Itsellä on kokemuksia vain kahdesta laitteesta eli Futaban GV-1:stä ja Model Avionicsin RevMaxista.
Futte lensi olan yli muutaman lennon jälkeen, koska se oli auttamatta liian hidas, vaikka käyttöliittymältään kehittynyt ja hinnaltaan korkea.
Nopea servokaan (=S9253) ei auttanut. Kierrokset vatkasi, ei päässyt alueelle tms. muuta 'vikaa', mutta en oikein päässyt sinuiksi sen kanssa ollenkaan. Luultavasti senkin saisi jotenkin toimimaan, mutta en tykännyt.
Toisin on RevMaxin kanssa. RevMax on käytännössä kierrosrajoitin, mutta kun Throttle kanavalta pyytää täydet ja säätää flight-moden mukaan kierrokset AUX-kanavalla, niin ne on ja pysyy kohdallaan, vaikka mitenkä kopua vatkaa, jos vaan moottori jaksaa ne pitää. Tämä siis toimii myös kierrosten säätäjänä huomattavasti paremmin ja nopeammin kuin GV-1. HUOM. myös käyriä voi käyttää jos haluaa. Minä olen viime aikoina ajellut siten, että tehokäyrä on käytössä vain Norm. -modessa ja Idl1:llä ja Id2:lla säädön hoitaa RevMax. Lisäksi olen mixannut slideriin +/-10%:n säätövaran hienosäätöä varten.
Laite on lisäksi helppo ottaa käyttöön: laitetaan laite setup-modeen naksauttamalla pari kertaa AUX-kanavaa (+/-100%) käynnistyksen jälkeisen 3s:n aikana, minkä jälkeen Throttle kanavaa ohjataan 0%-100%-0% ja lopuksi naksautetaan taas pari kertaa AUX-kanavaa - se on siinä. Nyt laite tietää throttle-kanavan laajuuden ja AUX-kanavan laajuuden. Laite seuraa nyt AUX-kanavaa ja toimii kuten gyrojen AUX, eli keskellä pois ja molemissa laidoissa 100%. Tämän mukaan siis vaan ohjaukset lentotilojen mukaan. RevMax tarvitsee kaverikseen jonkun nopean, vähintään 0.12s/45 astetta servon, mutta en ole sitä hitaammillakaan saanut värähtelemään. Kerran on magneetti irronnut ilmassa, jolloin kierrokset parkaisi täysille, mutta modea vaihtamalla tuli turvallisesti alas.
Kertokaa muutkin kokemuksia Governööreistä.
- Jari