Kirjoittaja Aihe: Trex 700G HeliBug  (Luettu 215362 kertaa)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #150 : 09 Syyskuu, 2010, 22:11:02 »
10 minsaa lentoa tänään, kevyitä looppiharjoituksia ja sulavaa taivasajoa. Kesken loopin alkaa vehje pitämään outoa säksätystä ja tehot häviää.



Se olikin sitten jo kolmas ratas joka minulta on mennyt sileäksi. Ei pitäisi olla edes tehosta kiinni, kun kopterissa on laiskin mahdollinen Zenoah.

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #151 : 09 Syyskuu, 2010, 22:16:57 »
Oliko Microhelin vai Alignin ratas?   KDE:n ratas on sitkeämpi ja millin leveämpi, mutta laajenee lämmetessään.

Laitoin muuten omassa Helibugissa alumiiniteipillä 'tukkoon' rungon sisälle puhaltavan moottorin jäähdytysaukon, moottori ei kuumene enempää kuin ennenkään, mutta nuppiservot ja pääratas on huomattavasti viileämpiä.

- 4D -
fourdee

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #152 : 09 Syyskuu, 2010, 23:58:33 »
Noita runkolevyjä kun kattoo, niin veikkaisin osan ongelmasta juontuvan ainakin lämmöstä...
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #153 : 10 Syyskuu, 2010, 09:39:10 »
Noita runkolevyjä kun kattoo, niin veikkaisin osan ongelmasta juontuvan ainakin lämmöstä...
Lämmön aiheuttaja eli butaanipoltin ei ole lentojen aikana yleensä mukana saatika kytketty ns. tulille... :) Polttojäljet ovat tulleet Alignin tinaruuveja availlessa. Ilmeisesti runkolevyn lasikuidun pinta on (ainakin aikaisemman polttokäsittelyn jälkeen) niin karheaa tai tahmeaa, että stokkiruuvit eivät aukea millään. Kasasin edelliskerralla runkolevyt ilman lukitetta mutta silti piti polttaa neljä ruuvia auki, vaikka täsmälleen sopivalla avaimella availin. Nuo Lynxin ruuvit aukeavat hienosti ilman tulta, vaikka välissä on lukite ja ruuvattu kiinni hyvällä voimalla.

4Dee: Tuo on Alignin ratas. Minulla on paukkunut niitä nyt kaksi sekä yksi Microhelin ratas. Kaikki tasaisessa lennossa sen suurempia repimättä. Pitää pistää tilaukseen tuollainen KDE:n ratas ja katsoa miten se kestää!

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #154 : 10 Syyskuu, 2010, 10:26:13 »
Noita runkolevyjä kun kattoo, niin veikkaisin osan ongelmasta juontuvan ainakin lämmöstä...
Lämmön aiheuttaja eli butaanipoltin ei ole lentojen aikana yleensä mukana saatika kytketty ns. tulille... :) Polttojäljet ovat tulleet Alignin tinaruuveja availlessa. Ilmeisesti runkolevyn lasikuidun pinta on (ainakin aikaisemman polttokäsittelyn jälkeen) niin karheaa tai tahmeaa, että stokkiruuvit eivät aukea millään. Kasasin edelliskerralla runkolevyt ilman lukitetta mutta silti piti polttaa neljä ruuvia auki, vaikka täsmälleen sopivalla avaimella availin. Nuo Lynxin ruuvit aukeavat hienosti ilman tulta, vaikka välissä on lukite ja ruuvattu kiinni hyvällä voimalla.

4Dee: Tuo on Alignin ratas. Minulla on paukkunut niitä nyt kaksi sekä yksi Microhelin ratas. Kaikki tasaisessa lennossa sen suurempia repimättä. Pitää pistää tilaukseen tuollainen KDE:n ratas ja katsoa miten se kestää!
Ei kyllä kuulosta kovin normaalilta... Emtyn 700E:ssä on ihan tuo sama Alignin pääratas ja moottorissa tehoa hetkellisesti ainakin kolme kertaa enemmän kuin tuossa sun Zenoahissa. Koettaisin etsiä syytä jostain muualta kuin itse rattaasta. Se ei luultavasti vaihtamalla parane (niinku jonkun liittymän mainos kertoo). Millainen välys sulla on pinionista rattaaseen?

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #155 : 10 Syyskuu, 2010, 10:33:35 »
Millainen välys sulla on pinionista rattaaseen?
Välys on minun mielestäni aivan holtittoman suuri, mutta sitä ei voi säätää. En ole kokeillut, mutta noin silmämääräisesti ratasta lonksuttelemalla pinjonin ja rattaan väliin voisi tunkea maanantain Turun Sanomat. Rungon suunnittelija/myyjä (Helibugin Ali) sanoo, että "välys on optimaalinen", eli se siitä...

Ainoa ratkaisu jolla välystä voisi lähteä säätämään on rungon moottori-, kytkin- ja generaattoripukkien kiinnitysreikien avartaminen. Viilattavaa olisi noin ~16 reiän verran ja työn soisi onnistuvan aika tiukalla toleranssilla.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #156 : 10 Syyskuu, 2010, 10:36:17 »
Millainen välys sulla on pinionista rattaaseen?
Välys on minun mielestäni aivan holtittoman suuri, mutta sitä ei voi säätää. En ole kokeillut, mutta noin silmämääräisesti ratasta lonksuttelemalla pinjonin ja rattaan väliin voisi tunkea maanantain Turun Sanomat. Rungon suunnittelija/myyjä (Helibugin Ali) sanoo, että "välys on optimaalinen", eli se siitä...

Ainoa ratkaisu jolla välystä voisi lähteä säätämään on rungon moottori-, kytkin- ja generaattoripukkien kiinnitysreikien avartaminen. Viilattavaa olisi noin ~16 reiän verran ja työn soisi onnistuvan aika tiukalla toleranssilla.
Näin arvelinkin... olikos niin (en nyt muista) et saisit sitä koko pääratas pakkaa pinioniin päin sillä tavalla, että vaihdat ne keskittävät ruuvit tavallisiin + normaaliin prikkaan. Näin saat ne ruuvit ihan sinne rungon reiän toiseen laitaan.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #157 : 10 Syyskuu, 2010, 23:16:38 »
Näin arvelinkin... olikos niin (en nyt muista) et saisit sitä koko pääratas pakkaa pinioniin päin sillä tavalla, että vaihdat ne keskittävät ruuvit tavallisiin + normaaliin prikkaan. Näin saat ne ruuvit ihan sinne rungon reiän toiseen laitaan.
Jep, kauluksettomilla ruuveilla nuppia tai moottoria voisi siirtää. Ei lainkaan kökömpi idea! Kumman siirtäminen sitten olisi järkevämpää, sitä en tiedä. Nuppia siirtämällä linkit menee minimaalisesti vinoon, moottorin siirtäminen on hankalampaa.

Kokeilin äsken, ja pinjonin & päärattaan väliin saa viisi siivua A4:sta pinottuna ilman älytöntä voimankäyttöä.

Otin yhteyttä Helibugin Aliin ja hän lupasi lähettää uudet runkolevyt. Ei tosin myöntänyt, että vika voisi olla niissä, mutta jostain syystä lähettää silti... :)

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #158 : 11 Syyskuu, 2010, 18:32:24 »

Kokeilin äsken, ja pinjonin & päärattaan väliin saa viisi siivua A4:sta pinottuna ilman älytöntä voimankäyttöä.


Aika iso on välys.

Itse sain 20T -helibugista poltettua kytkimen nauhan. Ihmettelin kun perä alkoi hieman driftata ja seuraavaksi pitchia antaessa moottori ulvaisi. Otin alas ja kopterista lähti pahan hajuinen käry - kytkimen hihna oli tosiaan palanut. Tuossa on QUK:n kytkin, voi olla, että menee sekin vaihtoon saa nähdä kun aukaisee. Hyllystä löytyy onneksi LYNXin hihnoja. 17T-Helibugissa on Lynxin kytkin ja Alignin hihna vielä kestänyt, ei tosin ole lentänyt niin paljon kuin tuo toinen.

- 4D -
« Viimeksi muokattu: 11 Syyskuu, 2010, 18:40:51 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #159 : 12 Syyskuu, 2010, 22:30:12 »
Päivitystä tapahtumiin. Olen mailaillut Alin kanssa ahkeraan tämän päivän aikana ja yhdessä vaiheessa hän oli vakuuttunut, että minulla on 20T-version runkolevyt. Kuulemma UK:n jälleenmyyjälle lähti runkolevyt yhtenä läjänä ja hän sitten suuressa viisaudessaan päätteli mitkä on 17T ja mitkä 20T. Parin mailin jälkeen Ali oli kuitenkin sitä mieltä, että ei voi olla väärä runkolevy, koska sitten pinojin ei ylettyisi ollenkaan päärattaalle... :D Tämän jälkeen hän keksi, että ehkä pinjonini on liian pieni, eli sorvattu liian ohuesta tangosta. Kuulemma aivan mahdollinen selitys. Lopputulemana hän lähettää tämänhetkisen tiedon mukaan minulle runkolevyjen SIJAAN uuden 17T pinjonin. Puuh. Noh, pitää vertailla noita ja katsoa onko koossa eroa.

Alin mukaan päärattaan ja pinjonin välissä pitäisi olla 0,2mm välys. En ole vielä saanut kysytyksi, että mistä tuo pitäisi mitata.

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #160 : 13 Syyskuu, 2010, 08:30:24 »
Muistaakseni pinjonin halkaisijassa on 1,8mm ero 17T ja 20T pinjonin välillä. Jos sinulla olisi väärät runkolevyt, niin välystä olisi 0,9mm - pinjoni siis ylettäisi hädin tuskin päärattaalle. Sillä Alilla on kuulemma joku vanha eläkkeellä oleva koneistaja töissä joka tekee sille pinjonit, jos on vaikka unohtunut silmälasit joku päivä kotiin  ;D

- 4D -
fourdee

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #161 : 13 Syyskuu, 2010, 10:52:15 »
Muistaakseni pinjonin halkaisijassa on 1,8mm ero 17T ja 20T pinjonin välillä. Jos sinulla olisi väärät runkolevyt, niin välystä olisi 0,9mm - pinjoni siis ylettäisi hädin tuskin päärattaalle.
Joop, enpä tiedä. Aika kiireellä taitaa Ali noita viestejäkin rustata. Kun sain ensimmäisen rattaan sileäksi ja kirjoitin hänelle, että jos minulla on vaikka 20T runkolevyt, oli vastaus ehdoton ei. Pinjoni ei tosiaan kuulemma ylettyisi edes rattalle. Nyt kun valittelin asiaa taas, ehdotti hän itse että runkolevy olisi väärä... :) Katsotaan mitä uusi pinjoni tekee, jahka se joskus saapuu.

Onko muuten hyvää vinkkiä pinjonin ja päärattaan välyksen mittaamiseen? Tuonne väliin ei oikein mauseriakaan saa tungettua... Jos olisi muovailuvahaa, voisi sitä painaa päärattaan hampaiden väliin, pyörittää pinjonin ohi ja mitata jäljelle jääneen kerroksen paksuus hampaiden välistä. :)

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #162 : 13 Syyskuu, 2010, 15:14:06 »
Onko muuten hyvää vinkkiä pinjonin ja päärattaan välyksen mittaamiseen?

Tunnet sen välyksen kun otat kiinni kytkinkellosta ja päärattaasta, niin hieman pitää välystä tuntua (kuten Nitro 700:ssakin), mutta ei liikaa. Helpointa olisi avartaa niitä 'jalaspalojen' reikiä pohjalevyssä ja moottorin päällä olevassa levyssä, jolloin sivulevyihin ei tarvitsisi kajota kuin kytkinakselin osalta. Toisaalta siihen olisi ratkaisuna käyttää G-Forcen säädettävää kytkinblokkia, mitä voi säätää eteen-/taaksesuunnassa, tällöin sivulevyihin ei tarvitse tehdä mitään ja saat moottoria taaksepäin. Jos taas viilaat pääakselin paikkaa, niin joudut viilaamaan myös peräkasetin paikkaa - ei hyvä.

- 4D -
« Viimeksi muokattu: 13 Syyskuu, 2010, 15:48:59 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #163 : 13 Syyskuu, 2010, 15:56:15 »
Hei vielä,

se Helibugin pinjoni on aika 'krouvisti' työstettyä mustaa rautaa joten kannattaa käydä se vesihiontapaperin kanssa läpi ja pyöristää terävät hampaat ja epätasaisuudet koneistuksen jäljiltä, niin ei revi liikaa pehmeää nailonista pääratasta.

- 4D -
fourdee

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #164 : 13 Syyskuu, 2010, 16:59:08 »
Tunnet sen välyksen kun otat kiinni kytkinkellosta ja päärattaasta, niin hieman pitää välystä tuntua (kuten Nitro 700:ssakin), mutta ei liikaa.
Tiedän. Mutta sormituntuman - eli sen mikä on liika ja mikä sopivasti - välittäminen näin foorumin kautta on hieman hankalampaa, kuin raakojen mitattujen lukujen vertailu. :)

Helpointa olisi avartaa niitä 'jalaspalojen' reikiä pohjalevyssä ja moottorin päällä olevassa levyssä, jolloin sivulevyihin ei tarvitsisi kajota kuin kytkinakselin osalta. Toisaalta siihen olisi ratkaisuna käyttää G-Forcen säädettävää kytkinblokkia, mitä voi säätää eteen-/taaksesuunnassa, tällöin sivulevyihin ei tarvitse tehdä mitään ja saat moottoria taaksepäin.
Muistanko nyt vallan väärin, vai oliko pohjalevyssä ovaalit reijät jo valmiiksi? Eli käytännössä pohjalevyä voi liikuttaa ees ja taas vapaasti? Muistaakseni olen lukenut, että jos haluaa muuntaa 17T -> 20T, pitää hankkia uusi pinjoni ja uudet runkolevyt, mutta ei muuta. Täten pohjalevyn lienee pakko olla liikuteltavissa. Jos näin on, riittäisi tehdä muutos siihen moottorin yläpuoliseen levyyn ja ostaa G-forcen säädettävä kytkinpukki. Minulla tulee tosin säädettävää hieman tätä enemmänkin, koska starttiakseliin on kytketty suoraan generaattori; myös sitä pitisi siirtää vastaavasti lähemmäs pääakselia.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #165 : 26 Syyskuu, 2010, 16:46:56 »
Helibugin Ali ei sitten lähettänytkään uusia runkelevyjä kuten aluksi lupasi, vaan uuden pinjonin... Sanoi että niitä tosiaan sorvataan tavarasta jonka ulkohalkaisija saattaa heittää. Pinjoni tuli viikolla ja mittasin äsken vanhan & uuden halkaisijan:
Vanha: 18,80mm
Uusi: 18,85mm
Eli pieni ero, käytännössä (kai?) mitätön. Halkaisija on siis mitattu hampaan harjalta kahden hampaan harjan "väliin", koska parittoman hammasluvun rattaan todellista ns. laskennallista halkaisijaa on hiukan hankala mitata tönärillä.

Heitän tuon uuden pinojonin paikalleen joskus kun jaksan ja kinun sitten Alilta uudet runkolevyt jos ja kun päärattaita menee yhä sileäksi.

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #166 : 26 Syyskuu, 2010, 17:29:22 »
No jo on pieni ero paperikin on paksumpi  :) , epäilyttää että tämä korjaisi ongelman pois. No tuolla on osio "torppasitko kopterisi" ja kaipaa kirjoittelua. Jos runko levyt on irti jossain vaiheessa niin kannattaa ne mallintaa ja leikkauttaa halutuilla muutoksilla osat täällä Suomessa pienellä toimitusajalla.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #167 : 26 Syyskuu, 2010, 21:11:17 »
Vaihdoin tänään omaani uuden microhelin rattaan vanhan hampaattoman alkuperäisen tilalle. Saas katsoa kuinka kauan uusi kestää... Koitin myös välyksiä, ja mun mielestä ne on ihan kohillaan.

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #168 : 26 Syyskuu, 2010, 21:26:55 »
No tuo selittää miksi Vario käyttää remmivetoa koneissaan, jos tuo "kova" kosketus ei toimi näissä.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #169 : 27 Helmikuu, 2011, 21:39:12 »
Kävin tänään Falconin kanssa kurmottamassa RC-vehkeitä, minulla 700G ja Falconilla joku vähemmän lentävä... Noh, enivies, gasseri lensi ensimmäistä kertaa taas pariin kuukauteen. Noin kymmynen nykäisyä vaati, sitten hörähti eloon. Olen lennttänyt vain noita kamerakoptereita ja kamerakäyttöön menevää erittäin laiskaa Logoa koko talven ja 700G:n ketteryys tuli taas tottumatta täytenä yllätyksenä! Flippi oli kierähtänyt täyden 360 ilman että ehdin nykäistä kulmia kertaakaan miinukselle. :D Lentelin looppeja ja vaakakierteitä, flippejä ja autorotaatioita, kaikki toimi hienosti.

Sitten noin 25min kohdalla moottori alkoi pätkiä oudosti. Kierrokset vaelsivat ja välillä käynti pätkäisi oikein selvästi. Hankala kuvailla oireita sen enempää. Kokeilin laihentaa ja rikastaa yläneulaa, mutta ei vaikutusta. Ongelmat kaikkosivat aina noin minuutiksi, kun kone kävi tyhjäkäyntiä säätöjen ajan maassa. Sitten alkoi taas pätkimään. Onko ehdotuksia, missä vika piilee?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #170 : 28 Helmikuu, 2011, 07:17:55 »
Voisko olla tulpassa vikaa, polttoaineensaanti(ilmaa seassa?) ?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #171 : 28 Helmikuu, 2011, 09:13:22 »
Ilmavuotoa mäkin epäilin, mutta ei siinä pakkasessa ja tuulessa tullut enempiä selvitettyä. Jännä kun toimi 20 minsaa hienosti ja senkin jälkeen aina pienissä pätkissä ok. Pitänee ottaa auki ja tarkastaa tulppa & tiivisteet.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #172 : 28 Helmikuu, 2011, 09:52:15 »
Vai näkeekö letkuista(ettei ole letkut piilossa) ku vedät käyntii, jos alkaa pätkiin taas niin kattoo letkuja kulkeeko kuplia seassa?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #173 : 28 Helmikuu, 2011, 11:01:59 »
Vai näkeekö letkuista(ettei ole letkut piilossa) ku vedät käyntii, jos alkaa pätkiin taas niin kattoo letkuja kulkeeko kuplia seassa?
Ei kulje kuplia letkuissa, sen tsekkasin heti ensimmäisenä. Ja itseasaissa joskus muinoin kun käytin suodatinta bensaletkussa se teki virtaan aivan selkeitä ilmakuplia ja PALJON, mutta niillä ei ollut minkäänlaista vaikutusta käyntiin. Liekö sitten noiden gassereiden erilainen kaasutin se pelastava tekijä, joka sallii ilman menoveden seassa toisin kuin nitroissa? Nykyään letku onkin suoran ilman mitään filsuja tankista kaasariin.

jaska.k

  • Vieras
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #174 : 28 Helmikuu, 2011, 18:47:38 »
kaasari jäätyy tuossa zenoah sukuisessa ei haittaa vaikka on ilmaa letkuissa huononpi tuuri jos käy niin imukaula vääntyy eli se 1.5 cm muovi kaasarin ja sylinterin välissä se tekee käynnin seilaavaksi viileenä toimii mutta kone kun lämpenee rupee temppuilemaan jopa sammua

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
TREX 700

Aloittaja saisto Yleinen keskustelu

5 Vastauksia
5185 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Toukokuu, 2008, 19:17:04
kirjoittanut Vispilä
500 trex:ä

Aloittaja MIKKELSONNI Align Sähkökopterit

16 Vastauksia
7013 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Syyskuu, 2009, 08:59:15
kirjoittanut Trnquill
3 Vastauksia
3075 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2010, 22:34:35
kirjoittanut masu
1 Vastauksia
5142 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Heinäkuu, 2010, 22:30:15
kirjoittanut koikkis69
10 Vastauksia
10051 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2011, 22:09:10
kirjoittanut flykari