Kirjoittaja Aihe: hexakopter  (Luettu 5704 kertaa)

pepez

  • Vieras
hexakopter
« : 18 Helmikuu, 2010, 22:43:20 »
http://diydrones.com/profiles/blogs/mikrokopter-hexakopter

Lasketaanko näitä koptereiksi enää...  ???

Mielenkiintoinen härveli anyways - onkos Suomessa monta vastaavaa quad/hexa/octa laitetta?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: hexakopter
« Vastaus #1 : 18 Helmikuu, 2010, 23:21:51 »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: hexakopter
« Vastaus #2 : 19 Helmikuu, 2010, 08:36:11 »
Tricopter ja quad/octo/heksa/jne. ovat kaksi eri koulukuntaa. Tricopterin voi väsätä erittäin halvalla ns. hyllytuotteista, useampiroottoriseen tarvitaan aika spesifista rautaa ja softaa, joka maksaa.

Mutta se mihin mm. nuo heksat pystyvät on aivan käsittämätöntä! Noin puolellatoista tonnilla saa laitteen, jossa on sekä GPS-paikka- että lentokorkeuslukitus. Käytännössä laitteen saa siis parkkeerattua taivaalle haluamaansa kohtaan, jossa se pörisee vaikka koko akullisen tuulista ja pyörtestä huolimatta. Tähän eivät halvat helicommandit sun muut pysty. Vastaavia laitteita löytyy toki myös tavallisille koptereille (DJI, Helicomman Profi), mutta hinnat pyörivät siellä kahden ja neljän tonnin välillä. Siis pelkästä vakautus/paikannusvehkeestä. Toki tuon 1,5ke Mikrokopterin nostokyky on kertaluokkaa huonompi, kuin 1,5ke kopterin, mutta jos kumpikin vehje halutaan stabiloinnilla ja samalla budjetilla, Mikrokopter pörrää ilmassa ja normaalista kopterista on vasta puolet budjetista kasassa. :D

Olen koittanut selvitellä, josko tuon Mikrokopterin FlightCtrl-levyn saisi järkevällä vaivalla tavallisen CCPM-kopterin ohjaussignaalien väliin (vaikka sitten erillisellä CCPM-mikserillä, esim. Helicommand Rigid). Tämä olisi todella kustannustehokas tapa toteuttaa GPS- ja korkeuslukitus tavalliseen kopteriin. En ole vielä tosin saanut selville, miten moinen onnistuisi.

jepajee

  • Vieras
Vs: hexakopter
« Vastaus #3 : 19 Helmikuu, 2010, 12:07:24 »
http://diydrones.com/profiles/blogs/mikrokopter-hexakopter

Lasketaanko näitä koptereiksi enää...  ???

Mielenkiintoinen härveli anyways - onkos Suomessa monta vastaavaa quad/hexa/octa laitetta?

Onhan toi aivan helvatan siisti vehje..

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: hexakopter
« Vastaus #4 : 19 Helmikuu, 2010, 16:06:37 »
http://www.mikrokopter.de/ucwiki/BL-Ctrl_V1_1?action=AttachFile&do=get&target=BL_CtrlV1_1_sch.gif mukaan nuo moottoriohjaimet juttelee I2C -väylän kautta FlightControl-levyn kanssa. Lisäksi näyttäs että noi BL-ohjaimet osaa lukea suoraan PPM-pulssiakin? Oiskohan noista BL_Ctrl lähdekoodeista mahdollista puukottaa sellaista joka suoltais tuon I2C-ohjauksen PPM:ksi? Mikroprossuja en osaa ohjelmoida mutta raudan puolesta tuon ei luulisi olevan kovin monimutkainen juttu.

Eli Trnquill idea ois vissiin että quad on melkeen kuin Robbe-tyylin neljän servon 90ast CCPM? FlightControl-levy söisi sisäänsä vastaanottimelta raaka-PPM:ää (samaa kanavajaottelematonta pulssia missä muodossa ohjaus on lähettimessäkin) ja FlightControllilta tulis ulos neljä (90ast CCPM) kanavaa I2C-väyläisenä ja näistä sitten koodataan takaisin PPM-pulssiksi jolla ohjataan servoja? Tässä siis FlightControl tavallaan hoitas CCPM-miksauksen ja lähetin ois normaalissa mekaanisen miksauksen swassitilassa? Mitenkäs sitten nupin ajoitus tuossa menis? Itse en koskaan oo tommosta 90ast CCPMää käpistellyt muuta kuin sivusta katsellut niin ei oikeen oo varmaa näppituntumaa. Robbessa ainakin oli muistaakseni 45 astetta käännetty swashi. Toisaalta jos tälläseen projektiin alkaa niin sama tehdä mekaniikka sellaseksi että nuo 90 asteen välein olevat servot on swashissa vastaavissa kohdissa kuin quadissa ois moottorit.

Voin askarrella rautaa jos joku tunnustaa osaavansa tuota ATMegaa koodata.

Aijaajoo...Ootkos Trnquill miettiny miten tossa sivarin/perän sais toimimaan? Saako "neloskanavan" deaktivoitua tuolta FlightControllilta vai miten? Miksaamalla radion päästä? Sivarikanavan liikkeet nolliin ja siitä sitten miksataan neloskanava johonkin kanavaan minkä tuosta FlightConrollista saa PPM:nä ulos ja tästä sitten gyrolle ja perälle?

t. Oula

Näistä tulee mulle näppyjä mutta jollekkin ne varmaan kertoo jotain http://svn.mikrokopter.de/mikrowebsvn/listing.php?repname=BL-Ctrl&path=%2Ftags%2F#_tags_

Edittiä. Tässä PPM:stä I2C:ksi  http://www.voidpointer.de/servoswitch/index_en.html vaan toimis väärään suuntaa. Tässä http://www.voidpointer.de/ppmswitch/index.html taas on varmaan "jotain" vinkkiä miten I2Cstä sais PPMää.
« Viimeksi muokattu: 19 Helmikuu, 2010, 17:30:39 kirjoittanut okallio »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: hexakopter
« Vastaus #5 : 19 Helmikuu, 2010, 18:13:52 »
Eli Trnquill idea ois vissiin että quad on melkeen kuin Robbe-tyylin neljän servon 90ast CCPM?
Itseasiassa minulla oli ajatuksena viedä FlightCtrl:ta signaali Helicommandiin, joka hoitaisi flybarless-vakautuksen ja CCPM-miksauksen. Tämä siis täysin hatusta repäistynä, en edes tiedä mitä tuosta FlightCtrl:sta tulee ulos tai mitä on mahdollista konffata koodissa. Toistaalta Helicomman olisi turha palikka välissä, jos vaan heittäisi flybarin takaisin koneeseen. Mutta ajatuksena siis oli se, että ns. miksaamatonta signaalia voisi saada helpommin ulos, kuin CCPM:ää tms. Ja tarkoituksena oli siis nimenomaan istuttaa koko roska "tavalliseen" eli Align-tyyliseen kolmen servon CCPM-kopukkaan.

Tässä muuten video moisesta toteutuksesta in action: http://www.rcmovie.de/video/49edc1bdd812c554ee3b/MikroKopter-trifft-HeliKopter Pitää koittaa ottaa tuohon jannuun yhteyttä ja kysellä, mikä on homman nimi. Ainakin hänellä on käytössä ServoBoard-niminen kikkula, jolla hän siis ohjaa servoja FlightCtrl:sta.

Aijaajoo...Ootkos Trnquill miettiny miten tossa sivarin/perän sais toimimaan? Saako "neloskanavan" deaktivoitua tuolta FlightControllilta vai miten? Miksaamalla radion päästä? Sivarikanavan liikkeet nolliin ja siitä sitten miksataan neloskanava johonkin kanavaan minkä tuosta FlightConrollista saa PPM:nä ulos ja tästä sitten gyrolle ja perälle?
En ole miettinyt. Periaatteessa ajatuksena oli pitää perä irti systeemistä kokonaan. Eli FlightCtrl ohjaisi vain swashia, perä sitten normaaliin tapaan. Tuohon FlightCtrl-lautaanhan saa kompassin, joten laite osaa siirtää kopterin oikeaan paikkaan (tai pitää sen paikallaan) riippumatta siitä, mihin nokka osoittaa. Näin ainakin yhdessä Mikrokopter-demossa tehtiin (jossa toki "perän" kontolli meni FlightCtrl:n läpi myös, mutta...).

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****

fishatak

  • Vieras
Vs: hexakopter
« Vastaus #7 : 31 Heinäkuu, 2011, 10:50:17 »
Tervehdys kaikille foorumilaisille.

Tuli ostettua hexakopteri tuolta:Hexakopteri
ensimmäinen radiohjattava ikinä, joten älkää ihmetelkö jos kyselen tyhmiä :-\

Sain hexan kasaan ongelmitta, noparit ohjelmoitua ja radioonkin sain räplättyä jotakin säätöjä.
Useamman tunnin on tosin saanut selata nettiä ja etsiä tietoa yhdestä jos toisestakin namiskasta.

Suuresti ihmettelin,kun sain härvelin ilmaan ja tietysti alaskin, tosin välillä vauhdilla joten ropeleita odotellessa.
Nyt olisi vielä muutama ihmetyksen aihe.
-Yksi nopari kuumenee aikatavalla (Turnigy 10A)
-Leijunta ei tahdo onnistua, hexa joko kiipeää tai tulee alas yhdellä kaasun "pykälällä" Eli tikkua saa veivata kokoajan.
Akkuna on 3700ah3S20C Lipo
Hexan kokonaispaino 1224g
Radiona Futaba T7C Fasst