Kirjoittaja Aihe: Alustava nimien keräys T-rex 500 alu tail drive gearien tilaukseen EI SITOVA  (Luettu 4531 kertaa)

Rotary

  • Vieras
Aiheesta on puhuttu täällä: http://www.kopterit.net/index.php?topic=7623.0

Homman nimi on seuraava; Otin eilen yhteytty Tommi's Billet nimiseen yritykseen, kysyäkseni, josko he voisivat tehdä tuohon T-Rex 500:n tuon mustan tail gearin alumiinisena.

Moni saman kopterin (pätee varmaan yös 600 kokoon?) omistaja on varmasti vaihtanut kyseisen rattaan useampaan otteeseen ja se tuntuu menevän säpäleiksi ihan naurettavan helposti.

Omasta mielestä tuon vaihtaminen on turhan työläs homma VARSINKIN kenttäolosuhteissa, joten päätin tarttua asiaan.

Nythän tämän muuttaminen alumiiniseksi tappaa suurella todennäköisyydellä Auto rotation rattaan, mutta sen vaihtaminen kentälläkin vie vain muutaman minuutin.

Sain tänään Tommilta vastauksen kysymykseeni ja hän sanoi homman onnistuvan.

Ainoa kulmakivi on vielä sopivan terän hankinta tuon rattaan pienen koon takia, mutta hän sanoi ettei se ole ongelma. Terän hinta ei näy vielä tuossa alla olevassa laskelmassa kuten huomaat sitä tarkkaillessasi.

Pisti homman miten tahansa, näen tämän rattaan teettämisen hyödylliseksi kaikille rekkulan omistajille. Huoltoaika lyhenee selkeästi ja ei tarvitse aina vaihtaa mm. gyron teippejä, lotrata loctiten kanssa ja purkaa koko perää yhden rattaan vuoksi.

Tässä alla on kopiotuna hintatietoa, jonka Tommi alustavasti laittoi. Tähän nyt sitten tulee siitä terästä varmaan jotain, jos hän ei itse sitä saa tehtyä, mutta uskon sen hinnan olevan ok.

Toivottavasti saamme nyt kerättyä porukkaa ja tilauksen sisään. Tarkempi aikataulu selviää heti kun Tommi on saanut yhden mallirattaan käteensä. laitan hänelle huomenna 5.1.2010  postissa yhden menemään.

1m4s0_ kyseli tuossa jo 450 ja 600 kokisiinkin rattaita, mutta ajattelin että otetaan tämä ensin jasitten lisää. Veikkaan että muiden muovisten (valkoiset kartiot) tekeminen voi olla aika hankalaa niiden pienen koon takia, mutta laitan muutaman niitäkin menemään sinne.

Kerätään vanhaan tapaan nimiä alle ja katsotaan minkälainen määrä saadaan porukkaa kasaan. Laitan sitten sitovan threadin pystyyn kun se on ajankohtaista. Toivottavasti pian, koska itsellä näitä muovisia  menee. ennemmin tilaan Storesta autorotaatio rattaita repullisen.

HUOMAA: AL 7075!!


Lainaus mailista:

Hei
 
Kyllä tuo onnistusi jos olisi sopiva terä.Onko terän modulista tietoa?Mulla on jonkin verran teriä mutta noin pieni ,tuskin on hyllyssä.Siinä menee noin 20min tuon pyörän ajamiseen mutta alku asetuksiin menee 2-3h joten useampi pyörä olisi parempi niin silloin kpl hinta olisi järkevämpi.Sanotaan että menisi yhden kpl:n tekemiseen yht 3h ja 10kpl tekemiseen 4h niin silloin 1kpl maksaisi
 3x3h(a´45.-+alv)=164.70 tai 10 kpl /srj  4x45.-=219.60,niin 1kpl on 164.70 ja 10kpl/srj kpl 21.96.
Sis alv:n ja työn ja materiaalin(al 7075).Ja vastaavasti 20kpl niin silloin kpl hinta on 13.75.
Ja terän hinta tulisi päälle,se voisi onnistua itsekin tehdä,ehkä.
 
Terveisin
 
Tommi Virtanen
 
Kaarinan TR-Työstö Oy
Asessorinkatu 9
20780 Kaarina
 
GSM:            040 5871120
PUH/FAX:    02 2433663
 
www.tommisbillet.com





« Viimeksi muokattu: 04 Helmikuu, 2010, 15:35:17 kirjoittanut Rotary »

Rotary

  • Vieras
1. Rotary, Joni Svärd

Rotary

  • Vieras
Näin se menee. Toivotaan että saadaan enemmän. Siihen tulee siitä terästä jotain, mutta en usko että yksittäisen kappaleen hinta muuttuu kovin radikaalisti.

JCA

  • Vieras
Jees, Saisko siihen vähän sinistä blingiä? Erottuis sit vielä paremmin massasta ja voi hehkuttaa kentäl "yyber-tail gearia"..  8)

Rotary

  • Vieras
Jees, Saisko siihen vähän sinistä blingiä? Erottuis sit vielä paremmin massasta ja voi hehkuttaa kentäl "yyber-tail gearia"..  8)

En kysynyt tuota vielä. Ne varmaan eloksoi johonkin hintaan tuon vaikka mihin väriin. Voin kysellä kun tiedän tuon lopullisen hinnan tuossa perusmuodossaan
« Viimeksi muokattu: 04 Helmikuu, 2010, 19:19:00 kirjoittanut Rotary »

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Moikka,

Olen käsittänyt, että tuon 7075 alumiinin eloksointi ei olisi oikein helppo homma. Team Xrayn:n rc-autoissa käytetään tuota ja heidän autosuunnittelijansa taisi jossain kolumnissa juuri sanoa sitä, että sen eloksointi on pirun vaikeaa ja vain harva väri tarttui siihen vai mitä se höpötti. Muistan myös lukeneeni jostain alumiinien vertailutaulukosta, että tuota 7075:sta ei voisi eloksoida.

No jokatapauksessa tuot 7075 lienee kokolailla kestävintä alumiiniä mitä saa.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Rotary

  • Vieras
Moikka,

Olen käsittänyt, että tuon 7075 alumiinin eloksointi ei olisi oikein helppo homma. Team Xrayn:n rc-autoissa käytetään tuota ja heidän autosuunnittelijansa taisi jossain kolumnissa juuri sanoa sitä, että sen eloksointi on pirun vaikeaa ja vain harva väri tarttui siihen vai mitä se höpötti. Muistan myös lukeneeni jostain alumiinien vertailutaulukosta, että tuota 7075:sta ei voisi eloksoida.

No jokatapauksessa tuot 7075 lienee kokolailla kestävintä alumiiniä mitä saa.

--
Timo

Se on joo aika kovaa kamaa. Mulla oli joskus fillari tehty samasta kamasta ja se ei ainakaan spragannu koskaan mistään  ;D

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Jotain työni puolesta fillareista tiedän ::), ja niissä harvemmin käytetään tuota 7075 alumiinia, kun on kovaa, mutta samalla haurasta. (brittle kolmannella kotimaisella)
Fillarin rungoissa suositaan 7005 ja 6061 sarjalaisia, kun kestävät murtumatta paremmin siinä käytössä. Rattaista en sit tiedä mitään... ;D
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Rotary

  • Vieras
Jotain työni puolesta fillareista tiedän ::), ja niissä harvemmin käytetään tuota 7075 alumiinia, kun on kovaa, mutta samalla haurasta. (brittle kolmannella kotimaisella)
Fillarin rungoissa suositaan 7005 ja 6061 sarjalaisia, kun kestävät murtumatta paremmin siinä käytössä. Rattaista en sit tiedä mitään... ;D

no ihan sama, jotain 7000 se oli.  ;D

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
hint: learn to land the heli with the throttle hold switch. That prevents most situations, where the tail drive gets damaged. It is much less sensitive at lower speed.

Personally, I'm not convinced that it makes sense to use a more robust gear, because it acts like a fuse:
When the tail blocks, the small gear loses teeth and stops, together with the tail rotor. Now if the large gear would loose teeth instead, it would still keep turning with the rotor and there come "fresh" teeth all the time until it has done a full round. I don't think the torque tube would survive.

BTW, Align just announced a MOD1 upgrade for said part on the 700.

Rotary

  • Vieras
yeah. i still think its too sensitive now as the tail touches snow and what ever very easily, and it's almost every touch that kills the gear. ofcourse, it's up to the user to see when the at gear goes if alloy gear is used. you will hear it no doubt. either way, you still need to cut the power. when it comes to tt, i strongly think that it will take pretty much as its soul pourpose is to withstand torgue. still, if it snaps, you can replace it in half the time compared to the plastic gear. the angular gears can take more anway thanks to the design, so i dont see a reason to replace them.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Mitä maailmalta olen lukenut, eivät ne kartiorattaat juuri mitään kestä. Nimenomaan niiden tuhoutumista monet 500:sen omistajat suuren meren takana itkevät. Minun veikkaus on siis seuraava: Jos tuon mustan rattaan vaihtaa tuhoutumattomaksi, ensin peräajorattaalta (siitä päärattaan alta) lähtee muutama hammas, sen jälkeen TT:n kartiorattaista yksi tai useampi menee osittain sileäksi. Ja kuinka ihanaa NIITÄ on vaihtaa!? :) Jos perän rattaat eivät tunnu kestävän ollenkaan, voisin suositella vaikkapa seuraavia toimenpiteitä:
a) Pidempi peräevä tai lisäke evän kärkeen. Minulla on ollut uudesta asti noin 30mm pidennys evässä enkä ole koskaan saanut yhtäkään perän rattaiden hammasta karkuteille. Edes pahassa torpissa.
b) Laskeutusmipaikaksi sen verran tukeva ja upottamaton pohja, että lisäkkeen kanssa peräroottorilla ei ole vaaraa ottaa maahan kiinni. Lumelle vaikka vanerilevy, matto, retkipatja, auton sisätilamatto, ...
c) Ei mitään osaa kiinni peräblokkiin tai sen lähelle. Gyro johonkin aivan muualle, kuin tämän osan päälle. Ei johtoja osan "läpi". Mikäli peräblokki on kopterissa vapaana, ei sen irroittaminen ole suurikaan homma. Blokista neljä (vai kuusi?) ruuvia irti, peräservo irti gyrosta, perän tuet irti rungosta (kaksi ruuvia lisää) ja se on siinä.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
3887 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Heinäkuu, 2009, 13:43:19
kirjoittanut kaardian
72 Vastauksia
30906 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Maaliskuu, 2010, 18:56:15
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
1473 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Syyskuu, 2011, 20:42:38
kirjoittanut ropellihattu
7 Vastauksia
4021 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2013, 12:39:23
kirjoittanut 338federal
16 Vastauksia
6264 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Joulukuu, 2012, 14:12:57
kirjoittanut Tohtori R