Kirjoittaja Aihe: Trex 700G HeliBug  (Luettu 215538 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #100 : 04 Heinäkuu, 2010, 08:46:49 »
Lainaus
Paljonko tuo  vaikuttaa näissä härveleissä on sitten ihan eri asia, josta joku viksumpi varmaan osaa kertoa enemmän
Ei hajuakaan, mutta moponrassausvuosista muistan, että imuläpät lisäsi ainakin 50cc mottiin tuhottomasti tehoa.

Läppäkonekaverit oli jotenkin viileämpiä mikä oli tietty se pääasia ;)
Onkohan tuosta läppäsysteemistä hyötyä kopterikäytössä, jossa moottori pyörii jatkuvasti melko kovilla kierroksilla...?

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #101 : 04 Heinäkuu, 2010, 09:20:44 »

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #102 : 04 Heinäkuu, 2010, 10:31:38 »
0,25 Hp lupaavat läpillä lisää tehoa...

- 4D -
fourdee

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #103 : 04 Heinäkuu, 2010, 10:31:48 »
Tuollainen mötikkä olisi lisävarusteena..http://www.oneillbrothers.com/rccar//reed.htm
Jaa tuollainen! Kaippa siitä apua on jos lupaavat neljänneshepan tehonlisäyksen. Mutta tulee aika ulos ilmanputsari koneesta, jos tuollaisenkin lykkää vielä tuonne kaasarin ja koneen väliin...

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #104 : 04 Heinäkuu, 2010, 10:42:20 »
Meikäläisen perusleijuttelusta 0,25 hepan lisäyksestä ei varmastikkaan ole mitään hyötyä, mutta ehkä katu-uskottavuutta löytyisi melkein sadan doltsun verran lisää!!  :D

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #105 : 06 Heinäkuu, 2010, 12:25:11 »
Ei taida Oneill Brothersin pojat haluta myydä mulle mottia, kun eivät vaivaudu vastailemaan posteihin.  >:(
Koitin kaivaa netistä muitakin kauppiaita, mutta en menestynyt sillä saralla... Olisiko mahista saada "linkkijeesiä".... ::)
Onkos tuo 26cc sopiva 17T rattaalle, vai pitäisikö valkata isompi?

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #106 : 06 Heinäkuu, 2010, 13:23:52 »
Omani tuli (eBayn kautta) täältä: http://www.rc-car-online-shop.de/Motoren+und+Zubehoer/Motoren/Serienmotoren/Zenoah/index.htm Hyvä palvelu ja nopea toimitus, ei kitisemistä. Otin tarkoituksella "vain" G240RC:n, koska suuremmat koneet tuntuvat (nettikirjoitusten perusteella) kärsivän aika kovista tärinöistä vaikka kuinka olisi tasapainotettu ja puunattu pajalla värinättömäksi.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #107 : 24 Heinäkuu, 2010, 15:04:42 »
Mahtaisikohan kellään olla mittoja Lyxin kytkimestä? Quik UK:n kytkin oli eri mittainen siitä olakkeesta, joka menee sinne "alumiini-mötikkään" sisälle. Eroa oli alkuperäiseen verrattuna 0.2mm pienempi. Tuloksena oli bensan meneminen vaahdoksi, joten kyse lienee epätasapainosta. Ennen kytkimen vaihtoa kyseistä ongelmaa ei ollut.
Suivaantuneena tilasin tilalle Lynxin, tivoen että olisi tarkempi/parempi mitoitus..

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #108 : 24 Heinäkuu, 2010, 15:13:50 »
Mahtaisikohan kellään olla mittoja Lyxin kytkimestä? Quik UK:n kytkin oli eri mittainen siitä olakkeesta, joka menee sinne "alumiini-mötikkään" sisälle. Eroa oli alkuperäiseen verrattuna 0.2mm pienempi. Tuloksena oli bensan meneminen vaahdoksi, joten kyse lienee epätasapainosta. Ennen kytkimen vaihtoa kyseistä ongelmaa ei ollut.
Suivaantuneena tilasin tilalle Lynxin, tivoen että olisi tarkempi/parempi mitoitus..


Vertasitko QUK:n kytkimen mittoja alkuperäiseen, eli onko kyse sen "alumiini-mötikän" mittavirheestä vai kytkimen? Anyway minulla ainakin Lynxin kytkin on tiukka siihen alkumötikkään.

- 4D -
fourdee

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #109 : 24 Heinäkuu, 2010, 15:16:45 »
Alkuperäinen align on tihti siihen alumiiniin. QUK on väljä..

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #110 : 24 Heinäkuu, 2010, 15:42:32 »
Tarkempaa mittaustulosta:
Alumiinin sisähalkaisija on 22.06
Alignin kytkimen olakkeen ulkohalkasija on 22.01
QUK:n kytkimen olakkeen ulkohalkaisija on 21.77
Eli 0.29 löytyy klappia...
Edit: Nyt on päästy mittaamaan toistakin Alignin alkuperäistä kytkintä. Mittaustulos oli 22.01
« Viimeksi muokattu: 24 Heinäkuu, 2010, 17:50:06 kirjoittanut dutchman »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #111 : 25 Heinäkuu, 2010, 23:31:07 »
Alumiinin sisähalkaisija on 22.06
Alignin kytkimen olakkeen ulkohalkasija on 22.01
QUK:n kytkimen olakkeen ulkohalkaisija on 21.77
Mittasin Lynxyttimen äsken kun se oli irti ja illan oikea rivi on 22.03. Samalla mauserilla mitattuna Alignin kytkin on tasan 22.00.

Vaihdoin eilen Helibugiini Lynxin kytkimen ja gasser-linerin kelloon. Tänään testaamaan ja kytkin itsessään toimi hienosti. Nappaa aikaisemmin kiinni ja pitää rauhallisessa lennossa kuin tauti. Align välillä vähän luisti, kun antoi nopeasti lisää kulmia. Mutta mutta, bensatankkiin oli ilmaantunut pieni myrsky. Bensa vaahtosi jonkin verran aiemmin Alignin kytkimelläkin, mutta nyt puolella tankilla tsunami kävi melkein tankin pohjaa myöden ja bensan pinnalla oli paksu vaahto. Perä myös nyki tavallista enemmän, eli tärinät olivat lisääntyneet.

Otin äsken kytkimen auki ja koitin tasapainottaa sitä Du-bron Tru-balancella. Kytkin oli selvästi epätasapainossa, joten näytin sille hieman viilaa. Loppujen lopuksi kiekko keikkui balansserissa melko epämääräisesti, joten ainakin vähän parannusta tasapainoon taisi tulla. Ei tuo Du-bro ihan niin herkkä kuitenkaan ole, että luottaisin kytkimen olevan nyt täysin tasapainossa.

Pitkän väkertämisen jälkeen sain ängettyä ja kiinnitettyä tukevasti heittokellon kopterin rungon sisään siten, että pääsin mittaamaan kytkimen kiinnityksen (sen alumiinimötin) sisäreunan heittoa. Se oli kierroksella maksimissaan 0,05mm, eli ihan ok.

Kytkin paikalleen ja mittaamaan. Ensin mittasin yksisuuntaislaakerin yläolakkeen sisäpinnasta ja sain heitoksi 0,12mm kierroksella. Käänsin kytkintä 180 astetta ja kiristin uudelleen paikalleen samalla kammeten heittoa vastaan. Uusintamittauksen tein yksisuuntaislaakerin reijän ulkopinnalta, eli kytkimen keskireijän olakkeesta. Nyt heitto oli enää 0,04mm kierrokselta.

Huomenna näkee, mahtoiko tsunami kadota tankista vai miten äijän käy.

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #112 : 26 Heinäkuu, 2010, 00:04:58 »
Aina siellä hieman "tsunamia" on, mutta oikeanlainen klunkkifiltteri auttaa, että ei tule kuplia moottorille menevään letkuun.

- 4D -
fourdee

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #113 : 26 Heinäkuu, 2010, 00:12:55 »
Aina siellä hieman "tsunamia" on, mutta oikeanlainen klunkkifiltteri auttaa, että ei tule kuplia moottorille menevään letkuun.
Varmasti, mutta nyt tsunami kasvoi aika merkittävästi kytkimen vaihdon myötä. Tankissa on Fuel Magnet, joten sieltä ei kuplia koneelle tule. Bensafiltteristä tosin ryömii silloin tällöin kupla kaasariin, mutta en ole huomannut tämän vaikuttavan käyntiin. Pitänee hakea Sabesta yksiosainen filtteri, ettei ainakaan filsun saumasta vuoda ilmaa systeemiin.

Kytkimen vaihdon myötä kone muuten alkoi käymään ikäänkuin vibraatto päällä. Aina silloin tällöin käynnissä huomaa hyvin nopeaa vaihtelua. Aivan kuin joku kräkkäisi kaasua tai moottori olisi pyrkimässä tangomarkkinoiden finaaliin; ännn-änänänänänänän-viiibratho... Itse järkeilin tämän johtuvan siitä, että lisääntyneen tärinän ansiosta gyro korijailee perää vähän miten sattuu ja aiheuttaa nopeasti vaihtelevaa kuormaa koneelle. Tiedä sitten mistä oikeasti johtuu, mutta kytkimen vaihdon jäkeen tuo ilmaantui.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #114 : 28 Heinäkuu, 2010, 17:30:37 »
Tonttiin tuli. Tosin hyvin kevyesti rypsipeltoon, vain landari meni murki. Syynä torppiin suoraksi pärähtänyt Microhelin pääratas.

Minulla on sisäänajot vielä kesken, joten mistään kovasta riuhtomisesta ei ollut kyse. Nostin kopterin ilmaan, annoin valua vähän kauemmas pellolle ja olin juuri antamassa lisää kulmia tuodakseni vehkeen kaartaen takaisin, kun moottori vinkaisi lisää kierroksia ja nupin kierrokset alkoivat laskea. Sain vedettyä holdin päälle ja tekemään hätäisen autorotaationpoikasen (lähinnä tappaakseni nupista kierrokset ennen laskeutumista peltoon) ennen kuin rypsi tuli ja korjasi satoa. Sai muuten hetken etsiä kopteria, vaikka suunta ja summittainen etäisyys oli selvillä. Vähän yli vyötärön oleva rypsi on yllättävän hankala maasto!

Pitää pistää Helibugin Alille viestiä aiheesta, koska eihän päärattaan noin helposti pitäisi sileäksi mennä. Varsinkaan, kun se on mod1. Päärattaassa oli mielestäni jo alusta lähtien vähän liikaa väljää, mutta minkäs tuolle voi tehdä koska säätövaraa tai -mahdollisuutta ei Helibugissa ole. Mieleen juolahti jopa sellainen mahdollisuus, että minulla olisi 20T-paketin runkolevyt mutta 17T pinjoni. En tiedä voiko näin edes käydä, eli ylettyisikö 17T pinjoni edes päärattaalle 20T-rungossa.





EDIT: Ali vastasi tapansa mukaan salaman nopeasti ja kertoi seuraavaa: Runko on oikea, väärä pinjoni väärässä rungossa ei edes ylety päärattaalle asti. Myös päärattaan ja pinjonin välinen etäisyys on optimaalinen, paras mahdollinen eikä sitä voi paremmaksi saada. Hän ehdotti kokeilemaan Alignin mod1-pääratasta, joka on kuulemma "enemmän HC" kuin Microhelin vastaava. Ja saapa noita kaksi pienempään hintaankin, kuin yhden Microhelin. Kokeillaan siis sitä.
« Viimeksi muokattu: 28 Heinäkuu, 2010, 18:30:32 kirjoittanut Trnquill »

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #115 : 28 Heinäkuu, 2010, 22:10:56 »
Ota samantien KDE:n ratas: http://www.fast-lad.co.uk/store/kdedirect_trex_main_drive_gear_115t_at700n-mdgm1-p-9808.html
se on millin leveämpi ja paljon kestävämpi. Siinä on myös lievää lämpölaajenemista moottorin puhalluksen ansiosta Helibugissa, joten välys pienenee lennettäessä :o

- 4D -

(Ps. helle vaikuttaa paljon noihin muovirattaisiin)
fourdee

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #116 : 28 Heinäkuu, 2010, 23:46:48 »
Ota samantien KDE:n ratas: http://www.fast-lad.co.uk/store/kdedirect_trex_main_drive_gear_115t_at700n-mdgm1-p-9808.html
se on millin leveämpi ja paljon kestävämpi. Siinä on myös lievää lämpölaajenemista moottorin puhalluksen ansiosta Helibugissa, joten välys pienenee lennettäessä :o
Tuotakin mietin. Ali tosin totesi hyvin yksiselitteisesti mailissaan, että Alignin ratas on kestävämpi kuin Microheli tai KDE. Saa nyt nähdä sitten...

olavi

  • Vieras
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #117 : 01 Elokuu, 2010, 20:26:41 »
Aina siellä hieman "tsunamia" on, mutta oikeanlainen klunkkifiltteri auttaa, että ei tule kuplia moottorille menevään letkuun.
Varmasti, mutta nyt tsunami kasvoi aika merkittävästi kytkimen vaihdon myötä. Tankissa on Fuel Magnet, joten sieltä ei kuplia koneelle tule. Bensafiltteristä tosin ryömii silloin tällöin kupla kaasariin, mutta en ole huomannut tämän vaikuttavan käyntiin. Pitänee hakea Sabesta yksiosainen filtteri, ettei ainakaan filsun saumasta vuoda ilmaa systeemiin.

Kytkimen vaihdon myötä kone muuten alkoi käymään ikäänkuin vibraatto päällä. Aina silloin tällöin käynnissä huomaa hyvin nopeaa vaihtelua. Aivan kuin joku kräkkäisi kaasua tai moottori olisi pyrkimässä tangomarkkinoiden finaaliin; ännn-änänänänänänän-viiibratho... Itse järkeilin tämän johtuvan siitä, että lisääntyneen tärinän ansiosta gyro korijailee perää vähän miten sattuu ja aiheuttaa nopeasti vaihtelevaa kuormaa koneelle. Tiedä sitten mistä oikeasti johtuu, mutta kytkimen vaihdon jäkeen tuo ilmaantui.

Tere
Kytkinpaketti kannattaa kellottaa mahdollisimman heitottomaksi mieluumin noin 0.02mm sisälle ettei värinöitä pääse syntymään.
Moottori irti ja kiinni viilapenkkiin jos sellaisen omistaa, mittakello mangneettijalalla samaiseen penkkiin kiinni niin siinä on helpompi kellotella koko kytkinpaketti heitottomaksi.
Jos käynnissä esiintyy kyseistä nopeaa vaihtelua,niin moottori menee välillä laihalle, oletko katsonut tulpan värin.
Toinen vaihtoehto on että imusarja vuotaa.
Pakoputken tiiviste kannattaa tarkastaa myös ettei vuoda.

Olavi

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #118 : 01 Elokuu, 2010, 21:43:32 »
Jos käynnissä esiintyy kyseistä nopeaa vaihtelua,niin moottori menee välillä laihalle, oletko katsonut tulpan värin.
Toinen vaihtoehto on että imusarja vuotaa.
Pakoputken tiiviste kannattaa tarkastaa myös ettei vuoda.
Kiitti vinkeistä! Tulppa on tumman suklaan ruskea, eli ilmeisesti ihan ok. Pakoputken tiiviste ei todennäköisesti vuoda, imusarja pitänee ottaa auki ja tarkistaa. Se tuli mieleen, että bensaletkussa vilahtaa aina silloin tällöin suodattimelta kaasariin ilmakupla. En ole koskaan ennen huomannut tämän aiheuttaneen häröjä käyntiin, vaikka suodatin on ollut vehkeessä alusta asti. Kyseiset värinät käyntiin ilmaantuivat tosiaan vasta kytkimen vaihdoin myötä. Samalla kertaa tosin siirryin kaksiprosenttiseen bensaan (ennen oli 3,5% tms.) ja nostin kaasukäyrää aika paljon... Olisiko noilla vaikutusta?

Mutta mutta, pitää nuo ilmavuodot tosiaan tutkia. Ja ottaa ehkä polttoainesuodatinkin letkusta pois, jos vaikka ne ilmakuplat jotain tekevät. Maassa käyttäen voi tosiaan seurata ilmakuplan etenemistä letkussa ja sen joutuessa kaasariin ei käynnissä tapahdu mitään muutosta. Tasaisesti laulaa. Edellä kertomaani "vapinaa" käynnissä esiintyy nähdäkseni vain taivaslennossa korkeilla kierroksilla.

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #119 : 02 Elokuu, 2010, 10:44:48 »
Edellä kertomaani "vapinaa" käynnissä esiintyy nähdäkseni vain taivaslennossa korkeilla kierroksilla.

Laitahan H-neulaa hieman tiukemmalle.. ;)

- 4D -
fourdee

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #120 : 02 Elokuu, 2010, 14:36:07 »
Edellä kertomaani "vapinaa" käynnissä esiintyy nähdäkseni vain taivaslennossa korkeilla kierroksilla.
Laitahan H-neulaa hieman tiukemmalle.. ;)
Kävin taas surisuttamassa kolme tankillista ja näyttäisi siltä, että vapinaa esiintyy vain keskikierroksilla, ei matalilla eikä täyskaasulla. Eli käytännössä kun leijuttelen tai lennän haukkana läpi taivaan sinen (~65% kaasua), on ääni vapisevaa. Mutta kun survaisen tikun pohjaan (vaikka ihan vaakalennossa, climb outissa, silmukassa, ...), ääni tasaantuu. Nappasin käynnistä tänään pienen pätkän kännykkävideota, koitan uppia sen juutuuppiin ja katsoa kuuluuko siitä yhtikäs mitään väpätyksiä.

Neulat on minulla tällä hetkellä kumpainenkin noin 1 1/4 auki. H-neulaa kun avaa tuosta vähän enemmän, alkaa käynnissä kuulua pientä four strokingia silloin tällöin. Moottorin lämpö on kurmotuksen jälkeen pakoputken juuresta blokin kyljestä mitattuna noin 100 astetta, muualta sitten vähemmän. Sylinterin rivoissa ollaan jossain 65-70 asteen tietämissä, kampikammiossa 40-45 asteen huitteilla. Bensana on 4-t pienmoottoribensa, öljynä Husqvarnan LS puolisynteettinen, 1:25 sekoitussuhteella.

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #121 : 02 Elokuu, 2010, 15:17:39 »
Jaa sulla on noin paljon öljyä vielä, siksi se väpättää  ;). Itse aloitin sisäänajossa 1:30 Castrol TTS:llä ja sitten vähensin parin tonkan jälkeen 1:40 TTS -seokseen (ajan hajuttomalla piekonebensalla). Lämmöt samoissa lukemissa, mutta alaneula alle kierroksen auki.

- 4D -
fourdee

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #122 : 02 Elokuu, 2010, 16:04:04 »
Jaa sulla on noin paljon öljyä vielä, siksi se väpättää  ;).
Edellisen viisi litraa ajelin 1:50 -seoksella ja väpätti samalla tavalla. Tämän uuden satsin tein paksumpana juuri kokeillakseni öljyn määrän vaikutusta käyntiin. Lopputulos: ei vaikuta.

Alla pieni pätkä esimerkiksi. Videolta ei kuule väpätystä aivan yhtä selkästi kuin se joskus lentäessä kuuluu, mutta esimerkiksi alun climb outin jälkeen kun tullaan (kuvan ulkopuolella) alaspäin väpätyksen havaitsee selvästi. Loppupään flippien kohdalla kokeneemmat pilotit voivat ummistaa silmänsä... ;) Ja olen muuten melkein varma, ettei videolla näkyvillä pienillä lentolaitteilla ole kenttämaksua maksettuna! :P



Vai on sinulla alaneula alle kierroksen auki? No se voisi olla yksi ratkaisu/selitys. Tuossa reilussa puolessa kaasussahan kumpikin neula on mukana pelissä, joten alaneulaa sulkemalla voisi vaikuttaa nimenomaan siihen kierrosalueeseen. Pitääpä kokeilla! Luin jostain lennokkifoorumilta sellaistakin höpinää, että bensakoneen voi säätää ja se pitäisi säätää siten, että edes tyhjäkäynnillä ei esiinny juurikaan four strokingia. Minullahan moottori pörähtelee hyvin vahvasti alle neljäsosakaasulla.

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #123 : 02 Elokuu, 2010, 17:09:38 »
Mun mielestä tuo väpätys on ihan vaan perän hakkaamista. Leijunnassa perä näytti aika levottomolta. Laihemmalle vaan.

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #124 : 02 Elokuu, 2010, 17:12:56 »
Juuri näin, selkeä perän vägäys johtuu rikkaasta seoksesta. Kiristä kuitenkin varovasti  ;)

- 4D -
fourdee

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
TREX 700

Aloittaja saisto Yleinen keskustelu

5 Vastauksia
5189 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Toukokuu, 2008, 19:17:04
kirjoittanut Vispilä
500 trex:ä

Aloittaja MIKKELSONNI Align Sähkökopterit

16 Vastauksia
7024 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Syyskuu, 2009, 08:59:15
kirjoittanut Trnquill
3 Vastauksia
3082 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2010, 22:34:35
kirjoittanut masu
1 Vastauksia
5160 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Heinäkuu, 2010, 22:30:15
kirjoittanut koikkis69
10 Vastauksia
10063 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2011, 22:09:10
kirjoittanut flykari