Kirjoittaja Aihe: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista  (Luettu 32017 kertaa)

JCA

  • Vieras
Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« : 08 Helmikuu, 2010, 09:07:46 »
Jesaria ja nippusiteitä, kyllä sen sinne johonkin aina saa roikkumaan :)
Mitenkäs, aika utopiaa ittelle vielä nämä FBL -sydeemit, niin tukeeko tuo nyt sitten esmerkiksi semmosia useamman lavan nuppeja, esim 5 -lapasta nuppia?
Meneekö ihan heittämällä, nuppi kopteriin kiinni ja taivaalle vai pitääkö noita vbar-3G-FL-760-juttuja alkaa jotenkin säätelemään?

Tai onko sellainen useampi lapanen nuppi ylipäätään edes riippuvainen mistään tällaisesta järjestelmästä?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #1 : 08 Helmikuu, 2010, 11:02:45 »
Siis voihan useampilapausta fbl nuppia lentää ilmankin vakautusta, astetta haastavampaa teitenki voi olla.
Mitään en asiasta tiedä mutta eikai tuota boxia kiinnosta montako lapaa siellä pyörii?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #2 : 08 Helmikuu, 2010, 11:08:02 »

Niin mää just rupesin fundeeraa, et eikö ne lapojen kääntyilyt sooloilut ole ihan mekaanisesti viritelty. Linkit jokaselta lavalta swashiin ja sillai, näinhän sen täytyy mennä. Jotenkin ollu sellanen käsitys et kaikissa tommosissa multi-blade nupeissa on aina kaikilla joku vakautusjärjestelmä, ja sen myötä tullut epäily että onko se välttämätön.. Vaan kaiketi se on ihan vaan tikitaali pippelin kasvatukseksi ja niiden scale koptereiden tuunausta varten (vakaampi = aidompi)

Nooh, jos vakautusjärjestelmää ei monilapaseen nuppiin tarvitse, oli tämä OT, eli thats it thank you.  :)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #3 : 08 Helmikuu, 2010, 11:47:00 »
Lainaus
Nooh, jos vakautusjärjestelmää ei monilapaseen nuppiin tarvitse, oli tämä OT, eli thats it thank you. 
Monilapanupissa ei helposti voi olla flybaria, joka siis vakauttaa, joten joku sähkövakautus on hyvä idea.

Ilman mitään vakautusta voi toki myös lentää; Markus kokeili 450:stä joskus ja kyllä se ilmassa pysyy. MJPilot lentää 600:sta ilman vakautusta aina ja hienosti sekin kopteri lentää. Mitä isompi kopteri sitä helpompaa, mutta varsinkin jos on skaalapelin jaksanut rakentaa niin ehkä haluaa pitää sen ehjänä mahdollisimman suurella todennäköisyydellä ja satsata vakautukseen.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #4 : 08 Helmikuu, 2010, 12:56:32 »
Ihan topicin lainauksena, toimiiko normi nuppi ilman flybaria oikein jos vaan lukitsee sen kehikon jollain ruuveilla tai pätkällä flybaria?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #5 : 08 Helmikuu, 2010, 18:12:48 »
Ihan topicin lainauksena, toimiiko normi nuppi ilman flybaria oikein jos vaan lukitsee sen kehikon jollain ruuveilla tai pätkällä flybaria?
Tai ottaa vain paddlet pois ja jättää pätkän flybaria?
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #6 : 08 Helmikuu, 2010, 19:38:22 »
Moikka,

Ihan topicin lainauksena, toimiiko normi nuppi ilman flybaria oikein jos vaan lukitsee sen kehikon jollain ruuveilla tai pätkällä flybaria?
Tai ottaa vain paddlet pois ja jättää pätkän flybaria?

Juu kyllä se nuppi toimii ilman paddlejakin. Niillä paddleillä on kaksi merkitystä, ne tuo painoa stabilointitangon päihin jolloin se lisää stabiloivaa massaa, eli vakauttaa nuppia enemmän. Toinen niiden tehtävä on, hassua kylläkin vähentää stabilointia. Eli kun ne paddlet on nollakulmilla eikä ohjausta tapahdu, niin ne vain vakauttaa. Sitten kun niitä käännetään kallistuslevyltä, niin ne alkavat heikentämään sitä vakauttavaa voimaansa jotta roottori voisi ohjata enemmän. Eli paddleilla ei ohjata lainkaan vaan ainoastaan niitä kääntelemällä kevennetään stabiloivaa voimaa jolloin roottorin on kevyempi ohjailla kopteria. Näin ollen nuppi toimisi ihan oikein ilman stabilointiakin. Se olisi vain hyvin erilainen lentää, paljon herkempi kaikille puuskille ja muille ilman pyörteilyille.

Sitten niillä mixereillä jotka ovat flybarissa kiinni, joista lähtee lavanpitimien linkit. Niin näillä miksereillä voi vaikuttaa myös siihen mikä se stabilointi suhde on. Eli miten paljon stabilointitanko ohjaa lapoja. Mitä enemmän stabilointitangon keinuminen muuttaa lapakulmia, sen suurempi sen stabilointisuhde on, eli se stabiloi enemmän. Usein 3D koptereiden nupeissa on pienempi stabilointisuhde kuin esimerkiksi tavalliseen tai F3C tyyliseen lentelelyyn suunnitellussa nupissa. Sitten taas niissä ihan pienissä koaksiaalikoptereissa ei ole paddleja lainkaan vaan pelkät painot ja suuri stabilointisuhde jolloin ne leijuvatkin jotakuin itsestään.

Muistelen joskus 2000 luvun alussa kun näin ulkomailla noita monilapaisia skaalakoptereita eikä tällöin ollut vielä elektronisia stabilointeja, niin niillä skaalakoneilla ei lennetty kuin about tyynessä koska ne oli omistajiensa mukaan sen verran kiikkeriä ja pelottavia lentää tuulisessa kelissä. Joten lienee siitä sahköisestä stabiloinnissa tuollaisessa merkittävää hyötyä.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #7 : 08 Helmikuu, 2010, 19:48:21 »
Aivan, kiiton infosta timo :)
Pitääpä ihan piruuttaan kokeilla millainen on lentää ilman stabbaria ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #8 : 08 Helmikuu, 2010, 19:52:19 »
Aivan, kiiton infosta timo :)
Pitääpä ihan piruuttaan kokeilla millainen on lentää ilman stabbaria ^^

Kerrohan sitten millainen oli. Itse en ole koskaan rohjennut kokeilla ilman stabilointia. Valitse muuten sitten mahdollisimman tyyni keli ;)

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #9 : 08 Helmikuu, 2010, 19:53:12 »
Kunnon lumimyrsky että on haastetta  ;D
Huomena varmaan saa lukea torpit osiosta  8)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #10 : 08 Helmikuu, 2010, 19:56:41 »
Voisi olla mielenkiintoista kokeilla myös ilman paddlejä, mutta lisäpainoilla.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #11 : 08 Helmikuu, 2010, 20:18:13 »
Kunnon lumimyrsky että on haastetta  ;D
Huomena varmaan saa lukea torpit osiosta  8)

Ai, niin varmista, että teet linkit kallistuslevyltä oikein lavanpitimiin jotta nupin ajoitus on oikein. Eli esimerkiksi elevaattori työnnettäessä eteen, lapakulmien pitää muuttu todella paljon silloin kun lavat osoittavat oikealla ja vasemmalle. Lapojen ollessa kopterin pituuslinjan suuntaisesti, ei elevaattorin ohjauksen kuuluisi vaikuttaa lapakulmiin mitenkään.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #12 : 08 Helmikuu, 2010, 20:55:02 »
Joo eli ei olekkaan ihan niin yksinkertainen homma että laittaa tangon tilalle vain lyhemmän pätkän että saa pysymään sen kehikon kasassa... luulin jo että pääsisis helpolla :D
Kokeilin pyöritellä sisällä nuppia ja tulee resonointia jne hirvesäti tuota flybar-kehikosta ja tärisee älyttömästi... onkohan tähän ohjeita netissä että miten sen saisi suht kivuttomasti tehtyä :(

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #13 : 08 Helmikuu, 2010, 21:08:37 »
Eilen katselin yhtä trex450-muutosohjetta (vakio-osista), ei nyt enää sattunut silmään.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #14 : 08 Helmikuu, 2010, 21:20:52 »
voi harmi,
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/catalog/TZ1112.jpg

Mikä virka tuossa on nuilla pikku armeilla jotka tulee swashilta?
Kuitenkin lukitaan tuo "swashoutbase" tyyppinen murkula kiinni?
http://www.rcheliresource.com/wp-content/uploads/2009/12/03122009392-500x375.jpg
Kuten tässä, tuntuis turhilta osilta?
Alkup linkit ei kyllä yllä suoraa swashilta lavanpitimiin :(


Aaai tyhmä minä... ne tietenki estää swashin toista osaa pyörimästä!

Eihän ne saa estää, ne pitää sen nupin mukana?
« Viimeksi muokattu: 08 Helmikuu, 2010, 21:27:24 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #15 : 08 Helmikuu, 2010, 21:24:18 »
Lainaus
Mikä virka tuossa on nuilla pikku armeilla jotka tulee swashilta?
Niiden idea on pyörittää sitä swashin sisempää "rinkiä" nupin kanssa.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #16 : 08 Helmikuu, 2010, 21:27:53 »
Lainaus
Mikä virka tuossa on nuilla pikku armeilla jotka tulee swashilta?
Niiden idea on pyörittää sitä swashin sisempää "rinkiä" nupin kanssa.

Juuri näin, eli sillä lukitaan nupin ajoitus.

--
Timoe
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #17 : 08 Helmikuu, 2010, 21:40:22 »
Joo tuon hoksasinkin ku rupesin sormeilee tuota nuppia... eli periaatteessa tuon sais tuosta normi nupista ku laittas washoutbasen kiinteesti nupinkeskiöön ja pitkät linkit suoraa pitimille swashilta?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #18 : 08 Helmikuu, 2010, 21:46:55 »
Mikäli nyt ihan oikein ymmärsin visiosi, niin noin sen saa tehtyä ihan vakio-osilla. Periaatteessa sen pitäisi riittää vakionupilla, että poistaa stabilointitangon ja flybarin sekä ne linkit siitä washout basen mixereistä jotka ohjaavat stabilointia. Sitten vaan pitkät linkin kallistukselta suoraan lavanpitimiin. Näin siis nopeasti funtsittuna. Jotain ongelmia tuossakin voi tulla... Pitäis vähän pyöritellä nuppia kädessä ja funtsia enempi.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #19 : 08 Helmikuu, 2010, 21:58:03 »
olen saanut vähän neppailtua tässä, voisin kohta ottaa pari kuvaa jos ketään kiinnostaa...

Videon pätkä, alkas oleen että huomena vois tesmiä, lavan pitimille menevät linkit on tehty kadesta osasta ... vähän ne epäilyttää mutta pysyyhän nuo linkit yksittäisenki tangon päässä.
Lattialla pyöritin konetta ja äänetki on mielestäni muuttunut
« Viimeksi muokattu: 08 Helmikuu, 2010, 23:39:16 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #20 : 09 Helmikuu, 2010, 09:42:35 »
Wikissä olevat kuvat 500 ESP:stä näyttävät, miten vakionupista tehdään FBL ilman ainuttakaan lisäosaa tai olemassa olevien osien modausta. Alkuperäinen idea on RCHeli Magazinelta, joskin heidän ohjesivustonsa kuvat ovat täysin sekaisin eikä ohje ole muutenkaan sieltä helpoiten seurattavimmasta päästä. Ohjeessa myös neuvotaan kääntämään nuo alemmat armit, mutta se ei ole välttämätöntä.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #21 : 09 Helmikuu, 2010, 10:01:11 »
Myykös kukaan muuten lyhennettyjä pääakseleita?
Kun nuo flybarhärpäkkeet kaivaa pois niin olisi varaa laskea roottoria alemmas jolloin painopiste olis taas paremmin (ja onhan se röteemmän näköstä kun on matala kopteri)
 
Tietysti pitää olla jäykät lavat ja kumit ettei tule puomi-iskua.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #22 : 09 Helmikuu, 2010, 10:34:09 »
Myykös kukaan muuten lyhennettyjä pääakseleita?
Kun nuo flybarhärpäkkeet kaivaa pois niin olisi varaa laskea roottoria alemmas jolloin painopiste olis taas paremmin

Moikka, tuo parempi painopiste on sitten kovin suhteellinen käsite. Jos halutaan, että kopteri on mahdollisimman vakaa leijuttaa oikein päin, niin tuolloin mahdollisimman pitkä pääakseli on hyvä. Tämä tosiaan johtuu siitä, että se paino "köli" siellä roottorin alla on pidemmän vipuvarren päässä jolloin kopteri vakautuu. Toisaalta taas liian pitkä pääakseli tekee temppulentoon ongelmia. Se ei siis ole ihan itsestään selvyys, että mitä lyhyempi pääakseli, niin sen paremmin painopiste asettuu. Ihan käyttötarkoituksen mukaan sitä pääakselin pituutta kannattaa säätää.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #23 : 09 Helmikuu, 2010, 10:59:16 »
Myykös kukaan muuten lyhennettyjä pääakseleita?
Kun nuo flybarhärpäkkeet kaivaa pois niin olisi varaa laskea roottoria alemmas jolloin painopiste olis taas paremmin (ja onhan se röteemmän näköstä kun on matala kopteri)
 
Tietysti pitää olla jäykät lavat ja kumit ettei tule puomi-iskua.

Monet noita on katkonut lyhyemmiksi. En ole kyllä nähnyt lyhyempiä pääakseleita.

-

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pohdintaa flybareista ja monilapanupeista
« Vastaus #24 : 09 Helmikuu, 2010, 11:25:49 »
Monet noita on katkonut lyhyemmiksi. En ole kyllä nähnyt lyhyempiä pääakseleita.

Niin, se sitten edellyttä sitä, että poraa sinne tarvittavan reiän nupin kiinnitystä varten uudelleen. Tämä on varmaan ihan itsestääb selvää suurimmalle osalle. Totesin vaan sen nyt, että vaan kenelläkään käy niin, että sahaa pääakselin rautasahalla poikka ja vasta siinä vaiheessa alkaa funtsimaan, että mites tuon nupin saisi taas kiinni. Ei taida ihan 12V Black & Deckeri riittää sen pääakselin poraamiseen vapaalla kädellä.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
22 Vastauksia
9615 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Kesäkuu, 2008, 11:56:47
kirjoittanut sgtpepper
1 Vastauksia
2149 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Lokakuu, 2014, 09:29:46
kirjoittanut heliko