wow! Nyt oon kateellinen...
Joo, älä himoitse toisen kopteria... tai se voi tulla yllättävän kalliiksi. Nyt loppu Jyväskylässäkin neitikoptereilla pörrääminen
. Eiku isoa lohkoa koneeseen kiinni!
Projektin sivutuotteena tuli tämmönen:
Mutta se on niin tylsä ettei siitä sen enempää
.
Helibug menee kasaan varsin pienellä vaivailla. Osat saa irti nitron rungosta valmiina kokonaisuuksina, joten kasaaminen nopeutuu huomattavasti. Muutama asia tuossa tulee vastaan. Helibugin runko on hieman pidempi kuin 700:sessa yleensä, joten jouduin jatkamaan tuota kylkeä pitkin kulkevaa perän työntötankoa. Omissa linkeissä ei tuntunut pituus riittävän, joten lainasin pidemmän linkin RJX:stä. Ainoa moite tuossa konversiossa oli minulla elevator armin tangon laakereiden paikat. Ne eivät olleen täysin pyöreät ja vaati varovaista työstöä saada laakeri napakasti paikalleen. Helibugin suunnittelija ei ole korjannut 700:sen urpoa tankkisysteemiä. Olisi ollut helppo jättää tankin keskinipalle lovi runkoon (ja katkaista kumi siitä kohdalta), mutta nyt siinä oli ikävästi reikä, joka esti omankin modauksen. Lovi olisi heikentänyt runkoa liikaa. Tuossa yllä olevassa kopterissa tämä on tehty mainiosti. Helibugia kasatessa kannattaa siis suunnitella letkut ja nipat valmiiksi ja laittaa tankki paikalleen ennen moottorin kiinnittämistä!
Moottoriksi tilasin OBR:ltä (O'Neill Brothers on virityspaja) customina mulle tehdyn G270RC 30,5cc Race Ported 4bolt Zenoahin. Pakko oli poiketa valtavirran CY moottorista
. Koneeseen tehtiin OBR:llä erikseen antivibration modeja (tiedä sitten mitä tekivät
. Moottoria hankkiessa kannattaa miettiä mitä sen mukana tulee. Mulla ei tullut sitä vakio änkkäriä eikä putsaria ollenkaan. Sillä vakioputkella pääsisi varmasti alkuun ja säästäisi kummasti verrattuna tuohon Zimmermann 3D putkeen, jonka hommasin 4Deetä kopioiden. Lisäksi kannattaa haalia tiiviste pakoputkelle. Putsariksi hommasin saman alumiinisen hässäkän, joka Einarilla on omassaan. Toimivan oloinen vekotin ja sai Suomesta Tampereelta.
Valtavan moottorin, ison putken ja putsarin kanssa kone näyttää melko julmalta
.
Mä teen aina johdotuksen viimesen päälle!
Kaasuservo vaihtaa puolta ja istuu paikalleen todella hyvin moottorin kaasuvipuun nähden.
Letkut on melkein valmiina, joten sisäänajoa pitäisi päästä tekemään jo tulevana viikonloppuna.
Helibug on hyvä konversiosarja, mutta varsinkin nykyisellä dollarin kurssilla aika hävyttömän hintainen. Se maksaa posteineen ja veroineen yllättävän paljon, kun siitä saa kuitenkin käteen vain muutaman palan G10 levyä, pinionin ja kytkimen sovittimen. Katteet kohdallaan Helibugilla
. Noh, onneksi nyt pääsee säästämään polttoainekustannuksissa! Ehkä se 10 vuodessa maksaa jo itsensä takasin
. 30+ min lentoja odotellessa...
Edit: Korversiota tehdessä kannattaa myös muistaa, että tankkiin tarvitsee ylimääräisen läpiviennin ja että silikoniset fuililetkut ei ole käsittääkseni suunniteltu bensalle, joten ne täytyy korvata.