Kirjoittaja Aihe: miten määritellään hyvät lavat  (Luettu 5358 kertaa)

Poissa nupi17

  • Opetteleva torppari
  • **
    • omat sivut
miten määritellään hyvät lavat
« : 25 Helmikuu, 2010, 00:28:43 »
kiinnostaisi saada jotain helppoja konsteja todeta mitkä on hyvät lavat. eli kun käsillä on ne halpis lavat mikä muu kuin hinta tekee niistä huonot (kun ei ole alikili). voiko lapaa testata muuta kuin ilmassa hirveilla 3d tempuilla antaako liikaa periksi. jotain konkreettista kaivattais.

t:j-p
LEUKA RINTAAN JA KOHTI UUSIA PETTYMYKSIÄ

www.nupi.fi

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: miten määritellään hyvät lavat
« Vastaus #1 : 25 Helmikuu, 2010, 01:30:00 »
Jäykkyys... jäykemmät lavat on paremmat 3D:ssä, "löysemmät" on vakaammat leijuttaa jne
Kiertojäykkyys kuulemma tärkeä...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa jklockars

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: miten määritellään hyvät lavat
« Vastaus #2 : 25 Helmikuu, 2010, 01:45:31 »
Mistään mitään tietämättömänä veikkailen, että jäykkyydet, lavan leveydet etc. On niitä juttuja, että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.

Mutta jos haluat sitä tietää onko halppislavat laadultaan samaa kun kalliimmat. Niin taitaa olla ainoat keinot, tasapainon tarkastus, silmämääräinen tarkastelu (onko kierot yms.) ja käytännössä kokeileminen.

Joitain halppislapoja (merkkiä en muista) hypistelin hiljattain ja muuten tuntui olevan ihan asialliset, mutta jättöreuna oli koko matkalta melko epätasainen. (En toki tiedä onko sillä käytännössä mitään merkitystä, mutta pisti silmään.)

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: miten määritellään hyvät lavat
« Vastaus #3 : 25 Helmikuu, 2010, 09:10:43 »
Huomenta,

Hyvät lavat ovat aina jonkin asteinen kompromissi. Kopteriharrastajia on melkoinen joukko jotka haluavat erilaisia ominaisuuksia kopterilta. Ääri esimerkkiksi voitaisiin laittaa 3D-lennättäjät vs. skaalakopteristit tai kuvauskoptereiden lennättäjät. Skaalamaisessa lennossa ja etenkin ilmakuvauksessa kopterista halutaan mahdollisimman vakaa lentää. Kuvauskopterin toivotaan myös olevan rauhallinen tuulenpuuskissa eikä skaalakoptereilla ja kuvauskoptereilla juurikaan lennetä selkälentoa. Näin ollen näissä tilanteissa hyvät lavat ovat mahdollisimman vakaat, luultavasti vieläpä semisymmetriset lavat jotta nostovoimaa saadaan lisättyä vakauden kauheasti kärsimättä. Samalla varmasti käytetään melko painavia lapoja joka lisää vakautta ja inertiaa autorotaatiota varten. Kaikki muu paitsi inertian lisääntyminen onkin sitten oikeastaan ei toivottuja ominaisuuksia 3D lennossa. Siinä kopterin pitää reagoida salamannopeasti ja terävästi ohjaukseen, selkälento-ominaisuuksien pitää olla yhtä hyvät kuin lento-ominaisuudet oikein päin. Näitä ominaisuuksia saadaan muuttamalla lapa symmetriseksi, keventämällä lapoja jne... Eli se heikentää niitä ominaisuuksia mitä skaala ja kuvauskäytössä haluttiin. Sitten tähän väliin osuukin F3C-lavat joilta halutaan noiden molempien ominaisuuksia, niiden pitää olla tarkat ja vakaat lentää, ne eivät saa haukata tuulessa paljoa ja autorotaatioonkin kaivataan inertiaa. Kuitenkin niiden pitää melko vikkelästi saada kopteri kääntymäänkin joten liian stabiilit ne eivät saa olla.

Jotta homma ei menisi liian yksinkertaiseksi, niin eri koptereissa toimii eri lavat erilailla. Yleensä hyviksi havaitut lavat toimii suurimmalla osalla hyvin. En kuitenkaan yllättyisi tilanteista joissa jotkin lavat eivät toimi toisessa kopterissa kovinkaan hyvin, mutta toinen kopteri toimii niillä hienosti. Tähän vaikuttaa kopterin muut ominaisuudet. Myös nupin kierrokset vaikuttaa lapojen toimintaan melko paljon.

On paljon helpompaa määrittää laadukkaat lavat. Tuollaisia laadun mittareita voisi olla esimerkiksi samanpainoiset lavat ja painopiste samassa kohdassa jolloin lapojen tasapainoitusta ei tarvita, lapojen yhdenmukainen kierto ja pitkittäisjäykkyys, lapojen ulkoinen laatu eli jättöreuna on esimerkiksi tasainen ja samanlainen molemissa lavoissa. Yksi minusta laatuun vaikuttava asia on lapojen kestävyys torppauksessa. Isommissa lavoissa taitaa melkein kaikissa olla jo nykyään joku rautalanka tai vaijeri valettuna sinne lavan sisään jolloin lavan katketessa siitä ei irtoa isoja ja raskaita osia jotka voisivat osua sivullisiin, vaan lapa pysyy yhtenä osana vaikka meneekin päreiksi.

Aivan varmasti jokainen voi keksiä muitakin määreitä aina ulkonäöstä lähtien. Tuollaisia juttuja minulla nyt tuli ensimmäisenä mieleen.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa nupi17

  • Opetteleva torppari
  • **
    • omat sivut
Vs: miten määritellään hyvät lavat
« Vastaus #4 : 09 Maaliskuu, 2010, 21:36:52 »
terve.

kiitokset vastauksista nyt kysyisin onko kellään kokemusta moisista lavoista.
http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8518&Product_Name=325mm_Fibreglass_Main_Blade_%281pair%29
tai
http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8473&Product_Name=325mm_Fibreglass_Main_Blade_%281pair%29

hinta olis kohillaan mutta kelpaako laatu edes tämmöseen leijutteluun kuin itellä.

t:j-p
LEUKA RINTAAN JA KOHTI UUSIA PETTYMYKSIÄ

www.nupi.fi

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: miten määritellään hyvät lavat
« Vastaus #5 : 09 Maaliskuu, 2010, 21:37:41 »
Mulla on noita ylempiä lapoja, hyvin ovat toimineet.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: miten määritellään hyvät lavat
« Vastaus #6 : 09 Maaliskuu, 2010, 21:47:03 »
Mukava, että on toi "grip" mainittu. Ei tartte sitten jälkikäteen kirota ja etsiä prikkoja tai miettiä hiomista.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: miten määritellään hyvät lavat
« Vastaus #7 : 09 Maaliskuu, 2010, 22:01:18 »
Itsellänikin on ollut ylempiä lapoja ja oikein toimivia perus hommissa eikä hinnalla pilattu.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa nupi17

  • Opetteleva torppari
  • **
    • omat sivut
Vs: miten määritellään hyvät lavat
« Vastaus #8 : 09 Maaliskuu, 2010, 22:27:06 »
kiitokset.

pistämpä tilausta sisään.

t:j-p
LEUKA RINTAAN JA KOHTI UUSIA PETTYMYKSIÄ

www.nupi.fi

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: miten määritellään hyvät lavat
« Vastaus #9 : 10 Maaliskuu, 2010, 08:03:15 »
Lisätään vielä omakin sana:
Ylempiä lapoja täälläkin käytössä, hyllyssä niitä nyt 4 paria.

Yksillä lavoilla oli kaamea täristäminen kierroksia nostettaessa, vaihdoin lavat samanlaisiin koskematta mihinkään säätöihin ja tärinä katosi.
Molemmat lavat olivat hyvin tasapainossa, mutta lapauraa en ehtinyt niillä tärinälavoilla katsoa. Jälkimäisillä lavoilla asettuu hyvin.

Yhteenvetona voisin sanoa, että toimivat leijuttelussa (vain tähän asti on itsellä kokemusta) hyvin, mutta mukana on myös maanantai-kappaleita jotka syystä tai toisesta eivät toimi kunnolla.
Niistä ekoista lavoista en käsin pyörittelemällä löytänyt mitään eroa jälkimmäisiin.
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: miten määritellään hyvät lavat
« Vastaus #10 : 10 Maaliskuu, 2010, 08:35:48 »
Tilasin kokeeksi parin näitä.
Lavat on suorat, tasapainossa ja painoero n. 0,3g. Suurin virhe on n. 0,3mm ero grippien paksuudessa.
Vielä en ole ehtinyt noita ulkoiluttamaan, mutta hinta/laatu vaikuttaisi ainakin silmämääräisesti olevan harjoituslavoille ok.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
49 Vastauksia
34226 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Tammikuu, 2013, 13:15:31
kirjoittanut Teo Mähar
19 Vastauksia
7326 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2009, 10:15:29
kirjoittanut vimpu
6 Vastauksia
5133 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Huhtikuu, 2010, 18:25:42
kirjoittanut J@ni
10 Vastauksia
5831 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2012, 23:45:32
kirjoittanut Sammy
11 Vastauksia
5931 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Heinäkuu, 2016, 20:21:57
kirjoittanut Mh