Päivitystä tännekkin.
Syysleiri tuli ja meni ja hauskaa oli. F3N poppis tai 3D poppis kisat menivät ihan mallikkaasti ja saatiinhan me osallistujia vähän enemmän mukaan.
Synergy N9:Vihdoinkin sain motin toimimaan. Syysleirille vaihdoin 7100R kuvernöörin ja vahdoin tilalle CSM Revlock 20 kuvernöörin. Jotain mystistä täydellistä puutumista ilmeni silloin tällöin, joka ei ole vielä ratkennut. No päätin että ysi saa nyt vähän aikaa lepäillä ja keskityn tohon pienempään.
Ainiin, sitten ne paljon puhutut Torsionin lavat, joista on ollut ongelmia. 4Deellä meni perälavat rikki lennossa ja Jonniksella meni päälavat halki lennossa. Jonniksella lisäksi meni lavat pinnoite tyvestä rikki. Lentotuntuma oli näissä tosi mukavan räväkkä. Lavat sakkaa helpommin, joten niistä lähtee kivasti ääntä kuin Radixeista. Ja koska ne 690:set pituiset on kopteri aika nopea. Mystistä miten ne ovat suht energia tehokkaa ja Poppia löytyy enemmän kuin esimerkiksi Radix 710 SB:stä. Autorotaatiot olivat vähän heppoisia, mutta tein niitä ainoastaan muutaman. Ruman näköisethän ne on, mutta tuntuu toimivan. Saavat siis jäädä toistaiseksi kiinni. Kyllä ne tuntui kestävän eikä lentojen jälkeen huomannut mitään halkeamia.
Trex 500:Syysleirillä torppasin mystisesti FBL 500:sen, joka kaatui heti jalaksiltaan kyljelleen. Ilmeisesti kalibroinnissa meni joku kieroon, mene ja tiedä. Mulla on siinä perällä MKS 8910 servo ja Alignin metallinen perä upgrade. Olen saanut parikertaa perän pettämään hurrikaanissa alta ja se ei ole mukava fiilis. Markuksen kanssa laitettiin leirillä Chinese Weight modi ja sen seurauksena perä ei ole nyt pettänyt kertaakaan. Käytännössä tohon riitti pitkät pulti perälavanpitimille.
ESC:nä mulla on Castlen Phoenix ICE 75 Lite, johon päivitin tänään uuden softan. Viimeisin softa oli 3.20 Beta versio, mutta se näytti toimivan ihan hyvin. Huomioi, että päivityksen jälkeen kaasun end pointit pitää kalibroida, sillä joitakin FBL systeemejä varten tähän on tehty muutosta.
Tässä ohjeet:
Täältä
Muuten toi BeastX alkaa olemaan kohtalaisissa säädöissä. Ainoa valituksen aihe on nopeat 1/4 flipit jossa rauhattomuutta esiintyy. Vaihdoin kovemman Bilteman teipin alle, mutta en huomannut juurikaan eroa.
Eilen meni pinjonista yksi hammas poikki. Koska into lentämään oli kova en antanut sen haitata. No yhden lennon pystyi tekemään ja meni toinenkin poikki ja päärattaas yksi hammas. En siis suosittele
Akuista:Olen käyttänyt tossa mun pikkurekussa APlus, Outragen, Hyperionin ja Turnigyn akkuja (tossa järjestyksessä). Näistä parhaimmat ovat oleet Turnigyt (30-40c versio). Viimeaikoina on ollut paljon keskustelua akkujen kestävyydestä, sillä joillakin tuntuvat akut kuolevan aika nopeasti.
Tässä omat huomioni:
- 80% sääntö, eli 2200mAH akkuun maksimissaan 1760mAH sisään
- Älä seuraa lopetusjännitettä vaan nimenomaan paljonko menee sisään, sillä uudet akut pitävät jännitteet todella hyvin ylhäällä loppuun saakka.
- Pyri välttämään loppuakusta tapahtumia repimisiä, sillä nämä lyhentävät ikää tehokkaimmin. Tee siis se 4-point tic toc treeni mielummin ensimmäisellä puoliskolla kuin viimeisellä.
Nyt päätin kokeilla uutta lähestymistapaa akkujen monitorointiin. Asetin noparista cut off tyypiksi SOFT, eli se alkaa pienetämään kierroksia kun jännite tippuu rajan alle. Tällöin loppulennosta nopari rajoittaa niitä power hungry liikkeitä ja ohjaa mua kohti helpompia liikkeitä. Ensimmäinen testi oli että asetin rajaksi 3,7V per kenno. Liitteenä olevasta kuvasta näkee kuinka puolessa välissä lentoa nopari alkaa rajoittamaan nupin kierroksia. Eli tämä oli liian suuri arvo, sillä loppupäässä lentoa ei pystynyt tekemään juuri mitään ja akkuun meni sisään 900mAh - 1100mAH. Seuraavaksi lasken arvon 3,5V.
Toisten koptereita:Jussin extended Protos:
Syysleirillä sain kokeilla muutamia uusia koptereita, joista yksi parhaista oli Jussi.:en venytetty Protos. Kierroksia oli maltillisesti ja käyttäytyminen oli todella siistiä. Aika magee peli lentää ja meni Flybarin kanssa tosi eleettömästi. Tuli mieleen heti Mikadon FBL kopterit.
Jussin SDX Hirobo sähköllä:
SDX Hirobo oli sitten edellisen vastakohta. Jostain kumman syystä tehot olivat kateissa, vekotin oli nokkapainoinen ja perä oli epämääräinen. Muuten vaakakierteen ym meni kyllä nätisti. Ton kun laittaa 8s, jolloin tehot tulee takaisin ja saa tasapainon kuntoon niin avot.
Emtyn Trex 700E:
Tavoitteena oli säätää kopteri vastaamaan enemmän nitro kopteria. Idle2:ssa kierroksia oli 2200rpm nupissa, joten rakettihan se on. Tipautettiin 1950, jolloin kopteri rauhoittui hieman vaikkakin se oli edelleen super tehokas ja nopea. FBL:n takia (3G) kopteri kääntyi tosi pienessä tilassa. Pientä elevator oskillaatiota oli stopissa, mutta en olisi siitä huolissani. Lentoa vaan. Mielestäni kopteri meni tosi nätisti vaikka siellä olikin aika isot 12s 5000mAH akut. Yhden lennon perusteella mukave peli lennättää. Lataamistakin sitten riittää
. Pitää varmaan tollainen iso sähkö itsellekkin hommata.
Karkkiksen Trex 600N BeastX:
Sain kokeilla yhden tankillisen Karkkiksen Reksiä pari päivää sitten, koska omat kopterit oli kotona. Säädöt olivat aika perus asetuksissa, mutta täytyy sanoa että tosi hyvä se kyllä oli. Paljon parempi kuin oma 500:nen perussäädöiltään. Nyt kun oplen säädellyt omaani alkaa se olla lähellä tuota. Tiukoissa liikkeissä kopteri liikkui tasaisesti ilman tärinöitä. FBL toi mukavasti voimaa Nitronkin menoon.
Markuksen Outrage 550 VBAR:
Edellinen kokemus tosta vehkeestä oli se että en päässyt maastakaan ylös kun sain jo torpattua sen. No nyt oli aika kullannut muistot uskalsin ottaa revanssin. Ihan erilainen tuntuma muihn koptereihin verratuuna oli sillä pitch tikku oli vielä löysempi kuin omani ja perässä ei ollut yhtään expoa, joten tarkkana sai olla. Tuntuman saamisen jälkeen alkoi homma sujua, mutta ei se kyllä niin nätisti mennyt kuin olisi toivonut. Samaa hermostuneisuutta nopeissa liikkeissä vaikka tosin nopeutta. Markuksen mukaan tätä kopteria ei oltu juurikaan säädelty.
Syysleirillä lentoja:
- Trex 500 2 kappaletta
- Synergy N9 (7 litraa) eli noin 12 lentoa
Leirin jälkeen:
- Trex 500 12 lentoa
-