Kirjoittaja Aihe: Maikon kopteriblogi  (Luettu 234958 kertaa)

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #300 : 19 Huhtikuu, 2011, 21:14:39 »
^ Pitääpä kokeilla tuota modia.

Henttaalla oli tänään meikäläisen osalta tapahtumaa!!

Paikalla olivat Jaska t. ja Karkkis.Mulla oli mukana Trex 250, 450, 700E ja Synergy N9.

Trex 250:

Aloitin Trex 250:llä. Ensimmäisellä akulla lennättelin ja perä saattoi olla aavistuksen parempi kuin aiemmin. Vaihdoin kokeeksi Spartanin gyroteipin alle, mutta onhan se aika huono vielä. Kikkailin jonkin verran kun yhtäkkiä noin kolmen metrin korkeudessa perä antoi täysin periksi ja lähti piro. Vedin holdin päälle ja sain hieman suoristettua ennen maakosketusta.

Seuraava lento. Lavat suoraksi ja menoksi, mitään ei tullut. Lennon lopuksi kokeilin flipata kopterin maan lähellä jalaksille ja tötöilin lavat maahan. Toinen lapa poikki ja landarit poikki. Noh, ei haittaa.

Trex 450 Pro:

Lentälin kolmatta akkua kun tulin nokka edellä syöksyä maata kohden ja aloitin oikaisun noin puolessatoista metrissä. Oikaisu ei kuitenkaan tapahtunut vaan edelleen mentiin maata kohden. No puolessa metrissä pärinän saattaessa kopteri vaateriin. Otin kopukan maahan ja Orange Rx vahvistimessa valo vilkkui, eli jossain välissä signaali poikkasi. No pistin kopterin häpeemään. Päivän lopuksi otin vielä kohtaloa uhmaten kaksi akullista, mutta en saanut signaalia poikkaisemaan.

Trex 700E:

Nyt oli sitten kulmia nupissa 14 astetta. Kyllä lähti mukavasti liikkeelle ja perä ei ihan pysynyt perässä kun lämäisi täydet kulmat. Mukavasti liikkui, mutta muuten 3G oli selvästi huonompi kuin aiemmin. Syynä on luultavimmin se että lisäsin cyclic kulmia. Pitääpä ottaa pois hieman sieltä.

Toisella lennolla tein taas niitä näitä kun varsinainen yllätys tuli lennon lopulla lähellä maata. Olin noin kolmessa metrissä nenä alaspäin menossa itseä poispäin negatiivisillä kun yhtäkkiä perä pyörähti 180 astetta niin että se osoitti maata kohden. No hieman säikäytti ja tämä on ilmeisesti se mitä tohtorillakin oli ilmennyt. Otin kopterin maahan ja taas välkkyi vastarin valo. Tietenkaan en täysin voi olla varma että nollasin vastarin kun vaihdoin akun, mutta muistaakseni näin tein.

Lennon jälkeen tein range testin ja radio kopteriin päin etäisyys on riittävä.

Synergy N9:

Ajattelin että lepuutetaan vielä hermoja N9:llä. Ennen lentoa tein range testin ja etäisyys oli 45 askelta kun radio osoitti kopteria (pitäisi olla väh. 30 askelta). Jos itse blokkasin kopalla radion niin etäisyys oli vähän alle 20m.

Ensimmäinen tankki oli noin puolillaan kun lennättelin siinä lake Henttaan päällä. Vettä oli alla siis oikein kunnolla. Tein pienen tauon liikkeen välissä niin että kopteri oli oikein päin ja aika paikallaan kun moottori kuoli ihan niin kuin napista painamalla. Korkeutta oli veden pinnasta varmaan viitisen metriä ja matkaa kuivalle oli vajaa kymmenen metriä. (Lennätyspaikka on parin metrin korkeudessa veden pinnasta). Ensiksi vain nokka kohti kuivaa ja sitten tarkkailemaan lapojen kierrosnopeutta. Vähän alkoi jänskättämään kun lavat alkoivat hidastua. Sitten huomasin että kyllä taitaa riittää, mutta tuleeko rysähtäen alas. Onneksi inertiaa piisasi todella hiljaa pyörivillä lavoilla ja sain N9:n alas. Välitön tuuletus.

Yritin käynnistää moottoria uudestaan, mutta ääni oli kuin kaasu olisi ollut auki ja mopoa olisi veivannut käyntiin. Puristuksia ei ollut yhtään. Paikanpäällä veikkailtiin että mäntä olisi mennyt puhki,s mutta nyt kotona vaikkaankin että tulppa olisi lentänyt pois. Kokemusta tästäkin on uran ensimmäisiltä lennoilta ja äni on samanlainen ja oireet myöskin.

No huh, olipa keikka. Mikään ei mennyt oikein vaan jokaisen kopterin kanssa oli jotain ongelmia. Onneksi ainoastaan 250:nen kävi maassa kahdesti ja muut pysyivät ilmassa.

Lentoja:
- Trex 250 2 lentoa
- Trex 450 Pro 5 lentoa
- Trex 700E 2 lentoa
- Synergy N9 1 lento

-

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #301 : 19 Huhtikuu, 2011, 21:26:25 »
Sulla ei sitten mennyt, niin kuin Strömsöössä:)
-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #302 : 19 Huhtikuu, 2011, 21:52:31 »
^ Pitääpä kokeilla tuota modia.

Henttaalla oli tänään meikäläisen osalta tapahtumaa!!

Paikalla olivat Jaska t. ja Karkkis.Mulla oli mukana Trex 250, 450, 700E ja Synergy N9.

Trex 250:

Aloitin Trex 250:llä. Ensimmäisellä akulla lennättelin ja perä saattoi olla aavistuksen parempi kuin aiemmin. Vaihdoin kokeeksi Spartanin gyroteipin alle, mutta onhan se aika huono vielä. Kikkailin jonkin verran kun yhtäkkiä noin kolmen metrin korkeudessa perä antoi täysin periksi ja lähti piro. Vedin holdin päälle ja sain hieman suoristettua ennen maakosketusta.

Seuraava lento. Lavat suoraksi ja menoksi, mitään ei tullut. Lennon lopuksi kokeilin flipata kopterin maan lähellä jalaksille ja tötöilin lavat maahan. Toinen lapa poikki ja landarit poikki. Noh, ei haittaa.

Trex 450 Pro:

Lentälin kolmatta akkua kun tulin nokka edellä syöksyä maata kohden ja aloitin oikaisun noin puolessatoista metrissä. Oikaisu ei kuitenkaan tapahtunut vaan edelleen mentiin maata kohden. No puolessa metrissä pärinän saattaessa kopteri vaateriin. Otin kopukan maahan ja Orange Rx vahvistimessa valo vilkkui, eli jossain välissä signaali poikkasi. No pistin kopterin häpeemään. Päivän lopuksi otin vielä kohtaloa uhmaten kaksi akullista, mutta en saanut signaalia poikkaisemaan.

Trex 700E:

Nyt oli sitten kulmia nupissa 14 astetta. Kyllä lähti mukavasti liikkeelle ja perä ei ihan pysynyt perässä kun lämäisi täydet kulmat. Mukavasti liikkui, mutta muuten 3G oli selvästi huonompi kuin aiemmin. Syynä on luultavimmin se että lisäsin cyclic kulmia. Pitääpä ottaa pois hieman sieltä.

Toisella lennolla tein taas niitä näitä kun varsinainen yllätys tuli lennon lopulla lähellä maata. Olin noin kolmessa metrissä nenä alaspäin menossa itseä poispäin negatiivisillä kun yhtäkkiä perä pyörähti 180 astetta niin että se osoitti maata kohden. No hieman säikäytti ja tämä on ilmeisesti se mitä tohtorillakin oli ilmennyt. Otin kopterin maahan ja taas välkkyi vastarin valo. Tietenkaan en täysin voi olla varma että nollasin vastarin kun vaihdoin akun, mutta muistaakseni näin tein.

Lennon jälkeen tein range testin ja radio kopteriin päin etäisyys on riittävä.

Synergy N9:

Ajattelin että lepuutetaan vielä hermoja N9:llä. Ennen lentoa tein range testin ja etäisyys oli 45 askelta kun radio osoitti kopteria (pitäisi olla väh. 30 askelta). Jos itse blokkasin kopalla radion niin etäisyys oli vähän alle 20m.

Ensimmäinen tankki oli noin puolillaan kun lennättelin siinä lake Henttaan päällä. Vettä oli alla siis oikein kunnolla. Tein pienen tauon liikkeen välissä niin että kopteri oli oikein päin ja aika paikallaan kun moottori kuoli ihan niin kuin napista painamalla. Korkeutta oli veden pinnasta varmaan viitisen metriä ja matkaa kuivalle oli vajaa kymmenen metriä. (Lennätyspaikka on parin metrin korkeudessa veden pinnasta). Ensiksi vain nokka kohti kuivaa ja sitten tarkkailemaan lapojen kierrosnopeutta. Vähän alkoi jänskättämään kun lavat alkoivat hidastua. Sitten huomasin että kyllä taitaa riittää, mutta tuleeko rysähtäen alas. Onneksi inertiaa piisasi todella hiljaa pyörivillä lavoilla ja sain N9:n alas. Välitön tuuletus.

Yritin käynnistää moottoria uudestaan, mutta ääni oli kuin kaasu olisi ollut auki ja mopoa olisi veivannut käyntiin. Puristuksia ei ollut yhtään. Paikanpäällä veikkailtiin että mäntä olisi mennyt puhki,s mutta nyt kotona vaikkaankin että tulppa olisi lentänyt pois. Kokemusta tästäkin on uran ensimmäisiltä lennoilta ja äni on samanlainen ja oireet myöskin.

No huh, olipa keikka. Mikään ei mennyt oikein vaan jokaisen kopterin kanssa oli jotain ongelmia. Onneksi ainoastaan 250:nen kävi maassa kahdesti ja muut pysyivät ilmassa.

Lentoja:
- Trex 250 2 lentoa
- Trex 450 Pro 5 lentoa
- Trex 700E 2 lentoa
- Synergy N9 1 lento

-

no olihan tapahtumaa yhdelle päivälle ;D

jos sait nupin solmuun 250rekusta niin mulla on vara FBnuppi ja paljon osia siihen joilla en tee mitään ku ei käy FBL nuppiin...
oon tässä tyhjennelly laatikoita kaikesta turhasta ja pistän tänäyönä myyntiin kuhan pääsen töistä kotiin!

kerro jos kiinnostaa...
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #303 : 19 Huhtikuu, 2011, 22:23:10 »
Kuulostaa että Maikko olisi ottanut hieman konjakkia, ennen kuin aloitti laivueen taysimittaisen huoltotarkistuksen :D

Ei kai nyt kenelläkää noi huonosti mene!
Kannattaa lotota, joku tärppää kyllä, tai sitte se on se peltipoliisi kotikulmalla. :D

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #304 : 23 Huhtikuu, 2011, 17:34:44 »
Trex 500 Pohjanmaalla:

Juuri kun olin ajatellut että nyt saa kopterointi olla hieman säästöliekillä ja kerätään hieman motivaatiota, niin sattui kyllä hyviä lentopäiviä. Pohjanmaalle otin mukaan ainoastaan Trex 500:sen. Tein setupin DX8:lle ja jätin expot kokonaan pois. En tiedä johtuiko siitä vai viimekerran säädöistä, mutta nyt en huomaa sitä viime kertojen viivettä ohjauksessa. En tiedä muuttuisiko tilanne jos lennättäisin jotain muuta kopukkaa alle.

Jokatapauksessa eilen tuli lennätettyä Kauhavan kentällä täydellisessä kelissä 10 lentoa. Mulla on ollut funnelit joihinkin suuntiin vähän epävarmoja, joten hioin niitä paremmiksi ja kasvatin luottamusta. Pääasiassa lento oli kuitenkin hermojen lepuuttelua ja nauttimista vaan tästä lennättämisestä. Nyt kun lennättellyt pelkästään yhtä kopteria niin tuntuma siihen on tosi hyvä. Normaalisti lennätän useampaa, jopa neljää, eri kopteria yhden lennätyskeikan aikana.

Akut antavat ihan hyvin tehoa vielä ihan mukavasti, mutta ovat nyt alkaneet lennon jälkeen pullistua. Tänään sitten vielä 5 lentoa Kauhavalla ja toiset 5 Lapuan suunnalla. Noi lennot ovat itseasiassa paraikaa työnalla. Funnelit siis jatkukoon...

Lentoja:
- Trex 500 10 kappaletta (22.4)
- Trex 500 9 kappaletta (23.4)

-
« Viimeksi muokattu: 24 Huhtikuu, 2011, 19:59:11 kirjoittanut Maikko »

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #305 : 24 Huhtikuu, 2011, 20:06:01 »
Tänään hieman ajelua Trexillä kun oli saatu ensin edellisillan rallattelut nukuttua pois.

Jatkoin samoja juttuja mitä eilenkin. Hassua mutta kaikista ongelmallisin funneli tuntuu tällähetkellä olevan kopteri oikeinpäin ja nenä alaspäin. Saan sen kyllä menemään, mutta menee liian aikaa "tahdistua" liikkeeseen. Lisäksi en pysty kunnolla kontrolloimaan paikkaa, nopeutta ja kokoa.

Lisäksi ajalin hieman ison ilman liikkeitä. Aika kovaa tuollainen FBL kopteri menee ja tänää oli hienon näköistä kun taivas oli niin kirkas. Kokelin ajaa perä edeltä urku auki ja hyvin tuntui perä pysyvän. Aika haastavaa tuntuu olevan myös isojen silmukoiden ajaminen perä edellä.

Lentoja:
- Trex 500 5 kappaletta

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #306 : 27 Huhtikuu, 2011, 22:56:39 »
Tänään oli hieno sää joten päätin suunnata Henttaalle ajamaan pikaisesti 500:lla akut tyhjiksi. Henttaa on kuivumaan päin vaikkakin vieläkin on märkää. Lennätys ei ollut kummoista vähän funneleita ja piro silmukoita.

Juza oli myös siellä ja SJo1:nen soitti olevansa lähdössä tulemaan kun olimme juuri lähtemässä. No jauhettiin siinä puoli tuntia että mies kerkee paikalle. Lensin pari lentoa Srimokilla. Vähän vieras tuntuma kun on vieras radio ja kopteri, mutta kyllä se hyvältä tuntui.
- Perästä expot pois ja tuntuma parani omaan näppiin paremmaksi.
- Myös cyclikistä tiputettiin expoja.
- Perä antoi periksi sivuttain silmukassa, mutta gainin lisäys paransi vian. Vieläkin pystyy varmaan nostamaan.
- Moottoria säädettiin rikkaammalle
- Kaikki "tuntumaan" vaikuttavat säädöt tehtiin IDLE2:seen

Ilmassa tuntuu kohtuu kevyeltä ja menee aika hyvin suoraan. Perässä Futaban 701:nen on luottamusta herättävä. Alussa tosin haittasi expot, mutta lopussa en muista ongelmaa löytyneen. Gainia ei paljoa säädetty ja tosi hyvin piti. Sen kuvernöörin kun saa vielä löyntiin niin johan menee. Ilman sitä kierrokset heittelee liikaa ja riskinä on mennä ylikierroksille.

Lentoja:
- Trex 500 5 kappaletta
- SJo1:sen Srimok 2 kappaletta

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #307 : 09 Toukokuu, 2011, 09:52:54 »
Viime perjantaina 2 lentoa 700E:llä. Nyt lisääntyneen pitchin myötä perä pettää kohtuu helposti kun lämäsee tallan pohjaan. ihan yhtä hyväse ole nyt kuin aiemmin, mutta suuria ongelmia ei ole.

Lauantaina neljä lentoa N9:llä. Etähehku meni rikki, joten ajelin ilman koppaa. Nyt mietin laitanko switch glon vai menenkö etähehkulla edelleen. Perä toimii kunnolla ainoastaan korkeammilla kierroksilla ja matalammilla se on ihmeen veltto. Tärinöistä taitaa johtua ja gyron kiinnitysestä. Mutta kyllä tämä vaan omaan käteen sopivampi varsinkin noissa piroliikkeissä

Lisäksi ajoin pari akkua 700:lla.

Muoks, muistutukseksi itselle:
- Gauin laakeri 203250 250:n perämodaukseen.
- H25033TA ruuvit. 3kpl paketissa.


Lentoja:
- Trex 700E 4 kappaletta
- Synergy N9 4 kappaletta

-
« Viimeksi muokattu: 09 Toukokuu, 2011, 10:06:49 kirjoittanut Maikko »

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #308 : 09 Toukokuu, 2011, 18:32:53 »
Tänään säätelin tuota 700E:n 3G mokkulaa hieman USB-pulikan kautta ja kävin kokeilemassa pariakkua veivaamassa. Meni parempaan suuntaan ja alkaa nyt olemaan aika hyvä. Muuttui tasapainoisemmaksi ja esimerkiksi piroflipit eivät enää "muljahtele". Vaikea kuvata muutosta mutta kyllä se nyt aika hyvä vaan on. Lisäsin kentällä toiselle lennolle elevator gainia ja oskillaatio tuli elevator suuntaan takaisin. Pitää varmaan ottaa takaisinpäin.

Perä lähtee sivulle edelleen punch outissa, mutta sitä osaa odottaa ja silloin lähdetään jo aika kovaa. Nostin matalemma kierrokset 1600rpm:än 1550rpm:stä, mutta tässä 3G ei ole oikein hyvä. Vaatisi enemmän gainia mutta minkäs teet, jos se on säädetty korkeammille kierroksille. Vielä en ole varma että onko piroliikkeet edelleen pop tällä 3G:llä, mutta nyt sain ekaa kertaa tehtyä kohtuu hyvän pirofunnelin 700E:llä. Pitää siis tutkia vielä. Eikös tuossa 3G:ssä ole piro kompensaatio ominaisuus? Tuli muistaakseni V2.1 softassa.

Lentoja:
- Trex 700E 2 kappaletta

-

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #309 : 10 Toukokuu, 2011, 23:51:14 »
Nyt mietin laitanko switch glon vai menenkö etähehkulla edelleen.
Kaikilla vähänkään enemmän harrastavalla kopteristeilla hajoo etähehkut silloin tällöin koptereista ;)
Jatka etähehkulla vaan, se kun ei ilmassa hajotessaan aiheuta oikosulkuja eikä aiheuta muuta tuhoa huonollakaan tuurilla.

DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #310 : 14 Toukokuu, 2011, 12:05:42 »
Maikko, nähtiin muuten useasti sun avatareja juoksentelemassa tien poikki tuolla ruotsissa. Oli siellä pari auton alle jäänyttäkin.
Oli hauska fiilis paahtaa keskellä yötä kohti göteborgia ja todeta että Maikon juoksevan valokeilassa :D


Että tällänen oftopikki tällä kertaa.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #311 : 14 Toukokuu, 2011, 16:38:33 »
Maikko, nähtiin muuten useasti sun avatareja juoksentelemassa tien poikki tuolla ruotsissa. Oli siellä pari auton alle jäänyttäkin.
Oli hauska fiilis paahtaa keskellä yötä kohti göteborgia ja todeta että Maikon juoksevan valokeilassa :D


Että tällänen oftopikki tällä kertaa.

 ;D

Jahas, suosio lähtenyt leviämään Ruotsissa.

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #312 : 29 Toukokuu, 2011, 00:55:56 »
Tauon jälkeen päivitystä.

Kevätleiri:

Kevätleiri tuli ja meni. Hauskaa oli niinkuin ennenkin. Iltaohjelmat on aina hubaa, mutta keskitytään nyt sitten tylsästi kopterointiin ;). Mulla on ollut paha tapa keskittää mun torppaukset aina leireille, eikä tämäkään kerta ollut poikkeus. Perjantaina aloitin Porolla ja kesken selällään menon meni kopteri ihan pimeäksi. Ei vastannut oikeaan eikä vasempaan tikkuun ja muistikuvan mukaan myös kierrokset pieneni. En tiedä oikein missä vika oli ja se ärsyttää. Olisiko vika ollut vastarissa (orange rx). No tuli maahan, mutta onneksi vahingot jäi aika pieniksi. Nyt mietin että pitäisikö se laitaa FBL:ksi, jokuhan kirjoitti että jokainen torppi on mahdollisuus päivitykselle ;D.

Lauantaina olin lähdössä 700:llä lentämään kun huomasin että telemetria piippailee jo maassa. Akku pois ja tutkimaan. Toisessa lentoakussa on  kontaktivirhe ja ilmeisesti se on vielä sielä yhden kennon sisällä. Eli toinen pakka meni siinä 160e, tänk juu.

Myöhemmin lauantaina säätelin perää ja olin ottanut perähubin pois. Ländin lentoon ja noin parin minuutin päästä kun olin selällään menossa eteenpäin kun perä lähti pyörimään hullunlailla. Vähän jäin ihmettelemään ja päätin tehdärotaation selälleen, sillä pelkäsin että miten se perä toimisi oikein päin kääntämisessä. No kiepsautin sen sitten kuitin Markun kannustamana ja tössin siinä sitten kierrokset ja tömähti jaloilleen maahan huonon rotaation saattelemana. Meni lavat (80e, tänk juu) ja landarit. No vartin päästä se taas lensi. Myös akkupakan toinen akku vähän vääntyi mutta sitä voi ehkä vielä käyttää. yhdistelin kuitenkin kahdesta pakasta paremmat akut yhteen. Tunnin jälkeen kopukka taas lensi (suurin aika meni akun lataamiseen).

N9:llä tuli päästeltyä eniten ja sunnuntaina oli oikein mukavaa, enää tössinyt mitään joten sai polttoaine palaa. Jotenkin olisin kuvitellut että tolla leirillä olisi itselle tullut päälle sellainen sähköhypetys, mutta niin ne vaan nitrot tuntuu lennättäjän valinnalta. Nämä siis noihin isompiin koptereihin. Pienissä sähkö on luonnollisesti kunkku.

Myös 250:nen ja 500:nen lensivät muutamat lennot, mutta ei mitään mainittavaa. Kokeilin myös yhden tankin J@nin 700N:ää ja hyvä peli oli. Sjo1:sen Srimokkia, jossa oli Futaban uusi FBL moggula.

Pari kuvaakin otin, mutta ei ole vielä ollut aikaa niitä laittaa näkyville.

Säätämistä kotona:

Sain vihdoin aikaa hieman kiireisen viikon jälkeen tänään ja päätin että kokeilen tuota BeastX:ää 700E:ssä ja laitan 3G:n tuohon 500:seen. Nyt on 700E säädetty ja huomenna (tänään) voisi käydä kokeilemassa. Aika nätiksi saa tuon setupin sillä tilaa on nyt enemmän. Myös N9:iin vaihdoin kokeeksi Hatorin oman Headerin ja sitäkin voisi käydä kokeilemassa huomenna jos aikaa saa järjestymään.

Harkitsen myös ostoksien tekoa. Lisää akkuja pitäisi ostaa 700E:n (auts!) ja mietin että pitääkö poro laittaa FBL:ksi.


Ennen kevätleiriä tuli lennettyä pari lentoa N9:llä ja pari 700E:llä, joten ne on lisätty listaan. Arvio pohjalla mennään, sillä täysin en muista.

Lentoja:
- Synergy N9 11 lentoa
- Trex 700E 7 lentoa
- Trex 500 4 lentoa
- Trex 450 2 lentoa
- Trex 250 3 lentoa
- J@nin 700N 1 lento
- SJo1:sen Srimok 1 lento


-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #313 : 29 Toukokuu, 2011, 22:21:04 »
Tänään Henttaalla ja mukana ysi ja iso sähkö ja sadepisaroita.

Eka lento BeastX 700:lla. Heti suoraan menoksi ja hyvältä tuntui. Pikkasen gainia lisää ekasta potikasta ja sitten hain perägainit kohdalleen. Parii piro liikettä ja hyvältä tuntui. Voisi melkein heti sanoa että piroliikkeissä parempi kuin 3G. Ainoa asia mihin petyin oli se että sama viive tälläkin on kuin 500:llakin. Äkkiä siihen tottuu, mutta kyllä sen huomaa. Kumma ettei tosta muut valittele.

N9 oli nyt sitten Hatorin omalla headerillä. Viikonlopun säädöillä oli liian rikkaalla ja naksuttelin yläneulaa 6 naksua kinni ja keskineulaa 2 naksua. Vielä puuttuu voimaa, mutta sade alkoi joten piti lopettaa. Tärinät näyttivät hieman vähentyneen, joten siinä mielessä meni parempaan.

Lentoja:
- Synergy N9 2 lento
- 700E 1lento

-

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #314 : 30 Toukokuu, 2011, 22:01:00 »
Lainaus
Ainoa asia mihin petyin oli se että sama viive tälläkin on kuin 500:llakin. Kumma ettei tosta muut valittele

Kyllä siinä aika hurja viive on, tsiikin 450:ssä ja omassa E:ssä huomasin saman. Mut eipä mua haittaa kun ei tarvitte kovin nopeeta reagointia siinä käytössä mihin se tulee. 3G:tä kokeilematta veikkaisin että biisti on vakaampi mut 3G on terävämpi ja vastaa nopeemmin.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #315 : 08 Kesäkuu, 2011, 22:28:23 »
Kopteripuolella on ollut hiljaista kevätleirin jälkeen. Lennättelyitä ei ole tullut tehtyä, sillä on ollut muita kiireitä. No sain tilattua uusia akkuja 700E:hen, jotka tulivat tänään. Nyt on sitten kolme paria, joten lentoja tulee varmaan vähän enemmän sillä. Lennättämättömyys sattui huonoon väliin noita F3N-kisoja ajatellen, mutta ompahan sitten enemmän intoa :)

Moottoripyörällä kävin ajamassa tuplapäivän Kemorassa Vetelissä. Säät suosi ja oli kyllä tosi hyvä reissu. Paras noteeraus oli 1:22,1, kun viime vuonna ajat olivat muistaakseni 1:30:n hujakoilla tai vähän alle. Tohon noi pyörät on tehty ja pyörä tykkää kun sillä ajetaan.  ;D

-

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #316 : 09 Kesäkuu, 2011, 16:32:01 »
Kopteripuolella on ollut hiljaista kevätleirin jälkeen. Lennättelyitä ei ole tullut tehtyä, sillä on ollut muita kiireitä. No sain tilattua uusia akkuja 700E:hen, jotka tulivat tänään. Nyt on sitten kolme paria, joten lentoja tulee varmaan vähän enemmän sillä. Lennättämättömyys sattui huonoon väliin noita F3N-kisoja ajatellen, mutta ompahan sitten enemmän intoa :)

Moottoripyörällä kävin ajamassa tuplapäivän Kemorassa Vetelissä. Säät suosi ja oli kyllä tosi hyvä reissu. Paras noteeraus oli 1:22,1, kun viime vuonna ajat olivat muistaakseni 1:30:n hujakoilla tai vähän alle. Tohon noi pyörät on tehty ja pyörä tykkää kun sillä ajetaan.  ;D

-

Katoha sähän kierrät kemoraa kohta nopeammin ku autot :)
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #317 : 12 Kesäkuu, 2011, 14:36:15 »
Katoha sähän kierrät kemoraa kohta nopeammin ku autot :)

Paljonkos ne autot kellottaa. Toi aika on keskiryhmässä siinä nopeinpien joukossa ja nopean ryhmän kärki tykittää sinne 1.15 hujakoille. Autohan on tunnetusti nopeampi mutkissa ja pyörä kiihtyy suorille räväkämmin.

Kirjoitetaas pari sanaa kesän ensimmäisestä F3N-kisasta. Lensin set manouversit 700E:llä, jolla olin tehnyt ainoastaan yhden lennon aiemmin BeastX:n ollessa kiinni. Perägain olikin koko ajan hieman liian kova, myös se tuntuma oli vähän erilainen. Paljo tuli ns tyhmiä virheitä. Esim 4-osainen tic toc oli ekalla kertaa tosi ruma. Tokalle kierrokselle unohdin laskea perä gainia. Governöri ei pysty pitämään kierroksia samana, joten pitää tutkia gaininmuutosta.

 Freestylen ekan lensin N9:llä. Headeri oli vaihdettu ja moottori oli todella laiska. Tic tocit kuoli täysin ja silmukan laella meinasi tukehtua. Neulat oli siis todella pielessä. Travellin tic toc lopussa sai sitten moottorin sammumaan yhtäkkiä. Kierrokset olivat kuolleet ja korkeutta ei ollut paljoa, joten jonkinmoinen rotaatio piti suorittaa.tämä koitui peräevän tuhoksi ja myös canoby sai pienen arven (sorry Jerkku). Itse lentoon en ole tyytyväinen. On aika vaikea vetää  freestylessä hyvää settiä ja vaatii harjoittelua. Toinen lento 700E:llä oöi teknisesti vaikeampi, mutta en ajanut. Niin matalalla, joten siitä jäi varmaan kooleus efekti puuttumaan.

Ainiin, syy n9:n sammumiseen löytyi maassa. Tulppa oli jälleen irti ja se oli kaiken lisäksi palanut  :D

Mukavaa kuitenkin oli!

-
« Viimeksi muokattu: 12 Kesäkuu, 2011, 14:39:16 kirjoittanut Maikko »

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #318 : 12 Kesäkuu, 2011, 18:06:28 »
Paljonkos ne autot kellottaa. Toi aika on keskiryhmässä siinä nopeinpien joukossa ja nopean ryhmän kärki tykittää sinne 1.15 hujakoille. Autohan on tunnetusti nopeampi mutkissa ja pyörä kiihtyy suorille räväkämmin.



Nopeimmat vapari hondat tais mennä jotain 1.21 aikoja silloin kun itse olin myös ajelemassa, siis katuautot. Ei tuo mun lehmä saanut edes 1.30 rikki :/
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #319 : 18 Kesäkuu, 2011, 18:13:48 »
Tänään kolme akkua 700E:llä Henttaalla. Mukana mnentiw, Juza, Karkkis ja Pekka. Olin säätänyt moottorin asetuksia hieman ja hyvin tuo toimi tänään. Tehoa on mukavasti ja menee tasaisen nätisti.  

Ehkä huonoin osa on tällähetkellä toi Castlen govi, joka ei pysty pitämään kierroksia tasaisina. Parasta on itse lennättäminen.

Vastarien asentamisesta:

Nyt kun mulla on ollut toi telemetria kiinni tossa seiskasatasessa niin olen alkanut tarkkailemaan pakettien putoamisia lennossa. Vanhalla etävastarin asennuspaikalla sain jopa frame losseja, vaikka en huomannut lennossa mitään. En ollut aiemmin juurikaan kiinnittänyt huomiota mihin lutikan tunkee. Nyt sitten vaihdoin paikan ja yhtään pakettia ei ole tippunut. Tieto lisää tuskaa tässäkin :)

Lentoja:
- Trex 700E 3 kappaletta


-
« Viimeksi muokattu: 19 Kesäkuu, 2011, 15:58:29 kirjoittanut Maikko »

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #320 : 19 Kesäkuu, 2011, 15:58:14 »
Henttaalla tänään kolme akullista 700E:llä. Lentää hienosti tuolla BeastX:llä ja nyt kun ei muuta ole tullut lennätettyä niin viivettä ei huomaa ollenkaan.

Align 3G ver2.1 vs. BeastX ver2:

Jos nyt vertaa eroja Align 3G V2.1 softaan niin erona on tähän mennessä tullut vastaan:
- BestX tuntuu olevan parempi eri kierrosalueilla. 3G oli aika levottaman tuntuinen kun kierroksia tipautti. BeastX on myös levoton, mutta tuntuu silti paremmalta.
- Perän toiminta on parempaa piroliikkeissä. Tätä on kuitenkin vaikea kuvailla, että missä se ero oikein on. Huomasin 3G:llä että piroflipit joten muljahtavat ihan loppuvaikeessa takaisin vaateriin ja pirofunnelit oli vaikeampi hallita.
- 3G:llä mulla tuli kerran odottamaton peräpotku joka sai turahtamaan meikäläisellä löysät lahkeeseen.
- BeastX:llä taas on viive ohjauksessa mitä 3G:llä ei ole.
- BeastX:n saa asennettua paljon siistimmin kuin 3G:n
- Align 3G:ssä on erotettu väylät nuppiservoilla ja perälle, joten esim. 7100 vastareiden kanssa voi käyttää matalampaa jännitettä perälle.

Täytyy sanoa että ei toi 3G ole niin huono kuin siitä kuvan saa, mutta pidän enemmän BeastX:stä.

Lentoja:
- Trex 700E 3 kappaletta

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #321 : 19 Kesäkuu, 2011, 16:20:29 »
Logien tutkimista:

Olen nyt viime aikoina antanut hieman enemmän hanaa ja tässä virtalogit eiliseltä lennoilta. Maksimi virtapiikki pompsahtaa tuonne 162 amppeeriin. Tunnistan yhden kohdan jossa oli täydet negatiiviset ja se tuotti 115A piikin. Noparin asetuksissa on määritetty että 160A on maksimi virta, joten en tiedä oliko tuossa huipussa jo leikkausta. Mulla on nyt Turnigyn 4500mAh 25c ja 45c akkuja. 25c akut on ihan ok kunnossa, mutta en varmaan tulevaisuudessa rankaise näitä niin paljoa kuin noita 45c akkuja. Ihan niin kovat ne ei ole kuin uudet akut.

Jännitteet kävi noiden kahden lennon aikana matalimmillaan 41v:ssä (=3,4V per kenno), joten ihan hyvältä vaikuttaa. Maksimi tehot olivat 6800W ja noparin lämpötila maksimissaan 63 astetta. Tuntuu siis toimivan niinkuin pitääkin.

Vielä en ole ottanut jatkuvaa smack tyylistä ryöpytystä, mutta on hieman enemmän kuin aikaisemmin. Tehoa tossa on kyllä aika hurjasti ja akut tulevat ensimmäisenä vastaan suorituskyvyssä nykyisillä säädöillä.

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #322 : 24 Kesäkuu, 2011, 13:30:04 »
lennätystä Pohjanmaalla:

Juhannuskeikka aloitettu ja kolme lentoa 700E:llä lennetty Lapualla. Treenasin 4-vaiheen tic toceja, jotka meni viime kisassa huonosti. Vapiskaa kilpakumppanit.  ;D

Asensin myös trex 250:sen perään laakeri modin ja perä tuli aika tiukaksi. Silti perä tuntuu olevan vähän epämääräinen. Tuuli oli kyllä kova.

Lentoja:
- Trex 700E 3 kappaletta
- Trex 250 2 kappaletta


-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #323 : 26 Kesäkuu, 2011, 23:54:16 »
Lauantaina 700E, 450 ja 250:

Pohjanmaalla lennätykset jatkuivat Lauantaina lennättämällä kolme lentoa Kauhavalla urheilukentällä 700E:llä, joka oli silloin tyhjä. Ei ollut mitään päämäärää, joten mitään kummempaa ei jäänyt keikasta mieleen. Paitsi että kun olin siirtämässä konetta, jossa oli virrat päällä ja pidin lavoista kiinni niin lähetin nauha nappasi holdin pois. Onneksi sain sen melkein heti päälle, joten mitään kummempaa ei tapahtunut. Moottori ei päässyt pyörähtämään vaikka nopari sitä käskyttikin.

Myöhemmin lensin sitten vielä muutaman lennon Trex 250:llä. Huomasin että mun akku pidike oli osittain irti, joka aiheutti tärinää. Korjaamisen jälkeen perä alkoi toimimaan. Lentelin sekalaista settiä ja ihmettelin kun se toimii about ok. No, enköhän mennyt sitten flippaamaan ihan pinnoissa loppu akulla ja tonttiinhan se tuli kun kierrokset kuoli. Ainoa mikä tuntui menevän rikki oli yksisuuntalaakeri ja stabbari vääntyi ;D. Muovilavat pysyivät ehjänä, kun ruohikkoon raapaisi. Yksisuuntalaakeri toimi siis sulakkeena. Nää sirriäiset on hienoja torpattavia. Uusi yksisuuntalaakeri maksaa 8e ja setti missä on tuo laakeri, pesä ja koko pääratas 9e. Ohjaavaa hinnoittelua :)

Trex 450:nen sai normi radixit kevätleirin torpin jäljiltä. Ruuvasin kiinni ja kokeilin takapihalla yhden akullisen. Toimii kuin pitääkin. Vaihdan nyt varmuuden vuoksi ton AR7000 vastarin siihen kiinni ja Oranki Rx saa mennä kaappiin.

Sunnuntaina 700E Tampereen hoodeilla:

Tänään sunnuntaina paluumatkatkalla pysähdyin Tampereen nurkilla lennättämässä Anssin ja Kaardianin kanssa. Kaikkiaan tuli lennettyä viisi hyvää lentoa todella nätissä säässä. Treenit koostuivat pääosin pirosilmukasta joka muistuttaa liikettä jo aika hyvin, mutta vaatii vähän vielä hiomista. Lähettimen akku loppui mutta Anssin avustuksella saatiin sopiva kaapeli väkerrettyä ja lennot jatkuivat.

Lensin nyt viiden minuutin lentoja timerilla ja juuri latailen akkuja. Yhteen pakka pariin meni ainoastaan 2,4Ah, joka oli kyllä todella kevyttä treeni lentoa. Tämä tarkoittaisi 7,5 minuutin lentoaikaa noilla akuilla. Pitääpä katsoa paljonko muut syö.

Laturien vertailua:

Hyperion Duo (vanha, malli 1) ja iCharger 3010b. Latausaika oli Duo:lla 43min ja iChargerilla 35min, kun sisään meni tuo 2,4Ah. Duon loppubalansointi kestää kauemmin.
 
-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #324 : 28 Kesäkuu, 2011, 10:16:36 »
Eilen oli ihan hyvä lennätyspäivä. Menin töiden jälkeen lennättämään kolme lentoa 700E. Paikalla olivat Karkkis, Jerkku, Pekka, Mnentwig ja Tommi. Lensin kolme lentoa treenaten piroflippiä ja pirolooppeja. Sitten lähdettiin Lidlin kautta ex-tempore keikalle meille sisäänajamaan uutta grilliä ja samalla latasin akut. Illalla vielä uudestaan kentälle. Markuksella oli itsetehty flight-to-music starter set mukana, joten kokeiltiin ekaa kertaa sitäkin. Poppi ja Rokki jauhas kun lennäteltiin Henttaalla. Sää oli mitä parhain.

Toi Flight to music vaatii kyllä suunnittelua ja harjoittelua, mutta kyllä se tuo kokonaan uutta hauskuutta touhuun vaikka ihan ex-tempore vetää. Mietittiinkin että voisi viimeiseen F3N-osakilpailuun ottaa ton osion mukaan, sillä tuohan kuuluu mukaan tuohon F3N kisailuun. Noista Markuksen ämyreistä ja vahvarista lähtee riittävästi mökää tuomareille ja lennättäjälle.

Lentoja:
- Trex 700E 6 kappaletta

-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
23 Vastauksia
10554 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2009, 06:38:20
kirjoittanut nik-92
Maikon Synergy N9

Aloittaja Maikko « 1 2 » Synergy

41 Vastauksia
30346 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Lokakuu, 2010, 23:41:28
kirjoittanut puisto_kemisti