Kirjoittaja Aihe: Rikun vatkaimet  (Luettu 37076 kertaa)

Rity

  • Vieras
Rikun vatkaimet
« : 03 Maaliskuu, 2010, 18:45:20 »
Kävin leijuttelemassa tuossa hämärtyvässä pihassa, edelleen turvallisesti perä itseen päin. Sitten piti kokeilla vähän ottaa korkeutta... sillä samalla sekunnilla tajusin miksi kopterit ovat yleensä aika värikkäitä, tuo tummansininen canopy ja harmaa runko hävisi tosi nopeasti kun taustalla synkkä kuusimetsä ja lopuksi erotin enää gyron välkkyvät valot minkä avulla sain vatkaimen takaisin omalle tontille.

Hyvä fiilis! Kopu ja kuski edelleen ehjä!
Uskomatonta että en ole tehnyt tuolle CopterX:n kopukalle mitään sen jälkeen kun artta ja kaardian sitä säätivät, vähän kiristin päälapoja yksi ilta, leijuttelua kuitenkin öpaut 25 akullista.
Missä on se rassaaminen mitä sai Belttien kanssa tehdä jatkuvasti kun jokainen ilmaan nosto päättyi torppiin.

mSR ja simukin leijuu ihan mukavasti keula itseenpäin, mutta ei vaan kantti kestä vielä kääntää tuota 450 kopua, olisi ihan mielenkiintoista pitää sykemittaria noissa kopusessioissa :D

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #1 : 26 Maaliskuu, 2010, 10:51:19 »
- Beltit myyty eteenpäin, saivat varmasti hyvän kodin

- CopterX 450 leijuu, alkaa varmaankin olla remmin vaihto edessä, pakkasessa lentelyt syönyt hammasta. Huomasin myös että lavoissa alkaa olla pientä klappia, vaikuttais että olisi leparikumit vaihdon tarpeessa, varmaankin aidot alignit mahtuu tilalle?

- Trex 600 NSP LE pussukoissa odottaa kasailua, vaimo on sitä mieltä että myös toi keittiön kasaaminen menisi sen edelle, mutta kyllä ajattelin vähän viikonloppuna lutrata lukitteen kanssa, vaikka yöllä otsalampun kanssa salaa.

- aika hyvin löysin täältä boardilta käytettynä kamaa, mm. motin(OS), putken, startterin, varaosaa jopa fluidia, joten enää uupuu kaasuservo, fluidipumppu, tulppia, headertankki.

Naapurin isäntä antoi luvan lennellä peltojensa päällä ja lupasi palauttaa kopun jos löytyy hänen mailtaan, kaikki jyväjemmarit ei ole m***kuja :D

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #2 : 27 Maaliskuu, 2010, 12:02:24 »
stana prrrkl!!1

600n paketista puuttui ainakin Lower bearing blockin laakeri...  >:( ylemmissä metallisissa laakeri olikin paikoillaan.

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #3 : 29 Maaliskuu, 2010, 10:31:24 »
...eikä paikallisen laakerikauppiaan kirja tuntenut 9x17x5 -kokoista laakeria (689ZZ) joten tilasin sitten trexstoresta koko laakerisetin ja muuta tarpeellista samalla.

Alkaa olla aika hyvin nipussa, tuon laakerin kun saan niin saan rungon kasaan, kaikki mitä vaan on kiinnitettävissä on jo kiinni kylkilevyissä, TTi +perä kasattu, linkit pyöritetty, servot paikoillaan jne...


Poissa roosa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • myös haukkuva koira puree
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #4 : 29 Maaliskuu, 2010, 15:47:47 »
päästäisenä pyyhkäset hämeenlinnaan, niin saadaan muutkin nähä rexi ilmielävänä ilmassa :o :o

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #5 : 29 Maaliskuu, 2010, 15:54:17 »
juu, Hämeenlinnassa on lähtöpaikka jo katottuna ja aurattuna.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #6 : 29 Maaliskuu, 2010, 17:35:41 »
juu, Hämeenlinnassa on lähtöpaikka jo katottuna ja aurattuna.

onko aurattu riittävästi lääniä, citymarketin parkkipaikka?  8)

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #7 : 29 Maaliskuu, 2010, 18:44:32 »
ei ny cittaria, mutta isäntä kävi traktorilla vetämässä peltotieltä lumet pois. Onhan siinä pellolla lääniä, siitähän käytetään vain sitä ilmatilaa ;)
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa roosa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • myös haukkuva koira puree
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #8 : 29 Maaliskuu, 2010, 20:11:39 »
sit ku rupee kyllästyttää toi yksin ajelu, niin sit aircombattia ;) ;) ;) :D ;D kopuilla.olis ainaki hetken hauskaa

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #9 : 29 Maaliskuu, 2010, 23:16:52 »
Missäs käytte HML:ssa lennättämäs..? Voisin tulla ihmetteleen tuon oman räpistimeni kanssa joku ilta.

t. Ari

Poissa roosa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • myös haukkuva koira puree
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #10 : 30 Maaliskuu, 2010, 06:07:54 »
tossa 10 tien kupeessa.on maajussilta luvat käydä.eli ajetaan turkuun päin vähän matkaa.jos satut tietää niin sanotun luolajan risteyksen.siitä noin 1-1,5 km eteenpäin ja vasemmalle ja olet perillä.maamerkkinä vois olla oikealle kääntyvä tie RENKOVAHANTIE sama risteys, mut käännytään vaa vsemmalle.jos sulla on navi, nii pistä tuo tien nimi siihe, niin pääset perille, ET SIIS KÄÄNNY OIKEALLE VAAN VASEMMALLE, siis jos ajat turkuun päin.nyt olet jo varmaan ihan sekasin.ohje on kirjotettu just herättyäni ;D ;D ;D

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #11 : 30 Maaliskuu, 2010, 20:52:26 »
helvata, eihän mulla ole laturijohtoa tuolle alignin akulle! Aika hentoset piuhat, noinkohan noi JST-XH -liittimet saa niihin kiinni, niitä kun olisi muissakin akuissa?

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #12 : 31 Maaliskuu, 2010, 12:27:53 »
- akkuun tuli sitten deansit kun sattui olemaan sopivasti käsillä.

- TrexStoresta tuli paketissa kaikkea tarpeellista, mutta väärä (DS520) kaasuservo... toivottavasti ehtii huomiseksi oikea tilalle, tai tulee toooosi pitkä perjantai ja pyhät muutenkin.

- Laakeri tuli myös, saa sentään rungon kokonaan kasaan.

- Nyt on startteri, moottorikin putkineen (os50) ja toisen pitäisi tulla samassa lähetyksessä missä odottelen fluideja, startterin tankoa yms... (Hopihopi jos luet tätä) ;)

kyllä tämä tästä...

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #13 : 02 Huhtikuu, 2010, 23:36:12 »
Kopteri sillä mallilla että rungossa on kaikki muu kiinni paitsi peräputki ja nuppi, yritin starttailla tuossa iltasella, kerran lupasi vähän ja sitten ei mitn... en ole nyt ihan varma, mutta ihan kun startterilla pyörittäessä rupesi pyörimään "tyhjää", kokeilin tangolla pyöräyttää käsin niin oli kuitenkin puristuksia.

Pitää tutkia huomenna uusin silmin, noinkohan sain moottorin jo rikki  ::)

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #14 : 03 Huhtikuu, 2010, 12:42:07 »
Kannatti nukkua yön yli ja kysyä viisaammilta neuvoja...

uusi tulppa + enemmän kaasua = ekalla käyntiin!

eihän se nätisti käy mutta käy kuitenkin, hieno ja herkkä laji ;)

Huomasin juuri ettei mulla ole noin suurta lapakulmamittariakaan, pitää luottaa että manuskan linkkimitat pitää kutinsa :) Swashlevelerillä sain swashin ojennukseen ja silmämääräisesti nuppikin on ihan ok.

Nyt perä kiinni, spektrumiin asetuksia ja ihmettelyä...

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #15 : 03 Huhtikuu, 2010, 14:43:28 »
ihmettelyn kohteena:

- peräservossa liikaa liikettä kumpaankin suuntaan
- pääratas ottaa kiinni canopyyn
- mihin sijoittelisi regun hehku+virta -kytkimen
- miten saan sen kokonaisena tuolta pienestä askarteluhuoneesta ulos  :o
- kuinka pieneltä 450 tuntuukaan
- miksen saanut tuota eilen nippuun kun oli hieno keli, nyt sataa...


Poissa roosa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • myös haukkuva koira puree
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #16 : 03 Huhtikuu, 2010, 16:59:02 »
ihmettelyn kohteena:

- peräservossa liikaa liikettä kumpaankin suuntaan
- pääratas ottaa kiinni canopyyn
- mihin sijoittelisi regun hehku+virta -kytkimen
- miten saan sen kokonaisena tuolta pienestä askarteluhuoneesta ulos  :o
- kuinka pieneltä 450 tuntuukaan
- miksen saanut tuota eilen nippuun kun oli hieno keli, nyt sataa...

1.pienennä gyron limittiä(mikä gyro mahtaa olla kyseessä)
2.modifoi kabiinia
3.ei ainakaan kopan alle, voi tulla hehkunapin painalluksesta ongelmia kun koppa on paikallaan.
4.moottorisahalla isompi auokko ;D ;D
5.lasten lelu( ;)
6.se vaan menee niin, et aurinkoiset päivät on kone p..kana ja ku vettä sataa niin kone kaipais ulkoilua

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #17 : 03 Huhtikuu, 2010, 18:59:52 »
Selitin epäselvästi, tarkoitin siis että perän servo bindaa ja rankasti, liikkuu siis liikaa ääriasentoihin, aikani selasin Spektrumin valikkoja ja sain "Travel Adjust" -> RUDD -arvolla 23 siten että servo liikkuu niin paljon kun linkit kykenee liikkumaan. Onko oikea paikka säätää?

Gyro on Alignin GP750, jonka säätöihin en ole vielä perehtynyt...

Seuraavaksi pitäisi perehtyä kaasun hinkkaamiseen, korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin.

- Kaasutikku alhaalla:
- trimmi keskellä -> moottori käy tyhjäkäyntiä nätisti
- trimmi ala-asennossa -> moottori sammuu
- trimmi ylhäällä -> alkaa kytkin ottaa kiinni, roottori pyöriä

Neuvoja throttle & pitch -käyriin?

Pitää kokeilla laittaa canopy venytykseen, ettei ratas ota kiinni. Canopyn reijät oli muuten TOSI pienet, kauhea homma saada kumit paikoilleen, eikä canopyn kiinnittäminen käynyt myöskään ihan helposti, pitää kokeilla vaikka fairia liukkariksi.

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #18 : 03 Huhtikuu, 2010, 19:17:27 »
Selitin epäselvästi, tarkoitin siis että perän servo bindaa ja rankasti, liikkuu siis liikaa ääriasentoihin, aikani selasin Spektrumin valikkoja ja sain "Travel Adjust" -> RUDD -arvolla 23 siten että servo liikkuu niin paljon kun linkit kykenee liikkumaan. Onko oikea paikka säätää?

Gyro on Alignin GP750, jonka säätöihin en ole vielä perehtynyt...


Ota servoarmin linkkipalloa lähemmäs servoa.
Kun olet löytänyt oikean reiän armista jolla liikkeet ovat melko hyvät (lue: perä slideri ei pomppaa laitaan kun tikkua liikauttaa 2mm) säädä limit kuntoon gyron kautta. Eli travel adjustit nollaan. Rudderin travel adjustilla säädetään pironopeutta (?).

Limit säätö: Paina gyron nappulaa n. 3sek, jotta pääset ohjelmointivalikkoon. Painele samaa nappia niin monta kertaa että pääset hyppimään kohtaa limit.
Sitten vie ruddertikku hitaasti toiseen laitaan niin pitkälle ettei linkistö bindaa. Tee sama toiselle puolelle. Kun olet molemmat puolet säätänyt, palauta tikku keskelle ja paina gyron nappulaa.

Näin se taisi mennä. Itse tuon limit-säädön kanssa alkuun tappelin mutta muistaakseni sain sen noin toimimaan. :)
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #19 : 03 Huhtikuu, 2010, 19:54:26 »
hmmm... kun menen tuohon gyron limit asetukseen niin servo käyttäytyy kuten pitääkin, siis jo siinä vaiheessa kun käännän tikkua vasemmalle ja oikealle, kun poistun asetuksista niin on samanlainen kun alunperinkin...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #20 : 03 Huhtikuu, 2010, 20:22:39 »
Radion traveladjust vaikuttaa vain perän pyörähdyn nopeuteen...
Kannattaa tutkia se manuali läpi, pitääkö gyrossa tallentaa asetukset jotenkin?
Limitillä tosiaan ettei bindaa, voi olla että arvot joita yrität tarjota gyrolle niin ovat liian pienet.. eli linkki pallo lähemmäs servon keskustaa ja kokeile uudestaan. Missä reijässä on linkki on nyt?

Varmaa helpoin kun laitat trimmin keskellä ja kaasukäyrän ensimmäisellä pistellää siihen tyhjäkäynnin, throttle holdiin arvo jossa on myös tyhjäkäynti. En näy hyötyä miksi trimmillä päisi laittaa kytkin ottamaan, tikullakai sitä lennettään. Trimmi keskellä niin on hyvä pari nipsua vaikka lisätä kun starttaa ja käynnissä niin puottaa takaisin keskelle jossa on tyhjäkäynti.. sammuttaa voi kun naputtaa muutaman kerran alaspäin. Itse sammutan sulkemalla letkun niin käy kone tyhjäksi, viimeisellä lennolla siis.

käyrät voi olla aluksi vaikka, käyriä on varmaan erinlaisia yhtäpaljon kun on käyttäjiäkin.
Norm thrott. tyhjäkäynti-40-50-60-100
Norm pitch. alhaalla -4 keskellä +5 ylhäällä +9 (leijuu avout keskitikulla)
Idle throttle. 100-inh-60-inh-100
Idle pitch. alhaalla -10 keskellä 0 ylhäällä +10

Kierrosluku mittarilla hyvä katsoa paljoko kiertää ja sovittaa kierrokset sen mukaan, itselläni taisi asettua reilut 2000 kiekkaa nuppiin vajaalla 60% kaasua

Itse säädin norm kaasykäyrän ys50st:lle että:
Tyhjäkäynti - kaasuttimen keskialueen ensim. merkki - keskimerkki - jälkimerkki - 100
Taitaa manuaalissakin olla "hoover throttle" tms mainittu näille merkeille.
« Viimeksi muokattu: 03 Huhtikuu, 2010, 20:24:48 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #21 : 03 Huhtikuu, 2010, 20:53:39 »
Radion traveladjust vaikuttaa vain perän pyörähdyn nopeuteen...
Kannattaa tutkia se manuali läpi, pitääkö gyrossa tallentaa asetukset jotenkin?
Limitillä tosiaan ettei bindaa, voi olla että arvot joita yrität tarjota gyrolle niin ovat liian pienet.. eli linkki pallo lähemmäs servon keskustaa ja kokeile uudestaan. Missä reijässä on linkki on nyt?

siirsin linkin lähimpään reikään ja helpotti vähän, mutta ei se vieläkään hyvä ole. Gyrossa ei ole erikseen tallennusta.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #22 : 03 Huhtikuu, 2010, 23:06:33 »
Pyöräytät perälavan pitimitä 180-astetta, myös lavanpitimiin kiinnittyvät muovilinkit pitää kääntää.. ja lavat tietenkin
450 Prossa tulee liike-aluetta kivasti lisää perälle, sliderin saa näin lähemmäs akselin keskikohtaa ja liike on molempiin suuntii suht sama, sama perä tässä 600 taitaa olla vain isompana.. en ole omaa 600 tutkinut, ei ole ollut sen kanssa onkelmaa..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa roosa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • myös haukkuva koira puree
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #23 : 04 Huhtikuu, 2010, 00:18:10 »
tota nui, jos päästäisenä et saa tota kuntoon, nii ota se kone ja muut vermeet töihis mukaan niin laitetaan se pelittää, kun et sä kummiska halua vapaa päivinäs tänne ajella

Rity

  • Vieras
Vs: Rikun vatkaimet
« Vastaus #24 : 04 Huhtikuu, 2010, 09:21:04 »
en tiedä ymmärsinkö vääriin, mutta ei mulla ole ongelmaa perän liikealueen niukkuudessa vaan siinä että pienellä tikunkäännöllä menee on slideri jo ihan tapissaan. Hädintuskin tikku edes puolivälissä. Pitää vielä ajatuksen kanssa näin uusin silmin katsoa toi perä että on varmasti oikein kasattu

Servolta lähtevä linkki on nyt noin 0,5mm päässä päärattaasta, hipasuista ei oteta.

roosa:
maanantaina pääsisin ehkä illemmalla tai sitten tiistaina töiden jälkeen. Siinä duunipaikan takapihalla sitä vois säätääkin?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
5201 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Helmikuu, 2008, 12:29:25
kirjoittanut riku
10 Vastauksia
5856 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Huhtikuu, 2010, 21:58:08
kirjoittanut [mitch]
Ranen vatkaimet

Aloittaja rane78 « 1 2 ... 31 32 » MyFleet

799 Vastauksia
230093 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2022, 07:05:09
kirjoittanut Matti Häkkinen