Kirjoittaja Aihe: Maikon kopteriblogi  (Luettu 237641 kertaa)

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #350 : 12 Marraskuu, 2011, 21:39:32 »
No johan, suruvalitukset täältä. Tänään on siellä etelässä mätkähdellyt ihan urakalla, noh sattuuhan noita. Asenne on sulla kyllä perfect!... kyllä joka kopteristilla pitää väh. Yksi nitrohärveli himassa olla :).

R
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #351 : 12 Marraskuu, 2011, 21:57:53 »
Lainaus
seuraavalla mentiinkin jo sitten vyötärön mitan verran veden alle
Harmi homma tuommonen uitto, mutta silti pitää kysyä että ei tästä kuvaa kellään ole? Kuulostaa kuitenkin herkulliselta.

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #352 : 12 Marraskuu, 2011, 22:04:48 »
Lainaus käyttäjältä: Maikko
Jerkku, sun tekemä magee Canopy kärsi myös törmäyksessä.
No problem, pistä kuvaa mitä jäi jäljelle niin katotaan korjataanko vai tehdäänkö uusi  ;)
Tää on vähän tällanen laji, että ennemmin tai myöhemmin sitä silppua syntyy...
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #353 : 12 Marraskuu, 2011, 22:35:18 »
Pahoittelut täältäkin, nummelassa tuli tonttiin 3 ja täälläkin on näköjään maaemon vetovoima liian suuri oliko tänään muitakin etelässä, markusella tais mennä jotain, huono päivä kopteristeille....

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #354 : 12 Marraskuu, 2011, 23:52:44 »
Ikävä homma tuo vesi, mutta kyllä se Synergy siitä vielä nousee  ;)

Me käytiin Ranen kanssa Naarajärvellä, missä maa suorastaan hylki koptereita. Ranella oli pieniä ongelmia hehkun kanssa (tyhjä akku ::)), mutta hienosti se LE lopulta pyöri kun sai YSsin käyntiin - tosin 'patterikoptereilla' sai ajettua kolme keikkaa ennen kuin nitro oli tulilla  :P  

Joo, kyllä kaikilla pitää olla yksi nitro lähimailla ja koska Ranella on niitä niin monta, niin muut voi parin sadan kilometrin säteellä ajaa sähköllä  ;D ;D ;D

- 4D -
« Viimeksi muokattu: 12 Marraskuu, 2011, 23:57:05 kirjoittanut 4D »
fourdee

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #355 : 13 Marraskuu, 2011, 00:18:16 »

Joo, kyllä kaikilla pitää olla yksi nitro lähimailla ja koska Ranella on niitä niin monta, niin muut voi parin sadan kilometrin säteellä ajaa sähköllä  ;D ;D ;D

- 4D -


 :D ;) :D
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #356 : 13 Marraskuu, 2011, 01:29:22 »
mutta silti pitää kysyä että ei tästä kuvaa kellään ole? Kuulostaa kuitenkin herkulliselta.

Kuvaa ei tainnut tulla, sillä lähdin kopukan perään niinkuin peura. Sitten kun olin siellä jorpakossa ei kauheasti tehnyt mieli jäädä pousailemaan, sillä oli jo kohtuu vilpoista se vesi. Täytyy myöntää että olis kyllä saanut hyvän action kuvan ja hyvän muiston.

No problem, pistä kuvaa mitä jäi jäljelle niin katotaan korjataanko vai tehdäänkö uusi  ;)
Tää on vähän tällanen laji, että ennemmin tai myöhemmin sitä silppua syntyy...

Ideoita on jo :D. Ei se mennyt niin pahasti kun olisi voinut kuvitella. Maalista lohkesi paloja, joita voisi hienosti korostaa. Arpia pitää aina vähän olla.


Kopteria on nyt jo purettu aika hyvin. Alustava damage lista näyttää tältä:

Lainaus
N9 torppi
- Päälavat

- Canopy
- Main gear
- Crown gear
- Swash anti rotation
- Main shaft
- Servo control link
- elevator control link


PERÄ
- Tail boom
- Pääakselin laakerit?
- Torque tube
- Tail control tube carbon
- servo armit
- Carbon boom support
- Perälavat
- Peräevä
- Perä lavanpitimet
- Tail rotor bell cranck
- Peräakseli
- Tail input shaft??
- Tuuletin kotelo vasen
- Tuuletin kotelo oikea

Hinta tulee varmaan pyörimään tuolla 300-400e hujakoilla, jos ottaa kaikki mukaan. Jotain varaosia löytyy itseltä joten aivan niin paljoa ei tarvi kaivaa pussista tällä kertaa. Ankkäristä tuli mukavasti vettä :D ja peru runko tuntuu ihan toimivalta.

-
« Viimeksi muokattu: 13 Marraskuu, 2011, 01:31:41 kirjoittanut Maikko »

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #357 : 13 Marraskuu, 2011, 01:46:44 »
300-400e 700 torpista tuntuu ihan käypäseltä ::)

onneksi ei pahemmin ja seuraavaksi sitten paremmin vai miten se meni ;D

teikäläisen lentoja joskus vierestä katelleena täytyy ihmetellä miten on näinkin hyvin selvitty... yhtään ylimäärästä ilmaa ei varmasti ole koskaan kopterin alla ollut!  :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #358 : 14 Marraskuu, 2011, 10:47:58 »
Hieno kopteri, toivottavasti lentää vielä.
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #359 : 14 Marraskuu, 2011, 12:27:59 »
Mieleen tuli, että vastari olis kai ihan hyvä olla jossain vesitiivissä rasiassa tai ilmapallon sisällä. jos kopulla aikoo edes vahingossa sukeltaa.

Toivottavasti tuo sun AR7100R vielä toimii tuon jälkeen, voi muuten tulla setbäkkiä 150eur lisää...

Aika monet servot ovat varustettu o-renkain, kuten nuo JR 8717:t ovat, mutta vesi menee sisään melkein mihin vaan...

Toisaalta pari satkua lisää, niin sais jonkun muun uudemman kitin, joka ei välttämättä ole trex;)

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #360 : 14 Marraskuu, 2011, 15:13:52 »
Kiitti kuvista katti. Kuvitelkaa vielä noihin kuviin sellainen viemärin haju, joten tunnelma alkaa olemaan sopivan valju. Noi kaislat joita oli siellä täällä toivat mukaan pikantin yksityiskohdan.


Mieleen tuli, että vastari olis kai ihan hyvä olla jossain vesitiivissä rasiassa tai ilmapallon sisällä. jos kopulla aikoo edes vahingossa sukeltaa.

Täytyy myöntää että en olisi aikaisemmin ajatellut että joskus silmäteräni vetäisi vielä kroolia. Plus että kortsun asentaminen kopteriin suojaamaan on jotenkin liian weird, muilta kuin Sammyltä siis ;D

Vastarissa oli sisällä hieman kosteutta mutta se avattiin ja kuivattiin. Vielä en ole kuitenkaan sitä edes laittanut päälle, mutta joo jos meni rikki niin sitten 150€ plussaa. Sama servojen kanssa, mutta jotenkin en pelkää niitä niin paljoa.

Toisaalta pari satkua lisää, niin sais jonkun muun uudemman kitin, joka ei välttämättä ole trex;)

Jahas, suurimman murheen keskellä kauppamies iskee ;D vai tarkoititko jotain muuta kittiä kaupasta. Täytyy myöntää että hieman nyt mahdollisuuden tullen on silmä vaellellut ja tullut katsasteltua noita 90-luokan nitrokopteri markkinoita. Aika vähän loppuviimeksi on mielenkiintoisia vaihtoehtoja, sillä kaikki tekevät vaan nykyään sähköjä.

-

Poissa Karkkis

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Markku Kärkkäinen RC-Kopterit Ry
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #361 : 14 Marraskuu, 2011, 15:49:16 »
Mites motti? Ootko sille tehny mitään?  Meinaan vaan et jos se on täynnä vettä niin saattaapi olla kohta melko ruosteessa!!

Ite kerran rotatoin kyseiseen lampeen >:( Otin silloin tulpan irti ja startterilla pyörittelin enimmät vedet pois moottorista.
Sen jälkeen tulppa paikoilleen ja käynnistin sen ilman et laitoin vastariin virtoja kääntämällä vähän kaasuservosta kurkkua auki ja
hehkutikku kiinni ja tahkosin käyntiin. Jonkun aikaa annoin käydä(10min) ja eiku kotia kuivattelemaan loppu kopua :-\
En muista enään et avasinko ees moottoria?! Luultavasti laiskana en :D

Harmi ku olin töissä viikonlopun niin jäi näkemättä tuo sinun uintireissu :P
T-Rex 600NSP
T-Rex 600E PRO
T-Rex 250
Spektrum DX7

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #362 : 14 Marraskuu, 2011, 22:36:15 »
niin uuskitti kaupasta, vaikka Srimok Eco FBL 90N ei välttämättä olis sun lentotyylille ollenkaan paha laitos, hinta laatusuhde loistava.

-Samppa
« Viimeksi muokattu: 14 Marraskuu, 2011, 22:55:17 kirjoittanut SJo1 »
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #363 : 11 Joulukuu, 2011, 22:01:00 »
Pientä tapahtumaa täälläkinpäin. Ensiksikin päätin pitkän harkinnan jälkeen laittaa N9:n kuntoon ja unohtaa muut vaihtoehdot. Jotenkin kasvanut jo tuon kanssa yhteen. ::).  Ehkä seuraavasta torpista sitten.

Viimeisenä kolmena viikonloppuna olen käynyt lennättämässä trex 500:sta. Tärinäongelmista ollaan nyt päästy eroon johtoja paremmin kiinnittämällä ja vaihtamalla halki ollut pohjalevy. Päivitin myös BeastX:n 3.08 softaan. Edelleen kuitenkin mystinen vapina vaivaa. Vapina muistuttaa liian pienillä kierroksilla olevaa tangollista kopukkaa. Leijunnassa tekee vähän, mutta kovaan suoraan ajaessa tai kylkiedellä ajaessa tulee selvästi. Gainit on puolessa välissä, joilla se on ennen toiminut. Teippi on kyllä eri kuin ennen, sillä nyt on biistin oma teippi. Onko muilla ideoita? Kaksilla eri lavoilla on kokeiltu myöskin. Voihan se edelleen olla tärinääkin.

Lentoja:
- Trex 500 12 kappaletta

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #364 : 18 Joulukuu, 2011, 22:45:50 »
Synergy N9 rebuild:

Sain tilaamani osat Synergy N9:iin ja aloin värkkäilemään. Päätin kuitenkin pistää koko kopterin ihan atomeiksi ja katsoa mitä se on syönyt. Ostin tuon käytettynä Arcticdiverilta, joten en ollut sitä koskaa aiemmin täysin purkanut. Ekassa kuvassa lähtötilanne, eli runkopalat. Ohje neuvoo aika mielenkiintoisen kasausjärjestyksen jossa rattaat yms laitetaan ensin toiseen runkolevyyn kiinni aina mootorineen (saadaan säädettyä pinjonin välys yms). En tiedä kuinka suoraan runko tulee, mutta pyrittelin pääratas kun kiristelin ruuveja. Peräputki ja perän osat on myöskin kasattu. Peräputki muuten tuntui aika painavalta, joten punnitsin sen. 120 grammaa pelkkä peräputki, paljonkohan reksissä painaa vastaava. Onko tohon kuika vaikea ostaa saman kokoinen hiilari putki ja tehdä siihen lovet ja reijät. Jaksaiskohan sitä hifistellä. Torpin jälkeen pitäs taas askarrella.

Yhtenä hommana päätin vaihtaa takaisin 15t pinjonin. Aiemmin 16t pinjonilla moottori ei oikein toiminut värinättömästi muuta kuin Idle2:lla jossa mulla oli 1950rpm. Laskemalla välityksiä huomasin että tolla 16t pinjonilla välitys on niin pitkä että nuppiin tulee aika isot kierrokset. Moottori kävikin siis huonoilla kierroksilla. Vertasin Trex 700N:n välityksiin (8,2) ja sillä monien 3D-kurvailijoiden suosima kierrosluku on 1950 kiekkaa nupissa. Tuolla 16t pinjonilla samoilla moottorin kiekoilla N9:ssä olisi nupissa 2063, kun taas 15 pinjonilla 1935 (lähes sama ratio kuin Trex 700:ssa). Joten päätin mennä nyt pienemmällä. Menee varmaan 3 sekunttia kun Rane tulee sanomaan että hullu! Tottakai olisi pitänyt ottaa tuo 16t ;D. Kokeilen nyt kuitenkin tällä, sillä epäilys on että kulmia saan niin paljoa että moottori ei enää jaksa joten nuokin kierrokset pitäisi riittää. Pidän targettina tuota 1935rpm:ää.

N9:n välitykset:   

Osat:
15T Pinion Which is: 110-115
16T Pinion Which is: 515-211 (ei löydy enää mistään, mutta onneksi mulla on yksi)
124T Main Gear Which is: 110-124
126T Main Gear Which is: 110-126

Ratio:
15T Pinion + 124T Main Gear = 8.26
16T Pinion + 124T Main Gear = 7.75
15T Pinion + 126T Main Gear = 8.40
16T Pinion + 126T Main Gear = 7.87

Moottori:

Otin moottorinkin auki. Moro, männästä pala irti!!! (Kaardian voi nyt vuorostaan laittamaan hymiöt tähän mun kerjuun) En tiedä oliko torpissa mennyt, sillä halkeama oli siinä pakoaukon kohdalla(joku kaisla oli just siinä). Nyt viivästyy hieman rakentelu kun pitää tilata osia. No, Sabe on onneksi Suomen nopein. Myös sylinteri putkessa oli naarmuja, mutta en tiedä vaatiiko toi oikeasti uuden sylinteriputken. Pahin naarmu tuntuu sormeen ja kokeilinkin muutaman kerran hyvin hienolla hiekkapaperilla pyöräyttää mutta ei tilanne muuttunut. Ei ole mielestäni suuri naarmu kuitenkaan, joten mitäs tuon kanssa tekis. Lisäksi vaihdoin uudet laakerit mottiin. Etulaakeri oli ok (vaihdoin silti) ja takalaakeri pykälsi hieman.


Paljon tehty tänään ja ihan jees fiilinki.

-

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #365 : 18 Joulukuu, 2011, 23:33:50 »
Hullu!  :D

Joo syliterituubi vaihtoon ehdottomasti. Toi vaikuttaa kovilla jengoilla puristuksiin.

Pitääpä tarkistaa noi ratiot LE:stä, nupissa nimittäin 2350rpm. Ajattelin ma/ti säätää sitä ja tiputtaa 100rpm. Eihän se oo mikään 3Dsälli jolla ei ole tupissa väh. 2300erpeeem :).

Pistä lisää infoo projektin etenemisestä.

R



-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #366 : 18 Joulukuu, 2011, 23:45:27 »
 yli 3s kesti vastaus. Olit myöhässä.  ;D

Sun kannattaa tiputtaa kierroksia, sillä noissa kaikissa rekseissä taitaa olla ihan samat välitykset. En ainakaan ole kuullut että olisi muutoksia tullut. Noin kovilla kierroksilla millä sä ajat moottori käy ylikierroksilla ja detonoi. Käy motin päälle eikä sitä tehoakaan oikein tule, mutta toisaalta kuorman alla se voi tippua aika paljon ja sitten motti alkaa potkimaan. Eikö ole ollut mitään ongelmia? Kauanko olet ajanut noilla kierroksilla? Vakio shimmit nupissa?

-

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #367 : 18 Joulukuu, 2011, 23:57:37 »
Ei todellakaan käy ylikierroksilla, ei lämpene ja käy todella tasaisesti. EIkä nyt erityisemmin huudakkaan. Nupissa kaikki orggis releet ja shimmit. Ainut vaan että peräakseli ei tahdo kestää, paitsi nyt kun laitan titaaniakselin :). Manuaali kertoo kaiketi jos muistan oikeen 700:lle max. 2200rpm nuppiin. Le on lentänyt melko paljon ja aina vaan toimii moitteetta mottori/nuppi. YS91SR on siis voimana.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #368 : 19 Joulukuu, 2011, 09:52:17 »
Kyllä siinä Ranen El Eessä on riittävästi tehoa ja menohaluja piisaa. Moottorin er pee emmät ei kuullosta oikeesti pahalta lainkaan.

Mutta täähän tarkottaa että Maikko liimaa ne sylinterin palaset kasaan ja pistää vähä lisää kiekkoja masiinaan. ;D
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #369 : 19 Joulukuu, 2011, 11:41:06 »

Laitoin männän ja sylinterin tilaukseen Sabesta.  Uusi männänrengas löytyykin jo itseltä. Josko moottori tarjoaisi taas luotettavia lentomaileja.

Onko muilla ollut tarvetta vaihtaa kampiakselia ja männäntappia. Sabessa ei näitä ollut ja jonkin verran kiertokanki heilui sivusuunnassa ja mietin että onko yläreikä löystynyt. En vielä ollut purkanut mäntää irti kangesta, joten en päässyt tsekkaamaan tarkemmin.


-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #370 : 28 Tammikuu, 2012, 19:45:45 »
Piitkästä aikaa lennättämässä. Kerrankin kun oli mahdollisuus niin päätin lähteä Vihtiin halliin, sillä Poro oli saanut uuden nupin ja Gyrobot 700:sta piti saada lyöntiin. Mikäs sen mukavempaa kuin tehdä tätä sisällä hallissa. Matkaa tuonne kertyy ajallisesti noin puoli tuntia, joten vähän liian pitkä matka.

Paikka on kyllä hyvä ja halli mukavan kokoinen vaikkakin 450 -luokan kopukalle pieni, sillä vauhtia tulee helposti liikaa. Aluksi olikin jännäkakka koko ajan housuissa. Kävin kokeilemassa selälleen heiton ensin pihalla ja sitten sisällä. Meinas kyllä kädet täristä, mutta hyvin meni. Lento lennolta tottui enemmän ja enemmmän. Vähän varovaista, mutta kyllä tuolla jo liikehdintää pystyi tekemään.

Muuten, selvisi se että gyrobotin asetuksissa P-arvo määrää pysähdyksen ja I-arvo yleisen gainin kyseiselle aksellille. Postaan tähän myöhemmin arvot.

Trex 250 oli myös mukana. Täytyy sanoa että ole tätä kopteria melkein vihannut, sillä sille ei ole ollut mitään käyttöä. Nyt tuolla hallissa hokasin että tollaiseen hallilennettälyyn se osuu niinkuin nyrkki silmään. Pieni kopteri ja vähän intertiaa on helppo hallita pienessä tilassa, joten sillä uskalsi helposti temppuilla. Ainoastaan kaksi lentoa sisällä tällä ja yksi lento pihalla joka jäädytti nupin ja taas huomasi etteihän toi kylmässä toimi tangon kanssa. Ihan ehdoton peli hallissa ja pihalla taas aika turha.

Nummelan kaverit on kyllä menneet hyvin eteenpäin. Hyvä keikka kaiken kaikkiaan. Pitää katsoa jos huomenna ottaisi uudestaa pihalla.

Lentoja:
- Trex 450 Pro 6 kappaletta
- Trex 250 3 kappaletta

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #371 : 14 Maaliskuu, 2012, 00:02:22 »
Jälleen pitkän tauon jälkeen lennätyskeikka viime lauantaina.

Mukana pikkusähköt.

Trex 250:
Lentää aika hyvin. Perä tosin ei tahdo pitää perä edellä lennossa ja sivuttain mennessä kovissa vauhdeissa. Tilasinkin tähän nyt suuremman Ino Lab HGD-261HB servon Alignin DS420:sen tilalle. Saa nähdä muuttuuko. Yllättävän kovaa toi pikkusirriäinen kulkee.

Trex 500:
Tällä mulla on ollut ongelmana kumma vapina. Ennen keikkaa huomasin että perästä oli kaksi ruuvia löysällä ja koko peräakseli liikkui. Tämä vähensi vapinaa, mutta edelleen sitä ilmeni varsinkin kovilla nopeuksilla. Tänään kotona sitten testasin servot pöydällä ja yksi servo on rikki. Hakee koko ajan oikeaa kohtaa, joten tämä varmaan selittää sen hakemisen. Varsinkin kun aiemmin ei ongelmia ollut, joten uusia pitää siis tuo servo. Tämän lisäksi vaihdoin perään laakerit ja tilasin uuden akselin, sillä tuntui olevan klappia.

Onko muuten joku selvittänyt että saako tohon 500:seen pidemmät perälavat vai tuleeko liian lähelle päälapoja? Ollut puhetta perätehojen riittämättömyydestä (itse en tosin vielä ole ongelmiin törmännyt).

Trex 450 Pro:
Gyrobot 700 on kohtuu säädöissä. Hieman terävämpi saisi olla, mutta kyllä tuolla jo lentää. Turnigy Nano Tech 45C Akut vaan ei pidä kylmästä, joten toi on aika turha peli tällähetkellä talvella. Kunhan lämpenee niin tosta tulee hyvä peli vielä. Laitoin siihen muuten hieman perään blingiä ja muuttui paremmaksi.

Mukavaa oli vetää kunnon keikka pitkästä aikaa. Oli myös porukkaa paikalla.

Lentoja:
- Trex 250 2 kappaletta
- Trex 450 Pro 4 kappaletta
- Trex 500 4 kappaletta


-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #372 : 18 Maaliskuu, 2012, 19:20:18 »
Mukava päivä tänään. Lämmintä oli jo varmaan viisi astetta ja aurinkokin pilkisti. Henttaalla oli mukavasti porukkaa. Mukana oli mulla ainoastaan Trex 500. Olin siihen vaihtanut yhden servon, joka nupissa haki koko ajan paikkaa ja lisäksi olin päivittänyt castlen noparin v4 softalla.

Servon vaihdon myötä oli suuret toiveet että vapina ongelma olisi kadonnut. Eka akku ja leijussa ei vapissut enää, kuitenkin täydessä vauhdissa sitä ilmeni ???. Myöhemmillä akuilla vapinaa ei ilmennyt vaikka mitään muutoksia en ollut tehnyt. Nyt kuitenkin toi Rekku toimi nätisti. Tehoa on paljon ja biisti toimii ihan hyvin.

Noparin kuvernööri toimii nyt selkeästi paremmin kuin aiemmin ja se saattoi osaltaan vaikuttaa tehon tunteeseen. Hyvä homma! Muille tiedoksi että tuosta on pari bugia löytynyt ja päivitys on ilmeisesti tulossa.

Äkillisesti kulmia lisätessä perä antaa hieman peräksi. Yritin säätää revo-mix asetusta biististä, mutta low asetuksella huomannut parannusta. Pitää vielä tutkia.

Lennätyksissä kokeilin pitää vauhtia yllä ja kyllä toi nätisti kulkee. Ihan hyvin meni tauosta huolimatta. Kerran meinasin tontata mutta en osunut maahan.

Lentoja:
- Trex 500 9 kappaletta

-

« Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu, 2012, 20:27:32 kirjoittanut Maikko »

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #373 : 25 Maaliskuu, 2012, 23:01:10 »
Tänään kävin kahtena eri kertana lennättelemässä Henttaalla. Ensin olin Pekan kanssa ja Juzakin oli käymässä. Sää oli aika kehno, sillä tuuli kovaa. Lentelin ensin kolme lentoa Trex 700:lla, jonka akut alkavat olla menettäneet parhaimman terän tai sitten viileä ilma haittaa niitä edelleen. Nuon isoksi kopteriksi se kyllä kääntyy hätäisesti, mutta muuten pienillä kiekoilla meno on aika leppoista.

Tähän päälle vielä pari akullista Trex 500:lla, joka kyllä tuntuu nyt hyvältä käteen. Bestin säätöjä voisi varmaan ruuvata nyt tiukemmalle kun värinä ongelmat on poissa. Kaksi viime vuoden toukokuulta ollutta akkua alkaa olemaan väsyneitä tässäkin, mutta mulla on neljä uudempaa akkua joilla kyllä on menoa ja meininkiä. Yllättävän paljon tekee käyttäytymiseen 100rpm:n lisäys nuppiin. Mulla on nyt muistaakseni 2500rpm, 2600rpm ja 2700rpm ja tänään kokeilin tuota korkeinta oikein pitkästä aikaa. Kopterista tulee terävä ja tarkka. Lisäksi lapojen meteli lisääntyy joka tuo fiilistä menoon. Illalla piti vielä tulla lentämän akut tyhjiksi, joten puoli kahdeksan aikaan tuli vielä neljä lentoa. Aika myöhään näkee nyt kun kelloja ruuvattiin.

Nyt painiskelen itseni kanssa että pitäisikö tuollainen genu tilata kesäksi. Viime kesänä jo päätin etten sitä hommaa, mutta nyt taas kuumottaa. Kovin paljoa ei sille varmaan tulisi käyttöä, mutta olisihan se kiva olla olemassa (ja tilaa viemässä). Juupas, eipäs, juupas...

Lentoja:
- Trex 700E 3 kappaletta
- Trex 500 6 kappaletta

-
 

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #374 : 25 Maaliskuu, 2012, 23:38:36 »
Tähän päälle vielä pari akullista Trex 500:lla, Yllättävän paljon tekee käyttäytymiseen 100rpm:n lisäys nuppiin. Mulla on nyt muistaakseni 2500rpm, 2600rpm ja 2700rpm ja tänään kokeilin tuota korkeinta oikein pitkästä aikaa. Kopterista tulee terävä ja tarkka. Lisäksi lapojen meteli lisääntyy joka tuo fiilistä menoon.

itse laskin 500 rekkulan nuppikiekkoja viimekesänä tohon 2700rpm hollille ja tuntui mielestäni todella raskaalta ja löysältä :D normisti on se 3k rpm

Nyt painiskelen itseni kanssa että pitäisikö tuollainen genu tilata kesäksi. Viime kesänä jo päätin etten sitä hommaa, mutta nyt taas kuumottaa. Kovin paljoa ei sille varmaan tulisi käyttöä, mutta olisihan se kiva olla olemassa (ja tilaa viemässä). Juupas, eipäs, juupas...

se maksaa kuitenkin vaan yhden 12S akun verran eikä niitä akkuja sitte tarvii niin montaa.  ;)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
23 Vastauksia
10712 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2009, 06:38:20
kirjoittanut nik-92
Maikon Synergy N9

Aloittaja Maikko « 1 2 » Synergy

41 Vastauksia
30643 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Lokakuu, 2010, 23:41:28
kirjoittanut puisto_kemisti