Huomenta,
Hyvät lavat ovat aina jonkin asteinen kompromissi. Kopteriharrastajia on melkoinen joukko jotka haluavat erilaisia ominaisuuksia kopterilta. Ääri esimerkkiksi voitaisiin laittaa 3D-lennättäjät vs. skaalakopteristit tai kuvauskoptereiden lennättäjät. Skaalamaisessa lennossa ja etenkin ilmakuvauksessa kopterista halutaan mahdollisimman vakaa lentää. Kuvauskopterin toivotaan myös olevan rauhallinen tuulenpuuskissa eikä skaalakoptereilla ja kuvauskoptereilla juurikaan lennetä selkälentoa. Näin ollen näissä tilanteissa hyvät lavat ovat mahdollisimman vakaat, luultavasti vieläpä semisymmetriset lavat jotta nostovoimaa saadaan lisättyä vakauden kauheasti kärsimättä. Samalla varmasti käytetään melko painavia lapoja joka lisää vakautta ja inertiaa autorotaatiota varten. Kaikki muu paitsi inertian lisääntyminen onkin sitten oikeastaan ei toivottuja ominaisuuksia 3D lennossa. Siinä kopterin pitää reagoida salamannopeasti ja terävästi ohjaukseen, selkälento-ominaisuuksien pitää olla yhtä hyvät kuin lento-ominaisuudet oikein päin. Näitä ominaisuuksia saadaan muuttamalla lapa symmetriseksi, keventämällä lapoja jne... Eli se heikentää niitä ominaisuuksia mitä skaala ja kuvauskäytössä haluttiin. Sitten tähän väliin osuukin F3C-lavat joilta halutaan noiden molempien ominaisuuksia, niiden pitää olla tarkat ja vakaat lentää, ne eivät saa haukata tuulessa paljoa ja autorotaatioonkin kaivataan inertiaa. Kuitenkin niiden pitää melko vikkelästi saada kopteri kääntymäänkin joten liian stabiilit ne eivät saa olla.
Jotta homma ei menisi liian yksinkertaiseksi, niin eri koptereissa toimii eri lavat erilailla. Yleensä hyviksi havaitut lavat toimii suurimmalla osalla hyvin. En kuitenkaan yllättyisi tilanteista joissa jotkin lavat eivät toimi toisessa kopterissa kovinkaan hyvin, mutta toinen kopteri toimii niillä hienosti. Tähän vaikuttaa kopterin muut ominaisuudet. Myös nupin kierrokset vaikuttaa lapojen toimintaan melko paljon.
On paljon helpompaa määrittää laadukkaat lavat. Tuollaisia laadun mittareita voisi olla esimerkiksi samanpainoiset lavat ja painopiste samassa kohdassa jolloin lapojen tasapainoitusta ei tarvita, lapojen yhdenmukainen kierto ja pitkittäisjäykkyys, lapojen ulkoinen laatu eli jättöreuna on esimerkiksi tasainen ja samanlainen molemissa lavoissa. Yksi minusta laatuun vaikuttava asia on lapojen kestävyys torppauksessa. Isommissa lavoissa taitaa melkein kaikissa olla jo nykyään joku rautalanka tai vaijeri valettuna sinne lavan sisään jolloin lavan katketessa siitä ei irtoa isoja ja raskaita osia jotka voisivat osua sivullisiin, vaan lapa pysyy yhtenä osana vaikka meneekin päreiksi.
Aivan varmasti jokainen voi keksiä muitakin määreitä aina ulkonäöstä lähtien. Tuollaisia juttuja minulla nyt tuli ensimmäisenä mieleen.
--
Timo