Kirjoittaja Aihe: Maikon kopteriblogi  (Luettu 234979 kertaa)

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #250 : 23 Helmikuu, 2011, 22:08:25 »
Ihan turha päivitys ketjuun kun ei ole lennättämäänkään päässyt.

Viimeaikoina on tullut pakkasten vallitessa simutettua kohtuu ahkerasti. Melkein joka kerta on ollut kopterit.net serveri pystyssä kun olen simun aukaissut, joten huomaa että myös muita aktiivisia on ollut. Viime päivinä tosin on alkanut kyllästyttää simutus ja sitä myöden myös alkanut kysymään itseltään että mitä järkeä tässä touhussa on. Taitaa olla siis meikäläisellä aikamoiset angstit päästä taivaallekkin oikealla vehkeellä. Toivottavasti into palaa kunhan pääsee taas oikeaa kopukkaa pärisyttämään. Muuten kehitystä on kyllä tapahtunut huomattavasti.

Koska mulla on käyttämättömänä Futaban 520 gyro, niin mietin että pitäisikö sitä vielä kokeilla tuossa N9:ssä. Aikaisempi kokeilu ei ollut hyvä, sillä tärinästä johtuen driftausta oli. Silloin oli myös motin säädöt pielessä. Tämä voisi olla seuraava miniprojekti.

Huomasin myös että mun DX8:n rudder näyttää tikku keskitettynä -1% arvoa eikä suinkaan 0% niinkuin pitäisi. Simussa en tälle huomannut vaikutusta ja toisaalta eikös se gyro kalibroidu alussa, joten ei pitäisi aiheuttaa ongelmia. Pitää kuitenkin tarkkailla ettei arvo kasva tms. Muuten DX8 on ollut super hyvä.

Ei muuta.

-


Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #251 : 26 Helmikuu, 2011, 00:16:32 »
Tänään tuli käytyä Henttaalla ajamassa 2 akkua Porolla, mutta sen jälkeen Poro jäätyi taas niin pahasti että ei sillä pystynyt enää lennättämään. Mies olisi vielä voinut pari akkua ajaa, mutta ei toi Poro talvikopteri ole. Ongelma on siinä että nuppi jäykistyy kylmässä niiin paljon että servot eivät jaksa enää keskittää. No tämä ei tietenkään tee hyvää servoillekkaan, joten lennättelyt kannattaa jättää.

Sain myös toisen akun tohon 700E:n, joten nyt lennättely alkaa sujumaan vähän paremmin. Illalla kolvailin EC5:set kiinni ja laitoin ne valmiiksi kiskolle. Sain myös Jerkulta maalauksessa olleen N9 Canopyn. Pitää ottaa myöhemmin kuvia siitä in action.

Lentoja:
- Trex 450 Pro 2 kappaletta

-
« Viimeksi muokattu: 26 Helmikuu, 2011, 00:23:06 kirjoittanut Maikko »

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #252 : 26 Helmikuu, 2011, 13:50:40 »
Sähkön hajua ilmassa...

Poks sanoi mun vanha PC poweri, jolla latailin kahta 4,5Ah 6s akkua samaan aikaan 1C:llä. Pikaisesti katsottuna sisäisesti näyttää kaikki olevan ok, mutta käyntiin ei lähde. Kyljessä lukee 156w 12V linjaan, joten yli mentiin että heilahti  ;D.

Olen miettinyt uuden PC powerin ostamista, sillä ne ovat niin näppärän kokoisia, hiljaisia ja tehoakin saa paljon. Timolta tuli hyviä vinkkejä, mutta nyt tuo Xenin järjestämä kimppakauppa powereista tulee sopivaan aikaan ja taidan sieltä laittaa tulemaan muutaman virtalähteen.

No, nyt jäi 700E:n toinen akku lataamatta.

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #253 : 26 Helmikuu, 2011, 21:15:59 »
Pitkästä aikaa kunnon lennätyskerta Henttaalla. Lentoja saivat fleetin isoimmat vispilät, eli 700E ja N9. Paikalla Juza, Markus ja Jerkku.


700E:

700E:lle oli nyt kaksi akkuja joista toisen latauksen viimeistelin auton akusta kentällä. Ensimmäisellä lennolla otin uuden akun joten ajelin sillä kevyesti. Kesken ensimmäisen lennon perä alkasi yhtäkkiä pettämään. Välillä pito palasi ja välillä se pyörähti kolme kierrosta holtittomasti ympäri. Olin tuomassa kopteria laskuun tielle, mutta päätin että on turvallisempaa tehdä pakkolasku pellolle missä ei ole katuvaloja. Vedin holdin päälle ja perä lähti pyörimään ja räpiköiden lasku lumeen.  Vaurioita ei kuitenkaan tullut. Maassa peräservo ei toiminut enää ollenkaan. Olin jo syyttämässä 3G systeemiä ja Alignia (helppo uhri) kun huomasin että oma virhe tämä oli. Peräservon jatkojohto oli päässyt löystymään ja syynä oli se että en ollut sitä kunnolla kiinnittänyt. No, nyt varmistan sen vielä teipillä.

Toinen lento tämän jälkeen ja kaikki toimi niinkuin pitikin. Vaikea tottua tuohon järjettömään flippinopeuteen, joten lennättely on vähän hakemista. Elevatorilla on vägäystä hieman, joten tätä voisi kokeilla säätää. Yllättävää on se että mitään järjettömiä nopeuksia toi ei ota, mutta toisaalta kulmia ei ole älyttömästi ja kierroksiakin maltillisesti. 5 minuuttia vaihtelevaa lennätystä ja sisään meni n.2800mAh, eli käytin noin 62% kapasiteetista. Hyvä! Akkujen resistanssin näytti olevan nyt 10mOhm ja 11mOhm, vaikka viimeksi näyttikin yli 20mOhm lukemia ???.

3G:n lento-ominaisuuksia pitäisi varmaan yrittää säätää tuolla USB mokkulalla kunhan vaan saisi aikaiseksi.


N9:

Lenteli vanhalla Canopyllä, sillä kiinnitys kumeja ei ollut Jerkun tekemään koppaan. Tämän lento on kyllä tuttua itselle ja tuntuu siltä oikean käden hanskalta. Tehoa on mukavasti nyt kun nostin kierroksia. Kerran sain juuri ja juuri pysäytettyä ennen maan kamaraa vauhtia maata kohden oli kiitettävästi, mutta kopteri ei pysähtynyt niin kuin ennen. Viimeiset kaksi metria oli tikku ollut ylhäällä. Syynä on ilmeisesti luitava yksisuuntalaakeri, sillä pystyin toistamaan tämän jälkeenpäinkin.

Muita huomioita olivat että taakseppäin flippi on nopeampi kuin eteen. Sivulle flippi on taas kaikista hitain, joten tämä tekee lennättämisestä hieman vaikeaa. Pitääkin säätää nuppi uudestaan tulevina viikkoina. Kaiken kaikkiaan kolme lentoa N9:llä


Lentoja:
- Trex 700E 2 kappaletta
- Synergy N9 3 kappaletta

-
« Viimeksi muokattu: 26 Helmikuu, 2011, 21:35:51 kirjoittanut Maikko »

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #254 : 27 Helmikuu, 2011, 20:27:14 »
Tänään Henttaalla todella kauniilla ilmalla. -2 astetta ja aurinko paistoi, kuka sitä kesää kaipaakaan.

N9:
Tämän päivän päätavoitteena oli säätää N9 toimimaan mahdollisimman hyvin. Edellisenä yönä olin säätänyt koko nupin linkistön uusiksi. Aluksi ei lähtenyt käyntiin --> syynä palanut tulppa. Sitten käyntiin ja muutama lyhyt lento ja säätöä. Yhden lennon jälkeen motti todella kuuma ???. Tämän jälkeen ei käyntiin --> syynä palanut tulppa ("Markus lainaatko ossin kasia")  :).

Sitten aloinkin epäillä että nyt on jotain todella pielessä kun kävi niin kuumana. Kierrokset mitattiin ja oli niinkuin pitikin 1800 (idle 1) ja 1950 (idle 2).  Lensin lyhyitä lentoja ja tarkkailin lämpöjä. Ei ongelmia ???. Koppa päälle ja tarkoituksena lentää kunnolla. Sammui aina kun laiton Idlen päälle. Syyksi selvisi avoin paineletku ::). En usko että kaikki päivän ongelmat johtuivat avoimesta paineletkusta, mutta kun lähti toimimaan niin sitten toimi kyllä kunnolla. Eilinen epäilemäni ykssuuntalaakeri ongelma tuntui olevankin jotain muuta ja epäilen että akusta oli jo höökä loppumassa eikä enää pitch jumpan jälkeen jaksanut vääntää kaikkia servoja ylös. Kotona käsin vääntämällä laakeri piti täysin ja 3600mAh vastarinakkuun meni sisään 2800mAh :-X. Tohon sitten vielä kylmä sää niin eiköhän tossa ollut se syy.

Nupin uudelleen säädön seurauksena:
- pitchiä oli nyt niin paljoa että kulkua oli.
- Bogaamaankin saa jos ei ole tarkkana.
- Tracking oli ilman säätöä kunnossa.
- Liikealueet molempiin suuntiin oli symmetriset.
- Flippi nopeudet olivat symmetriset ja riittävän nopeat.

--> N9 oli kyllä nyt huippu lyönnissä.

Seuraavaksi mitä teen:
- Säädän nupin linkistön Hiller säätöä löysemmäksi --> kiikkerämpi kopteri ja nopeampi. (taitaa mennä yli, mutta pitää kokeilla)
- Vaihdan gyroksi Futaban 520:sen
- Kokeilen lavoiksi Torspoja

Poro:

Olen saanut tartutettua kopteri innostusta kaveriini, joka onkin hommat jo simulaattorin ja 450 Pro on tulossa. Mankka kouraan ja päivän ensimmäinen lento Pro:lla kuului hänelle. Yksi kova lasku ja yksi lumenpöllytys kuuluu asiaan. Ei saanut kuittailu oikeutta torpin takia.

Itse lensin pari lentoa. Nuppi tossakin pitäisi säätää uudestaan ajan kanssa sillä trimmiä pitää olla aika paljon. Olen myös huomannut että kääntyvät stabbarit aiheuttaa ongelmia usein ja moni vika korjaantuu sillä kun huomioi ne. Mutta muuten toi on kyllä hupaisa kopteri sillä mulla ei ole yhtään jännitystä torppauksesta ja välissä tulee kokeiltua kaikkea uutta. No tänään sain kardaanin rattaan vähän vajaaksi kun piti kikkailla lumen kanssa. Silti se lensi senkin jälkeen pariinkin otteeseen. Karkkiksen yllytyksestä kokeilin lumelle myös ensimmäistä rotaatiota porolla ja ei se niin vaikea ollutkaan kuin olin kuvitellut. Eihän siinä inertiaa ole, mutta täysin mahdollisia ovat.

700E:

Häpesi tänään kotona. Onnekseni huomasin että mulla oli adapteri kaapelissa kylmä juotos. Yritin tätä jo kolvaillakkin mutta ei toi 40w tunnut riittämään kunnolla. Kokeilen vielä illalla uudestaan uudella kärjellä. Muutenkin tosta pitäisi pari johtoa lyhennellä, mutta en kyllä tiedä mitenkä. Vähän epäilyttää noiden servoliittiminen uudelleen liittäminen. No tämä on pienemmän prioriteetin juttu.

Lentoja:
- Synergy N9 4 kappaletta
- Trex 450 Pro 2 kappaletta

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #255 : 05 Maaliskuu, 2011, 21:06:35 »
Trex 700E:

Eilen tuli käytyä töiden jälkeen ajamassa kaksi akkua 700E:tä. Videollekkin tuli otettua, mutta pitää nyt katsoa tuleeko sitä laitettua jakoon. Täytyy kyllä sanoa että en osaa vielä tolla oikein mitään tehdä kunnolla vaan säätämistä mieleiseksi vaatiin. Toki nopeat liikkeet ja teho kompensoi. Olen nyt ajanut pelkästään 1800rpm:llä, joka ollut tuntumaa hakiessa riittävä.

Markus antoi kokeilla hänen 700N:ää, jossa on VBAR. Täytyy kyllä sanoa että pidin paljon. Hyvin kuvaa se että tein sillä heti liikkeitä mitä en omalla 700E:llä halunnut tehdä vähän aikaisemmin. Lainakone, penniäkään ei ole kiinni ;D

Synergy N9:

Tänään asensin Futaban 520:sen takaisin tohon N9:iin. Keli oli mitä paras gyron testaukseen, sillä tuuli oli kovin missä olen koskaan lennättänyt. Paikoin leijussa piti ottaa tuulikorjausta niin että kopteri oli 45 asteen kulmassa. Hyvää harjoitusta joka tapauksessa ja täytyy sanoa ettei niin vaikeaa kuin voisi kuvitella. 700E:tä en kuitenkaan halunnut ottaa auton perästä.

Gyro toimi ihan mallilkkaasti ja uskon että se saa jäädä. Perän linkistössä on aika paljon klappia, joka pitäisi saada pois. Hieman perä hakee leijunnassa edestakaisin, mutta se on varmaan paljolti tosta klapista johtuvaa tai sitten tärinästä.

Pari kuvaakin tuli otettua, missä näkyy Jerkun tekemä uusi koppa. Kyllä toi N9 vaan sopii meikäläisen käteen hyvin, siihen on niin kova luotto sillä sillä on kuitenkin tullut niin paljon ajettua.

Lentoja:
- Trex 700E 2 kappaletta
- Synergy N9 3 kappaletta

-

« Viimeksi muokattu: 05 Maaliskuu, 2011, 21:08:49 kirjoittanut Maikko »

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #256 : 05 Maaliskuu, 2011, 21:16:20 »
Kyllä tuo Jerkku on aika pro maalaamaan koppia, hieno on!

Sanoit että VBar oli mukava lentää, millätavalla se poikkee 3G:sta?
Vai onko hankala / liian aikaista vielä vertailla noita keskenään? 
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #257 : 05 Maaliskuu, 2011, 22:40:47 »
En lähde lyttäämään 3G:tä vielä. Tuntuu toimivan ihan ok tällähetkellä, mutta toi järkyttävä flippausnopeus tekee siitä aika kiikkerän. Eilen viimeiselle lennolle laitoin expoa 20% (tätä ennen mulla ei ollut yhtään), mutta ei se paljoa tuntunut muuttuvan. Pienennän liikkeitä seuraavaan lennätyskertaan, jolloin se alkaa istua taatusti paremmin käteen.

Laitoin sen videon renderöitymään ja uppaan sen Youtubeen, joten kyllä siitä näkee ihan että toimiva paketti toi on. En ole vielä yhtään säätänyt tolla 3G linkillä vaan yritän saada sen eka toimimaan ilman. Seuraavat stepit liikkeiden pienentämisen jälkeen voisivat olla tolla linkillä leikkimisiä.

-

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #258 : 06 Maaliskuu, 2011, 06:32:23 »
Hyvinhän se näyttää koppa kopteriin istuvan, oliko ongelmia niiden kiinnityspisteiden kanssa?
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #259 : 06 Maaliskuu, 2011, 07:42:42 »
Erittäin hieno ja hyvin toteutettu koppa.
Jerkku, sulle alkaa maalaushommia pukkaamaan:)
-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #260 : 06 Maaliskuu, 2011, 09:28:41 »
Hyvinhän se näyttää koppa kopteriin istuvan, oliko ongelmia niiden kiinnityspisteiden kanssa?

Tein reijät ja laitoin kumit paikalleen, en hionut ohuemmaksi. Yksi reikä tuli vähän sivuun tai Canopy on pikkasen kiero joten aiheuttaa jännitystä. En tiedä menikö tästä syystä jengat kiinnityspalasta, joten pitää laittaa tilaukseen myöhemmin. Jokatapauksessa ulkonäöllisesti sopii tosi hyvin.

Tässä sitten toissapäivältä toi sähköreksin lento.




-

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #261 : 06 Maaliskuu, 2011, 10:32:32 »
nätisti kyllä kulkee!hienoa katottavaa tuollanen lento!!
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #262 : 16 Maaliskuu, 2011, 22:24:01 »

^ Kiitti kommenteista.

Päivitetäämpä viime sunnutain tapahtumat tänne.

Trex 700E:

Lähdin lennättämään niin että koko fleet oli mukana. Ensin ajoin 700E:tä yhden akun ja tipautin flippinopeutta. Koko ajan tuntuu paremmalta. Sitten värkättiin Tohtorin 700:sen kanssa ja lähdin lennättämään toista lentoa. Ihmettelin kun telemetria ilmoitti aika alusta että jännitteet on alhaalla. Kuvittelin että nyt on vaan kylmä akku, mutta jonkin ajan kuluttua päätin laskeutua. No, niinhän oli käynyt että olin unohtanut vaihtaa akun ::). Lento kuitenkin tuntui ihan hyvältä. Lennätin kaiken kaikkiaan 3 lentoa 700E:tä ja hyvin lenti. Ainoa ongelma lennossa on se että pirofunnel ja pirorainbow ei tunnu menevän ollenkaan. N9:llä tuntuma on jotenkin parempi, vaikka siinä ei perä muuten toimi niin nätisti kuin 700:ssa. En tiedä mikä tossa kanittaa, joten tutkinnat jatkuu. Jussille kiitosta Agrekaatin lainasta, joka lähti pienen taistelun jälkeen käyntiin.

Neljännellä lennolla en saanut enää vastaria toimimaan. Swash liikkuu ylös alas kopterissa mutta sen jälkeen se ei enää toimi. Etävastarissa ei pala valo ja koko homma ei toimi. Kotona koitin uudestaan bindata mutta ei auttanut sekään. Bindissä etävastari palaa, mutta ei enää sen jälkeen. Heitin Horizonille meilia asiasta. Seiskasatanen on siis maassa toistaiseksi.

Synergy N9:

Lensin kaikkiaan 2 tai 3 lentoa. Äärimmäisen mukavaa menoa ja niin ennalta arvattavaa. Vihdoinkin flippinopeus on edellisten säätöjen jälkeen yhtä nopea joka suuntaan ja riittävän nopea. Motissa voisi olla hieman enemmän tehoa, mutta kyllä toikin jo ihan mukava on. Sattui hauska tilanne kun timerin piippaamisen jälkeen tein vielä täysiä ohilentoja. Lensin juuri itsestä poispäin kun täydessä vauhdissa moottori sammui. Jotain ruskeaa turahti samalla housuun, mutta ihan nätti rotaatio siitä tuli ja lennot jatkuivat vielä tämänkin jälkeen.

Trex 500:

Pitkästä aikaa ilmassa. Canopy oli kerännyt oikein pölyä. Kaksi lentoa tein ja mukavasti lensi. Pitää kyllä enemmän ulkoiluttaa tätä. Ei valittamista.

Trex 450 Pro:

Olin vaihtanut stabbarit KBDD:n versioihin, sillä olisin mielelläni saanut hieman lisää nopeutta cyclickkiin. No nopeutta tuli, mutta tarkkuus hävisi. Tähän kyllä suurempana syynä on se että taas nuppi jäykistyi kylmästä niin että servoilla vaikeuksia keskittää. Päivää aikaisemmin tein pari lentoa pikaisesti ja tuolloin kokeilin Jerkun klooni poroaja se oli kyllä noilla stabbareilla ihan levottoman nopea ja tuntui lentävän ihan nätisti. Kolmannella lennolla ei oikein enää huvittanut lennättää, mutta silti piti alkaa elvistelemään ja kikkailin pienessä tilassa matalalla. No, jotenkin se sitten slipsahti ja mätkähti tantereeseen. Lavat meni, mutta muuta vauriota en ole vielä varmentanut, sillä se häpeää tossa hyllyllä.

Ylipäätänsä tuli sellainen fiilis että pitäisi vähän taas simuttaa että oppisi jotain uutta.

Lentoja:
- Trex 700E 3 kappaletta
- Synergy N9 2 kappaletta
- Trex 500 2 kappaletta
- Trex 450 Pro 5 kappaletta (edellisen päivän lennot mukana)

-


Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #263 : 21 Maaliskuu, 2011, 00:00:15 »
Tänään Henttaalla mukana Trex 500 ja N9. 450 Prota en ole vielä tarkastellut tarkemmin mitä meni rikki viime kerralla ja 700E:n vastari on edelleen samassa tilassa.

500:lla aloitin lennättämällä ensin 5 akullista pois. Hyvin oli ihan tuntumaa alusta asti ja varsin mukavasti meni. En muistanutkaan että siinä oli noin paljon tehoa. Ei kuitenkaan draamaa eikä onnettomuuksia.

N9:llä lennätin vielä pari tankillista päälle. Olin säätänyt flybarin vakautusta pienemmäksi kokeilumielessä. Tic Tocit menivät nyt todella nopeasti, mutta samalla tuli elevator suunnassa tärinää mukaan nopeissa liikkeissä. Kovassa tuulessa suuntavakaus ei ollut niin hyvä vaan kopteri haki aika paljon. Ensi tuntumalta meni siis huonompaan suuntaan, mutta annan olla vielä ton säädön ensi kerrallakin jotta saa paremmin tuntumaa.

Olen huomannut että noin 5 lentoa riittää meikäläiselle viime aikoina. Sen jälkeen alkaa keskittyminen herpaantumaan eikä enää niin huvitakkaan.

Lentoja:
- Trex 500 5 kappaletta
- Synergy N9 2 kappaletta

-

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #264 : 25 Maaliskuu, 2011, 10:02:51 »
Sulla on ihan kiitettävästi tuota lentoaikaa siunantunut tänäkin talvena  ;D. Itellä nitrolla kolme lentoa since syksy.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #265 : 25 Maaliskuu, 2011, 10:19:41 »
maikolla kiertää ilmeisesti veri käsienkin kautta ;D

meikäläinen hytissy henttaalla kunnon hanskat kädessä ja lennätyksien ajan tx huppu...
maikko taas on ollu kokoajan sellasissa sormettomissa ohuissa hanskoissa eikä kuulemma ollenkaan kylmä!  ???
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #266 : 25 Maaliskuu, 2011, 10:45:49 »
Sulla on ihan kiitettävästi tuota lentoaikaa siunantunut tänäkin talvena  ;D. Itellä nitrolla kolme lentoa since syksy.

Keskitalvella oli aika hiljaista kun oli niin kylmä. Nyt on taas lähtenyt liikkeelle lennätykset ihan kivasti. Kolme lentoa is all you need, jos se on elämän parasta aikaa ;D.

maikolla kiertää ilmeisesti veri käsienkin kautta ;D

meikäläinen hytissy henttaalla kunnon hanskat kädessä ja lennätyksien ajan tx huppu...
maikko taas on ollu kokoajan sellasissa sormettomissa ohuissa hanskoissa eikä kuulemma ollenkaan kylmä!  ???

Kyllä alle -5 asteen lennätykset alkaa olemaan aika ärsyttäviä ja hauskuus vähän niin ja näin. Mutta nyt kun on mennyt tuonne nollan paremmalle puolelle niin tuntuu jo kesältä! Kerran kun sammuttaa motin ilmaan ja tekee rotaation kauas lumihankeen niin on taas kuuma seuraavat puoli tuntia. ::)

Mutta nyt alkaa näyttää hyvältä säiden suhteen. Toivottavasti Henttaakin pysyisi vielä tämän kesän lennätyskunnossa! OP:kin laittaa koneet laulamaan, sillä kone tykkää kun sitä käytetään.

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #267 : 26 Maaliskuu, 2011, 19:18:55 »
Tänään Henttaalla.

Mukana oli Synergy N9 ja Trex 700E. 700E oli saanut uuden vastarin 450:stä, sillä AR8000:ssa oli vikaa ja se lähtee huoltoon. Sää oli nollan paikkeilla, mutta tuuli oli aika pureva. Mukana olivat myös Sjo1, Karkkis, Picofly, Pekka ja Markus.

Trex 700E:

Lensin kaikkiaan neljä lentoa. 5 minuutin lento vie nyt sen 2800mAh, joten nostin timerin kuuteen minuuttiin. Otin edelleen flippausnopeutta pois ja nyt se alkaa olemaan sen osalta ok. Nyt huomasin sen että hieman hermostunut kopteri on ainakin elevator suunnalta joten lisäsin hieman gainia sinne. Luotto ei ole vielä täydellinen sillä pelottaa esimerkiksi tulla alaspain niin kovaa kuin lähtee. Tuntuu jotenkin että lähtee resonoimaan ja ties vaikka se räjähtää käsiin. Myös perän gainia piti tipauttaa sillä kun ajoi 2000rpm:llä täysiä eteenpäin niin alkoi vägääminen.

Muuten toi sähkön lento on kyllä tasaista. Siinä ei ole juurikaan tärinöitä ja kopteri vaan purjehtii läpi taivaan  ::) runollista.

Kokeilin nyt ladata auton akusta auton ollessa käynnissä kaksi lento akkua. Molempiin akkuihin laitoin menemään maltilliset 6A ja hyvin kaikki meni.

Synergy N9:

Lentoja kaksi kappaletta. Tehoa oli hyvin ja nyt aktiivisemmat nupin asetukset ovat tehnee liikehtimisestä todella kevyttä. Vaikka kopteri ei olekkaan niin vakaa nyt kuin aiemmin niin annan sen nyt olla tuolla asetuksella.  Saa sormet luvan tottua. Perä ei ole vielä kovin hyvä, mutta eiköhän se siitä lähde toimiin kun saan uudet välyksettömät palat.

Kyllä se vaan niin on että muita koptereita säädetään ja N9:iä lennätetään.  ;D

Sjo1:sen Outrage Velocity 90:

Säädin parin lennon ajan SJo1:sen Velocityä. Värinää oli alhaisemmilla kierroksilla, mutta Idle1:llä ei ongelmia ollut. Perää hoiti Futaban 701:nen ja hoitikin tonttinsa todella mallikkaasti. Gainiin en koskenut mutta perä pysyi hyvin, jopa vähän jyrsityillä perälavoilla  ;D (sorry)

Cyclikkiä vähän nopeammaksi ja pikku trimmailut. En tiedä paljonko nupissa oli kierroksia, mutta hyvin jaksoi moottori. Mukavan tuntuinen kopteri. Kuvernööri kun vielä toimimaan niin hyvä on.

Lentoja:
- Trex 700E 4 kappaletta
- Synergy N9 2 kappaletta
- Sjo1:sen Outrage 90 2 kappaletta

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #268 : 27 Maaliskuu, 2011, 17:44:11 »
Tänään taas Henttaalla. Sää oli 2 astetta plussalla ja tuuli paikoin aika kova, muutenkaan viime aikoina ei ole juurikaan tyyntä ollut. Paikalla olivat Tommi, Juza, Markus

trex 700E:
Ensimmäisellä lennolla lentelin kevyttä liikehdintää ilman suurempia repimisiä. Oli aika mukavaa ajaa vaan isoa ilmaa. Olin kotona nostanut jännitteen servoille 5,5 volttiin. Hieman hermostunut kopteri on edelleen ja laskinkin toiselle lennolle elevatorin gainia.

Toinen lento tosin jäi puolittaiseksi, sillä yhtäkkiä kesken lennon perä pyörähti tosi voimakkaasti 180 astetta. Säikähdin jonkin verran ja tämän jälkeen sekunnin ajan tuntui että kontrolli oli todella huonoa. sain kuitenkin lopuksi käännettyä itseäni kohti, sillä etäisyyttä oli jo aika paljon. Tämän jälkeen vaappuvalla menolla kohti itseäni. En kuitenkaan saanut tuotua kovin lähelle, sillä meno oli niin epämääräistä että näin paremmaksi vetäistä holdin päälle. Hätä keinot keksii, joten keksin hyvän tavan saada kopterin vähän lähemmäksi. Otin golfin pois pariksi sekunniksi ja laitoin sen takaisin päälle jälleen pariksi sekunniksi. Näin sain pidennettyä liukua niin että kopukkaan oli turvallisen etäisyyden päässä ja sain rotaation tehdyksi pellolle. Todella siisti alastulo hanhen päälle. Huh, hyvä fiilis.

edit: Tässä vielä Juzan video pettäneestä linkkipallosta:


Noh, mikäs oli vika? Oliko se Spektrum DX8, Porista otettu vastari vai kenties mekaaninen vika? Syyksi paljastui perästä irronnut linkkipallo. Perällä ei siis ollut yhtään kontrollia ainakaan lopussa.

N9:

Tämän jälkeen yksi lento vielä N9:llä. Kokeilin vähän tic tockkeja ja pirolooppeja. Sitten kikkailtiin vielä Jussin videokameralla. V8:ssä on nyt tehoa enemmän kuin koskaa aikaisemmin! Varmaan viileä keli auttaa jonkin verran.

Sitten tuli vielä ajettua paskarinkiä Tommin mönkkärillä. Sairaan hauskaa touhua sladittaa sillä lumen päällä kun on takavetoinen.

Lentoja:
- Trex 700E 2 lentoa
- Synergy N9 1 lento
- Tommin mönkkärillä 20 paskarinkiä laskujen ympäri  ;D

-
« Viimeksi muokattu: 27 Maaliskuu, 2011, 18:24:42 kirjoittanut Maikko »

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #269 : 27 Maaliskuu, 2011, 19:14:57 »
Tänään taas Henttaalla. Sää oli 2 astetta plussalla ja tuuli paikoin aika kova, muutenkaan viime aikoina ei ole juurikaan tyyntä ollut. Paikalla olivat Tommi, Juza, Markus

trex 700E:
Ensimmäisellä lennolla lentelin kevyttä liikehdintää ilman suurempia repimisiä. Oli aika mukavaa ajaa vaan isoa ilmaa. Olin kotona nostanut jännitteen servoille 5,5 volttiin. Hieman hermostunut kopteri on edelleen ja laskinkin toiselle lennolle elevatorin gainia.

Toinen lento tosin jäi puolittaiseksi, sillä yhtäkkiä kesken lennon perä pyörähti tosi voimakkaasti 180 astetta. Säikähdin jonkin verran ja tämän jälkeen sekunnin ajan tuntui että kontrolli oli todella huonoa. sain kuitenkin lopuksi käännettyä itseäni kohti, sillä etäisyyttä oli jo aika paljon. Tämän jälkeen vaappuvalla menolla kohti itseäni. En kuitenkaan saanut tuotua kovin lähelle, sillä meno oli niin epämääräistä että näin paremmaksi vetäistä holdin päälle. Hätä keinot keksii, joten keksin hyvän tavan saada kopterin vähän lähemmäksi. Otin golfin pois pariksi sekunniksi ja laitoin sen takaisin päälle jälleen pariksi sekunniksi. Näin sain pidennettyä liukua niin että kopukkaan oli turvallisen etäisyyden päässä ja sain rotaation tehdyksi pellolle. Todella siisti alastulo hanhen päälle. Huh, hyvä fiilis.

edit: Tässä vielä Juzan video pettäneestä linkkipallosta:


Noh, mikäs oli vika? Oliko se Spektrum DX8, Porista otettu vastari vai kenties mekaaninen vika? Syyksi paljastui perästä irronnut linkkipallo. Perällä ei siis ollut yhtään kontrollia ainakaan lopussa.

N9:

Tämän jälkeen yksi lento vielä N9:llä. Kokeilin vähän tic tockkeja ja pirolooppeja. Sitten kikkailtiin vielä Jussin videokameralla. V8:ssä on nyt tehoa enemmän kuin koskaa aikaisemmin! Varmaan viileä keli auttaa jonkin verran.

Sitten tuli vielä ajettua paskarinkiä Tommin mönkkärillä. Sairaan hauskaa touhua sladittaa sillä lumen päällä kun on takavetoinen.

Lentoja:
- Trex 700E 2 lentoa
- Synergy N9 1 lento
- Tommin mönkkärillä 20 paskarinkiä laskujen ympäri  ;D

-


oho! hyvä että sait ehjänä alas :) miksi beciltä vaan 5.5v? itse räppäsin tottakai suoraan 6v kun kerran kaikki sen kestää... en edes kokeillu muulla! sama muissakin koptereissa... ??? ei se ainakaan bec ittessään oo rajana ku eikös sullakin oo cc bec pro niinku mulla tossa isossa!?

mä sain muuten taas tänään tosta 3Gstä sellasen pienen potkun perään! tosin ei ollu ku 10cm tällä kertaa! pitää seurata ja jos alkaa enemmän sekoilemaan niin tehdä jotain!

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #270 : 27 Maaliskuu, 2011, 19:49:53 »
miksi beciltä vaan 5.5v? itse räppäsin tottakai suoraan 6v kun kerran kaikki sen kestää... en edes kokeillu muulla! sama muissakin koptereissa... ??? ei se ainakaan bec ittessään oo rajana ku eikös sullakin oo cc bec pro niinku mulla tossa isossa!?

Mietin kyllä sitä, mutta sitten luin Bertin kommentin asiasta (katso keskustelu linkistä).
http://www.allmyrc.com/forums/r-c-helicopters/ask-pros/bert-kammerer/302-ds650-6-8-volts.html

mä sain muuten taas tänään tosta 3Gstä sellasen pienen potkun perään! tosin ei ollu ku 10cm tällä kertaa! pitää seurata ja jos alkaa enemmän sekoilemaan niin tehdä jotain!

Lukemani mukaan tuota ongelmaa joillakin on ollut. Itsellä ei ole onneksi vielä tullut vastaan.

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #271 : 03 Huhtikuu, 2011, 10:18:55 »
Eilen Henttaalla.

Paikalla olivat Markus, Karkkis, Juza, Antoonio ja Eki. Mukana oli 700E, N9 ja 500 reksi. Sää oli sumuinen, mutta mukavan lämmin (karkkiskin tarkeni lennättämään ;)).

Trex 700E:

Ajelin jälleen rauhallista lentoa. Perä pitää todella nätisti sivuttain menossa vaikka lavat eivät ihan priimat olekkaan pienestä maakosketuksesta johtuen. Lentää tasaisesti ja mukava ajella. Hieman hermostunut pysähdyksissä elevator suunnassa. Lennätyksessä en oikein uutta tehnyt. Yksi hieno oli Funnel perä alaspäin selällään pienellä säteellä ja tiukalla kurvilla. Mageesti kuului pärinä lavoista. Kuuden minuutin Lentoja tuli 2 kappaletta.

Synergy N9:

Ekillä oli mukana 300mm L-Canon ( 8)), joten kokeiltiin hieman ottaa kuvia, vaikka sää olikin harmaa. Antoonio otti myös meikäläisen kameralla kuvia. Laitan jälkeenpäin omasta kamerasta kuvia. Ekikin voisi lisätä kuvia jos vaikka sattui osumaan. Tein ekaa kertaa sivuttais tic tocit aika matalalla. No ehjänä pysyi.

Trex 500:

Hyvin lentää. Pieni viive tosin tuntuu biistillä ohjausliikkeen annossa. Tähän kuitenkin tottuu vähän ajan jälkeen, mutta kyllä se siellä on. Tasainen lento ilman ihmeellisyyksiä.

Lentoja:
- Trex 700E 2 kappaletta
- Synergy N9 2 kappalettta
- Trex 500 3 kappaletta



-

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #272 : 03 Huhtikuu, 2011, 10:28:23 »
Trex 500:

Hyvin lentää. Pieni viive tosin tuntuu biistillä ohjausliikkeen annossa. Tähän kuitenkin tottuu vähän ajan jälkeen, mutta kyllä se siellä on. Tasainen lento ilman ihmeellisyyksiä.


mua ärsytti sama 250 rekkulan kanssa ku mulla on siinä biisti... vaikken nyt ihan hirveesti oo vielä päässy sitä sorvaamaan ni olin huomaavinani että tota viiveen tuntua sais torjuttua ruuvaamalla tota 2. potikkaa (direct cyclic feed forward) :)

täytyy alkaa enemmän perehtymään itsekkin ku saa noi kunnon servot tosta pöydältä kiinni tohon kopteriin jos se vaikka alkais käyttäytymään halutusti ;) nyt ei ainakaan oo enää servoista kiinni ku 250 perällä on 3.6Kg/0,06s ja nupissa 3,05Kg/0,053s ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #273 : 03 Huhtikuu, 2011, 10:49:45 »
mua ärsytti sama 250 rekkulan kanssa ku mulla on siinä biisti... vaikken nyt ihan hirveesti oo vielä päässy sitä sorvaamaan ni olin huomaavinani että tota viiveen tuntua sais torjuttua ruuvaamalla tota 2. potikkaa (direct cyclic feed forward) :)

Joo, mulla on alle puolivälin joten kyllä tuota saa nopeutettuakin. Tietenkin sen nostamisella on muitakin seuraamuksia. No, kyllä toi noinkin jo aika hyvä on.

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #274 : 03 Huhtikuu, 2011, 13:32:36 »
Tässä kuvat eiliseltä keikalta. Synergyn lentokuvat on ottanut nimimmerkki Antoonio.

Kuvissa nähdään mm. Henttaa cheerleaderit, latauskalustoa kostealla kelillä ja kopunetin sponssiauto.  
:D


Päivitin parin viikon aikana kamera kalustoa seuraavilla hyödykkeillä:
- Nikon D90
- Sigma 70-200/2.8
- Tamron 17-50/2.8


-
« Viimeksi muokattu: 03 Huhtikuu, 2011, 13:36:01 kirjoittanut Maikko »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
23 Vastauksia
10554 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2009, 06:38:20
kirjoittanut nik-92
Maikon Synergy N9

Aloittaja Maikko « 1 2 » Synergy

41 Vastauksia
30346 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Lokakuu, 2010, 23:41:28
kirjoittanut puisto_kemisti