Kirjoittaja Aihe: Graupner NH-90  (Luettu 80193 kertaa)

Poissa Tero

  • Aloitteleva torppari
  • *
Graupner NH-90
« : 20 Tammikuu, 2010, 23:09:48 »
Noniin, aloitetaanpas ketju tällaisesta vekottimesta joka on päässyt jo hieman alkua pidemmälle.

Ensiksi joudun ikäväkseni kertomaan, että kyseessä on Kopteri-ekin entinen NH, joka oli aloitettu tekemään turbiinille, mutta näin uutena omistajana joudun hieman muuttamaan kopterin speksejä taloudellisista syistä, kuten näinä aikoina trendinä on :(

Turbiinista vielä haaveillessa ja lottovoittoa odotellessa olen kallistunut varsin vahvasti siihen, että ei tätä kuitenkaan voi normaalille metanolipannulle tehdä, joten sähköllä tämä näyttäisi tämän päivän fiiliksien mukaan tulevan. Alustavasti on ajateltu 10s setuppia ja luultavimmin Kontronikin moottorilla ja säätimellä.

Mekaniikan pohjana on Graupnerin UNI-mechanics 2000, joka on tilattu ja toivottavasti kohta myös toimitettu. Mekaniikkaa joutuu jonkinverran muokkaamaan sähköversiolle, lähinnä moottorin kiinnityksien osalta, sekä vaihteiston ensimmäisen portaan osalta, jonka ajattelin muuttaa hammashihnalle, jolloin eri välityksien kokeileminen on helpompaa. Lisäksi torgue tube ratkaisu tulee olemaan toisenlainen kuin Graupnerin ajatus, mutta niistä myöhemmin lisää.

Kopteri on tarkoitus tehdä puolustusvoimien väreihin, eli oikean NH:n äärelle pitäisi jossain vaiheessa päästä. Mitään pikkutarkkaa mallia ei ole tarkoitus tehdä, mutta ei kuitenkaan mitään ihan karvalakkiakaan.

Muutamia kuvia tämänhetken vaiheesta...
Gaui X7, Mini Vbar
Graupner NH90 EP
SDX EP, BeastX
JR PCM 9X
FIN-3861

Poissa Sami

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #1 : 21 Tammikuu, 2010, 11:12:51 »
Tero! Miksi sinä teet niitä ylitöitä, jos et turbiinin vuoksi? ;D
Samppa
12Z
Eagle 3 VPUS patterikone
Hämeenkyrö

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #2 : 21 Tammikuu, 2010, 11:31:42 »
Kannatetaan! Lisää yltsää, että saat turbaanin kiinni!

Näyttää silti että tätä tullaan tekemään muutenkin kunnolla panostaen yhsityiskohtiin, joten pidennä hieman projektia. Paljonko tulee muuten kustannuksia turbiinista? Hieno tosta tulee!

PS: Tarkoittaako tämä että Eki alkaa ajaan kolomereetä.  :)

-

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #3 : 21 Tammikuu, 2010, 15:33:12 »
HIENOA TERO!!!.

Vitsi just muutama päivä sitten mietin että otan piruuttani yhteyttä kysyäkseni oletko päässyt jo rungon kimppuun :D
Tosi hienoa nähdä että meni juuri oikealle henkilölle projekti.


Maikko: Jet catin PHT-3 turbiini yksikkö tuohon maksaa noin 4000-4600 euroa riippuu mistä ostaa, jaa siihen päälle vielä NH:n scale suihku putki graupnerilta 700 euroa. Eli kyllä kevyesti menee yli 5000 euron turbiini konversio.

Ps: tero mulla on vielä kaapissa tuo suihkuputki ;).


Tsemppiä rakenteluun!

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #4 : 21 Tammikuu, 2010, 17:01:20 »
Maikko: Jet catin PHT-3 turbiini yksikkö tuohon maksaa noin 4000-4600 euroa riippuu mistä ostaa, jaa siihen päälle vielä NH:n scale suihku putki graupnerilta 700 euroa. Eli kyllä kevyesti menee yli 5000 euron turbiini konversio.
Tsemppiä rakenteluun!

5000 ekiä ( ;)) on kyllä ihan kiva summa, joten ymmärrän jos pistää mietityttämään. Mulla oli sellainen kuva että lennokkiin olisi ollut 3k€:n kieppeillä joku turbiini. Ei sen puoleen, kyllähän sähkölläkin tosta saa hienon. Kuinkahan monta turbiini kopua Suomessa on? 1?

-

Poissa Tero

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #5 : 21 Tammikuu, 2010, 18:30:50 »
Juu, kyllä tässä on mietitty tekeekö autokatoksen vai ostaako turbiinin ;) Onhan se tietysti ikävää kun joutuu tinkimään aika oleellisesta realismiin liittyvästä asiasta, mutta ehkä sellainen sitten johonkin tulevaisuuden projektiin.

Sähkömoottorissa käyttökustannukset tässä kokoluokassa tulee olemaan melko tyyriit ja käytettävyyskin on huono kun täytyy joko ennakoida lennätysessiot hyvissä ajoin tai raahata kentälle aggregaatit, laturit jne. vermeet. Tämä kyllä sitten tarkoittaa sitä että Freyat täytyy modata myös sähkölle, jolloin samoja akkuja käyttämällä saa kuluja kohtuullisemmaksi. Mutta tässä pitää vielä hetkinen seurata FAI-kuskien kokemuksia. Metanolilla tämä olisi kyllä halvin tehdä ja helppokäyttöisin, mutta ei se vaan sovi tällaiseen. Kaikki on kyllä vielä mahdollista, joten ei passaa hirveesti vielä uhota.

Tero! Miksi sinä teet niitä ylitöitä, jos et turbiinin vuoksi? ;D
Samppa

Sähkölaskun takia! Pysyy paja lämpimänä kun en kerkii itse olemaan siellä lämmittämässä ;D Ja pitäiskö töistä saada rahaakin? Minä kun luulin, että tämä on vaan ohjattua toimintaa sen ajaksi kun vaimo on tienaamassa. Ja eipä tässä nyt mitään ylitöitä oikeesti edes ole, joten ei paljon paranna normitilannetta...

-Tero
Gaui X7, Mini Vbar
Graupner NH90 EP
SDX EP, BeastX
JR PCM 9X
FIN-3861

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #6 : 21 Tammikuu, 2010, 18:42:28 »
Maikko: Jet catin PHT-3 turbiini yksikkö tuohon maksaa noin 4000-4600 euroa riippuu mistä ostaa, jaa siihen päälle vielä NH:n scale suihku putki graupnerilta 700 euroa. Eli kyllä kevyesti menee yli 5000 euron turbiini konversio.
Tsemppiä rakenteluun!

5000 ekiä ( ;)) on kyllä ihan kiva summa, joten ymmärrän jos pistää mietityttämään. Mulla oli sellainen kuva että lennokkiin olisi ollut 3k€:n kieppeillä joku turbiini. Ei sen puoleen, kyllähän sähkölläkin tosta saa hienon. Kuinkahan monta turbiini kopua Suomessa on? 1?

-


Maikko: Noita pienempiä lennokki turbiineita taitaa maailmalta saada jo alkaen 1500 euroa, tuo jet catin versio on myös todella hyvä siitä että sille on tehty todella monta eri kopteri mallia.

Ja aivan varmasti ainakin kaksi turbiini kopua suomesta löytyy, tuo omani ja tampereella se H..VETIN iso jet ranger.



Minusta tuo sähköversio kuulostaa kyllä oikeasti ihan kivalle vaihtoehdolle, en tiedä uskaltaisiko lähteä väittämään että toista ei taida maailmalta löytyä ;).

Poissa Tero

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #7 : 21 Tammikuu, 2010, 19:04:36 »
Ainakin yksi sähkö NH löytyy Saksasta: http://home.arcor.de/hport/Helis/NH90/index.htm

-Tero
Gaui X7, Mini Vbar
Graupner NH90 EP
SDX EP, BeastX
JR PCM 9X
FIN-3861

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #8 : 21 Tammikuu, 2010, 19:34:40 »
Muistaa sekin jos kaikki 3 on sähköllä niin akut kuluu 3 kertaa nopeemmin ku kaikki miee samoja mehuja  ;D joutuu ostaan useammin uusia akkuja  8)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tero

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #9 : 21 Tammikuu, 2010, 22:02:46 »
Muistaa sekin jos kaikki 3 on sähköllä niin akut kuluu 3 kertaa nopeemmin ku kaikki miee samoja mehuja  ;D joutuu ostaan useammin uusia akkuja  8)

Onneksi on vain yksi lennättäjä ja yleensä liian vähän aikaa tai hyviä lennätyskelejä ;) Mutta toivon totisesti että akkujen hinnat romahtavat, koska kuitenkin akut kestävät vain sen yhden kauden ja joka vuosi joutuu ostamaan uuden sarjan. En muista tätä varmasti, mutta oliko niin että Anssilla Eaglessä akut kesti yhden kauden ja yksi menetti tehojaan jo hieman aikaisemmin? Toisaalta siinä tais olla aika paljon lentojakin takana.


ps. mekaniikkakin oli saapunut lähimpään Siwaan, joten eiköhän se tästä ala edistymään...

-Tero



Gaui X7, Mini Vbar
Graupner NH90 EP
SDX EP, BeastX
JR PCM 9X
FIN-3861

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #10 : 21 Tammikuu, 2010, 22:19:30 »
Onneksi on hobbyking ja turnigyn akut  8)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #11 : 22 Tammikuu, 2010, 18:55:51 »
Näyttää Tero mielenkiintoiselle tuo unimekaniikka, jos mahdollista niin laitteletko kuvia kun pääset sitä kasaamaan.

Ps: oletko muuten vielä kerennyt miettimään sitä pyrstöroottorin akselia, varion versio on ainakin melko simppeli.

Poissa Tero

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #12 : 22 Tammikuu, 2010, 19:55:48 »
Jep, pistän kuvia kun saan sitä eteenpäin. Ajattelin illan viettää pajalla hypistellen osia ja ehkä jotain vois vaikka pistää jo nippuunkin.

Akselin toteutuksen ajattelin kopioida Variolta, mutta tehdä sen osin itse. Arskalta (H..VETIN iso jet rangerin omistaja) löytyi ylimääräinen Varion akseli ilman laakerointia, joten se on jo hyvällä alulla :) Kytkimet jne. täytyy tilata varmaan aika piakkoin, että saa sen suunniteltua.

-Tero
Gaui X7, Mini Vbar
Graupner NH90 EP
SDX EP, BeastX
JR PCM 9X
FIN-3861

Poissa Tero

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #13 : 18 Lokakuu, 2010, 20:50:03 »
Terve,

Viimeisimmästä päivityksestä on vierähtänyt jo tovi ja projekti edennyt varsin hissukseen, mutta näin iltojen pimentyessä alkaa jälleen olla aikaa jatkaa tätäkin projektia.

Sähkömoottorin sovittaminen Uni-mekaniikkaan on tuottanut jonkin verran jumppaa, eikä se oikein vieläkään ole mieleinen. Ohessa olevan kuvan mukainen ratkaisu on kyllä toimiva (siis pitäis olla), mutta vaatii runkolevyjen silppomista ja se ei mahdollista sellaista välitystä kuin haluaisin. Ajatuksena on myös pyörinyt lisätä vaihteistoon vielä yksi porras, jolloin erilaisten välityksien kokeileminen olisi helposti toteutettavissa ja runkolevyt voisi mahdollisesti jättää rauhaan.
Mekaniikan sovittaminen kuitukopan sisälle on myös edennyt alapään kiinnityskohtien verran eteenpäin. Mekaniikka tuetaan myös ylhäältä, melkein swashplaten tasolta, runkoon. Tuenta on enää pientä askartelua vaille valmis.
Työläimmät kohdat ennen rolloutia on päämekaniikkaan ja perän vetoon liittyvien osien koneistaminen.

-Tero
Gaui X7, Mini Vbar
Graupner NH90 EP
SDX EP, BeastX
JR PCM 9X
FIN-3861

Poissa Tero

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #14 : 20 Lokakuu, 2010, 22:00:34 »
Nyt olis päämekaniikan ripustukset kutakuin valmiit ja suurimmat puusepän työt tehty. Seuraavaksi olis työlistalla perän kulmavaihteiden sovittelua. Kovin pitkälle ei siinä pääse ennenkuin saa sorvattua vaihteisiin uudet akselit alkuperäisestä poikkeavaan vetosysteemiin ja tilattua kytkimet yms. tarvittavat osat Variolta.

-Tero
Gaui X7, Mini Vbar
Graupner NH90 EP
SDX EP, BeastX
JR PCM 9X
FIN-3861

Poissa Tero

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #15 : 10 Tammikuu, 2011, 22:39:40 »
Nyt alkaa olla perän veto viimeistelyä vaille nipussa. Tuben, kytkimet, peräputki ja tuben tukilaakerit tilasin Variolta, jolta löytyy tähän varsin valmis ratkaisu. Varion ratkaisussa peräputken sisässä on o-renkaisen varassa olevat laakeripesät kolmessa kohtaa ja tuben virkaa toimittaa rosteriputki. Kulmavaihteen päässä on sakarakytkin ja päämekaniikan päässä eräänlainen kardaaninivel, joka antaa tuben hieman elää akselin suunnassa. Sivuperäsimen matkalla akselina on 2mm teräslanka.
Modausta vaati kulmavaihde, johon oli tehtävä uusi akseli, sekä päämekaniikkaan tulevan kytkimen akseli, jota oli hieman lyhennettävä ja laakerit täytyi myös vaihtaa pykälää suurempiin. Varsin pientä rotsausta siis...

Seuraavaksi moottorin sovituksen ja välityksen kimppuun, josta syntyi viikonloppuna versio nro. 4, jolla on hyvät mahdollisuudet olla se ensimmäinen tuotantoversio :-\ Hyvin suunniteltu on vielä kokonaan tekemättä, vai miten se nyt oli...


-Tero
Gaui X7, Mini Vbar
Graupner NH90 EP
SDX EP, BeastX
JR PCM 9X
FIN-3861

Poissa Tero

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #16 : 06 Maaliskuu, 2011, 23:56:28 »
Moron,

Pikku hiljaa etenee... Edellisen postauksen jälkeen peräpää on tullut valmiiksi, eli perän veto, työntötagot, peräputken tuenta jne. on paikallaan.

Mekaniikan modauksessakin pääsin vihdoin tulokseen joka miellyttää ja antaa jatkossa mahdollisuuden kokeilla eri välityksiä. Vaihteiston hihnapyörät ja hihna on tilattu Moveteciltä ja huomenna vien hiilikuitulevyä Tampereen vesileikkaukseen, josta tilasin runkolevyt. Tässä kun olis nyt myös viikko lomaa, niin joitakin koneistettavia osiakin saattaa syntyä, jos uskallan ottaa riskin ja mennä tekemään niitä työpaikan peräverstaaseen. Siinä on vaan se riski sekaantua myös työasioihin :-\

Moottori, Kontronik Pyro 700-45 L, on myös kotiutunut ja loppuja sähkökilkkeitä, servot, säädin ja gyro, on alettava hiljakseen myös kattelemaan.

-Tero
Gaui X7, Mini Vbar
Graupner NH90 EP
SDX EP, BeastX
JR PCM 9X
FIN-3861

Poissa Tero

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #17 : 20 Maaliskuu, 2011, 20:18:23 »
Moi,

vesileikkaus onnistui varsin hyvin ja leikkaus jälki oli hyvä. Hieman se joissakin pienissä reissä pullautti pintakuitua irti, mutta ei haitaksi asti. Tämä 2,5 mm levy alkoi olla maksimi, jota pelkällä vedellä saa leikattua ja ohuempien levyjen leikkaus onnistunee paremmin. Laatu on mielestäni riittävä ja on ihan pätevä tapa tehdä tällaisia osia.
Palvelu oli myös nopeaa. Parissa päivässä dxf-tiedostojen ja materiaalin toimittamisesta oli leikkeet noudettavissa.

Levyt on Hobbykingistä ja laatu oli ihan hyvä 2,5 mm levyissä, hiton kovaa ainakin. Tilasin samalla 1,5 mm levyä joka oli todella kieroa.
Tietäiskö joku paikan josta sais hiilikuitulevyä suurempina palasina, sellaisena että 90 kopterin runkolevyt sais tehtyä? Lindingerilläkin levyt ovat vain 150x350.

Myös joitakin koneistettavia osia on tullut tehtyä muutaman iltana...

-Tero
Gaui X7, Mini Vbar
Graupner NH90 EP
SDX EP, BeastX
JR PCM 9X
FIN-3861

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #18 : 20 Maaliskuu, 2011, 20:39:15 »
Tietäiskö joku paikan josta sais hiilikuitulevyä suurempina palasina, sellaisena että 90 kopterin runkolevyt sais tehtyä?
http://sinex.fi/ Soita ja kysy, eivät vastaa maileihin.

Mitä vesileikkaus maksoi?

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #19 : 20 Maaliskuu, 2011, 21:13:16 »
www.carbonology.co.uk noilta saa mitä vaan.
-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Waldemar

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #20 : 20 Maaliskuu, 2011, 21:41:50 »
http://www.carbonmods.co.uk/Default.aspx
Tuolla näyttäs kans kaiken näköstä ja kokosta olevan.
T-Rex 600Pro, MSH Mini Protos, Walkera  v120d02s, E-Flite Nano CP X, CarbonCore H6 950
Futaba 14SG, Spektrum DX6i

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #21 : 21 Maaliskuu, 2011, 00:05:08 »
Turkulaaset race tuuninki-ukot hakee palat tuolta (ne, ketkä eivät itse duunaa tarvitsemiaan hiilariosia): http://www.hm-osatuonti.fi
Kannattaa kysäistä, josko löytyy paksumpia levyjä myös
« Viimeksi muokattu: 21 Maaliskuu, 2011, 17:56:47 kirjoittanut Sammy »
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #22 : 21 Maaliskuu, 2011, 17:20:02 »
Turkulaaset race-ukot hakee palat tuolta (ne, ketkä eivät itse duunaa tarvitsemiaan hiilariosia): http://www.hm-osatuonti.fi
Yhden levyn kävin hakemassa enkä toista enää hae! "Hiilikuitu" olikin jotain ihmeen värjättyä lasikuitua. Laatu todella heikko, jopa hintaan nähden. Tämän lisäksi levy oli laminoitu vain toiselta puolelta, eli kääntöpuolella kuidut olivat paljaat. Varmasti loistavaa liimattavaksi Ladan konepeltiin, mutta ei sovellu millään tavalla osien työstöön.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #23 : 21 Maaliskuu, 2011, 17:56:00 »
Yhden levyn kävin hakemassa enkä toista enää hae! "Hiilikuitu" olikin jotain ihmeen värjättyä lasikuitua. Laatu todella heikko, jopa hintaan nähden. Tämän lisäksi levy oli laminoitu vain toiselta puolelta, eli kääntöpuolella kuidut olivat paljaat. Varmasti loistavaa liimattavaksi Ladan konepeltiin, mutta ei sovellu millään tavalla osien työstöön.
Aha, no hyvä kun tuli selväksi tuokin.
Täytynee korjata sen verran, että tuuninki-ukot hakee valmiina, race-ukot tekee itse omat kuituosansa :D
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Tero

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Graupner NH-90
« Vastaus #24 : 21 Maaliskuu, 2011, 22:36:14 »
Kiitoksia linkeistä. Varsin hyvän kokoisia levyjä oli saatavilla. Onko näistä englantilaisista paikoista kukaan tilannut, kuinka homma toimi?

Yhden levyn kävin hakemassa enkä toista enää hae! "Hiilikuitu" olikin jotain ihmeen värjättyä lasikuitua. Laatu todella heikko, jopa hintaan nähden. Tämän lisäksi levy oli laminoitu vain toiselta puolelta, eli kääntöpuolella kuidut olivat paljaat. Varmasti loistavaa liimattavaksi Ladan konepeltiin, mutta ei sovellu millään tavalla osien työstöön.

Hiillikuitua on tosiaan kaikenlaista. Vaikka tavara on kokonaan hiilikuitua, on se voitu pilata huonolla valmistuksella.

http://sinex.fi/ Soita ja kysy, eivät vastaa maileihin.

Mitä vesileikkaus maksoi?

45€ oli pari. Osien koko noin 150 x 100. Ei tullut kysyttyä tarjouksia muualta.


-Tero
Gaui X7, Mini Vbar
Graupner NH90 EP
SDX EP, BeastX
JR PCM 9X
FIN-3861

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
13 Vastauksia
6056 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Marraskuu, 2008, 21:28:43
kirjoittanut Kallio
3 Vastauksia
2915 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2012, 17:47:05
kirjoittanut Toeh
2 Vastauksia
4239 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Elokuu, 2012, 17:37:05
kirjoittanut saro
4 Vastauksia
3039 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Toukokuu, 2015, 20:15:41
kirjoittanut semetaire
4 Vastauksia
3571 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Marraskuu, 2016, 19:52:44
kirjoittanut rane78