Setupissahan servohornit asetetaan ensimmäiseksi servoon ja niissä haketaan tuo 90 asteen kulma, ennen kuin mitään linkkejä on vielä kiinni....
Tässähän haetaan että linkin saisi 90 asteen kulmaan servon armiin nähden.. ei armia servoon nähden.
Niih, tuosta olikin juuri puhetta tuossa Sammyn linkittämärrä ketjussa, eli kuin servot/servoarmit(hornit)/linkit tulisi asettaa. Itse olen vahvasti sen kannalla, että servoarmin ei tarvitse olla 90 asteen kulmassa servon runkoon nähden, sehän ei vaikuta mitenkään mihinkään, kunhan swash pääsee liikkumaan ylös ja alas ongelmitta koko liikeradan (eli servossa riittää liikealuetta työntämään swash niin ylös kuin linkistö sallii ja vetämään niin alas kuin linkistö sallii).
Pikkujouluissa asenneltiin noi omat 500espin servot ja säädettiin nuppia varmaan kolme tai neljä tuntia silloon sunnuntaina.
Servot runkoon kiinni ja mulla on linkkipallurat servoarmien ihan ulommaisessa reiässä, siitä sitten linkit swashiin, alkuun ihan ohjekirjan antamilla mitoilla, no nehän ei tosiaan tunnu pitävän paikkansa ja muutenkin ohjeet tuntu olevan vähän sinneppäin
Tän Tän jälkeen voikin jo kummastella et kuin ylös swash pääsee liikkumaan kunnes linkistö ottaa vastaan.
1. Jos swashin vetää aivan ylös (radiosta kaasutikku ylös) niin servo ei saa bindata ylhäällä, jos bindaa niin servo/swash linkkejä tulee lyhentää kunnes bindaus loppuu.
2. Jos swashin vetää aivan alas (radiosta kaasu alas) niin servo ei saa sielläkään bindata, jos bindaa niin servo/swash linkkejä tulee pidentää, ainakin mulla sieltä sitten löyty semmonen pituus, millä swash pääsi liikkumaan ylös ja alas ilman bindausta ja aivan laidasta laitaan. Servon liikerata ei ollut ongelma, ja ei, mulla ei ole servoarmit 90 asteen kulmassa servon runkoon nähden, moni kuvittelee että sen pitää sillain olla, mikä ei lukemani, kuulemani ja kokemani mukaan pidä paikkansa (lue Sammyn linkittämä thread), mene ja tiedä, jokanen säätää niinkö isse tykkää, tai sillä perjaatteella täällä vissiin ollaan menty.
Nyt sit pitäiskin jo olla swashin liikerata ok ja swash vaakatasossa, lainaan tähän vielä wikin kuvaa:
Eli kun kaasutikku on keskellä niin linkistön ja noiden "tankojen" tulisi olla tuossa asennossa. Eli perjaatteessa tuon vaakatasossa olevan viivan mukaisesti pitäisi kyetä pujottamaan tikku noiden palikoiden välistä (jos siellä olisi reikä sille..), jos ne eivät ole tuollain vaakatasossa niin alin linkistö ei ole vielä kunnossa.
Tän jälkeen siirrytään keskimmäiseen "linkistöön", niihin kahteen linkkiin ei muistaakseni juurikaan koskettu, eli oli ohjekirjan mukaan säädettynä ihan jees. Käsittääkseni niillä koitetaan säätää ne ylemmät levelerit vaakatasoon.
Sitten niistä ylimmistä linkeistä lapakulmat, kun tikku on koskellä niin tulisi lapakulma olla nolla, jos ei ole niin pidentämällä/lyhentämällä kahta ylimmäistä/lyhintä linkkiä onnistuu niiden säätö. Siihen varmaan voi hyödyntää kans noita kahta pidempää tuossa pykälää alempana.
Tällänen ajatusten purku, päässä pyöriny toi nupin säätö ja nyt se tuli sitten kirjotettuakin ja meni vieläpä vähän väärään threadiinkin. Nooh, jos tämä tällä kertaa hyväksytään, proo-kuskit voi alkaa korjailemaan meikäläisen "ohjeita". Tuo on siis niinkö itellä tuo on, ja niinkö ite sen olen ymmärtänyt, eli voi olla täysin väärin tai sinneppäin tai oikein tai ihan mitä vaan, vastuu on jokasella itellään.
Kiitos ja tosiaan neuvoja/korjauksia omiin käsityksiini otetaan kyllä ilolla vastaan. Voi olla että ymmärsin moniakin asioita väärin siellä pikkujouluissa, mut näillä mennään nyt alkuun.