Aikamoista lätinää nuo Radix 710 SB:kin pitävät
Sitten hyviä ja huonoja uutisia. Hyvät ensin. Laitoin Torsion 710:t kiinni bensakopteriin ja eikun jäälle. Perästä kuului Id2:lla aina vähän ihmeellistä "booausta", mutta kopteri toimi niin kuin pitääkin, kaksi ja puoli tankkia lennätystä (toista tuntia), rajoja testaten, flipit menee, TicTocit rassaa konetta ja perä tahtoo vähän potkaista, ehkä vahvistusta voisi vähän laittaa lisää, mutta tosi tiuhaan sai jo Tocittaa ja hienosti toimii, no eikun funnelia ym. perä edellä ajoa välillä perän värinöitä ihmetellen.
Hyvät uutiset jatkuu ja vaihtuu huonoiksi... kopteri noin kahdenkymmenen metrin korkeuteen muutamia kiertoflippejä ja siitä tiukkaan piroflippiin, hienosti pyörii paikoillaan, useita piroja, (piroflipit ei rassaa konetta läheskään yhtä paljon kuin TicTocit)..siirtoja sivuttain kunnes jotain lentää kopterista, perä! Prr..kle! Saan käännettyä kopterin oikeinpäin perä pyörii kiihtyvään tahtiin ilman ohjausta, koska peräroottoria ei enää ole, hold päälle ja niin hallitusti kuin vain voi hankeen noin viidenkymmenen metrin päähän itsestä. Huh huh. Kävelen kopterin luokse ja ihmettelen mielessäni mitä tapahtui, mieleen tulee ainakin parin kaverin 700:n ongelmat perän kanssa ja arvelen syyksi sitä, että tuo peräroottorin hubin lukitseva ruuvi olisi antanut periksi, kuten muilla olen nähnyt sen tekevän. Itse olen kiinnittänyt siihen erityistä huomiota ja laittanut sen aina reilulla annoksella vihreää Loctitea kiinni.
Kun pääsen kopterin luokse moottori käy vielä tyhjäkäynnillä kopterin on kyljellään hangessa. Sammutan moottorin ja tarkastelen vaurioita. Runko ja peräputki tukineen täysin ehjiä ja suoria, stabbari vääntynyt, yksi kabiinin kiinnike irti ja kabiinissa hittejä, toisessa Torsionin lavassa reikä alapuolella ja nupissa toisen lavanpitimen linkki poikki, se oli siinä. Kannan kopterin autolle ja putsaan lumesta. Sitten ihmettelen perää, peräkasetti on tiukasti paikoillaan metallipitimellä, mutta mitä ihmettä: peräakseli on poikki! Siis akseli on katkennut siitä kohdasta, mistä se on ohennettu perähubin kiinnitystä varten. Sitten lähden etsimään, josko löytäisin itse perähubin lapoineen, mikä löytyy noin tunnin etsinnän jälkeen. Hubissa on perä-akselin pätkä kiinni ja lukitusruuvi on paikoillaan. Onneksi vauriot jäivät pieniksi ja kopteri on runkoineen ja rattaineen ehjä, yksi nuppiservo pitää vielä tarkistaa.
Näin jälkikäteen pitää ihmetellä, että olisiko tuo perähubi ollut jotenkin vinossa ja/tai akselissa jo alkava vaurio, koska isoilla kierroksilla kuului sitä ihmeellisä booausta, mitä ei kuulunut, jos perää pyöritti johonkin suuntaan, mahdollista on myös se, että esim. toisen perälavan horni olisi särkynyt ja aiheuttanut toisen lavan ohjauksen menetyksen ja sitä kautta akselin katkeamisen. Toinen horni on katkennut toisessa on paljas ruuvi - mene ja tiedä. Ohessa kuvia.
- 4D -