttanut huippuarvonsa ja laskenut tästä tietyn verran. Tätä tarkoitetaan kun puhutaan ni -akkujen latauksen yhteydessä delta peak -arvosta ja tämän takia isommilla virroilla ladattaessa pitää laturi olla nimh/nicd-sopiva kulloisenkin akkutyypin mukaan.

Kun ladataan pienillä virroilla (eli latausvirta on reilusti alle 1/10 akun kapasiteetista) voidaan ni -akkua käytännössä pitää latauksessa jatkuvasti. Tälläin toimii suurin osa maailman pienivirtaisista latureista oli sitten kyseessä sähköhammasharja, akkuimuri tms. ja riippumatta akkutyypistä. Puhutaan yleensä yön yli -latureista. Näin pienillä latausvirroilla ei deltapeak-metodia ole aina edes mahdollista käyttää kun nicd-akusta ei piikkiä ole mahdollista havaita jännitteen hitaiden muutosten takia.

Mun mielestä jos muuta tarvetta ei laturin hankinnalle ole niin voi ihan hyvin ladata sillä "tyhmällä" Hitecin 55mA motukkaseinälaturilla mikä on tullut radioiden mukana. Kun tulee lennättämästä niin lähetin lataukseen ja seuraavana aamuna akut taas on täynnä. Helppoa ja yksinkertaista ja näin on toimittu ihan yleisesti aikana ennen älylatureita oli sitten ollut lähettimessä nimhit tai nicadit.
 
Näissä hommissa tietenkin älylaturin hankinta on perusteltua siksi että saa ladattua vastaanottimen akkuja siten että voi seurata sen kuntoa.

t. Oula

« Viimeksi muokattu: 20 Tammikuu, 2010, 10:44:04 kirjoittanut okallio »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2727 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Kesäkuu, 2008, 17:57:15
kirjoittanut TosiHessu
5 Vastauksia
3908 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Maaliskuu, 2009, 09:36:39
kirjoittanut Sammy
17 Vastauksia
7932 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Huhtikuu, 2011, 16:33:47
kirjoittanut Bylsimys
5 Vastauksia
3998 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Huhtikuu, 2018, 21:48:08
kirjoittanut Trex450Se
0 Vastauksia
2614 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Toukokuu, 2018, 12:49:45
kirjoittanut Eispii