Kirjoittaja Aihe: E-Sky Honey Bee vanha  (Luettu 4821 kertaa)

mikasaari

  • Vieras
E-Sky Honey Bee vanha
« : 31 Tammikuu, 2010, 18:19:50 »
Moikka,

  Olen tässä harjoitellut lentämistä tuollaisella Honey Bee:llä jopa satunnaisesti onnistuneesti. Vuoden verran kone on lentänyt kivasti, mutta nyt viimeksi lensin sillä kuuseen niin että pölisi. No usean osan vaihtamisella onnistuin koneen saamaan taas "toimintakuntoon". Nyt on kuitenkin ongelma, kun annan kaasua kaikki on hyvin ja kone alkaisi kohoamaan (tosin viettää vähän sinne tänne, mutta yleensä olen saanut sen kompensoitua ohjaimilla), mutta jos siirrän oikean vivun taakse/eteen ja oletan että kone lähtee eteen/taaksepäin niin näin ei käykkään vaan kone lähteekin viistoon. Eteenpäin säätäessä kone lähtee takaapäin katsottaessa etuvasemmalle.

  Omasta mielestäni tuota vehjettä ei voi kovin väärin koota, mutta luultavasti olen nyt saanut sen koottua jotenkin väärin. Onko jotain vinkkejä mikä mahtaisi myllyssä olla vialla ? Voiko lapojen viallinen kulma vaikuttaa noin paljon ? Ne säätölavat (tai mikä lie on oikea termi) on aivan suorassa kun vivut on keskitetty. Kone ei täristä lähdössä, ja perä ei vispaa.

  Kiitos nöyrästi kaikesta avusta,
    -Mika
« Viimeksi muokattu: 31 Tammikuu, 2010, 18:46:07 kirjoittanut mikasaari »

Muikku

  • Vieras
Vs: E-Sky Honey Bee vanha
« Vastaus #1 : 31 Tammikuu, 2010, 18:59:25 »
Asiasta kun en mitään tiedä, niin veikkaisin että on jotkut linkit nupissa väärin.

Edit: siis oikeasti en tiedä, mutta tuntus vaan että jos muuten toimii oikein niin linkeillähän se säätää, mihin se onkin ikinä sitten kytketty.
« Viimeksi muokattu: 31 Tammikuu, 2010, 19:01:29 kirjoittanut Muikku »

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: E-Sky Honey Bee vanha
« Vastaus #2 : 31 Tammikuu, 2010, 19:01:00 »
Servo armit otettu irti ja laitettu takaisin keskittämättä servoja?
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

mikasaari

  • Vieras
Vs: E-Sky Honey Bee vanha
« Vastaus #3 : 31 Tammikuu, 2010, 19:03:26 »
Moikka,

  Tarkoitatko että tuossa lähettimessä on servo invert switchit väärin päin ? Tuossa niitä yritin napsutella ja säädin ne lopulta sitten niihin asentoihin mitä ehdotettiin mukana tulevassa suomenkielisessä paperissa. Yrittänyt lukea http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/index.php?title=HoneyBeeFP tuota wikiä että joskos sieltä jotain löytyisi, mutta eipä ollut mitään. Vaihtelin vähän noita muoviosia toiseen paikkaan. Mutta kyllä tämä jotenkin ratkeaa, ehkä, varmaan :)

  -Mika

mikasaari

  • Vieras
Vs: E-Sky Honey Bee vanha
« Vastaus #4 : 31 Tammikuu, 2010, 19:07:12 »
Moro uudestaan,

  Servo armit. Ne on varmaan noi servojen muoviosissa kiinni olevat metallitapit jotka taas on kiinni sitten tuossa keskinupissa joka kääntelee tuota ainoaa liikkuvaa osaa tuossa vehkeessä. Hmm, en ole irroitellut noita armeja, mutta sen olen tehnyt että olen väännelly käsin servoja (Olenko nyt tehnyt jotain pahasti väärin ?) Ja kaikki koneen muoviosat menivät säpäleiksi (paitsi luultavasti juuri noi servoarmit), joten paljon vaihdoin. Tuossa on monta reikää (5 kpl) joissa ne servoarmit on kiinni. Niitäkö vaan siirtelen ?

  Huomaan: Nyt tajuan mikä on servoarmi, juu, niitä en ole vaihdellut. Ne jäi ehjäksi.

  -Mika
« Viimeksi muokattu: 31 Tammikuu, 2010, 19:09:04 kirjoittanut mikasaari »

mikasaari

  • Vieras
Vs: E-Sky Honey Bee vanha
« Vastaus #5 : 31 Tammikuu, 2010, 19:23:54 »
Moikka,

  Vaihtelin servoarmien paikkaa, mutta ei vaikuttanut ongelmaan. Nyt kun pyöritän roottoria paikallani ja painan oikean vivun ylös niin näen selvästi roottorista kuinka se kallistuu takaapäin katsottaessa vasemmalle. Samalla vain yksi servo siirtyy, eli tässä tapauksessa se servo joka on edessä. En keksi katselemalla tuota vehjettä että mikä aiheuttaa lapojen kallistumisen sivuille.

  -Mika

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-Sky Honey Bee vanha
« Vastaus #6 : 31 Tammikuu, 2010, 19:33:37 »
Olisko joku/jotkun servot paskana... eikä toimi oikein?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

mikasaari

  • Vieras
Vs: E-Sky Honey Bee vanha
« Vastaus #7 : 31 Tammikuu, 2010, 19:39:47 »
Moikka,

  Se on vahvasti mahdollista että näin on päässyt käymään. Tuossa noita ei oo kun noi kaksi niin kun siirtelen keppiä niin liikkuvat molemmat hyvin. En sitten tiedä että pitäisikö liikkua jotenkin muutoin.

  Voikohan tuo keskiakseli kiertyä ? On tuo mekanismi ihan millin osan vinossa ja se saattaa aiheuttaa sen että noi muoviset pidikkeet eivät pääse liikkumaan vapaasti vaan alkavat ahdistamaan. Tuo saattaisi kanssa selittää ongelman. Tai sitten oon vaan koonnut koneen päin seiniä.

  Varmaan pitää alkaa miettimään joskos ostaisi jonkun semmoisen vehkeen jossa on metalliset osat. Muovisten kanssa alkaa menemään jo vähän hermot.

  -Mika

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: E-Sky Honey Bee vanha
« Vastaus #8 : 01 Helmikuu, 2010, 15:07:26 »
Melkein aina kun koneen torppaa, niin pääakseli menee kieroksi. Samoin stabbaritanko. Pääakseli on siis se, jonka toisessa päässä on pääratas, ja toisessa nupin keskiö. Stabbaritanko menee taas nupin keskiön läpi, ja sen päissä on ne "pikkulavat" eli stabbarilavat. Nämä yleensä kieroutuessaan tärisyttävät konetta, mutta myös jumittavat mekanismia...
Kallistuuko swashplate suoraan eteen? (se lätkä jonka alaosa ei pyöri mutta yläosa pyörii; alas kiinnittyy servot, ylös nupin linkit...) Koneen pitäisi kallistua samaan suuntaan kuin swashplatekin. Jos swashplate kallistuu eteen ja kone sivulle, niin kokeile, kallistuuko kone taakse kun pitäisi mennä vasemmalle, ja eteen kun ohjaat oikealle. Silloin nuppiin on tullut viivettä, joka johtunee jostain jumituksesta.
-flybarless, sedative stabilized head-

mikasaari

  • Vieras
Vs: E-Sky Honey Bee vanha
« Vastaus #9 : 01 Helmikuu, 2010, 20:54:43 »
Moikka,

  Tämä selvä ! Elikkäs tuo keskiakseli on luultavasti sitten kiero. Nyt kun vääntelen tuota mekanismia siten että väännän eteen/taakse servon ääriasentoon niin swashplate siirtyy ok, mutta tuo yläosan mekanismi vetää kieroon. Luultavasti käy näin juuri siksi että se yläosan mekanismi on kiinni akselissa semmoisella tapilla ja jos akseli on kiero niin yläosan mekanismi on sen akselin kierouden verran sitten kierähtänyt toiseen suuntaan.

  Lyhyesti siis voi jeevana, mutta hyvä että selvisi. Nyt ymmärrän tämmöistä simppeliä vehjettä paremmin. Enpä olisi arvannut että keskiakseli voi kieroontua. Jää siis mietintään että ostanko vaikkapa semmoisen amig 450:n seuraavaksi tuhottavaksi vehkeeksi vai tyydynkö vaikka simulaattoriin ja kolmi kanavaiseen pikkurömpyttimeen. Toki varmaan tuonkin saisi taas ehjäksi, mutta on sillä nyt jo lennetty varmaan useita tunteja ja moottoritkin alkavat kohta poksahtaa.

  Kiitos todella paljon kaikille vihjeistä,
     -Mika

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Vanha SST Eagle

Aloittaja Julle « 1 2 » Vintage

34 Vastauksia
30035 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Helmikuu, 2014, 22:32:18
kirjoittanut Einari Lindberg
1 Vastauksia
2695 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Maaliskuu, 2008, 19:31:36
kirjoittanut juza
6 Vastauksia
10169 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Tammikuu, 2011, 05:29:26
kirjoittanut puisto_kemisti
18 Vastauksia
8158 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Huhtikuu, 2012, 07:10:20
kirjoittanut vee73
6 Vastauksia
1238 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Joulukuu, 2023, 21:59:58
kirjoittanut Dutchman