Kirjoittaja Aihe: Jännää vägäystä viissatkussa  (Luettu 7044 kertaa)

Rotary

  • Vieras
Jännää vägäystä viissatkussa
« : 31 Tammikuu, 2010, 20:00:02 »
Oltiin eilen jä tänää lentelemässä ja alkuun mietin että okei...vägää nopeasti n. 10cm puolilleen. Liikaa gainia. Tiputin gainin alas 75% huitteilta tasaisesti aina jonnekkin 55% asti, mutta tuloksena oli vaan hitaampi vägäys. Lopulta vähän niinkuin "huojunta".

en saanut tota nyt kokonaan pois ollenkaan ja jäi vähän kakka maku suuhun. Nämä oli nyt käytännössä ton 500:n ensilennot.

450Pro taas toimi samalla GP750/DS520 yhdistelmällä täysin moitteettomasti  ???

Tästäkin on video olemassa, kunhan saan sen vaan upattua

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #1 : 31 Tammikuu, 2010, 20:03:38 »
Kokeile vaihtaa linkin paikkaa servopyörällä tai muuttaa nupin kierroksia esim korkeammalle.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #2 : 31 Tammikuu, 2010, 20:06:24 »

Moikka!

Mulla oli alkuun samaa, gainia ruuvasin laidasta laitaan ilman vian korjaantumista. Nuppiin lisää kierroksia niin lähti pelittämään.

Rotary

  • Vieras
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #3 : 31 Tammikuu, 2010, 20:10:21 »
Kokeile vaihtaa linkin paikkaa servopyörällä tai muuttaa nupin kierroksia esim korkeammalle.

ahaa, eli kaasukäppyrää korkeammaksi.

Mulla on nyt asetettu pitch silleen että mulla ei tule negatiivista kuin -5 pintaan keskelle se +4 about ja positiivista +9

Se siis normitilassa, ihan tuon harjoittelun takia.

Idlellä on sitten -9-0-9, mutta en tuohon ole vielä perehtynyt kun a) haluun sen vägän helvettin ja b) Opin perusjutut ja c) ehtisin joskus edes kokeilemaan, ennen samanlaista tyhmää ohjausvirhettä kuin tänään.....ööö nokka tännepäin, joo...nyt se kallistuu, joo...Korjaampa...TONNE. ..Siis voi V***U; taas väärään suuntaan...ja TREX-Storeen moro

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #4 : 31 Tammikuu, 2010, 20:23:40 »
Viissatanen tahtoo aika runsaasti kierroksia nuppiin, että kaiken maailman väpätys ja vaapunta loppuu. Kokeile 100% suoralla kaasukäyrällä, miltä meno näyttää.

Rotary

  • Vieras
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #5 : 31 Tammikuu, 2010, 20:26:47 »
Viissatanen tahtoo aika runsaasti kierroksia nuppiin, että kaiken maailman väpätys ja vaapunta loppuu. Kokeile 100% suoralla kaasukäyrällä, miltä meno näyttää.

eli siis tyyliiin 25-50-75-100?

vaikuttaako noi mun omat lapakulmat sitten tohon kuinka?

Mietittiin just sitä, että nyt meillä on loivemmat kulmat, niin ampuuko kiekat sitten ziljoonaan?

Mä uppaan videon tosta niin siitä osaatte heti sanoa!

Mun pitää vaan eka taas editoida se hd-tasosta alas.

Siinä ei sitten ole mitään hienoa katottavaa kun tässä edelleen ollaan lennetty tosi vähän. Nyt vaan treenaan liikkeitä tolla uudella ees taas ja silleen. on se niin helppoa simulla  ;D Mutka tonne ja takas ja silleen

JCA

  • Vieras
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #6 : 31 Tammikuu, 2010, 20:27:02 »
Mulla on Idle2:lla kaasukäyrä suora 98 ja sillon loppuu vaappuminen ja muut sekoilut, pysyy paikallaan ja toimii kuin unelma.

E: Idleillä siis kaasukäyrä ihan 98-98-98-98 tai miten nyt tykkää, joku 98-85-80-85-98 on varmaan ihan toimiva, lapakulmat sit hioo vaan kohdilleen.
Leijumoodissa mulla on 0-30-55-75-98 tai jotain sellasta. Aikalailla ihan omasta hatusta vedettyjä, olen hakenut ne ihan omien tottumusten mukaan.

Mahrollisimman paljon jenkaa nuppiin ni sillon se on hyvä, yleensähän ite napautan suoraan Idle1:n sisään ja päästän holdin veks, eli ei tuu leijumoodia edes käytettyä.
« Viimeksi muokattu: 31 Tammikuu, 2010, 20:30:09 kirjoittanut Johny »

Rotary

  • Vieras
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #7 : 31 Tammikuu, 2010, 20:44:28 »
Mulla on Idle2:lla kaasukäyrä suora 98 ja sillon loppuu vaappuminen ja muut sekoilut, pysyy paikallaan ja toimii kuin unelma.

E: Idleillä siis kaasukäyrä ihan 98-98-98-98 tai miten nyt tykkää, joku 98-85-80-85-98 on varmaan ihan toimiva, lapakulmat sit hioo vaan kohdilleen.
Leijumoodissa mulla on 0-30-55-75-98 tai jotain sellasta. Aikalailla ihan omasta hatusta vedettyjä, olen hakenut ne ihan omien tottumusten mukaan.

Mahrollisimman paljon jenkaa nuppiin ni sillon se on hyvä, yleensähän ite napautan suoraan Idle1:n sisään ja päästän holdin veks, eli ei tuu leijumoodia edes käytettyä.


Pitää kokeilla.

Mulla näköjään deeäx kuutosessa tällä hetkellä:

Normi: 0, 40, 70, 85, 100 Pitch: 29%, 43%, 56%, 65%, 74%

Idle: 95, 90, 85, 90, 95 Pitch: 20%, 34%, 48%, 61%, 74%

Noi pitch lukemathan nyt on yksilöllisiä, mutta tuo normi moden pitch on aika loiva, ettei tule ylläreitä.

Ero meissä on se että te lennätte ja me pidetään kaikki kaupat hengissä.  ;D

Mut mä en ota paineita, kyllä se joskus vielä lentää ihan oikeasti

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #8 : 31 Tammikuu, 2010, 21:15:28 »
Kaasu näissä sähkösissä kannattaisi alottaa jollain 0-70-72-75-77. Tai näin olen ite tehny. Tulee riittävästi nuppiin kierroksia ja ei vaapu eikä väpätä.

Saattaa olla melkonen ero onko 60% kaasua vai 70%.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Rotary

  • Vieras
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #9 : 31 Tammikuu, 2010, 21:30:03 »
Rupee päitä putoo jos joku rupee hilluu tosta lennosta  ;D SE ON KAUHEAA TIEDÄN, MUTTA KUN EI PYSTY NYT ENEMPÄÄN  ;D


Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #10 : 31 Tammikuu, 2010, 21:35:32 »
kiekkamittaria kehiin ja lisää jenkaa nuppiin. Nuo kaasu rosentitikin tuppaavat olemaan yksilöllisiä! äkkiseltään kuulostaa matalilta nu kierrokset.


BTW. mitäs sulla on nuilla nippusiteillä kiinni tuolla perässä. Jos siellä on liikaa painoa nii sekin saattaapi olla syynä wägäykseen...
« Viimeksi muokattu: 31 Tammikuu, 2010, 21:37:53 kirjoittanut Timo Huhtamäki »
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Rotary

  • Vieras
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #11 : 31 Tammikuu, 2010, 21:37:09 »
kiekkamittaria kehiin ja lisää jenkaa nuppiin. Nuo kaasu rosentitikin tuppaavat olemaan yksilöllisiä! äkkiseltään kuulostaa matalilta nu kierrokset.

sitä mä rupesin itekkin miettimään, kun toi 450 sit kiljuu ihan eri tavalla. Se onkin ohjekirjan setupissa

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #12 : 31 Tammikuu, 2010, 22:39:30 »
Lainaus
kiekkamittaria kehiin
Mun mutupianomenetelmällä tossa on joku 73-74Hz pörinä joka vastaa ~2200 rpm.
Sama lääke kuitenkin, enemmän kiekkaa niin "istuu" paremmin.

Rotary

  • Vieras
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #13 : 31 Tammikuu, 2010, 22:59:34 »
kiekkamittaria kehiin ja lisää jenkaa nuppiin. Nuo kaasu rosentitikin tuppaavat olemaan yksilöllisiä! äkkiseltään kuulostaa matalilta nu kierrokset.


BTW. mitäs sulla on nuilla nippusiteillä kiinni tuolla perässä. Jos siellä on liikaa painoa nii sekin saattaapi olla syynä wägäykseen...

Siellä on nippusiteillä kiinni isompi nippuside, niin ei tarvii olla joka kerta vaihtamassa rattaita kun tulee alas  ;D

Tiedä sitten, josko muilla on parempia ehdotuksia toteutukseen, mutta ainakin Rptorissa tuo osoittautui toimivaksi. Oli tosin 50 kokoinen...

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #14 : 31 Tammikuu, 2010, 23:20:16 »
Viissatanen tahtoo aika runsaasti kierroksia nuppiin, että kaiken maailman väpätys ja vaapunta loppuu. Kokeile 100% suoralla kaasukäyrällä, miltä meno näyttää.

eli siis tyyliiin 25-50-75-100?
Ei, vaan 100-100-100-100-100. Ylikierroksista ei sähköllä tarvitse huolehtia, jos kopterissa on ns. paketin mukana tulleet vehkeet. ESP:n vakiokone ja 13T pinjoni melkeinpä vaatii sen 100% kaasun, että kaikki toimii kuten pitääkin. Harmailla lepatuskumeilla voi jokusen naksun ottaa kaasua alas, mutta mikäpäjottei sitä täydelläkin höyryllä lentäisi samoin tein.

V-käyrä on sähkövempaimissa turhaa kikkailua. Suoralla mennään ja sillä hyvä. :)

(Tosin se sanottakoon, että Alignin nopareissa ei ole yleensä eroa 95:n ja 100:n välillä. Jossain malleissa 92% taisi olla täyden kaasun raja)

Rotary

  • Vieras
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #15 : 31 Tammikuu, 2010, 23:22:51 »
Viissatanen tahtoo aika runsaasti kierroksia nuppiin, että kaiken maailman väpätys ja vaapunta loppuu. Kokeile 100% suoralla kaasukäyrällä, miltä meno näyttää.

eli siis tyyliiin 25-50-75-100?
Ei, vaan 100-100-100-100-100. Ylikierroksista ei sähköllä tarvitse huolehtia, jos kopterissa on ns. paketin mukana tulleet vehkeet. ESP:n vakiokone ja 13T pinjoni melkeinpä vaatii sen 100% kaasun, että kaikki toimii kuten pitääkin. Harmailla lepatuskumeilla voi jokusen naksun ottaa kaasua alas, mutta mikäpäjottei sitä täydelläkin höyryllä lentäisi samoin tein.

V-käyrä on sähkövempaimissa turhaa kikkailua. Suoralla mennään ja sillä hyvä. :)

(Tosin se sanottakoon, että Alignin nopareissa ei ole yleensä eroa 95:n ja 100:n välillä. Jossain malleissa 92% taisi olla täyden kaasun raja)

Siis tyyliin että samantien kun se on ssanut hilattua softstartin, niin kiekat kaakkoon kulmista riippumatta?

JCA

  • Vieras
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #16 : 31 Tammikuu, 2010, 23:28:54 »

Jooo, sanon samaa taas ku muutkin. Videon äänestä jo kuulee että on siellä liian vähän jenkaa! Laita vaan kunnolla kierroksia ni rupeehan se toimimaan.

Kulmista riippumatta kierroksia ulos kunnolla, ei toi 500 rekkula muuten toimi, se mikään Hirobo ole  :D
Eli toistan vielä, mulla on yleensä aina tuo 98-98-98-98-98 suora sisässä jo kun kopterin on maassa valmiina lähtöön, sit vaan holdi pois päältä ni softstartilla se keräilee hissuksiin kierroksia. Muista vaan säätää lapakulmat nollille esim siihen keskitikun tienoille, maassa ollessa tikkua ei kannata pitää aivan alhaalla noilla kierroksilla, kokeilin kyllä sitäkin eilen. Rupee puhaltaa lunta taivaalle aika komiasti  ;)

Rotary

  • Vieras
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #17 : 31 Tammikuu, 2010, 23:31:50 »

Jooo, sanon samaa taas ku muutkin. Videon äänestä jo kuulee että on siellä liian vähän jenkaa! Laita vaan kunnolla kierroksia ni rupeehan se toimimaan.

Kulmista riippumatta kierroksia ulos kunnolla, ei toi 500 rekkula muuten toimi, se mikään Hirobo ole  :D
Eli toistan vielä, mulla on yleensä aina tuo 98-98-98-98-98 suora sisässä jo kun kopterin on maassa valmiina lähtöön, sit vaan holdi pois päältä ni softstartilla se keräilee hissuksiin kierroksia. Muista vaan säätää lapakulmat nollille esim siihen keskitikun tienoille, maassa ollessa tikkua ei kannata pitää aivan alhaalla noilla kierroksilla, kokeilin kyllä sitäkin eilen. Rupee puhaltaa lunta taivaalle aika komiasti  ;)

Mihin oot säädelly ton holdin? Onks sulla sen verran siellä kuitenkin, että voi kesken lennon räppää päälle ja tulla hengissä alas? i.e. pysyy leijunnassa?

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #18 : 31 Tammikuu, 2010, 23:39:12 »
not... holdi sammuttaa moottorin kokonaan ainaki mulla sähköhimmeleissä... Nitrovehkeessä menee tukevalle tyhmäkäynnille kuitenkin irrottaen kytkimen...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

JCA

  • Vieras
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #19 : 31 Tammikuu, 2010, 23:42:31 »
Mihin oot säädelly ton holdin? Onks sulla sen verran siellä kuitenkin, että voi kesken lennon räppää päälle ja tulla hengissä alas? i.e. pysyy leijunnassa?

E. Timo vastaski

EE. Toki tossa on jännää sähkökoptereissa se, että ainakaan mulla softstartti ei tee softstarttia jos nupissa on tarpeeksi kierroksia. Eli jos ilmassa heität holdin päälle ja kahden sekunnin päästä lyöt holdin pois niin vinkasee aikas kovin (syö rattaalta hampaat ja sit tuliki ihan tosi-rotaation paikka). Eli jos sähkökopulla tekee autorotaatio harjotuksia niin kun sen holdin vetää päälle niin se on sit lopullinen päätös, siitä ei ole paluuta :D
Tiedä sit miten muissa säätimissä, mulla tuo Alikilin säädin toimii ainakin tollai.. Huomannut vaan kun ottanut kopterin maahan hetkeksi jonkun sivullisen takia, mutta kun vaara ei olekkaan lähestynyt niin oon napauttanu holdin pois päältä (nupissa vielä vähän kierroksia) niin on lyöny heti motilta kaiken ulos, kopteri pyörähtää ja tosissaan pahimmassa tapauksessa syö hampaita ja se taas syö miestä.
« Viimeksi muokattu: 31 Tammikuu, 2010, 23:48:02 kirjoittanut Johny »

Rotary

  • Vieras
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #20 : 31 Tammikuu, 2010, 23:49:12 »
Mihin oot säädelly ton holdin? Onks sulla sen verran siellä kuitenkin, että voi kesken lennon räppää päälle ja tulla hengissä alas? i.e. pysyy leijunnassa?

E. Timo vastaski

EE. Toki tossa on jännää sähkökoptereissa se, että ainakaan mulla softstartti ei tee softstarttia jos nupissa on tarpeeksi kierroksia. Eli jos ilmassa heität holdin päälle ja kahden sekunnin päästä lyöt holdin pois niin vinkasee aikas kovin (syö rattaalta hampaat ja sit tuliki ihan tosi-rotaation paikka). Eli jos sähkökopulla tekee autorotaatio harjotuksia niin kun sen holdin vetää päälle niin se on sit lopullinen päätös, siitä ei ole paluuta :D
Tiedä sit miten muistta säätimissä, mulla tuo Alikilin säädin toimii ainakin tollai..

Ok, Ehkä mun on parempi sitten tässä kohtaa vaan nostaa tota kaasukäppyrää normi modessa vaikka 10% kaikissa pisteissä ja antaa idlen olla sitten tuolla tapissa. Silloin en ainakaan tuhoa sitä joka kerta laskussa.

Pitää ens kerralla kokeilla idlellä kanssa.

Mä vähän veikkaan, et jos rupeen treenaa tuolla kaikki tai ei mitään meiningillä niin sen lisäksi että katkon joltain kaulan, niin multa loppuu rahat varaosiin aika pikana  ;D

JCA

  • Vieras
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #21 : 31 Tammikuu, 2010, 23:54:05 »

Niih.. ja sen holdin ideanahan on (käsittääkseni) toimia vähän niinkö hätä-seis nappulana. Eli jos kopteri tulee tonttiin niin saat koneelta tehot pois, jollon ei käy näin:



Ja JOS noin käy niin sinne kopterin luokse EI JUOSTA MISSÄÄN NIMESSÄ!  :o

Rotary

  • Vieras
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #22 : 31 Tammikuu, 2010, 23:59:43 »
Tuttu pätkä, onneks oon niin herkkä et laitan aina nupit alas kun tapahtuu  :P

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #23 : 01 Helmikuu, 2010, 08:07:53 »
EE. Toki tossa on jännää sähkökoptereissa se, että ainakaan mulla softstartti ei tee softstarttia jos nupissa on tarpeeksi kierroksia.
CastleCreationsin ICE-nopareissa homma toimii siten, että softasta pitää erikseen aktivoida "auto rotation" -toiminto, mikäli nuppiin haluaa jengaa normaalisti salamana holdin irrottamisen jälkeen. Normaalisti soft start toimii aina, eli kierroksia lähdetään keräämään (moottoriin) aina sieltä nollasta pikkuhiljaa. Jos kopterin käyttää maassa nopeasti, lavat eivät tietenkään ehdi pysähtyä vaikka moottori seisahtuukin. Softan "auto rotation" -systeemi on olemassa juurikin sitä varten, että rotaatioita harjoitellessa soft start ei lyö päälle kesken toiminnan. Jos siis rotaatio menee reisille ja nappaa holdin ilmassa pois tarkoituksena paeta tilanteesta ennen kohtaamistan kamaran kanssa, lyö nopari normaalin määrän kaasua kehiin JOS tuo täppä on aktivoituna. Taisi siinä olla vieläpä sellainen vipstaaki, että jos kaasun vetää täysin nollaan, aktivoituu soft start aina. Mutta jos holdiin ohjelmoi kaasuksi vaikka 1% (ei välttämättä pyöritä edes konetta), ollaan "auto rotation" -moodissa.

Ainakin joissain Scorpionin nopareissa soft start aktivoituu n. 15 sekunnin 0%-kaasun jälkeen. Niinpä aina koneen maahan tuotuaan pitää vartoilla tuo 15 sekuntia ennen kuin nappaa idlen päälle taas.

seppomikael

  • Vieras
Vs: Jännää vägäystä viissatkussa
« Vastaus #24 : 01 Helmikuu, 2010, 09:00:33 »
Pari hajahuomiota.

Ensinnäkin kun käyt harjoittelemaan autorotaatiota niin sinne sähkökopuunkin kannattaa jättää kierroksia. Aloittaa vaikka jostain 50% kaasusta ja jos on liikaa niin pienentelee. Tämä siksi että jos tuleekin joku mutka matkaan niin voi pelastaa kopterin. Ehkä... ;D
Sitten taitojen karttuessa vähentelee holdin kaasua. Toki kun ei tee autorotaatioharjoituksia niin silloin holdiin kaasun arvoksi -5%.
Näin minulle on opetettu.

Kaasukäyrästä. Täällä on annettu erilaisia neuvoja. Ja niin kuin huomaat niin niissä on pientä hajontaa. Eli absoluuttista totuutta ei ole. Kaasukäyrä tehdään omien mieltymysten ja lentotaitojen mukaan. Jonkun peruskäyrän voi kysyä kavereilta mutta se oma kaasukäyrä täytyy tehdä itse.
Itse teen sen siten (leijuttelukäyrä eli normikäyrä), että eka piste on tietty 0. Toisen pisteen nostan jonnekin 60% tietämiin ja siitä vaikka 5% lisää seuraaviin pisteisiin paitsi viimeiseen jonne tökkään jotain vähän alle 100% tai 100%. Toi vika piste isoksi siksi että jos tulee paniikkitilanne niin voi nostaa koneen ylös ja yrittää ottaa kiinni...
Ajatuksena on se noissa keskipisteissä että kaasu pysyisi aika tasaisena ja "tehon säätö" tehtäisiin lapakulmia muuttamalla.
Siitä sitten vain koittamaan. Jos kone tuntuu rauhalliselta ja vakaalta eikä tee mitään ylimääräistä niin ollaan jo aika lähellä. Testailen että kierrokset eivät korvin kuullen kauheasti muutu keskipisteiden lentoalueella ja hienosäädän käyrää jos jotain isompaa huomaan. Jos on tehoton tai nykii johonkin suuntaan nostan kaasukäyrän keskipisteitä 5% ylöspäin ja koitan uudestaan.
Normimoodilla yritetään tehdä sellainen kopteri joka on rauhallinen leijutella mutta vastaa tikkuihin hyvin. Kuitenkin jos käyrä on liian ylhäällä niin kone kyllä tuntuu vakaalta mutta on ainakin aloittelijalle liian herkkä. Pikku hipaisu tikkuun ja kone on jo jossain. Ei todellakaan ole helppo lennettävä silloin.

Idlellä käyrä kannattaa myös tehdä käyttötarkoituksen mukaan. Aloittelija saa mukavan lennettävän siten että nostaa normikäyrästä kaksi ekaa pistettä vastaamaan kahta vikaa pistettä. tyyliin 90-75-70-75-90. Enkä ole toistaiseksi käyttänyt kuvernööriä jonka kanssa noita tasakäyriä käytetään. Taaskin saa ihan itse miettiä että millaisia ominaisuuksia koneelta haluaa ja kokeilla käyriä muutamalla löytää ne koneesta.
3D-pilotit ja tehofriikit tykkää noista 100-100 käyristä mutta meille tavallisille pulliaisille ne ovat liian äkäisiä (Ainakin minulle). Toki taitojen ja tietojen karttuessa noita käyriä voi muokata enemmän haluamikseen.

Tuosta videosta sellainen huomio että kun leijuttelet niin konetta pidetään paikallaan oikean tikun pienin korjaustökkäsyin. Eli jos kone lähtee oikealle niin pikku tökkäsy vasemmalle ja tikku takaisin keskelle ja jos se ei auta niin uusi tökkäsy ja niin edelleen.
Minusta näytti että olisit korjannut konetta pitämällä tikkua liian pitkään korjaussuunnassa jolloin se oikein syöksyy sinne ja sitten korjasit toiseen suuntaan ja taas syöksyttiin. Konetta ei koskaan saa pysymään paikallaan tuolla metodilla. Konetta kaitsetaan paikallaan pikku tökkäisyin liikettä vastaan niin kuin pompoteltaisiin ilmapalloa. Ja mitä aiemmin teet korjausliikkeen sitä pienempi se voi olla.
Leijuttelu on myös lentämisen tärkein taito ja vaikka se onkin tylsää niin sitä on harjoiteltava kunnes se sujuu. Sitten kun leijuttelu on hanskassa niin voi käydä varovasti kokeilemaan taivaslentoa. Itse harjoittelin pyrstö itseeni päin leijutuksen ja nyt uskallan varovasti kaarrella taivaalla ja joku ympyräkin alkaa mennä. Silmukat jätän simulaattoriin vielä toistaiseksi.
Ja jos kone karkaa taivaalla niin käännän ensin perän itseeni ja sitten yritän ottaa koneen taas hallintaan. Joskus se onnistuukin!

Nämä ovat minun kokemuksiani ja ajatuksiani mutta eivät mitään kokototuuksia. Siksi en aloita näistä kenenkään kanssa mitään juupas/eipäs kinastelua. Jokainen tekee haluamallaan tavalla ja jokaisen kannattaa olla avoin ja kokeilla eri neuvojen soveltuvuutta omiin tarkoituksiinsa.