Asensin kopteriini Gaui EP200:n uuden Integrated Tail Upgrade kitin (Gaui 203678).
Integrated tail upgrade kit on käytännössä Gaui EP255:n perä, jonka mukana tulee tail boomin ympärille asennettava sovitinholkki. Design on hieno ja vaikuttaa toimivalta. Koko konstruktio on uusi lavanpitimiä, tail hubia ja tail output shaftia myöten ja se mukailee monista isommista koptereista tutuksi tullutta designiä. Uudessa päivitysperässä on enemmän kuulalaakereita kuin vanhassa -mm. tail pitch guide on kokonaan kuulalaakeroitu. Laakeroinnista johtuen tail pitch slider liikkuu varsin liukkaasti. Uusi perä antaa myös isommat lapakulmat kuin vanha - jopa niin isot, että peräservon linkkipallo piti siirtää servovivun sisimpään reikään, sillä muuten olisin joutunut pienentämään servon travelit varsin pienelle. Tail blockin kyljessä törröttävän M2-ruuvin päätin vaihtaa 0.9mm kuusiokololla varustetuksi "scrub" (mitälie mahtaa olla suomeksi?) ruuviksi koska alkuperäinen ruuvi tuntui liian pitkältä.
Uusi perä on ollut käytössä 25 akullisen verran ja tuntuu hyvältä. Klappia on hieman enemmän kuin vanhassa perässä, josta olin säätänyt kaikki välykset pois. Lennossa sitä ei kuitenkaan huomaa vaan yleisfiilis on parempi kuin ennen. Ilmeisesti tail pitch sliderin liukas ja kitkaton toiminta ja pyrstöroottorin suuremmat lapakulmat painavat enemmän kuin perälapojen pieni klappi.
Upgraden miinuspuolena on 2,3g painonlisäys V2 CNC perään verrattuna. Kasvanut paino voi aiheuttaa jollain setupeilla painopisteongelmia mutta omassa kopterissani painopiste on ok. Kuvissa Tail upgrade kit EP200FES:n perään asennetuna. Perälapoina minulla on Trex250:n 40mm hiilikuitulavat. Toiseksi alimmassa kuvassa näkyy myös T-rex 450:n tail rotor hubin ympärille kasattu flybarless nuppi, joka on noin 6 mm alkuperäistä EP200 FES:n nuppia matalampi.