Huomasin tässä HobbyKingin tilausta tehdessäni että olimpa päässyt Platinum memger tasolle kun tilauksia oli tehty 2400 dollarin verran ja kaikki tämän vuoden aikana. Tämä ei edes ole kaikki kustannukset kun Sil-shop ja leluja.net täytyy laskea mukaan. Toisaalta ihan kaikki ei mene kopterien piikkiin kun osa kului noihin kiinteäsiipisiin. Silti, yllättävästi rahaa on kulunut. Alkujaan ajattelin että kun tuo täyskokoisella koneella lentäminen on niin pirun kallista hommaa niin tämä RC-harrastus vähän auttaisi säästämään kustannuksia mutta eipä niin taida tapahtua. Tuolla Hobbykingin summalla kun olisi tullut ostetuksi 1000l bensaa jolla meidän kimppakone, DA40 4-paikkainen, lasiohjaamollinen IFR-kykyinen kone olisi lentänyt noin 30 tuntia. Se on vaan senverran hullua että ilmoille tekee ihmisen mieli
En tiedä paljonko kopteritiimaa on tullut mutta varmaan sata akullista ei nyt ainakaan yläkanttiin ole, toisaalta 100*10 min tekee 16 tuntia. Silti, onhan se vaan niin ihanaa kauniina kesäiltana ottaa kopteri ja mennä mökin vieressä olevalle pellolle lennättämään. Lentokoneella homma vaatii aina paljon enemmän ennakkosuunnittelua.
Kun sitten alkaa pohtimaan mihin raha on kulunut niin homma alkoi vuoden alusta Belt CP V2 kopterilla ja ennen kuin homma alkoi sujua niin meni lapoja, akseleita jne aikamoinen läjä. Kun sitten kopteri alkoi pysyä ehjänä enemmän kuin yhden akullisen niin oli pakko hommata Imax B6-AC ja muutama akku. Foorumia luettuani alkoi sitten tuntua että Trex-450 (klooni) olisi sopivampi harjoituskopteri ja niimpä kalusto alkoi kasvaa. Amig-450 mutta yhdellä kopterilla oli aina se ikävä puoli että viikonlopun lennätys saattoi loppua lyhyeen joten HobbyKingistä sai halvalla toisen ja kolmannen varakopterin ja kattavan vara-osavaraston. Samalla kun oppi sitten lennättämään niin olikin siinä tilanteessa että viikonlopun jälkeen kaikki kopterit ovat yleensä edelleen ehjiä. Kun kopterien hajoaminen ei enää rajoittanut lennätystä täytyi tietysti ostaa lisää akkuja ja toinen laturi.
Sitä sitten pohtii, että vähneekö rahanmeno kun kopterit pysyy ehjinä ja akkujakin on riittävästi. Toisaalta houkuttelee kehittymään eteenpäin harrastuksessa, varmaankin kun alkaa harjoitella 3D lennätystä niin kalustoa alkanee hajota taas alkuaikojen malliin ? Jos siirtyy isompiin koptereihin 500 tai 600 kokoluokkaan niin sitten kopterin lisäksi tarvitsee uudet isommat akut ja laturin, uuden varaosavaraston jne.
Rehellisiä ollaksemme, on kuitenkin tämä RC-harrastus varmaan kertaluokan edullisempaa kuin täysikokoisilla lentäminen, pelkkä bensakulut ei kerro kaikkea. Kimpakoneessa on kiinteät kulut ja kerhokoneilla lentäminen maksaa noin 150 Euroa tunti. Lupakirjat maksaa ja jos haluaa kehittyä, ultrakirjasta PPL:ään ja sitten mittarilentolupakirja niin rahaa palaa.