Synergy N9 rebuild:Sain tilaamani osat Synergy N9:iin ja aloin värkkäilemään. Päätin kuitenkin pistää koko kopterin ihan atomeiksi ja katsoa mitä se on syönyt. Ostin tuon käytettynä Arcticdiverilta, joten en ollut sitä koskaa aiemmin täysin purkanut. Ekassa kuvassa lähtötilanne, eli runkopalat. Ohje neuvoo aika mielenkiintoisen kasausjärjestyksen jossa rattaat yms laitetaan ensin toiseen runkolevyyn kiinni aina mootorineen (saadaan säädettyä pinjonin välys yms). En tiedä kuinka suoraan runko tulee, mutta pyrittelin pääratas kun kiristelin ruuveja. Peräputki ja perän osat on myöskin kasattu. Peräputki muuten tuntui aika painavalta, joten punnitsin sen. 120 grammaa pelkkä peräputki, paljonkohan reksissä painaa vastaava. Onko tohon kuika vaikea ostaa saman kokoinen hiilari putki ja tehdä siihen lovet ja reijät. Jaksaiskohan sitä hifistellä. Torpin jälkeen pitäs taas askarrella.
Yhtenä hommana päätin vaihtaa takaisin 15t pinjonin. Aiemmin 16t pinjonilla moottori ei oikein toiminut värinättömästi muuta kuin Idle2:lla jossa mulla oli 1950rpm. Laskemalla välityksiä huomasin että tolla 16t pinjonilla välitys on niin pitkä että nuppiin tulee aika isot kierrokset. Moottori kävikin siis huonoilla kierroksilla. Vertasin Trex 700N:n välityksiin (8,2) ja sillä monien 3D-kurvailijoiden suosima kierrosluku on 1950 kiekkaa nupissa. Tuolla 16t pinjonilla samoilla moottorin kiekoilla N9:ssä olisi nupissa 2063, kun taas 15 pinjonilla 1935 (lähes sama ratio kuin Trex 700:ssa). Joten päätin mennä nyt pienemmällä. Menee varmaan 3 sekunttia kun Rane tulee sanomaan että hullu! Tottakai olisi pitänyt ottaa tuo 16t
. Kokeilen nyt kuitenkin tällä, sillä epäilys on että kulmia saan niin paljoa että moottori ei enää jaksa joten nuokin kierrokset pitäisi riittää. Pidän targettina tuota 1935rpm:ää.
N9:n välitykset: Osat:15T Pinion Which is: 110-115
16T Pinion Which is: 515-211 (ei löydy enää mistään, mutta onneksi mulla on yksi)
124T Main Gear Which is: 110-124
126T Main Gear Which is: 110-126
Ratio:15T Pinion + 124T Main Gear = 8.26
16T Pinion + 124T Main Gear = 7.75
15T Pinion + 126T Main Gear = 8.40
16T Pinion + 126T Main Gear = 7.87
Moottori:Otin moottorinkin auki. Moro, männästä pala irti!!! (Kaardian voi nyt vuorostaan laittamaan hymiöt tähän mun kerjuun) En tiedä oliko torpissa mennyt, sillä halkeama oli siinä pakoaukon kohdalla(joku kaisla oli just siinä). Nyt viivästyy hieman rakentelu kun pitää tilata osia. No, Sabe on onneksi Suomen nopein. Myös sylinteri putkessa oli naarmuja, mutta en tiedä vaatiiko toi oikeasti uuden sylinteriputken. Pahin naarmu tuntuu sormeen ja kokeilinkin muutaman kerran hyvin hienolla hiekkapaperilla pyöräyttää mutta ei tilanne muuttunut. Ei ole mielestäni suuri naarmu kuitenkaan, joten mitäs tuon kanssa tekis. Lisäksi vaihdoin uudet laakerit mottiin. Etulaakeri oli ok (vaihdoin silti) ja takalaakeri pykälsi hieman.
Paljon tehty tänään ja ihan jees fiilinki.
-