Kirjoittaja Aihe: 450 Pro, perä ongelma!  (Luettu 13639 kertaa)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
450 Pro, perä ongelma!
« : 24 Helmikuu, 2010, 23:53:35 »
Tehdäänpä uusi threadi tälle ongelmalle...
Kopteri siis on 450 Pro klooni torgue tubella, GY520+9257.
Ongelman lähtötilanne:
Leijunnassa perä satunnaisesti väpättää, hitaasti ja välillä nopeasti stopeissa venähtelee ja heilahtelee miten sattuu.

Yritetty:
Purettu perä ja tarkistettu osat, herkistelty linkistö jne
GY520 säädelty tietokoneella monelta osalta eri arvoja..
Control Response
AVCS Response
D gain
D damping

Delayta (control response) piti nostaa arvosta 7 -> 11 että käännöksissä älytön pomppaus pieneni.
D gain = perän pysähtymisessä käytettävä "gain" ??
d damping = perän pysähtymisessä oleva "viive" ??
Miten tahansa säätelee niin heiluntaa on, jos tulenpuuska ottaa koneeseen niin voimistuu heilunta/vägäys... arvot olen saanu säädeltyä summassa vähän niin että täysin tyynellä perä saattaa rauhoittua satunnaisesti.. jos lentelee satunnaisesti niin perä heiluu ja climp out:ssa vägää.
Ristiriitaista kun hidas vaappuminen vaikuttaisi että gainia on liian vähän ja nopea kohta taas että liikaa.
Tietääkö joku nuiden kohtien toiminan että voisi selittää mikä vaikuttaa tarkalleen ottaen mihinkin, olisi helpompi koittaa säätää :)
Voisi kokeilla jollain gy401 kopiollakin, onko samanlainen.
Noniin, ratkokaa tämä ongelma... ratkaisijalle 10 pistettä ja papukaija merkki!

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #1 : 25 Helmikuu, 2010, 00:29:14 »
joko lyhensit sen servovivun?
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #2 : 25 Helmikuu, 2010, 01:17:47 »
samanlainen ku sulla... se pyöreä ja niin lähellä ku saa, limitin sai kohdalleen... nyt ei bindaa.. on just eikä melkeen sisäpuolelle traveli.
Nakkasin gy401 kopion kiinni ja viahdoin kardaanin hiilikuitusesta alumiiniseen... katsoa huomenna mitä tapahtuu :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #3 : 25 Helmikuu, 2010, 08:22:19 »
Tuli mieleen että kestääkö 520 pakkasta? Voiko niissä olla yksilöeroja?

Poissa Zappo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #4 : 25 Helmikuu, 2010, 09:08:44 »
Gy520 manuaalin mukaan alin toiminta lämpötila -10 c
Olen kyllä itsekkin lennättänyt -20c ja on gy520 pelannut.
« Viimeksi muokattu: 25 Helmikuu, 2010, 09:10:37 kirjoittanut Zappo »

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #5 : 25 Helmikuu, 2010, 10:00:10 »
jöö tuota olihan sitä -26 sillonku mulla swashplate hajos. GY520 ei pakkasta valitellut, vaikka sisätiloissa virrat kytkin. Yleensähän tuo lämpötilavakavoinnin puute tulee esiin just näin että lämpimässä virrat pääle ja vie laitteen ulos niin sekoaa.


Niin, sinä pyöreässä servorieskassa on lyhin kohta 7,5mm, minä porasin siihen uuven reijän joka on 5,5mm. Tällä 5,5mm saa toiseen suuntaan laittaa limitin niiiin isoksi ku sen saa ja toiselta puolelta vain muutama rosentti pois. Sellainen about 6mm ois soppeli sille orkkis perä bellcrankille. Aliknin rekkula sporttiin on olemassa pidempi alumiininen belcrankki perään (mulle on tulossa semmonen) jota vois kokeilla kans...
« Viimeksi muokattu: 25 Helmikuu, 2010, 10:19:27 kirjoittanut Timo Huhtamäki »
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Mick

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #6 : 25 Helmikuu, 2010, 10:47:13 »
Oliko siiinä se hiilikuitu vetoakseli etä tuleeko siitä staattista sähköä joka häiritsee toimintaa.
Trex 600NP, CX 500, Cx 450 pro
Spartan
Phoenix Rc
Spektrum DX7

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #7 : 25 Helmikuu, 2010, 10:50:59 »
höpöhöpö mitää staattista sähköä keppiperällä tule. Se on ylimainostettu hihnaperän ongelma mitä ite en oo ikinä todistetusti nähnyt!
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #8 : 25 Helmikuu, 2010, 12:11:48 »
Joo ei ole staattista ja ei pakkanenkaa tee temppuja..
Itse olen omassa hihna 450 todistanut itselleni tuon staattisen ongelman olemassa olon... no pitää käydä kokeilemassa halpa gyrolla ja tuolla eri kardaanilla mitä se nyt tekee.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #9 : 25 Helmikuu, 2010, 12:25:54 »
Kävis testaan gy401b:llä tuota... oli PALJON parempi kuin gy520 ilman neppailua.
Tosin vieläkin melko löysän oloinen ja hidasta vägäystä ilmenee.
Paikoillaan leijunnassa pysyi ihan ok paikoillaan, välillä pientä vaappumista.
Olisiko ollikö joku tärinä mikä tuon aiheutta...  ???

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #10 : 25 Helmikuu, 2010, 12:57:26 »
voipi olla rätinääki... Viittais ainaki siihen ku se halpis gyro on hitaampi reagoimaan liikkeeseen nii se ei välttämättä huomaa pikkutärinöitä...

Nyt sitte joku tietysti alkaa gyroa haukkumaan. EI se gyrosta johdu vaan siinä mekaniikassa on ny joku vika, tärinä tai joku muu. Tai sitte tuo 9257 ei ole SE oikea servo 450Pro ja GY520 yhdistelmään..

Itse tuosa justiisa käänsin perälavan pitimet trailing edge ohjaukselle, paaljon symmetrisemmät lapakulmat sai kääntämällä. Saas nähä kuinka toimii jahka akkut ladaantuu... jos vielä ilimaantuu jottai nii sitte pitää alkaa niitä PC:llä muuteltavia parametrejä kikkaileen johonki suuntaan...
« Viimeksi muokattu: 25 Helmikuu, 2010, 13:00:40 kirjoittanut Timo Huhtamäki »
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #11 : 25 Helmikuu, 2010, 13:41:19 »
Pitääpä perehtyä vielä, nakkasin 520 takasi...
Tuo perän linkistön systeemi on ihan surkea, siis mihin se perän armi tulee kiinni.. pienellä ruuvilla kiinni perässä ja 1m hahlossa ettei pääse pyörähtämä.
Porasin niin lähelle uudenreijän ku pysty... kokeilla nyt.

Edit:
Kokeilu... on muuten paljon parempi vakioasetuksilla:kin tuo 520 nyt, gyro kiinnitys bilteman gyroteipillä  futaban oman sijaan... linkki paljjo niin lähelle keskustaa ku sai reijän porattua servopyörää... jokunen milli.
Kovemmissaki puuskissa paljo vaisumpaa heilahtelu ja tyynellä pysyy ihan paikallaan, takaperin lento pätkässä heilui jne...
Jatkuu, vois kokeilla vielä erinlaista teippausta.
« Viimeksi muokattu: 25 Helmikuu, 2010, 13:59:38 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #12 : 25 Helmikuu, 2010, 14:01:28 »
Mun lavanpitimien kääntörojekti oli muutos huonompaanpäin... Gainin ku pudottaa sillai ettei wägää niin tuntuma menee ihan "löysäksi"... Seuraavaksi kokeilen vanhan mallisia lavanpitimiä ja jos ne toimii paremmin niin heitän nuo painotetut niiiiin kauas ku ne lentää...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #13 : 25 Helmikuu, 2010, 14:50:17 »
Noniin nyt ootellaan kovempia tuulia... Kun heitän ne painotetut lavanpitimet myötätuuleen, niitten itäis periaatteessa lentää kauemmas.

Eli niillä HK:n sinisillä alumiini perälavanpitimillä, joissa ei ole niitä kiinalaisten keksimiä tasapainotuspuntteja, ainakin mun 450 Pro:n perä toimii paremmin ku painotetuilla!
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #14 : 25 Helmikuu, 2010, 17:22:08 »
Tuo on jotenki niin typerä... nyt pysyy ihan hyvin paikoillaan jos pomputtaa niin hitaasti vägäilee, samoin kovemmassa tuulen puuskassa.
Perää käntäessä muutaman kerran pomputtelee ja sitte rauhoittuu normaaliksi eli pysyy paikoillaan ja välillä taas "huijuu"..
Onkohan tuo gyron paikka vaan huono tuolle?
Vois kokeilla kopterin pohjassakin tuota huomenna, akselin alla.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #15 : 25 Helmikuu, 2010, 18:57:01 »
Mulla "alkuperäinen" HK-450, jossa 520+9257 ja toimii niinkuin se kuuluisa junan vessa. Testasin Futten omalla 2mm kyröteipillä, jolloin wägäystä oli hankala saada kuriin. Futten 3mm teipillä homma pelaa ilman ongelmia, eli kyrö on selkeästi melko herkkä rungon värinöille.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #16 : 25 Helmikuu, 2010, 19:13:12 »
Njoo, on mullaki normi 450 toiminu ongelmitta kaikilla gyroilla... tämä on vaa kinkkinen, mulla on villi veikkaus että tuo kardaani tekee jotain hauskaa tähän, jurisee siinä gyron alla just sopivasti ja tärisee :P
Mullakin oli aluksi se 3mm teippi mut oli sillä kauheaa heiluntaa... bilteman teipilla parempi, vois kokeilla 2x2mm futten palikkaa, laittas levyn vielä väliin.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #17 : 25 Helmikuu, 2010, 19:40:43 »
Olet ehkä jo käynyt läpi, mutta hitaan edestakasheijausken saa ainakin aikaiseksi jos perässä "nahkeutta", liian tiukat linkit, tönäri ei liiku herkästi pakkasessa tms.. tai myös väljyydellä/liialisella joustolla, jos esim servoon on syntynyt klappia...
Mikään näistä ei tosin selitä satunnaista repimistä mutta protos kärsi joskus samasta vaivasta  (hidas vägäys leijussa), ja gyron vaihto ei auttanut (spartan <-> 401), mutta kun koko perän laittoi osiksi ja kasasi ajatuksella välyksettömäksi+herkäksi niin parani.

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #18 : 25 Helmikuu, 2010, 19:53:45 »
Onhan perän tönärin ohjaimet lukittu paikalleen ?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #19 : 25 Helmikuu, 2010, 20:00:39 »
Ohjaimet lukittu nipparihommalla, tönäri on liukas.
Laitoin futaban omia 2mm teippejä 2 kappaletta ja väliin sen metalli lätykän! TODELLA paljon parempi ihan vakkari asetuksilla... tehdasasetukset siis lykkärin gyron sisään. leijussa tuulenpuuskista tuskin heilahtaa perä, ehkä ihan vähän, pomputuksessa vielä vähän heittelee jne.. stopeissa pomppaa vähän.
Mutta tuo oli isoin askel parempaan suuntaan, mitä tuossa katulampun loisteessa sai tutkailtua.
Isot kierroksetkin sai perän temppuilemaan kuvatuilla tavoilla, laskin leijunan kierroksia ja perä rauhottui aikaisemmin... pitää kokeilla huomenna korkeammilla kierroksilla onko sama ongelma.
Limitin sain asetettua
left 75
right 150 ja tilaa jää reippaasti...
Finelssin videossa align 750 gyrolla laitto sliderin keskelle, eikä rate modella tehnyt setuppia?  ???
« Viimeksi muokattu: 25 Helmikuu, 2010, 20:02:43 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #20 : 25 Helmikuu, 2010, 20:37:00 »
Lainaus
Laitoin futaban omia 2mm teippejä 2 kappaletta ja väliin sen metalli lätykän! TODELLA paljon parempi ihan vakkari asetuksilla
Tärinävaivalta kuulostaa.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #21 : 25 Helmikuu, 2010, 21:17:32 »
Tieten niin hyvään paikkaan sopivasti ostatu tuo gyromount laittaa että se ottaa TT:n värinätärinät just itteensä tuossa...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #22 : 25 Helmikuu, 2010, 21:20:22 »
Jos kukaan muu ei lukisi tätä, niin ehdottaisin että otat sen kopterin landareista kouraan ja nostat pään yläpuolella. Kaasua varovasti lisäten teet havaintoja tärinästä.
Mutta kun tämä on yleinen foorumi niin en ehdota koska se on vaarallista jos tulee hätä kesken kokeilun :P

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #23 : 25 Helmikuu, 2010, 21:35:01 »
Niin on ei passaa tommosia äänen mennä puhumaan  :-X
Pitääpä huomenna tutkia valosalla lisää, jos vaikka sais asettumaan tuon... ei siis mitään uhkarohkeuksia, pian tulee uusi jakaus  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: 450 Pro, perä ongelma!
« Vastaus #24 : 26 Helmikuu, 2010, 07:37:32 »
Lainaus
i siis mitään uhkarohkeuksia, pian tulee uusi jakaus
Joo, oli typerä ehdotus sellaisenaan sovellettavaksi, mutta kun ottaa pää- ja perälavat irti niin se on suurinpiirtein yhtä turvallista kuin rälläkän käyttö yhdellä kädellä, ei turvallista,  mutta onnistuu joiltain.
Ja kun ne lavat ovat irti niin voisit tasapainottaa ne huolella.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
4023 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Maaliskuu, 2009, 14:16:38
kirjoittanut vimpu
11 Vastauksia
5872 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Helmikuu, 2010, 19:59:41
kirjoittanut makopa
1 Vastauksia
2869 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Maaliskuu, 2010, 20:29:57
kirjoittanut vee73
204 Vastauksia
89063 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Kesäkuu, 2016, 19:36:35
kirjoittanut Nitebiker
5 Vastauksia
2526 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2020, 17:49:10
kirjoittanut Dutchman