Kirjoittaja Aihe: Trex 700G HeliBug  (Luettu 215466 kertaa)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #50 : 23 Toukokuu, 2010, 16:43:02 »
Ongelma on siis tuo perä-akselin rakenne: halkaisija 7mm+boordi laakereiden välissä (laakereiden kohdalla 6mm), halkaisija 6mm sliderin kohdalla ja halkaisija 5mm perähubin kohdalla. Katkeaa tuosta viimeisestä ohennuksesta. Jos akseli olisi 5mm tanko, niin se ei varmasti katkeaisi tuosta kohdasta.
Cheekin sanoin jos mä oisin sä, kokeilisin piruuttani sitä 600:n peräboksia. Kokoeroa 700:sen vastaavaan on jonkin verran, mutta ainakin akselin on yhtä jöötia tuosta mainitsemastasi kohdasta. Tai sopisiko jonkun muun kopteri laatikko perälle, onko kukaan maailmalla kehunut vaihtanneensa?

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #51 : 23 Toukokuu, 2010, 16:44:54 »
Pitää katsoa kävisikö 600:n perä, rattaat ovat tosin pienempiä...

Tässä käy LE Nitrolle samoin lopussa:



- 4D -
« Viimeksi muokattu: 23 Toukokuu, 2010, 16:48:52 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #52 : 23 Toukokuu, 2010, 16:59:31 »
Pitää katsoa kävisikö 600:n perä, rattaat ovat tosin pienempiä...
Joo, niinhän ne on. Voivat mennä sileäksi pirotellessa... Mutta sopii sentään heittämällä 700:sen peräputken/TT:n päähän.

olavi

  • Vieras
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #53 : 23 Toukokuu, 2010, 21:24:52 »
Kuvan perusteella akselissa ei ole viimeisen olakkeen nurkassa pyöristystä, ilman pyöristystä läpikarkaistu akseli ei kestä.
1-1.5mm pyöristys olakkeen nurkassa lisäisi akselin lujuutta tuntuvasti , tuskin enää katkeaisi.
Terävät nurkat olakkeissa aiheuttaa aina karkaistussa akselissa katkeamisriskin olipa se missä käytössä tahansa.

Olavi

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #54 : 23 Toukokuu, 2010, 22:52:29 »
Kuvan perusteella akselissa ei ole viimeisen olakkeen nurkassa pyöristystä, ilman pyöristystä läpikarkaistu akseli ei kestä.
1-1.5mm pyöristys olakkeen nurkassa lisäisi akselin lujuutta tuntuvasti , tuskin enää katkeaisi.
Terävät nurkat olakkeissa aiheuttaa aina karkaistussa akselissa katkeamisriskin olipa se missä käytössä tahansa.

Olavi

Olet varmasti oikeassa, kukahan tekisi tuollaisen akselin, vai auttaisiko alkuperäisen uudelleentyöstö? Aika 'tirpalle' on akselin suunnittelija sen kestävyyden mitoittanut...

- 4D -
fourdee

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #55 : 23 Toukokuu, 2010, 23:31:16 »
Olet varmasti oikeassa, kukahan tekisi tuollaisen akselin, vai auttaisiko alkuperäisen uudelleentyöstö?
Kannattaa kysyä ihan piruuttaan KDE:ltä ja vaikka täältä: http://www.rc-tek.com/ . Tiedän että osa KDE:n upgradeista on nimenomaan käyttäjien pyytämiä. Myös tuo RC-TEKin kaveri kuuntelee kärkkäästi kuluttajia. Tosin siitä en tiedä tekeekö kumpikaan karkaistuja akseleita... Ainakin RC-TEK -jamppa (vaikutta Helifreakissa, en muista nickiä tähän hätään) kertoi joskus tehneensä pienen erän 600 ESP:n akseleita, joissa oli sopiva olastus poistamaan laakereista kaikkia ESPejä vaivaavan väljyyden mutta sopien silti swashplateen ja nuppiin. Ja jostainhan hän noihin omiin periinsäkin akselit hommaa. Samalla voisi ehkä miettiäsellaisen perähubin hommaamista, johon mahtuu suoraan 6mm akseli, että jäisi koko olastus pois.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #56 : 24 Toukokuu, 2010, 08:40:31 »
Komiat äänet oli ötökässä, eilen päästiin kuulemaan Varkauden Teboilin pihassa  :). Ei lentänyt kun oli vähän huonolla hapella se perä.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #57 : 24 Toukokuu, 2010, 16:10:48 »
Löytyis Ti akselia ja cnc sorvi...
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #58 : 24 Toukokuu, 2010, 17:24:35 »
Löytyis Ti akselia ja cnc sorvi...
MJP

No hitsi, tuohan kuulostaa hyvältä  ;) Voisin laittaa sinulle täydellisen alkuperäisen akselin ja perähubin, mihin lavat kiinnittyvät, niin voisit arvioida miten ja mistä aineesta kannattaa tehdä (ja paljonko kustantaisi). Näitä Helibuggeja on suomenniemellä kohta ainakin neljä kappaletta, joten uskon, että mielenkiintoa asiaan löytyy.

Tuo voisi olla paras tehdä siten, että pääsisi tuosta turhasta olakkeesta eroon, eli akseli olisi laakereiden välissä 7mm (estää sivuttaisen siirtymän) ja muuten 6mm (sliderin sisämitta on 6mm), sitten tarvittaisiin perähubi 6mm reiällä, mihin perälapojen tuet kiinnittyvät. Jotenkin noin se voisi mennä, mutta jatketaan keskustelua yv:n puolella.

- 4D -
fourdee

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #59 : 24 Toukokuu, 2010, 17:28:01 »
Saattaisi olla ihan nitro 700:sen omistajia jotka kiinnostuu akselista nyt kun näki livenä miten voi käydä?

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #60 : 24 Toukokuu, 2010, 17:57:29 »
Pistäkää sitten vaikka tähän säikeeseen infoa, kun neuvottelut ovat edenneet fyysiseen tuotteeseen asti. Tai vähän ennenkin. :)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #61 : 24 Toukokuu, 2010, 20:33:25 »
Jos kenties tulee kimppatilausta (ei tietenkään ilmaista), ni mä olen mukana vaikken 700:sta vielä omistakkaan.

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #62 : 24 Toukokuu, 2010, 23:45:43 »
Tietoa tulee heti kun mahdollista, kiinnostusta on ilmennyt ymmärettävästä syystä laajemminkin, mm. UK:sta ja USA:sta kyselivät asiasta eri foorumeilla, koska caseja on ollut myös Nitro ja sähköpuolella.

- 4D -
fourdee

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #63 : 26 Toukokuu, 2010, 18:44:58 »
Huomenna lähtee katkennut taka-akseli UK:hon, koska yksi tyyppi haluaa välttämättä röntgenkuvata sen  ;)

- 4D -
 
fourdee

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #64 : 27 Toukokuu, 2010, 20:47:43 »
Kuvausten tulos, öö se on poikki, katkennut koska koneistaja ei oo viittinyt tehdä lopetus uraa r:terällä... ja karkastu liian kovaksi.
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #65 : 27 Toukokuu, 2010, 22:58:33 »
Kuvausten tulos, öö se on poikki, katkennut koska koneistaja ei oo viittinyt tehdä lopetus uraa r:terällä... ja karkastu liian kovaksi.
MJP

Niin just, ei tuossa ole mitään epäselvää, mutta ihmetelköön...

- 4D -

(Ps. Yksi jenkki väitti, että Align laittaa muihin maihin huonompia sarjoja kuin heille - uskoo ken tahtoo :o)
fourdee

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #66 : 29 Toukokuu, 2010, 22:42:41 »
Täytyy itsekin esitellä oma helibugini. Ollut jo jonkin aikaa. 2 tankillista olen käytellyt maassa ja 3 tankkia leijunnassa. Seuraavalla tankillisella olisi tarkoitus jo koittaa idleä ja ajaa taivaalla. Pinjonina 17T ja moottori sama kuin 4deellä eli CY290RC OBR Race ported. Vakio stabbarin lavat korvattu Freyan lavoilla, koska ovat painavammat. Lavat Hirobo 700mm WC. Lavan pitimet olen kääntänyt toisinpäin ja lepatuskumit vaihtanut pehmeämpiin (O-renkaat). Leijutus tuntuma aivan mahtava, en tiedä johtuuko noista muutoksista vai kilon lisä vakautuksesta. Paino ei ainakaan leijunnassa tunnu missään, erittäin vakaa ja paukkua riittää, kun kollektiivin vetää kainaloon. Idlellä ja taivas ajossa ei vielä kokemusta. Putkena on vielä vakkio telkänpönttö. Jos tehot tuntuu riittävän tuskin edes vaihdan sitä muuhun.

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #67 : 29 Toukokuu, 2010, 23:49:23 »
Hyvän näköinen peli ja tuo ilmanputsarikin on sopivan kokoinen tuohon ja vielä kun änkkäri on "telkänpönttö", niin ei ole niin paljon ulkonevia osia kuin minun helibugissa. Pitää järjestää itsensä samalle kentälle, että näkee livenä mikä on ero 17T pinjonilla 20T pinjoniin verrattuna.

- 4D -

(Ps. vielä kun saadaan perä-akselit kestämään varmasti, niin tuo on ihan huippupeli ;))
(Ps1. 'sorvasin' porakoneessa timanttiviilalla pois sen olakkeen yhdestä perä-akselista ja kiillotin hienolla vesihiontapaperilla, että pääsee lentämään parempaa odotellessa)
fourdee

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #68 : 31 Toukokuu, 2010, 22:14:11 »
Tänään pääsin kokeilemaan tankillisen taivas ajoa. Toimi tosi hyvin. F3C tyyppisessä ajossa tehot ja suorituskyky ei mielestäni häviä yhtään nitrokoneelle. Lapakulma alue on -6 - +9 enkä havainnut minkäänlaista puutumista, missään tilanteessa. Kaikin puolin ollut erittäin positiivinen yllätys koko laite. Lämpöä tuntuu tuo moottori kehitttävän aikalailla. Puolen tunnin lennon jälkeen, koko kone runkoa myöten hohkaa lämpöä, nuppikin on mukavan lämmin kun kantaa koneen pois. Jonkin verran kova äänisempikin tuo on kuin nitrokopteri.

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #69 : 02 Kesäkuu, 2010, 16:00:47 »
Nonii pikkasen updeittia akseli hommaan.
Täytyy järkeillä joku "parempi" kiinnitys tuolle rattaalle kun toi spoori, pitänee tapittaa sen akselille.
Koitan ajaa kalvaimella rattaasta spoorin sileäksi, katsotaan pysyykö suorana.
Suunnittelut jatkuu...
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #70 : 02 Kesäkuu, 2010, 21:15:17 »
Nonii pikkasen updeittia akseli hommaan.
Täytyy järkeillä joku "parempi" kiinnitys tuolle rattaalle kun toi spoori, pitänee tapittaa sen akselille.
Koitan ajaa kalvaimella rattaasta spoorin sileäksi, katsotaan pysyykö suorana.
Suunnittelut jatkuu...
MJP

'Etuperän' sateenvarjoratas on tapitettu akselilleen, joka on myös 7mm, taitaisi käydä tuohon. Sattuneesta syystä sekin on tarpeeton, koska se alimmainen 'sulakeratas' meni torpissa, laitanko tulemaan? Ei tarvitsisi ratasta työstää ja uskoisin sen kestävän kun on samasta voimalinjasta.

- 4D -
fourdee

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #71 : 07 Kesäkuu, 2010, 10:40:24 »
Kytkin tuppaa tuossa vähän luistamaan aina lennon alussa, mutta loppuu kun tekee muutaman nykäisyn. Leijuntaan kun ottaa ja pompauttaa vähän pitchillä niin moottori vaan rääkäsee, eikä paljoon muuta tapahdu. Muutaman kerran tekee tuota, mutta sitten se rupee pitämään. Olenn vaihtanut tuohon Lynxin kytkimen, mutta kytkin nauha on vielä Alignin oma. Ajattelin vaihtaa siihen ttuon Lynxin oman nauhan josko toimisi paremmin. Purettaessa huomasin, että kytkin on ottanut vähän lämpöä.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #72 : 10 Kesäkuu, 2010, 22:00:16 »
wow! Nyt oon kateellinen...
Joo, älä himoitse toisen kopteria... tai se voi tulla yllättävän kalliiksi. Nyt loppu Jyväskylässäkin neitikoptereilla pörrääminen ;). Eiku isoa lohkoa koneeseen kiinni!



Projektin sivutuotteena tuli tämmönen:



Mutta se on niin tylsä ettei siitä sen enempää ;D.

Helibug menee kasaan varsin pienellä vaivailla. Osat saa irti nitron rungosta valmiina kokonaisuuksina, joten kasaaminen nopeutuu huomattavasti. Muutama asia tuossa tulee vastaan. Helibugin runko on hieman pidempi kuin 700:sessa yleensä, joten jouduin jatkamaan tuota kylkeä pitkin kulkevaa perän työntötankoa. Omissa linkeissä ei tuntunut pituus riittävän, joten lainasin pidemmän linkin RJX:stä. Ainoa moite tuossa konversiossa oli minulla elevator armin tangon laakereiden paikat. Ne eivät olleen täysin pyöreät ja vaati varovaista työstöä saada laakeri napakasti paikalleen. Helibugin suunnittelija ei ole korjannut 700:sen urpoa tankkisysteemiä. Olisi ollut helppo jättää tankin keskinipalle lovi runkoon (ja katkaista kumi siitä kohdalta), mutta nyt siinä oli ikävästi reikä, joka esti omankin modauksen. Lovi olisi heikentänyt runkoa liikaa. Tuossa yllä olevassa kopterissa tämä on tehty mainiosti. Helibugia kasatessa kannattaa siis suunnitella letkut ja nipat valmiiksi ja laittaa tankki paikalleen ennen moottorin kiinnittämistä!



Moottoriksi tilasin OBR:ltä (O'Neill Brothers on virityspaja) customina mulle tehdyn G270RC 30,5cc Race Ported 4bolt Zenoahin. Pakko oli poiketa valtavirran CY moottorista ;). Koneeseen tehtiin OBR:llä erikseen antivibration modeja (tiedä sitten mitä tekivät :)). Moottoria hankkiessa kannattaa miettiä mitä sen mukana tulee. Mulla ei tullut sitä vakio änkkäriä eikä putsaria ollenkaan. Sillä vakioputkella pääsisi varmasti alkuun ja säästäisi kummasti verrattuna tuohon Zimmermann 3D putkeen, jonka hommasin 4Deetä kopioiden. Lisäksi kannattaa haalia tiiviste pakoputkelle. Putsariksi hommasin saman alumiinisen hässäkän, joka Einarilla on omassaan. Toimivan oloinen vekotin ja sai Suomesta Tampereelta.

Valtavan moottorin, ison putken ja putsarin kanssa kone näyttää melko julmalta :).



Mä teen aina johdotuksen viimesen päälle!



Kaasuservo vaihtaa puolta ja istuu paikalleen todella hyvin moottorin kaasuvipuun nähden.



Letkut on melkein valmiina, joten sisäänajoa pitäisi päästä tekemään jo tulevana viikonloppuna.

Helibug on hyvä konversiosarja, mutta varsinkin nykyisellä dollarin kurssilla aika hävyttömän hintainen. Se maksaa posteineen ja veroineen yllättävän paljon, kun siitä saa kuitenkin käteen vain muutaman palan G10 levyä, pinionin ja kytkimen sovittimen. Katteet kohdallaan Helibugilla :). Noh, onneksi nyt pääsee säästämään polttoainekustannuksissa! Ehkä se 10 vuodessa maksaa jo itsensä takasin ;D. 30+ min lentoja odotellessa...

Edit: Korversiota tehdessä kannattaa myös muistaa, että tankkiin tarvitsee ylimääräisen läpiviennin ja että silikoniset fuililetkut ei ole käsittääkseni suunniteltu bensalle, joten ne täytyy korvata.
« Viimeksi muokattu: 10 Kesäkuu, 2010, 22:20:22 kirjoittanut masu »

Poissa sarama

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #73 : 11 Kesäkuu, 2010, 22:49:06 »
Niimpä niin... bensakuume leviää kulovalkean tavoin. Täällä Jämsänkoskella on toinen HeliBug ihan viittä vaille valmis. Kuvia ei kannata laitella lisää, koska se on Einarin koneen kanssa samanlainen poislukien päälavat ja hiukan eri sähköt. Oon vielä sen verran vanhanaikainen, että käytän perus NiMh vastariakkua (servot futaba 9255). Asia joka askarruttaa minua suuremman tärinän johdosta on virtakytkin, niitä kun on nitroissakin rikkoutunut. Mikä olis muu luotettava tapa hoitaa sähkönsaanti. ReactorX juu, mutta sit pitäs vaihtaa servot ja akkutyyppi...ei oikeen kiinnosta. Kertokaas vinkkejä.
Tavara vaihtuu niin nopeesti,ettei ehi tänne päivittää

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #74 : 11 Kesäkuu, 2010, 23:28:05 »
Niimpä niin... bensakuume leviää kulovalkean tavoin. Täällä Jämsänkoskella on toinen HeliBug ihan viittä vaille valmis. Kuvia ei kannata laitella lisää, koska se on Einarin koneen kanssa samanlainen poislukien päälavat ja hiukan eri sähköt. Oon vielä sen verran vanhanaikainen, että käytän perus NiMh vastariakkua (servot futaba 9255). Asia joka askarruttaa minua suuremman tärinän johdosta on virtakytkin, niitä kun on nitroissakin rikkoutunut. Mikä olis muu luotettava tapa hoitaa sähkönsaanti. ReactorX juu, mutta sit pitäs vaihtaa servot ja akkutyyppi...ei oikeen kiinnosta. Kertokaas vinkkejä.
Varmaan luotettavin virtakytkin on Emtecin mangneetti kytkin. Timo voi kertoo tarkemmin taitaa vaan toimia pelkästään Lipoilla...
« Viimeksi muokattu: 11 Kesäkuu, 2010, 23:29:42 kirjoittanut Ege »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
TREX 700

Aloittaja saisto Yleinen keskustelu

5 Vastauksia
5189 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Toukokuu, 2008, 19:17:04
kirjoittanut Vispilä
500 trex:ä

Aloittaja MIKKELSONNI Align Sähkökopterit

16 Vastauksia
7022 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Syyskuu, 2009, 08:59:15
kirjoittanut Trnquill
3 Vastauksia
3078 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2010, 22:34:35
kirjoittanut masu
1 Vastauksia
5150 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Heinäkuu, 2010, 22:30:15
kirjoittanut koikkis69
10 Vastauksia
10055 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2011, 22:09:10
kirjoittanut flykari