Kirjoittaja Aihe: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon  (Luettu 30216 kertaa)

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« : 29 Joulukuu, 2007, 20:33:43 »
Noniin, on tullut taas muutamassakin säikeessä ihmeteltyä tämän hbk2:n ominaisuuksia ja omituisuuksia. Nyt on jo sen verran kertynyt kokemuksia lennosta ja lentokuntoon taas laittamisesta, jotta ajattelin pitäisikö tuota jälkimmäistä osaa hieman pienentää suhteessa ensimmäiseen ;D

Elikkä tarkoitus on hankkia kingiin ne muutamat kriittiset komponentit, joiden avulla lentäminen olisi taas helpompaa. Harjaton motti on ollut jo jonkin aikaa, seuraavaksi lienee vuorossa gyro ja servo-osaston päivitys. Josain vaiheessa sitten mahdollisesti lähetin ja vastari, mutta tämä menee taas myöhemmäksi, nykyisilläkin voi lentää mainiosti.

Hihnan hyppiminen ohjureista on nyt saatu korjattua (siitä toisessa säikeessä) ja gyro/servo kombinaatti alustavasti tuumattuna (myös tästä  toisaalla).

Pari pientä juttua vielä vaivaa mieltä. Tuli hihnarempan yhteydessä pyöriteltyä kopua enemmänkin ilman päälapoja. Sellainen juttu pisti silmään, että kun oikealla tikulla pyörittelee, niin servot eivät pidä swashplatea tarkasti kohdillaan, vaan swashi jää huojumaan. En tiedä tasapainottavatko päälavat tilannetta sitten, mutta tuntuu ettei tämä normaalia ole. Liekkö vika huonoissa servoissa, vai johtuuko tuo radioista? Videota huojunnasta on
.

Elikkä meneekö kaikki servot uusiksi, vai onko tuo ihan normaalia?

edit: lisäyksenä vielä linkkejä ko. kopteria koskeviin juttuihin:
hbk2:n perusteellinen maahan tonttaus ja korjaus
Harjattoman motin vaihdon jälkeen painein perän pito-ongelmien kanssa
« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2007, 15:58:57 kirjoittanut Samppa »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #1 : 29 Joulukuu, 2007, 22:00:02 »
toinen kysymys liittyy sitten noihin gyroihin. Jos ajatellaan vaihtoehtoja Logictech 2100T, GY401/240, niin voinko käyttää noita Eskyn perusradioiden kanssa (ei ohjelmointeja)? Radioita en ihan heti pysty uusimaan, mutta gyron uusinta taas alkaa olla välttämätöntä.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #2 : 29 Joulukuu, 2007, 22:13:27 »
.

Elikkä meneekö kaikki servot uusiksi, vai onko tuo ihan normaalia?

Sulla on liian isot liikealueet swashissä, nuppista loppuu liikealue, ja alkaa vastustaa servoja. Sen huomaa myös silleen että kääntää swashin laitaan ja pyörittää roottoria käsin -> servot nytkähtää aina tietyssä kohdassa roottorin pyöriessä. Servoissa ei oo mitään vikaa, mut liikealueet on säädetty liian isoiksi. Koeta pudottaa alueet puoleen ja lisää sitten niin paljon että alkaa taas näkyä tuota väpätystä. Yleensä toi ongelma on silloin kun pitch on minimissä tai maksimissa. Swashin ollessa tasassa värinää ei ole.

En tiedä vaikuttaako päälavat tuohon, mutta parasta on säätää se käsin pyörittämällä oikea tikku joka kulmassa ja minimi ja maksimikulmilla erikseen.

toinen kysymys liittyy sitten noihin gyroihin. Jos ajatellaan vaihtoehtoja Logictech 2100T, GY401/240, niin voinko käyttää noita Eskyn perusradioiden kanssa (ei ohjelmointeja)? Radioita en ihan heti pysty uusimaan, mutta gyron uusinta taas alkaa olla välttämätöntä.

Ainakin GY401/240 voit. Niissä voi säätää peräsliderin limittiä ja gyron gainia ilman radion gyro sens säätömahdollisuutta. Endpointeihin (perän pyörähtämisnopeus) pitää sitten tyytyä, jos perä tekee simopiroa niin ainut säätökeino on kolvailla radioon rajoittavia komponentteja  ;)

-op-
« Viimeksi muokattu: 29 Joulukuu, 2007, 22:25:19 kirjoittanut vispilä 1 »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #3 : 29 Joulukuu, 2007, 22:44:57 »
Lainaus
Sulla on liian isot liikealueet swashissä, nuppista loppuu liikealue, ja alkaa vastustaa servoja. Sen huomaa myös silleen että kääntää swashin laitaan ja pyörittää roottoria käsin -> servot nytkähtää aina tietyssä kohdassa roottorin pyöriessä. Servoissa ei oo mitään vikaa, mut liikealueet on säädetty liian isoiksi. Koeta pudottaa alueet puoleen ja lisää sitten niin paljon että alkaa taas näkyä tuota väpätystä. Yleensä toi ongelma on silloin kun pitch on minimissä tai maksimissa. Swashin ollessa tasassa värinää ei ole.

Tämä selvensi paljon, mutta jotain jäi epäselväksi. Jos käännän swashin kallelleen (kuten silloin, kun tikku oikeassa, tai vasemmassa reunassa) ja alan pyörittämään roottoria, niin swashi alkaa "nykimään" niin kauan kunnes se on vaakatasossa (kääntyy vaakaan pyörityksen mukaan. Myös sähköt päällä, kun oikea tikku sama missä reunassa pyörittää lapoja, niin nykii ja on todellä jäykkä pyörittää. Onkohan tuossa swashissa jotain häikkää? Pientä naputusta on kopu pitänyt jo jonkin aikaa, en ole saanut paikallistettua, mutta saattaa olla peräisin tuosta swashplatesta. Ihan vaakatasossakin se näyttää hieman nypyttävän ainakin etummaista servoa.

Niin ja miten noita liikealueita puolitan?   :-[

Lainaus
Ainakin GY401/240 voit. Niissä voi säätää peräsliderin limittiä ja gyron gainia ilman radion gyro sens säätömahdollisuutta. Endpointeihin (perän pyörähtämisnopeus) pitää sitten tyytyä, jos perä tekee simopiroa niin ainut säätökeino on kolvailla radioon rajoittavia komponentteja  Iskee silmää

Taitaa kääntyä vaaka noihin GY240, tai GY410 puoleen. Ehirobosta on tullut tilattua ennenkin ja sieltä saisi myös tuota muuta Esky osaa samalla, niin voisi tehdä hankinnat sieltä. GY240 ei tieten hallitse digiservoja? Voinko laittaa sellaisen pariksi esim. Hitecin HS-65HB servon? Ehirobolla ei ole noita Futaban servoja erikseen myytävänä. Muualtakin voin ihan hyvin kamppeet hankkia. Katselen rauhassa, ei tässä mikään hirveä hätä ole, kun on nuo lennätyskelitkin nyt hieman heikot.

En vielä ole ehtinyt tutkimaan tarkemmin noiden GY240 ja GY401 eroja. Hintaeroa ei silti ole aivan mahdottomasti.

edit: Mitäs tasoa ovat sellaisen valmistajan gyrot, kuin CSM? Niitä näytti olevan rcmods.co.uk:ssa, josta olen myös tilannut onnistuneesti tavaraa.

lisäys: Voi olla, että saan tehtyä nämä hankinnat Suomestakin. Löytyi kohtuuhintaan GY401. Servossa jos hieman säästäisi ja ottaisi tuollaisen Futaban pienemmän digiservon S3154. Siinäkin varmasti riittää potku hbk2:n perää ohjastamaan.
« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2007, 01:29:34 kirjoittanut Samppa »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #4 : 29 Joulukuu, 2007, 23:24:42 »
Video kertoo jälleen enemmän, kuin tuhat sanaa... Jos käännän swashia kallelleen ja alan pyörittämään käsin roottorista. Käytännössä sama missä kohtaa tuo swashi on pääakselilla (kulmat), niin pienikin kallistus saa aikaan videon mukaisen toiminnan. Koitin pitää käsin swashia kallellaan, mutta eihän se onnistu, sen verran voimakkaasti se panee hanttiin. Jonkin aikaa kun pyörittää, niin swashi vänkää vaakatasoon. Vaakatasossa kun sähköt päällä vähän kerrallaan ohjaa oikealla tikulla, niin huomaa jotta swashissa on hieman klappia (servot liikkuu jonkin matkaa, ennen kuin swashi tulee mukaan.

Video n.1Mt

Taitaa mennä swashi vaihtoon. Onneksi on vielä yksi kokonainen nuppi ylimääräisenä, niin voin siinä testata miten toimiva swashi pelaa. Voin sen sitten heittää kopuun paikoilleen ja laittaa aluswashin ostoslistalle.


edittiä: yliviivasinkin jo tuon aiemman kirjotelman. Taitaa mennä aloittelijan tietämättömyyden piikkiin ;D Kokeilin nyt vielä säätää lähettimen hover pitch ja pitch trim ruuveista lapakulmakäyriä jyrkemmälle, eli kun kaasu on nollilla ja pyöräytän nuo nupit kaakkoon, niin swashi nousee pääakselilla. Kun kuvasin ekavideon, niin käyrät oli liki minimissään (swashi alhaalla). Nyt testasin toisessa ääripäässä ja tuota huojuntaa ei oikeastaan ollut. Samalla löysin syyn siihen erikoiseen naputukseenkin... Swashiin tuleva nupin linkki naputti siinä swashin takana olevaan pystykehikkoon, jonka sisällä se swashin tappi liikkuu. Hankala selostaa, laitan kuvat:

Eli tämä:


osui tämän kuvan oikeanpuolimmaiseen osaan:



Taivutin tuota osaa hieman taaksepäin, eikä naputa enää ;P

« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2007, 00:53:05 kirjoittanut Samppa »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #5 : 30 Joulukuu, 2007, 12:25:36 »
homma eteni nyt nopealla tahdilla siihen vaiheeseen, että suomesta on nyt tilattu GY401 ja S3154. Hong Kongista tulee hiilarilavat pääroottoriin ja taakse. Sillä tilasin nämä hong kongista, kun sain sieltä hieman vakiota pidemmät takalavat. Ajattelin niillä kokeilla parantaa osaltaan perän pito-ongelmia (nykyisin perässä ei tahdo riittää voima).

Katselin ulkomaisilta foorumeilta juttua tuosta S3154:stä. Tuntuu porukka niitä käyttävän näissä pienemmissä kopuissa. Jonkin verran niitä oli kärädellyt, mutta nämä tapaukset oli enimmäkseen 6V:n jännitteellä käytettäessä ja ilmeisesti hieman rajummassa ajossa.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #6 : 30 Joulukuu, 2007, 12:39:41 »
hienoa kuulla, että jollakin on jo 401 onnistuneesti laitettu kingiin. Sinulla on siis vakioradiotkin käytössä? Millainen operaatio oli säätää gyro?

Jos onnistun tuon S3154:n rikkomaan, niin kokeilen sitten mielenkiinnosta normiservolla.

Olen hieman pitänyt kirjaa menoista. Nyt näyttäisi siltä, että tähänkin kopuun on jo päälle 700€ saatu menemään, joten ei tämä halpakopulla aloittaminen pidemmän päälle niin halpaa ole ;)

Näistä jakauma on suunnilleen tämä:

Kopterin osuus 15%
Varaosien osuus 24% (torppaukset)
Päivitysten osuus 43% (gyrot, harjaton motti, hiilarilavat jne.)
Muiden sekalaisten tarvikkeiden osuus 3,5% (radioon kiteet, työkalua, tarviketta)
Toimituskulujen yms. osuus 14,5%
« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2007, 13:12:47 kirjoittanut Samppa »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #7 : 30 Joulukuu, 2007, 13:14:18 »
Eikös tuossa pitänyt muuten olla gainin säätökin ruuvilla? Oliko sitä nyt sitten?

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #8 : 30 Joulukuu, 2007, 13:55:49 »
ooke, pitää koittaa pärjätä jonkin aikaa näillä vakioradioilla. Lähipiirissä olisi yhdet Hitec Optic 6 radiot vähällä käytöllä (kopteriharrastus näyttäisi lopahtavan alkuunsa), jotka voisin koittaa ostaa pois josain vaiheessa. Tai pitää seurailla tarjontaa, josko jostain muualta ilmaantuisi sopevat radiovermeet käytettyinä.

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #9 : 30 Joulukuu, 2007, 14:14:12 »
Hei mikape!

Mitä tarkoitat että noilla kahdella säädöllä saa saman efektin 401ssä.
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #10 : 30 Joulukuu, 2007, 14:23:55 »
hienoa kuulla, että jollakin on jo 401 onnistuneesti laitettu kingiin. Sinulla on siis vakioradiotkin käytössä? Millainen operaatio oli säätää gyro?

Vaikka se onkin vähän erilainen säätää kingissä niin suosittelen lukemaan ton gyron säätöohjeen suomeksi, sieltä voi löytyä edes jotain vinkkiä säätöihin.  :)

http://www.kopterit.net/index.php?topic=727.0

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #11 : 30 Joulukuu, 2007, 15:44:39 »
ok

Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #12 : 30 Joulukuu, 2007, 15:47:13 »
lueskelinkin jo tuossa aiemmin tuota 401 säätöopasta, kiitoksia siitä. Paljon se selvensi, mutta toisaalta näillä eskyn radioilla siitä ei saa läheskään kaikkea irti, kun ei ole noita ohjelmointeja.

mikape on oikeassa siten, jotta käytännössä noilla kahdella säädöllä saadaan aikalailla tieten sama vaikutus, kuin gainin säädöllä. GY240:ssä olikin vain pelkkä gain- säätöruuvi. Tässä GY401:ssä on sitten tuo delay ja limitti. Todennäköisesti on tarkoitettukin, että noilla saadaan sama vaikutus, mutta säätömahdollisuutta on enemmän. Innolla odotan, että pääsen kopua testaileen. Lapoja joutunen odottelemaan parisen viikkoa, mutta pitää tehdä pientä pihatestailua vakiolavoilla, jos vain saan gyron aiemmin.

Tässä pyörittelin vielä kopua ilman lapoja. Huomasin sellaisen jutun, että kun kaasu on pohjassa ja siitää kaasun trimmin yläasentoon, niin kierroksia saa vielä jonkin verran lisää. Käytännössä siis kaasutrimmi pitää tuossa vakioradiossa säätää siten, että kun kopussa ja radiossa on virrat, niin panee kaasun pois ja säätää trimmiä ylöspäin, kunnes moottori lähtee pyörimään. Siitä sitten ottaa hieman alas, jotta pyörintä lakkaa. Silloinkaan ei vielä saa kaikkia kierroksia motista ulos, mutta huomattavasti enemmän, kuin jos trimmi olisi esim. ala-asennossa. Toisaalta taas, jos trimmi on ihan ylhäällä niin idle-up moodissa ei ylösalaisin lennettäessä taas saada kierroksia koneesta.



Miten muuten toimii säädöt noissa, joissa on manuaalinen ja etäsäätö? Eli jos 401:ssä on tuo limitti säädetty ruuvilla johonkin tiettyyn ja sitten säätää radiolla sitä toiseen arvoon, niin kumpi noista on silloin voimassa? Ja jos sitten taas menee pyöritteleen ruuvista, niin kumoutuuko radiolla säädetty?

lisäys2: taitaa olla tuo eskyn hl- gyro oikeasti jotenkin särki, eikä vain valmiiksi huono. Peräservo nykii väliin aika erikoisesti, kun moottoria pyörittelee. Samaa ongelmaa taisi olla Wippellä. Gyro saattoi mennä sen totaalisen maahansyöksyn seurauksena rikki.
« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2007, 16:00:49 kirjoittanut Samppa »

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #13 : 30 Joulukuu, 2007, 16:05:59 »
Niin siis sillä limit ruuvilla säädetään peränliikealue jossa gyro voi sitä servoa liikuttaa eli korjata kulmamuutosta ja enpointilla säädetään piro nopeus eli miten nopeaan perä pyörii tikusta väännettäessä.
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #14 : 30 Joulukuu, 2007, 17:44:19 »
Joo, kuten Teo tuossa sanoi, ei se limitti ole suoraan gaini. Niillä 401 ruuveilla voi kyllä saada jotain gainisäätöä aikaan, mutta se on vähän kuin käyttäisi vesihanassa tulppaa. Vedentulo lakkaa, mutta sen vivun vääntämisellä olisi sama vaikutus. Jos on sellainen gyro, jossa on Gain ruuvi ja radiosäätö, on yleensä niin että se ruuvi ei toimi mikäli gain-johto on kiinni vastarissa.

Huomasin sellaisen jutun, että kun kaasu on pohjassa ja siitää kaasun trimmin yläasentoon, niin kierroksia saa vielä jonkin verran lisää. Käytännössä siis kaasutrimmi pitää tuossa vakioradiossa säätää siten, että kun kopussa ja radiossa on virrat, niin panee kaasun pois ja säätää trimmiä ylöspäin, kunnes moottori lähtee pyörimään. Siitä sitten ottaa hieman alas, jotta pyörintä lakkaa. Silloinkaan ei vielä saa kaikkia kierroksia motista ulos, mutta huomattavasti enemmän, kuin jos trimmi olisi esim. ala-asennossa. Toisaalta taas, jos trimmi on ihan ylhäällä niin idle-up moodissa ei ylösalaisin lennettäessä taas saada kierroksia koneesta.

Kyllä sen pitäisi idle-upissa antaa täydet kiekat molempiin suuntiin vaikka trimmi olisikin ylhäällä, koska kaasukäyrä on 100-70-50-70-100 tjs. Trimmin noston pitäisi muuttaa käyrä vain 110-80-60-80-110. (Arvot vedetty hatusta, pistin vain esimerkin vuoksi...) Mikäli esim. kädessä testaamalla huomaat että -kulmilla kierrokset ovat matalammat, radioissa on joku poikkeusellisen nerokas suunnittelu...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #15 : 30 Joulukuu, 2007, 21:03:55 »
Mikäli esim. kädessä testaamalla huomaat että -kulmilla kierrokset ovat matalammat, radioissa on joku poikkeusellisen nerokas suunnittelu...

Kyllä olin noin huomaavinani, kun käsissä pyöritin moottoria. Eli + ja - kulmilla oli kierrosnopeus eri, riippuen trimmin asennosta. Kyllä kiinalaiset hallitsee nämä erikoissovellukset ;)

No mikähän tuossa 401:ssä mahtaa olla gainin arvo vakiona? En pääse sitä kuitenkaan nyt säätelemään toviin. 

Uskaltaakohan 401:n DS kytkintä pitää on- asennossa, tuon S3154:n kanssa? Digiservo se on, mutta lueskelin, että jonkin verran niitä oli kärähtänyt. Saako digiservosta hyötyä irti, jos gyron pulssin pitää analogisena? Voisi ensin testata vaikka analogisena ja sitten muuttaa digille, jos ei tunnu nopeus piisaavan.
« Viimeksi muokattu: 31 Joulukuu, 2007, 14:35:44 kirjoittanut Samppa »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #16 : 31 Joulukuu, 2007, 13:43:35 »
mikä olisi tämän kokoluokan kopterissa sellainen suositeltava nupin kierrosluku? Nykyisellä kokoonpanolla minulla pyörinee nupin kiekat maksimissaan 2500 kierroksen pinnassa. Todennäköisesti kierrokset on normiajossa siinä 2000-2400 välillä.
Mielestäni kiekkoja saisi olla enemmän, mutta kertokaas taas asiantuntijat oma mielipiteenne, ennen kuin asialle teen mitään :)

edit: tätä taidettiin jo käydä lävitse aiemmin tuossa "perä ei pidä"- ketjussa. Sen jälkeen olen vaihtanut 10t- pinionin, joka paransi mielestäni tilannetta. Pitää oikeastaan odottaa se 401 gyro ja katsoa sen jälkeen tarvetta kierrosten nostoon.
« Viimeksi muokattu: 31 Joulukuu, 2007, 14:09:23 kirjoittanut Samppa »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #17 : 04 Tammikuu, 2008, 20:49:55 »
Paketti Hobbypeoplesta saapui tänään. Pääsin iltapuhteeksi kopteria taas rassaamaan. Tuolla Hobbypeoplessa on muuten tällä hetkellä kohtuuhintaisia nuo GY401:t. 119€ (heillä norm. 159€).

Projekti on nyt sillä mallilla, että GY401 ja S3154 ovat paikoillaan. Liitteenä vielä kuva, jotta tiedätte etten lämpimiäni ole höpissyt ;D

Johdot oli tuossa gyrossa niin pitkiä, että pitänee niitä vielä siistiä jotenkin fiksummin. Nyt johdot sitaisin vain peräputkeen nippusiteellä kiinni testien ajaksi. Sen verran gyroa räpläsin, että sain peräservon limittiä säädettyä (joutunee vielä korjaamaan, kun pääsen tekeen lentotestejä) ja tarkistin, että toimii servo oikein päin. Käsissä lisäksi hieman pyörittelin ja hyvältä vaikuttaa. Lentotestit alkaa vasta, kun saan hiilarilavat kotiutettua. Tässä vierähtänee vielä parikin viikkoa. Toimitusajat tuolta kiinan rannikolta ovat sen verran pitkät.

nuo tarrajäänteet noissa servoissa on edellisen gyron kiinnityksen jäljiltä. GY401 on kiinni vain pohjastaan.
« Viimeksi muokattu: 04 Tammikuu, 2008, 20:57:50 kirjoittanut Samppa »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #18 : 07 Tammikuu, 2008, 06:50:04 »
minulla on paikoillaan tuo 3100kv:n motti 10t- pinionilla. Tällä on selkeästi havaittavissa perän raju heitto kun kaasua laittaa lisää. Katotaas nyt miten gy401 siitä selviää ;D Peräservo ja gyro ei ainakaan tällä kokoonpanolla pääse helpolla. Joutunen josain vaiheessa vaihtamaan itsellenikin tuon 3800kv:n motin. Testailen nyt alkuun tällä kokoonpanolla, kunhan saan josain hiilarilavat nyt tähän. Hong Kongin pojat ei saaneet kahteen viikkoon pakettia edes postiin, joten peruin sieltä tilauksen. leluja.net:stä ne näyttää olevan tilapäisesti loppu ja muualta en ihan heti löytänyt. Pitää tänään katsella lisää. Jos kiire tulee, niin tilaan Englannista, josta ne tulee sitten parissa päivässä. ;)

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #19 : 07 Tammikuu, 2008, 16:35:46 »
Minäkin olen tuota 3800kv mottia miettinyt, nyt mulla on 300 luokan motti(EVO4200), 400 luokan kopteri (King2...), ja 450 luokan akut(Vislero 2100mAh 3S)  ::) Joku toinen moottori olisi kyllä saatava, myös TRexeissä käytetyt TH450 moottorit olisi houkuttelevia.

EVO4200 hyytyy kun pistää nopeasti kulmaa, ja perä ei pidä. Ärsyttää kun cyclic on ihan ok ja flipit tuntuisi maistuvan, mutta perä lähtee kokoajan alta. Pitää miettiä jos jostain keksisi muuttaa perän välitystä, ja vaihtaa tuo moottori. Protech Zoom425 perällä on samanlainen vetopyörä, pitäisi tutkia montako hammasta siinä on tai sitten laittaa perälle toinen ratas, jos Trex, Zoom425&450 tai MiniTitan varaosista löytyisi sopiva.

Perässä mulla on GY401 ja Robbe FS61BB Carbon speed digital, tai oli, Robbe napsahti jumiin eilen salivuorolla...
Naapurin virallinen Robbe-Futaba -huolto JHartikka kuitenkin sanoi että sen saa vielä korjattua kun sorkkii vähän moottorin hiiliä pinseteillä... saa nähdä.


Olisiko tämän kaiken voinut tehdä helpommin kuluttamalla enemmän tuohta ja ostamalla laatukoneen. Totta ihmeessä! Mutta mitä hauskaa siinä sitten olisi ollut? Ehkä ymmärrän sen sitten kun tämäkin laitos oikeasti lentää hyvin... ::) ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #20 : 16 Tammikuu, 2008, 18:31:47 »
tänään sain hiilarilavat. Takalavat ei suorilta menneet lavanpitimiin. Lavat oli hivenen liian paksut. Pitää kokeilla josko noista varalla olevista lavanpitimistä modifioisi sopivat noille lavoille.

Mutta asiaan. On kyllä mahtava ero tuolla GY401:llä ja digiservolla verrattuna Eskyn HH-gyroon ja vakioservoon. Leijuttelin olohuoneessa hl- moodissa ja perä ei meinannutkaan karata, vaikka mekaanisesti en ole perää trimmannut vielä lainkaan. Aiemmin on olohuone käynyt jo lyhyenkin leijunnan aikana pieneksi, mutta nyt pystyi pitämään ilmassa pitkän tovin. Tästä tuli sen verran lisäintoa, että pitää koittaa mahdollisimman pian päästä johonkin sisähalliin, tai hyvällä kelillä ulos säätämään lisää. Säätämistä kopussa on vielä, jotta sen saa vakaaksi, mutta jo nyt on lentäminen tuntui siis helpolta verrattuna aiempaan.

Tässäpä mielestäni vielä ne kriittisimmät päivitystarpeet honeybee king2:een, jolla tästä saa jo hyvinkin lentokelpoisen laitoksen.
- Harjaton moottori säätimineen. Eskyn 3100kv riittää jotenkuten hyvän gyron kanssa. Mieluummin kuitenkin esim. 3800kv
- Gyroksi jokin kunnollinen (ei Esky) ja perään digiservo. Vakioservokin saattaa toimia "helpossa lennossa" hyvän gyron kanssa.
- Hiilikuitupäälavat. En tiedä mikä niin suuren eron tekee, mutta vakiolapoja ei enää mielellään huoli kun on kokeillut hiilarilapoja. Hiilarilavat eivät ole pelkkä ulkonäköseikka.

Jos vielä haluaa hommaa kehittää, niin vuoroon tulevat:
- Kunnolliset radiolaitteet (itsellä seuraava hankinta)
- Kaikki servot laatuvehkeisiin
- Aluosat nuppiin ja perään

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #21 : 16 Tammikuu, 2008, 20:09:05 »
Tässäpä mielestäni vielä ne kriittisimmät päivitystarpeet honeybee king2:een, jolla tästä saa jo hyvinkin lentokelpoisen laitoksen.
- Harjaton moottori säätimineen. Eskyn 3100kv riittää jotenkuten hyvän gyron kanssa. Mieluummin kuitenkin esim. 3800kv
- Gyroksi jokin kunnollinen (ei Esky) ja perään digiservo. Vakioservokin saattaa toimia "helpossa lennossa" hyvän gyron kanssa.


Opiskelin vähän aihetta runryderistä, ja tulin siihen päätelmään että perän välitys on väärin, ja siksi siellä ei riitä kierrokset missään vaakalentoa vaativammassa liikkeessä. Tämän takia se 3800kv mosakin tuntuu paremmalle. Vaivaan ei auta gyro, parempi servo eikä isommat perälavat, vaan isompi hihnapyörä eteen. Tilasin Heliguyilta Xtreme-productionsin 43T vetopyörän ja pidemmän hihnan. Vaihtaa välityksen 1:3 -> 1:4,3 kuten muissakin 3D-koneissa. Saa nähdä miten mainospuheet pitää paikkansa...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #22 : 16 Tammikuu, 2008, 20:36:26 »
Kerrohan Hermis tänne sitten, että miten ko. korjaus vaikuttaa perän toimintaan. Pitää sitten itsekin laittaa moinen tilaukseen, jos siitä todella selkeä apu on.

Olohuoneleijutuksessa perä pysyi jo nyt todella hyvin pidossa, mutta mitään kovin nopeaa nousua ei olohuoneessa toki voi tehdä. Luultavasti kaasu pohjassa noustessa ei perän pito riitä.

lisäys: enpä malttanut olla testaamatta kopua vielä pihamaalla, vaikka keli olikin aika huono. Tuuleskeli ja vettä tihuutti. Pimeääkin jo oli, mutta pihavalot hieman auttoi. Täytyy sanoa, että minulla gyron ja servon vaihdolla oli todella radikaali vaikutus tuohon perän pitoon. Ennen kopu pyörähti liki ympäri täydellä kaasulla noustessa. Nyt perä pysyi tarkasti pidossa, hieman ehkä nytkähti alussa. Ainakaan vielä minulla ei ole siis tarvetta tuolle perävälityksen muutossetille. Pito ei varmaan riitä enää temppuillessa, mutta kevyessä "puistolentelykäytössä" tuskin on ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu, 2008, 21:49:28 kirjoittanut Samppa »

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #23 : 17 Tammikuu, 2008, 22:22:07 »
Mulla on 3100kv +10t pinjoni, vakio gyro ja servo. On vaikea lentää näin alottelijalle. Viime lennätys kerralla kokeilin täydet ylös, karkasi perä ja melkeen hallin seinään. Paniikissa sain onneksi pelastettua. Tänää ostin peräänkin hiilari lavat, huomena illalla yritän ehtiä hallille kokeilemaan oliko niistä apua.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #24 : 18 Tammikuu, 2008, 16:31:05 »
nonii... tänään piti sitten kovalla kiireellä töiden jälkeen lähtä testaan, ennen kuin pimeä tulee. Siinähän kävi sitten niin, kuin kiireessä yleensäkin. Jotenkin vain katosi hahmotuskyky ja kopteri rasahti kenttään.

Saldona: hiilarilavat rikki, yksuuntalaakeri rikki, landarit rikki, lepatusakseli rikki

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2918 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Syyskuu, 2009, 21:46:57
kirjoittanut miccot
4 Vastauksia
3369 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Marraskuu, 2009, 17:20:09
kirjoittanut ChiKung
2 Vastauksia
2784 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Helmikuu, 2013, 23:02:57
kirjoittanut pilot4fn
9 Vastauksia
8361 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Marraskuu, 2010, 09:17:22
kirjoittanut puisto_kemisti
13 Vastauksia
8104 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Toukokuu, 2012, 16:26:47
kirjoittanut Ves@