Kirjoittaja Aihe: Trex 700G HeliBug  (Luettu 215370 kertaa)

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Trex 700G HeliBug
« : 04 Maaliskuu, 2010, 09:39:40 »
Moi,

Pitää avautua "talviprojektista" hieman tännekin. Eilen lensi ensilentonsa, mikä oli 15 min. leijutusta ja moottorin säätöä pihassa kinosten keskellä, 2T-bensaa paloi vain 1/4 tankillista. Haluan testata onko näistä Gassereista mihinkään ja kestääkö rattaat ym.

Kyseessä on siis Trex 700 HeliBugin konversiosarjalla. Moottorina CY GB290RC virimoottori (28.5cc, race ported, stufted crank, magneetolla ja vetokäynnistys mahdollisuus), mistä lupaavat vakioänkkärillä 4.5hp, minulla on kuitenkin Zimmermanin 3D muffleri, millä pitäisi irrota 5-6hp. Välityssuhde on 1:5.75, joten jos paras vääntö on 10000rpm ja paras teho 14000rpm, niin 12000rpm moottorissa antaa 2087rpm nuppiin.

Valitsin Helibugin sarjan ainakin näistä neljästä syystä:

1. Käyttää RC-moottoria, missä on oma puhallin - jäähdytys toimii varmasti
2. Käyttää Trex 700:n osia. Sarjan lisäksi tarvitsi ylimääräiset jalkatuet ja 115T mod1 päärattaan ja elevaattorin runkolaakerit
3. Runkorakenne on erittäin tukeva. Moottori kiinnittyy pohjalevyyn, molempiin runkolevyihin ja sitten tietysti kytkimen laakereihin
4. Mikä tahansa "Zenoah" RC-moottori käy, eli runkoa ei ole rakennettu pelkästään jollekin harvinaiselle moottorille

Ensilennon perusteella, pomppaa hyvin, paino tuntuu (on yli kilon painavampi kuin nitro), vakaa, mutta liikehtimiskykyinen, teho riittää (tosin moottori on vielä sisäänajossa). Lisää tietoa tulee kun saan lennettyä sillä enemmän. Kelit on just nyt surkeita ja lunta liikaa.

- 4D -

(Ps. Nyt pääsee vertailemaan Nitroa ja Gasseria  8))
« Viimeksi muokattu: 07 Maaliskuu, 2010, 10:27:40 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #1 : 04 Maaliskuu, 2010, 09:51:05 »
wow! Nyt oon kateellinen...

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #2 : 04 Maaliskuu, 2010, 10:05:49 »
wow! Nyt oon kateellinen...

Ei syytä - näitä saa kaupasta  :P

Parasta oli kuitenkin se, että kun kävin paikallisessa marketissa ostamassa leipää ja maitoa perheelle, niin huomasin, että valmista hajutonta pienkonebensaa saa samasta paikasta  :o

- 4D -
fourdee

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #3 : 04 Maaliskuu, 2010, 10:09:00 »
Noniin tommoista kyllä pitäisi alkaa harkitsemaan.
Vielä hyvä homma että saa litkua samalla kertaa
kun käy ruokakaupassa 8)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #4 : 04 Maaliskuu, 2010, 12:08:18 »
Minäkin tahtoo!
Onneksi ei oo vaa rahaa, lentoajat on varmasti kohdillaan...
Osaatko heittää paljoko meni rahnaa lentokuntoon saamiseen..noin?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #5 : 04 Maaliskuu, 2010, 12:52:39 »
kävin paikallisessa marketissa ostamassa leipää ja maitoa perheelle

Niin, tarkoitat varmaan että näkkileipää ja vettä...? :D

Mutta on kyllä hieno, on!
Nada

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #6 : 04 Maaliskuu, 2010, 13:57:42 »
Minäkin tahtoo!
Onneksi ei oo vaa rahaa, lentoajat on varmasti kohdillaan...
Osaatko heittää paljoko meni rahnaa lentokuntoon saamiseen..noin?

Ensimmäisellä tankillisella kävi noin tunnin (sisäänajoa pienillä kierroksilla), lentoaikaoletus on 20-30min/tankillinen - saa nähdä 8)

Moottori tuli maksamaan suunnilleen saman kuin YS91SR + konversiosarja suunnilleen saman (siis veroineen ja Alveineen kun tulivat USA:sta) + kopteri ja sähköt päälle

Niin, tarkoitat varmaan että näkkileipää ja vettä...? :D

Perheelle ruista ja itselle näkkäriä - vettä tulee vielä toistaiseksi hanasta...öö :P

- 4D -
« Viimeksi muokattu: 04 Maaliskuu, 2010, 14:26:40 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #7 : 06 Maaliskuu, 2010, 16:26:24 »
Tänään lensin HeliBugilla 40 minuuttia (=yksi tankillinen), piti säätää norm- ja idl-käppyröitä. Moottori on vielä sisäänajossa, enkä ole vielä taivaalla kunnolla käynyt. Etupihapärryttelyn jälkeen piti sitten tehdä "lentokenttä" takapihalle, että pääsisi taivaalle kunnolla - kaikkea se heliharrastus/-hulluus teettää ::)
« Viimeksi muokattu: 07 Maaliskuu, 2010, 10:27:04 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #8 : 06 Maaliskuu, 2010, 16:47:40 »
Onhan se komia!!
Ei vaan oo sitä polttiksen savupilvee tuossa vehkeessä perässä  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #9 : 06 Maaliskuu, 2010, 17:47:57 »
Onhan se komia!!
Ei vaan oo sitä polttiksen savupilvee tuossa vehkeessä perässä  ;D


Se siitä kyllä puuttuu, mutta ei kyllä tarvitse putsailla öljyjä rungosta, kabiinista ja lavoista lennon jälkeenkään ;D

- 4D -
fourdee

Poissa jupe

  • Opetteleva torppari
  • **
  • TREX 700G HELLBUG SCALE
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #10 : 06 Maaliskuu, 2010, 18:26:15 »
nyt mä vasta hokasin..sul on samallainen p-putki ku mun rjx gasserissa.....-jp-
T-REX 700G hellbug scale. fpv racing drone,fatsharkki.....

www.kuopionlennokkikerho .fi

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #11 : 06 Maaliskuu, 2010, 18:44:29 »
Voihan tuohon laittaa sellasen lennokeissa käytettävän savuhässäkän niin saa vähä polttiksen fiilistä?  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #12 : 06 Maaliskuu, 2010, 18:54:14 »
nyt mä vasta hokasin..sul on samallainen p-putki ku mun rjx gasserissa.....-jp-

Joo, se oli aluksi hopean värinen, mutta muuttuu kullanväriseksi kun kuumenee, saa nähdä meneekö siniseksi...rosterin ominaisuus ::)

Voihan tuohon laittaa sellasen lennokeissa käytettävän savuhässäkän niin saa vähä polttiksen fiilistä?  ;D

Kyllä vaan jos tykkää. Skywriteriä vaan peliin ja parafiiniä + dieseliä tankkiin - en tosin meinannut toteuttaa jostain syystä ;)

- 4D -
« Viimeksi muokattu: 08 Maaliskuu, 2010, 10:27:27 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #13 : 12 Maaliskuu, 2010, 15:00:03 »
Eilen lensin kaksi keikkaa a' 35min ja tänään samoin, molemmat paikallisella jäätiellä. Nyt on moottori käynyt noin viisi tuntia ja viimeiselle lennolle vaihdoin 1:40 TTS seokseen. Uskalsin myös vihdoin kierrättää konetta niin kuin pitäisi. Muutamia silmukoita ja vaakakierteitä ja flippejä pirottaen. Pitch menee +/- 11 astetta cyclikictä en tiedä, mutta liikaa sitä oli koska meinasi muutamissa liikkeissä kuristaa moottorin hengiltä. Hyvin pomppaa negatiivisellä ja positiivisellä pitchillä. Vielä ei ole 100% luottamusta moottoriin ja liikeissä onkin kuunneltava moottoria ja mentävä ainakin toistaiseksi sen ehdoilla. Vähensin hieman cyclikkiä ja taas tuntui paremmalta. Tuulen huomaa jäykässä 700:n nupissa, mutta vauhdissa jatkuvuutta riittää. Paino tuntuu ja kun sen muistaa, niin ihan hauskalta vikineeltä alkaa vaikuttaa. Yksi tankillinen kuluttaa sähköä noin 700 mAh. Teknikkaa: 3 x BLS 451, Spartan DS760 + BLS 251, Align RCE-600 Govi + Aling DS610, ElyQ-regulaattori, AR9000 -vastari ja Hyperion Life 3000 mAh:n akku.

- 4D -

« Viimeksi muokattu: 12 Maaliskuu, 2010, 22:04:25 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #14 : 12 Maaliskuu, 2010, 15:13:23 »
Pistäs videota kehiin! Olis mielenkiintoista nähdä miten kulkee.

Miten on, meinaatko lennättää tuota vai nitro 700:sta enemmän? Se varmaan se tärkein merkki on siitä kumpi on itselle parempi.

Mites se menikään. Pari kuukautta oli keskustelua ratastukset ja nupin kierrosluvusta. Totesin ketjun perään että itsellä ei ole kiinnostusta Gasseria kohtaan ja taisit siihen perään kommentoida "ei mullakaan"  ;D

-

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #15 : 12 Maaliskuu, 2010, 15:41:16 »
Pitää saada joku mukaan videoimaan, kunhan uskaltaa vielä enemmän paiskoa  ;)

Saa nähdä kumpaa tulee ajettua enemmän, kyllähän tuossa paino tuntuu, eikä se ole sellainen "stick bangeri" kuin nitro, mutta laiska 3D onnistuu mukavasti. Kun saa tunteja alle ja täyden luottamuksen moottoriin ja kestävyyteen, niin saa nähdä.

Kyllä kommentoin, että "ei mullakaan", mutta piti kääntää takki, kun halusi taas jotain askarrella. Vaihtoehtoja oli monia, mutta kun oli jo yksi Nitro 700:n hyllyssä, niin sillä saa kylläkseen veivata, eikä ero johonkin Auroraan, D3:n, N9:n jne. ole kovin pitkä (tiedän mielipidekysymys - ei herneitä nenuun - please!), koska kaikissa sama mylly pyörittää samanpituisia lapoja. Sähköiset 4 min. keikat ei kiinnosta, jos lataus vie sitten taas tunteja. Sitten kun oli se 700:n ja siihen varaosia, niin valinta oli helppo. Tässä on myös se hyvä puoli, että minulla on kaikki osat Gasserin Nitrottamiseen, jos kyllästyy  ;)

Kieltämättä myös viimekesänä hankittu bensa-lenskari lisäsi luottamusta bensamoottoriden toimintaan.

- 4D -
 
« Viimeksi muokattu: 12 Maaliskuu, 2010, 22:48:16 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

olavi

  • Vieras
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #16 : 12 Maaliskuu, 2010, 19:03:40 »
Kyllä bensamoottori kestää, nitronoottoreita saa tahkota useampia kappaleiksi ennenkuin bensamoottoriin joutuu vaihtamaan
männänrenkaat. ( sylinterissä kovakromipinnoitus Zenoah )
Kampiakselin laakereita ei tarvitse vaihtaa ruosteen takia niinkuin nitrokoneissa.
Kaasarin neulat kun on säätänyt kohdalleen, niitä ei tarvitse sen jälkeen ruuvailla
Bensamotissa on muitakin hyviä puolia, kuten polttoaineen helppo saatavuus.

Olavi

Paikalla Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #17 : 13 Maaliskuu, 2010, 10:09:41 »
Mistäs kaupasta tuollaisen setin voi ostaa??

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #18 : 13 Maaliskuu, 2010, 13:28:23 »
Jeps,

kyllä bensamoottorit varmaan kestää, ongelmanahan on tietysti nitroon verrattuna pienempi tehopainosuhde, mutta sen voi korvata kuutiosenteillä. Myös käytännön kierrosalueet on erilaisia, eli välityssuhde pitää muuttaa bensamoottorille sopivaksi. Sitten tulee tietysti muiden osien kestävyys, lähinnä vetolinjassa. Esim. kytkin ja päärattaat on kovilla. Tankin ja letkujen on kestettävä bensaa. Moottorin sisäänajo ottaa enemmän aikaa ja kannattaa tehdä huolella jne...

Konversiosarjaa löytyy tuolta:

http://www.helibug.com/HB7rc.htm

RC-moottoreita esimerkiksi tuolta:

http://www.oneillbrothers.com/rccar//motors.htm

EU:n alueeltakin löytyy monta Zenoah/CY -kauppiasta.

Lisäksi tarvitaan se 700:n sarja, mitä löytyy vaikka tuolta:

http://www.trex-store.com/700np-kopterit-c-21_62.html


- 4D -
« Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu, 2010, 13:33:21 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #19 : 22 Maaliskuu, 2010, 22:06:00 »
Eilen olin jäällä säätämässä konetta. Yhdellä ulkoilevalla ohikulkijalla oli kamera mukana ja hän otti videota minun tietämättä lennostani, mutta sain kuin sainkin fileen häneltä ;). Jotain kuvaa tuosta Gasserista saa vaikka ei tuossa mitään kummallista ole. Alussa startissa moottori yskäisee taivaalla, koska lähdin kylmällä koneella vääntämään, enkä ollut pumpannut letkuja täyteen ennen starttausta. Pitää saada joku kaveri mukaan kameran kanssa, että saisi koko lennon videolle. Moottori on vielä tarkoituksella rikkaalla ja testailinkin löysillä vedoilla kuinka kestää kuormaa.

Tässä "salakuvattu" lyhyt pätkä: startti, jotakin vääntämistä ja lasku ;)



- 4D -
« Viimeksi muokattu: 22 Maaliskuu, 2010, 23:13:25 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #20 : 22 Maaliskuu, 2010, 22:18:36 »
Vai "salakuvattu"  ;)

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #21 : 22 Maaliskuu, 2010, 22:21:59 »
Kyllä sillä pystyy näppärää liikehdintää tekemään. Ei niin paha kuin kuvittelin.

ilman tikkutuntumaa on tietenkin vaikea sanoa miten se menee, mutta ainakin tuollaisissa lyhytaikaisissa vedoissa pysy kierrokset vielä haarukassa. Mites Tic tocit? Ne on brutaaleja ilmiantajia (Keken mielestä ne pitäisi kuulemma kieltää maailmanlaajuisella päätösellä ::)). Kyllähän tuollainen 2t vehje menee 95% lennättäjistä ihan täysin, ilman että rajoja tulee vastaan. Lisäksi taito on myös lennättää huonomman teho/paino suhteen omaavaa vekotinta.

Edit: joo mäkin katoin että ompa hyvästä paikasta "salakuvattu"

-

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #22 : 22 Maaliskuu, 2010, 22:36:02 »
Siinä se kuvaaja seisoi auton vieressä ja välillä oli kamerakin väärinpäin kädessä... ;) JRu - ei Ruåttissa ole nettiä ::) :P :'(

Maikko, TicToccejakin testailin, varovainen pitää olla ja "armahtaa" konetta, niistä tulee sellaisia sateenkaaria ;D. Ei vaan kyllä onnistuu, jatkuvasti olen pitchiä pudottanut, menee nyt +/-10 astetta ja vieläkin voisi vähentää. Nyt on viimeiset sisäänajobensat menossa ja sitten voisi ruuvata piikille. Totta on myös se, että tarkemmin pitää ajaa pienemmän teho/paino -suhteen laitetta, kuunnella konetta ja olla herkkänä tikuissa, että ei kurista sitä hengiltä. Moottori paranee kaiken aikaa, tehoa tulee lisää ja käynti tulee tasaisemmaksi. Käyntiin lähtee aina ekalla ryypyn jälkeen, eikä pogaile ilmassa jos muistaa pumpata letkut täyteen ;). Tuosta mottorista luvataan 4.5 hp vakioänkkärillä (Vrt. YS91SR 3.5 hp) ja pillillä 5-6 hp. Kopteri painaa noin kuusi kiloa + bensat. Saa nähdä vieläkö löylyä löytyy lisää, kun pääsee 2% seoksella ajamaan.

- 4D -

fourdee

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #23 : 24 Maaliskuu, 2010, 18:50:46 »
Tänään tuli vastakkainasettelun paikka, kun otin jäälle mukaan 700N:n ja 700G:n. Tuuli oli aika kova, eikä salakuvaajaa näkynyt ;). Nitrossa oli kiinni ihka uudet Torsion 710 lapaset ja Gasserissa 690:t - olisi varmaan kannattanut laittaa toisinpäin. Ensi tuntumana Nitron jälkeen täytyy sanoa, että lussuhan se Gasseri on. Kumma, miten sitä tottuu, kun vähän aikaa ajaa vain toista. Nitrossa ei tarvitse sen enempää moottoria kuunnella, sen kun repii menemään TicToccia vaikka koko lennon, Gasserissa taas paino tuntuu ja moottoria pitää koittaa huudattaa mahdollisimman kovaa, että saa nupissa pysymään kierrokset. En tiedä auttaisiko pienempi välityssuhde. Lisäksi tuli jotain outoja tärinöitä perärunkoon ja esim. se perätukien välinen silta oli alkanut liikkumaan taaksepäin. Moottorin aiheuttamat tärinät on Gasserissa ihan eri luokkaa kuin nitrossa (ja paljon matalempi taajuisia). Sporttiseen lentoon (vrt. FAI) kuten silmukat, vaakakierteet, kuubalaiset, flipit paikollaan, selkälennot yms. teho kyllä riittää mennen tullen. Sitten juuri TicToccien ja muiden liikeiden, missä kopterin pysäytetään ja vaihdetaan suuntaa, kanssa pitää moottoria armahtaa ja tottakai se tulee hieman enemmän läpi kuin kevyempi nitro. Ei silti paha. Vielä on pari litraa öljyisempää sisäänajolientä jäljellä. Mutta on se kyllä mukava laittaa autoon yltäpäältä Klotzisen Nitron viereen suoraan lennosta ::). Voi kuvitella rauhallisen kesäillan, vähän bensaa ja muutama tunti yhtäjaksoista lennätystä 8). Otin sitten pihassa ryhmäkuvat lentojen jälkeen.

- 4D -
fourdee

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #24 : 24 Maaliskuu, 2010, 21:46:24 »
Mitä mieltä olet noista Torsionin lavoista verrattuna Radixeihin. Yhdytkö Masun mielipiteisiin räväkämmistä liikkeistä?

-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
TREX 700

Aloittaja saisto Yleinen keskustelu

5 Vastauksia
5185 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Toukokuu, 2008, 19:17:04
kirjoittanut Vispilä
500 trex:ä

Aloittaja MIKKELSONNI Align Sähkökopterit

16 Vastauksia
7018 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Syyskuu, 2009, 08:59:15
kirjoittanut Trnquill
3 Vastauksia
3075 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2010, 22:34:35
kirjoittanut masu
1 Vastauksia
5142 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Heinäkuu, 2010, 22:30:15
kirjoittanut koikkis69
10 Vastauksia
10051 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2011, 22:09:10
kirjoittanut flykari