Sieltähän se eka torppi tuli Hämeenlinnan hallivuorolla. Tänään paljon parjattu ja korjattu HK450 antautui kohdatessaan maankamaran.
Akullisia takana yli 60 kpl.
Tilanne 1:
Pikkusen vielä hakusessa nose-in toiminta ja kohti lentäessä pilotin ohjausvirhe. Tuloksena hivenen kova lasku perälleen ja toinen perälapa poikki. Oli muuten ekat perälavat mitkä hajos.
Eipä siinä, uudet lavat ja perä suoraan, kun ei muuta damagea tullut.
Tilanne 2:
Vasen kylki itseä kohti ohilennossa ja yhtäkkiä täyspirotus. Holdi päälle ja vajaasta kolmesta metristä ketoon. Lennokkimiehenä kiskasin roheesti vielä täydet negatiiviset eli vasen tikku alas. Tuloksena sitten hivenen enemmän vahinkoa:
- Main rotor holder murtui
- Ennestään korjatut landarit päreiksi
- Alemmat runkolevyt taipui
- canopy otti hivenen itseensä
- ehkä pääakseli ja lepari, ei tiedä vielä
- jotain muuta mitä purettaessa löytyy
Noh, pirotukseen löytyi syy. Alkusarjan HK450:n peränvetoratas pääsi luistamaan akselillaan. Olin korjannut sen silloin heti, mutta nyt se ei enää kestänyt tuota ekaa kosketusta. Ihme että kesti edes tähän asti. Kuvat kertoo enemmän.
Muuta kuin sitten osat tilaukseen harrastekuninkaasta. 25 usd tuli kustannuksia. Eipä vielä kannata tilata 450proota.
Ainut hyvä puoli oli se että en rikkonut 250:stä ja kahdelle 450:lle tuli tänään tehtyä neitsytlennot. Saapahan nyt hyvän syyn purkaa ja huoltaa koko vempeleen.