Tänään Henttaalla todella kauniilla ilmalla. -2 astetta ja aurinko paistoi, kuka sitä kesää kaipaakaan.
N9:Tämän päivän päätavoitteena oli säätää N9 toimimaan mahdollisimman hyvin. Edellisenä yönä olin säätänyt koko nupin linkistön uusiksi. Aluksi ei lähtenyt käyntiin --> syynä palanut tulppa. Sitten käyntiin ja muutama lyhyt lento ja säätöä. Yhden lennon jälkeen motti todella kuuma
. Tämän jälkeen ei käyntiin --> syynä palanut tulppa ("Markus lainaatko ossin kasia")
.
Sitten aloinkin epäillä että nyt on jotain todella pielessä kun kävi niin kuumana. Kierrokset mitattiin ja oli niinkuin pitikin 1800 (idle 1) ja 1950 (idle 2). Lensin lyhyitä lentoja ja tarkkailin lämpöjä. Ei ongelmia
. Koppa päälle ja tarkoituksena lentää kunnolla. Sammui aina kun laiton Idlen päälle. Syyksi selvisi avoin paineletku
. En usko että kaikki päivän ongelmat johtuivat avoimesta paineletkusta, mutta kun lähti toimimaan niin sitten toimi kyllä kunnolla. Eilinen epäilemäni ykssuuntalaakeri ongelma tuntui olevankin jotain muuta ja epäilen että akusta oli jo höökä loppumassa eikä enää pitch jumpan jälkeen jaksanut vääntää kaikkia servoja ylös. Kotona käsin vääntämällä laakeri piti täysin ja 3600mAh vastarinakkuun meni sisään 2800mAh
. Tohon sitten vielä kylmä sää niin eiköhän tossa ollut se syy.
Nupin uudelleen säädön seurauksena:
- pitchiä oli nyt niin paljoa että kulkua oli.
- Bogaamaankin saa jos ei ole tarkkana.
- Tracking oli ilman säätöä kunnossa.
- Liikealueet molempiin suuntiin oli symmetriset.
- Flippi nopeudet olivat symmetriset ja riittävän nopeat.
--> N9 oli kyllä nyt huippu lyönnissä.
Seuraavaksi mitä teen:
- Säädän nupin linkistön Hiller säätöä löysemmäksi --> kiikkerämpi kopteri ja nopeampi. (taitaa mennä yli, mutta pitää kokeilla)
- Vaihdan gyroksi Futaban 520:sen
- Kokeilen lavoiksi Torspoja
Poro:Olen saanut tartutettua kopteri innostusta kaveriini, joka onkin hommat jo simulaattorin ja 450 Pro on tulossa. Mankka kouraan ja päivän ensimmäinen lento Pro:lla kuului hänelle. Yksi kova lasku ja yksi lumenpöllytys kuuluu asiaan. Ei saanut kuittailu oikeutta torpin takia.
Itse lensin pari lentoa. Nuppi tossakin pitäisi säätää uudestaan ajan kanssa sillä trimmiä pitää olla aika paljon. Olen myös huomannut että kääntyvät stabbarit aiheuttaa ongelmia usein ja moni vika korjaantuu sillä kun huomioi ne. Mutta muuten toi on kyllä hupaisa kopteri sillä mulla ei ole yhtään jännitystä torppauksesta ja välissä tulee kokeiltua kaikkea uutta. No tänään sain kardaanin rattaan vähän vajaaksi kun piti kikkailla lumen kanssa. Silti se lensi senkin jälkeen pariinkin otteeseen. Karkkiksen yllytyksestä kokeilin lumelle myös ensimmäistä rotaatiota porolla ja ei se niin vaikea ollutkaan kuin olin kuvitellut. Eihän siinä inertiaa ole, mutta täysin mahdollisia ovat.
700E:Häpesi tänään kotona. Onnekseni huomasin että mulla oli adapteri kaapelissa kylmä juotos. Yritin tätä jo kolvaillakkin mutta ei toi 40w tunnut riittämään kunnolla. Kokeilen vielä illalla uudestaan uudella kärjellä. Muutenkin tosta pitäisi pari johtoa lyhennellä, mutta en kyllä tiedä mitenkä. Vähän epäilyttää noiden servoliittiminen uudelleen liittäminen. No tämä on pienemmän prioriteetin juttu.
Lentoja: - Synergy N9 4 kappaletta
- Trex 450 Pro 2 kappaletta
-