Kirjoittaja Aihe: Maikon kopteriblogi  (Luettu 234961 kertaa)

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #375 : 26 Maaliskuu, 2012, 00:49:07 »
itse laskin 500 rekkulan nuppikiekkoja viimekesänä tohon 2700rpm hollille ja tuntui mielestäni todella raskaalta ja löysältä :D normisti on se 3k rpm

se maksaa kuitenkin vaan yhden 12S akun verran eikä niitä akkuja sitte tarvii niin montaa.  ;)

3000rpm on jo kyllä aika kivasti. Mulla ei gonernointi riitä siihen. Saattoi kyllä olla että toi oli enemmän kuin 2700rpm,  mutta ei yli 2850 kuitenkaan. Lentoajat vaan jää noilla 2200mAh akuilla aika lyhyeksi kun alkaa nostamaan kierroksia. Jotain kompromissia siis haen siihen. Vois ehkä seuraavaksi kokeilla isompia akkuja.

Tuolla akkujen vähentämisellä 700E:lle yritänkin perustella tuota genun ostoa itselle. Ei tosiaan ole niin kallis verrattuna noihin akkujen hintoihin.

-

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #376 : 26 Maaliskuu, 2012, 07:21:47 »
3000rpm on jo kyllä aika kivasti. Mulla ei gonernointi riitä siihen. Saattoi kyllä olla että toi oli enemmän kuin 2700rpm,  mutta ei yli 2850 kuitenkaan. Lentoajat vaan jää noilla 2200mAh akuilla aika lyhyeksi kun alkaa nostamaan kierroksia. Jotain kompromissia siis haen siihen. Vois ehkä seuraavaksi kokeilla isompia akkuja.

Tuolla akkujen vähentämisellä 700E:lle yritänkin perustella tuota genun ostoa itselle. Ei tosiaan ole niin kallis verrattuna noihin akkujen hintoihin.

-

jep. itse en ole koskaan tykännyt pahaa pienistä lentoajoista kun niihin on jo tottunut. kaikissa mun koptereissa alkaa timerin lukema kolmosella :D
500rekkulassa mulla on 2650mAh nanoja (ei mitään parhaita mahdollisia kestävyydeltään) mutta paino/kapasiteetti suhde on ihan jees kun on niitä sinisiä reilusti kevyempiä.

onhan toi genu vielä siitäkin hyvä että voit viettää kesäpäivän vaikka kokonaan kentällä eikä akut lopu koskaan. voit myös unohtaa himassa latailut kun otat vaan lataus salkun ( ;) ) ja genun mukaan niin kun pääset kentälle niin eka pötkö lataukseen ja sitä odotellessa kamat valmiiksi. sitte saakin vedellä nonstop jos vaan omistat tarpeeksi latureita :) tähän olen itse pyrkinyt ja hyvin onnistuu :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Eelis

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • You're never too old to learn something stupid
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #377 : 26 Maaliskuu, 2012, 08:44:25 »
onhan toi genu vielä siitäkin hyvä että voit viettää kesäpäivän vaikka kokonaan kentällä eikä akut lopu koskaan.

Taaaaai. Tankkaa polttoainetta suoraan siihen kopteriin  :D
-- T-Rex 700N [YS91ST][Brain] -- T-REX 600LE [55 HZ-H][Brain] -- T-REX 500ESP [Brain] -- mCP X --
-- DX9 -- Peeniks 5.0 --

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #378 : 26 Maaliskuu, 2012, 09:24:52 »
Itse pähkäilin myös tätä aggregaatti asiaa pari kuukautta sitten. Lopulta päädyin siihen, että se on kannattava ja hommasin sen. Mulla on siis tuo IG1000 malli, eli 1kW tehoinen. Hintaa tuolle tulee suoraan maahantuojalta tilattuna 299€ + parikymppiä postikuluja. On siis n. parisataa euroa tuota 2kW mallia halvempi.

Ja ennen kuin Tohtori sanoo, että 1kW ei riitä mihinkään, niin on pakko sanoa että 1kW:kin on mulle aivan liikaa.  :D Lataustehoakaan multa ei löydy kilowattia, joten tuo on aivan riitävä. :)

EDIT: Suora linkki maahantuojan hinnastoon: http://www.kiporfinland.fi/sivut/hinnasto-2011
Sähköpostilla saa tilattua ;)
« Viimeksi muokattu: 26 Maaliskuu, 2012, 09:28:59 kirjoittanut Miika »
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #379 : 26 Maaliskuu, 2012, 09:51:17 »
Taaaaai. Tankkaa polttoainetta suoraan siihen kopteriin  :D

joo kyllä kentällä pitää yksi nitromieskin olla! meillä hyttysten torjunnan hoitaakin yleensä Eelis ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #380 : 26 Maaliskuu, 2012, 09:51:38 »
Mulla on siis tuo IG1000 malli, eli 1kW tehoinen. Hintaa tuolle tulee suoraan maahantuojalta tilattuna 299€ + parikymppiä postikuluja. On siis n. parisataa euroa tuota 2kW mallia halvempi.

Ja ennen kuin Tohtori sanoo, että 1kW ei riitä mihinkään, niin on pakko sanoa että 1kW:kin on mulle aivan liikaa.  :D

Jostain syystä tuo 2kw malli on kallis maahantuojalla joten se kannattaa tilata Kärkkäiseltä, hintaeroa on n. 100€ ja se kannattaa maksaa tuosta tuplatehosta. Ja tuosta IG1000 ei irtoa 1000 wattia, lähempänä totuutta on joku 800W (maahantuojan kanssa tuosta juttelin). Olin itsekin ostamassa tuota IG1000 mallia, mutta päädyin sitten IG2000 malliin. Tosin latureiksi on tulossa iCharger 206b ja 2x iCharger 106b+, joten 800W olisi loppunut kesken.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #381 : 26 Maaliskuu, 2012, 09:54:34 »
mä pyysin aikanaan maahantuojalta tarjouksen että mitä maksaa ku ostetaan 3 noita IG2000 kikkareita... tuli maksamaan kuljetuksineen 440e/kpl joka oli halvempi ku missään muualla! kannattaahan se aina kysyä :)

IG2000 käy kuitenkin jollain alle 500W latauksella vielä melkein tyhjäkäyntiä joka on huomattavasti kivempi kun että pienempi huutais naamataulu punasena.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #382 : 26 Maaliskuu, 2012, 23:13:34 »
Homma ratkennut. Tänään olin tilaamassa mutta Kiporit oli myyty loppuun Kärkkäisellä. Pitää jatkaa siis nitrolinjalla, melkein tuli jo sähkömies.  ;D


Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #383 : 27 Maaliskuu, 2012, 08:05:33 »
Lahdessa kun kävin sunnuntaina Kärkkäisellä niin oli koneita pinoksi asti!
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #384 : 27 Maaliskuu, 2012, 10:48:39 »
Ok, verkkokaupasta ovat "loppu". Ilmeisesti lähettely on kallista.

-

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #385 : 27 Maaliskuu, 2012, 11:27:55 »
Ok, verkkokaupasta ovat "loppu". Ilmeisesti lähettely on kallista.
Verkkokaupan saldo = Ylivieskan saldo. Käsittääkseni muista pisteistä ei tehdä postimyyntiä.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #386 : 27 Maaliskuu, 2012, 21:15:25 »
Kiitoksia Jukalle ja Xenille vinkeistä. Laitoin viestiä verkkokauppaan ja vahvistivat tuon Xenin kommentin että ovat Ylivieskassa loppu. Sanoivat kuitenkin lähettävänsä muualta, joten taidan sittenkin saada oman Kiporin.

-

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #387 : 27 Maaliskuu, 2012, 22:04:10 »
Niin ja mä ajan melkeen joka viikonloppu Lahden Kärkkäisen ohi, Perjantaina viimeksi kaksi kertaa.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #388 : 06 Huhtikuu, 2012, 22:06:16 »
Päivitystä edellisten kolmen lennätyskertojen jälkeen.

Ensinnäkin sain nyt Kipor 2kw aggregaatin ja heti mietin että mitähän mä tuolla teen ;D. Samalla laitoin tilaukseen yhden uuden parin Turnigyn 65C 4400mAh pattereita, sillä kolme edellistä paria ei ole enään niin lyönnissä. Tohtorilla nämä on kestänyt joten ajattelin itsekin kokeilla. Noita sitten pumpataan agregaatilla täyteen kesällä.

Viikko sitten sunnuntaina tuli käytyä Henttaalla ja mukana oli Trex 700 ja Trex 500. Ison reksin Castlen noparissa oli uusi softa ja kuvernööri toimi paremmin kuin aikaisemmin. Ei pumpannut enää häiritsevästi. Jotenkin tuntuu että tulee aina vedettyä niin kevyttä tuolla 700E:llä. Varmaan suurin syy on siinä että akut maksaa eikä niitä halua tuhota "tyhjänpäiväisellä" räimimisellä. Uudella akulla varmaan tulee vedettyä enemmän jos ne kestää paremmin. Nyt keskittyy vaan treenamaan jotain tekniikkaa.

Trex 500:sen olen nyt kyllä löytänyt uudestaan. Aiemmin oli puhetta nupin kierroksista niin mun hurjat IDLE2:sen kierrokset olivat 2650rpm ::) (Idle1 2500rpm ja norm 2400rpm). Silti lentoaikaa piti pudottaa 3:40 --> 3:30. Nyt kun olen tuota pitänyt aina mukana niin se tuntuu käteen hyvältä. Hieman levottomuutta ilmenee kun tekee kovaa tic tocia tai rajuja pysähdyksiä. Mutta nämä on aika nyansseja loppujen lopuksi. Markuksenkin annoin kokeilla tuota ja tämän innoittaman kokeilin tänään suuremmilla liikenopeuksilla ja ilman expoja. Yllätyksekseni huomasin että tic tocit muuttui siistimmiksi expon pienentämisen myötä. Tänään sain perän pettämään kerran nopeassa lennossa. Tällähetkellä lennän mielummin tuolla 500:lla kuin 700:lla. Ei sen aina tarvitse olla suurin mitä on ;D

Synergyäkin olen taas pistänyt kasaan ja ehkä sekin pian lentää.

Lentoja:
- Trex 700 3 kappaletta (viikko sitten)
- Trex 500 6 kappaletta (viikko sitten)
- Trex 500 6 kappaletta (keskiviikkona)
- Trex 500 7 kappaletta (tänään)

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #389 : 07 Huhtikuu, 2012, 21:33:22 »
Tänään tuli hienossa säässä Pohjanmaalla ollessa haettua vähän rajoja. Otin kaikki turhat limitit pois ja vedin ihan pinnoissa. Kerran raapaisipäälavat maata ja kerran landarit, eli tuleva niin sanotusti leijui ilmassa  :). Neljännellä lennolla osui sitten perälavat maahan ja rattaat meni perästä. Vedin holdin ja pienen ilmalennon ja piron jälkeen pyllähdys lumeen. Ratas rikki, onneksi ei näyttänyt tulevan muita vahinkoja.

Edellisestä kerrasta vielä kokeilin laittaa liikettä lisää. Alunpein oli D/R 90% ja tänään 110%. Ilman expoja ja myös 10% expoilla. Tuntuma muuttuu aika paljon, mutta tottumisesta on paljon kysymys. Nyt on kytkimen takana eri asetukset, joten saa näppärästi vaihdettua vaikka kesken lennon.


Lentoja:
- Trex 500 4 kappaletta

-

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #390 : 08 Huhtikuu, 2012, 00:09:14 »
Tänään tuli hienossa säässä Pohjanmaalla ollessa haettua vähän rajoja. Otin kaikki turhat limitit pois ja vedin ihan pinnoissa. Kerran raapaisipäälavat maata ja kerran landarit, eli tuleva niin sanotusti leijui ilmassa  :). Neljännellä lennolla osui sitten perälavat maahan ja rattaat meni perästä. Vedin holdin ja pienen ilmalennon ja piron jälkeen pyllähdys lumeen. Ratas rikki, onneksi ei näyttänyt tulevan muita vahinkoja.

Edellisestä kerrasta vielä kokeilin laittaa liikettä lisää. Alunpein oli D/R 90% ja tänään 110%. Ilman expoja ja myös 10% expoilla. Tuntuma muuttuu aika paljon, mutta tottumisesta on paljon kysymys. Nyt on kytkimen takana eri asetukset, joten saa näppärästi vaihdettua vaikka kesken lennon.


Lentoja:
- Trex 500 4 kappaletta

-
Jos lähelläkään Seinäjokea pohjanmaalla oot joskus nii ilmottelehan Etelä-Pohjanmaa aiheessa nii pitää tulla kattomaa ja voit nähdä muitaki pörrääjiä samalla.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #391 : 08 Huhtikuu, 2012, 10:42:24 »
Kauhava-Lapua akselilla oleilen ja tarkoituksena onkin ollut tulla käväisemään. Täällä tosin on niin helppoa kun avaa oven niin on lennätyspaikalla, joten kauaksi ei tarvise lähteä  :). Tsekkailen tuota ketjua sillä silmällä että koska ootte menossa. Tälle keikalle on tosin enää 250 kunnossa.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #392 : 10 Huhtikuu, 2012, 22:34:54 »
Uhmasin kohtaloa ja laitoin tilaukseen DFC nupin tilaukseen Trex 700E:hen. Mulla olisi 710 lavat ja 110 perälavat, jolla tuota pitäisi ajaa. Tämän lisäksi pienillä nuppikierroksilla, eli alle 2200rpm:llä  ;D. Tuho on siis taattu. Voi olla että aloitan 690 lavoilla testailun.

Olen kuitenkin vakuuttunut siitä että toi matala nuppi tekee kesän ja sen takia olen valmis hieman ottamaan riskiä. Samalla laitoin tilaukseen truebloodin kovat lepatuskumit, jotka toivottavasti vähentävät boomstrike riskiä.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #393 : 21 Huhtikuu, 2012, 00:19:08 »
Kasasin tuon DFC nupin. Minkäänlaisia ohjeita ei tule mukana, joka on kyllä ihme. Eihän toi nyt monimutkainen ole, mutta esimerkiksi prikkojen paikat kiinnostaa. Leparin kumimeiksi ne truebloodin versiot, jotka on orkkis kumeja paljon kovemmat. Nuppi vaikuttaa ihan hyvältä.

Netistä löysin tällaisen tiedon eri koptereiden nuppien korkeuksista:
- DFC Align head-- 135mm from blade to boom
- Henseleit TDR --140mm from blade to boom
- Shape 9.0 Rigid -- 135mm from blade to boom
- Goblin ~145mm
- Gaui X7 ~ 135mm

Eli en ymmärrä että miksi Alignilla olisi suurempi riski boomstrikeen kuin noilla muilla. Paljonko X7:ssa on lapojen ja puomin etäisyys? ELi aika paljon on siinä kaikki ottaneet mallia Henseleitistä :)

Katsotaan nyt vielä että koska saan ruuvattua tuon kopukkaan kiinni.

edit: Gauin mitat lisätty

-
« Viimeksi muokattu: 22 Huhtikuu, 2012, 00:04:13 kirjoittanut Maikko »

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #394 : 21 Huhtikuu, 2012, 06:23:52 »
Kuussatasen nupissa ne prikat ainakin tuli ihan samalla tavalla kuin vakiossakin.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #395 : 21 Huhtikuu, 2012, 08:55:34 »
Allu on paivittanyt leparin "kumeiksi" pommista tehdyt...

http://www.align.com.tw/shop/product_info.php?cPath=22_104&products_id=4316


Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #396 : 21 Huhtikuu, 2012, 11:49:50 »
Kuussatasen nupissa ne prikat ainakin tuli ihan samalla tavalla kuin vakiossakin.

kyllähän noi tiedot etsimällä löytää mutta jos muuten on plug'n play niin ei se ohje kauheasti olisi lisännyt kustannuksia. Mielestäni ei ole kuitenkaan itsestään selvää että mihin väliin tulee. Eli lavanpitimen ja nupin keskien väliin yksi ja toinen prikka menee painelaakerin ja normilaakerin väliin.

Allu on paivittanyt leparin "kumeiksi" pommista tehdyt...
http://www.align.com.tw/shop/product_info.php?cPath=22_104&products_id=4316

Noita ei vielä ollut paketissa mukana, joten tilasin erikseen noi truebloodin. Pitää katsoa että laittaako vaihtaako joskun noi uudet "kumit".

-

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #397 : 21 Huhtikuu, 2012, 14:32:18 »
Kasasin tuon DFC nupin. Minkäänlaisia ohjeita ei tule mukana, joka on kyllä ihme. Eihän toi nyt monimutkainen ole, mutta esimerkiksi prikkojen paikat kiinnostaa. Leparin kumimeiksi ne truebloodin versiot, jotka on orkkis kumeja paljon kovemmat. Nuppi vaikuttaa ihan hyvältä.

Netistä löysin tällaisen tiedon eri koptereiden nuppien korkeuksista:
- DFC Align head-- 135mm from blade to boom
- Henseleit TDR --140mm from blade to boom
- Shape 9.0 Rigid -- 135mm from blade to boom
- Goblin ~145mm

Eli en ymmärrä että miksi Alignilla olisi suurempi riski boomstrikeen kuin noilla muilla. Paljonko X7:ssa on lapojen ja puomin etäisyys? ELi aika paljon on siinä kaikki ottaneet mallia Henseleitistä :)

Katsotaan nyt vielä että koska saan ruuvattua tuon kopukkaan kiinni.

-

X7:ssa väli lavankärjestä peräpuomiin on 135mm

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #398 : 22 Huhtikuu, 2012, 00:20:42 »
Eli Gaui on samoissa mitoissa kuin tuo DFC, kiitti Sandu mitasta.

Tänään on tullut sitten roplattua tuota 700E:tä. Vaihdoin DFC nupin ja samalla kun oli konehuone auki päätin vaihtaa BeastX:n VBariin. Nyt ei sitten voi sanoa suoraan että kuinka suuri vaikutus nupilla oli muutoksessa.

Vertailua orkkis vs DFC:
- Paino: 419g vs 384g, eli 35g kevyempi
- Etäisyys peräputkestä: 17,5cm vs 13,5cm, eli 4cm matalampi

VBAR:
Perus säädöt sain tehtyä ja kaikki on ok. Bindaus ei tahdo onnistua millään telemetria mokkulan kanssa vaikka tein mielestäni oikein. Telemetriassa ei ala valo välkkymään painalluksen jälkeen. Eli telemetriasta nappia, sitten VBARista "bind", sitten virrat pois ja päälle ja mankasta normi bind. Kokeilin myös eri variaatioita.

Myös asetukset ovat hieman kysymysmerkki. Säätelin ihan perus valikkoa ja oletan että expert valikkoon ei vielä tarvitse mennä ennen ensilentoa:

- Style  85
- Agility 105
- Gain 85
- Yaw rate 100
- Perägyro gain 80

Tämä kuva ei ole oma setup, mutta kuva valikosta.


Alla vielä kuvia:



 


Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #399 : 22 Huhtikuu, 2012, 10:36:51 »
>>VBAR:
Welcome to the dark side (we have cookies...)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
23 Vastauksia
10554 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2009, 06:38:20
kirjoittanut nik-92
Maikon Synergy N9

Aloittaja Maikko « 1 2 » Synergy

41 Vastauksia
30346 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Lokakuu, 2010, 23:41:28
kirjoittanut puisto_kemisti