Kirjoittaja Aihe: Maikon kopteriblogi  (Luettu 237519 kertaa)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #400 : 22 Huhtikuu, 2012, 10:56:49 »
maikko voin neuvoa sulle sitä bindaamista ku just eilen kyseisellä kombolla bindailin noita pari kappaletta.

1.bindaat ohjeiden mukaan
2. painit sätkivän kopterin kanssa keittiössä ;D

noei...

homma menee niin että meet siellä v-bar softassa siihen vastari kohtaan ja painat sitä bind nappia. sitte otat jonkun ruuvarin ja painat sen tm1000 bind napin pohjaan ja sillä välin kun se on pohjassa käytät virtoja pois nopeasti (alle sekuntti) JA OTA E LAVAT POIS ;D nyt kaiken pitäisi vilkkua ja voit bindata normaalisti. itse olen pitänyt sitä tm1000 bind nappia painettuna kunnes yhteys on auki mutta en ole varma tarviiko.

tolla se menee
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #401 : 22 Huhtikuu, 2012, 23:28:07 »
>>VBAR:
Welcome to the dark side (we have cookies...)
Haven't seen cookies yet, except in my web browser  ;D

maikko voin neuvoa sulle sitä bindaamista ku just eilen kyseisellä kombolla bindailin noita pari kappaletta.

1.bindaat ohjeiden mukaan
2. painit sätkivän kopterin kanssa keittiössä ;D

 ;D, kiitti ohjeista (noista oikeista) kokeilen noilla.

Tänään tuli käytyä ajamassa ensilennot tuolla 700E DFC VBarilla. Ensi lento on aina noilla FBL vehkeillä jännittävää, koska ei niistä koskaan tiedä. Otin kopterin ilmaan ja annoin mennä. Kaikki toimi heti niinkuin pitikin, joten lensin kaksi lentoa perussäädöillä. Seuraavalle lennolle swashin gainia 5 pykälää ylöspäin ja muuttui paremmaksi. Seuraavalla lennolla vielä 2 pykälää ylös ja hyvältä tuntui. Kyllä VBarinkin on aika helppo saada säätöihin vaikka BeastX on ehkä vielä helpompi. Vbarilla tarvit läppäriä kun taas biistiä pystyy säätämään ilman.

Hieman harmittaa kun ei tullut kokeiltua BeastX:ää normi ja DFC nupilla joten nyt ei osaa sanoa mikä on nupin ansiota ja mikä VBarin. Jokatapauksessa nyt kovassakin retuutuksessa, esim brutaalissa tail down tic tocissa kopteri menee kuin kiskoilla, eikä siinä ole mitään ylimääräistä vapinaa. Tämä oli hienoa ja vaivan väärti. Peräkin tuntuu olevan  aika selkeä. Voisin väittää että viiveen tuntu on pienempi, vaikkakin vaikea tätä on sanoa. Piroflipeissä oli ainakin tuntuma kateissa. Sen verta täytyy sanoa että mitään mullistavaa eroa ei ole ja aloittelijalle aivan sama kumpi purnukka tai nuppi on käytössä. Palataan asiaan kunhan saan lisää lentoja alle, mutta alku on lupaava.

Genu jauhoi tänään toista kertaa ja latasi jo kaksi akkuakin kentällä. Aluksi tuntuu aina sammuvan kylmänä ja vähäinen öljynmäärä valo palaa. Lämmetessään sitten menee niinkuin pitääkin. Onkohan Delvac liian litkuista tuolle?

Lentoja:
- Trex 700E 6 kappaletta



Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #402 : 23 Huhtikuu, 2012, 07:11:03 »
Genu jauhoi tänään toista kertaa ja latasi jo kaksi akkuakin kentällä. Aluksi tuntuu aina sammuvan kylmänä ja vähäinen öljynmäärä valo palaa. Lämmetessään sitten menee niinkuin pitääkin. Onkohan Delvac liian litkuista tuolle?

onko siellä varmasti tarpeeksi ölppää? ei meidän muiden 3kpl IG2000 genut tollasta tee!
mulla on ainakin semisynteettistä 10W 30 ölppää niinkuin tais ohje sanoakkin. toiset on sitte laittanu liukkaampaa ni pölläyttelee vähä käynnistettäessä. mulla ei pölläyttele. sanoisin että viskositeeteista huolimatta en laittais tohon täys synteettistä missään tapauksessa.

hienoa että pääsit testaamaan sitä DFC nuppia. kyllähän ne sanoo tuolla ulkomaan voorumeilla että ero on aika huima tuntumassa. alottelijalle nyt on ihan sama muutenkin mikä kontrolleri siellä on kuhan pitää kopterin vaan halutussa asennossa. väitän kyllä että noissa on isojakin tuntumaeroja. vaikka saahan niitä säädettyä miten tykkää. ite oon vetäny aina sen ekan sliderin siihen precise päähän ihan tappiin. tekee fiiliksestä heti paremman. v-bar on default säädöillään todella hidas ja laiska joten agilityä pitää nostaa heti jonkun verran. kyllä se siitä! :)

myös paddle simulationia kannattaa säätää. vaikuttaa aika paljon! toi tais kyllä olla vaan pro softassa... onko sulla se ostettuna?

kerrohan sitte niitä oikeitakin ominaisuuksia kun pääset sinuiksi laitteiden kanssa.
« Viimeksi muokattu: 23 Huhtikuu, 2012, 07:17:46 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #403 : 23 Huhtikuu, 2012, 21:20:59 »
Yleisesti kaikkiin pieniin kiinalaisiin moottoreihin (mopot yms.) suositellaan 10W 40 tai 10W 30 puolisynteettistä öljyä. 10W 40 on vaikeampi löytää, Teboilin nimellä myytävää saa. Käy paljon nätimmin ja venttiilit ei kilkata, kun öljy ei ole liian litkua.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #404 : 23 Huhtikuu, 2012, 22:29:33 »
On mulla tuohon VBariin ostettuna pro softa. Pitää varmaan kokeilla tuota precise päätä asetuksista. Tekee siis robottimaisemman liikkeestä ja jättää turhan valumisen pois. Tarkan oloinen toi kyllä oli jo noinkin. Mä laitoin sen agility sliderin sinne extreme 3D kohtaan tms. ja on kyllä riittävän nopea  ;D

Pitääpä katsoa noita öljyjä jos tuonne vaihtaisi vähän paksumpaa. Kyllä määrä pitäisi olla ihan ok ja ekaa tankkia vasta poltellaan. Ajattelin ajaa sen loppuun ja vaihtaa öljyt. Sisäänajo siis.

-

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #405 : 24 Huhtikuu, 2012, 06:32:17 »
olikohan se nyt niin että siihen kenttään niiden slidereiden alle voi syöttää isommankin numeron kun mitä se slideri antaa jos ei vielä esim agility riitä ;)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #406 : 06 Toukokuu, 2012, 00:19:22 »
On kyllä ollut turhan hiljaista lennätysrintamalla. Kalusto vaan mätänee maassa. Kävin tänään Helsinki City Runilla vetämässä puolikkaan maratonin. Nyt on pohkeet ja takareidet kipeitä niin että kävely on köpöttelyä. Koptereista ei tule mikään muu kipeäksi kuin lompsa aina silloin tällöin. Noh, hauskaahan toi oli. Huomenna voisi yrittää päästä lennättämäänkin.

Simuttelukaan ei muuten onnistu kun virtuaalimasiinassa pyötivä Win7 jää welcome messageen. Mistäköhän toikin ongelma on tullut.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #407 : 11 Toukokuu, 2012, 23:53:13 »
homma menee niin että meet siellä v-bar softassa siihen vastari kohtaan ja painat sitä bind nappia. sitte otat jonkun ruuvarin ja painat sen tm1000 bind napin pohjaan ja sillä välin kun se on pohjassa käytät virtoja pois nopeasti (alle sekuntti) JA OTA E LAVAT POIS ;D nyt kaiken pitäisi vilkkua ja voit bindata normaalisti. itse olen pitänyt sitä tm1000 bind nappia painettuna kunnes yhteys on auki mutta en ole varma tarviiko.

tolla se menee

Tolla se tosiaan meni. TM1000 bind napin pystyi päästää akun kytkemisen jälkeen. Kiitti ohjeista.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #408 : 06 Kesäkuu, 2012, 23:18:34 »
Taukoa päivityksestä, joten kirjataas vähän.
Trex 700E:

Ennen kevät leiriä tuli muutamia lentoja tehtyä ja leirillä tuli ajettua Trex 700E:llä perjantaina aika paljon. Noin 8 lentoa (a 6min) VBarin logeissa oli useassa kohdassa "Extreme Vibration" ja kovaa lennettäessä alkoi nyökyttämään aika rajusti. Pahimpiin ongelmiin syyksi paljastui liian kireällä olevat lavat ja löysäämällä tilanne helpottui. Kuitekin tärinät logeihin jäi edelleen, mutta lento parantui. Lauantaina juuri kun alkoi lento maistumaan oikein kunnolla kopteri oli menossa selälleen kun yhtäkkiä yhteys kopteriin katosi ja moottorista loppui veto. Onneksi ajelin järjestelmällisesti aika kaukana ja kopukka mätkähti kynnöspellolle. Rikki meni perä, lavat yms. Syyksi paljastui kylmäjuotos, joka oli tärissyt irti. Nyt kun mietin niin se saattoi jopa varoitella aiemmin, mutta pidin sitä governöörin oikkeuiluna. Nyt on osat tulossa ja otin lavoiksi kokeeksi Radix V2 690:set. Samojen lapojen 710mm versiot mulla jo onkin käyttämättöminä mutta en uskalla niillä ajaa tuolla DFC nupilla ja 110mm perälavoilla, sillä menee noi 690mm:set jo todella läheltä.

Tästä johtuen F3N kisa tuli sitten ajettua Trex 500:lla. Kisasta tuli tiukka voitto. Itse suorituksessa on vielä parannettavaa, jota pitäisi yrittää hioa kuntoon Nummelan osakilpailua varten (johon juuri ilmoittauiduin). Odotan muuten innolla noita kisoja sillä F3N:ään on tulossa oikein ulkomailta tuomari.

Trex 500:

Nyt kun tällä on tullut taas päästeltyä niin pari kommenttia. Olen tätä paljon kehunut kuinka hyvin se lentää, mutta nyt on pari ärsytystä.

1) Kummallinen turha dippaus kun esim vetää tiukasti oikean tikun taakse ja antaa samalla positiivisia kulmia. Lapakehä dippaa oikealle ensin ja korjaantuu sitten. Tämä vaati kohtalaisen repimis liikkeen. Loppuisiko servoista vääntö? Mietin että auttaisiko DFC nupin vaihtaminen?

2) Perän toiminta. Tossahan ei ole mikään kaikista tehokkain perä ja itse ei tule vingutettua älyttömiä kiekkoja joten senkin puolesta perän tehoa voisi parantaa. No laitoin EDGEn perälavat jotka on massivisemmat kuin Alignin omat. Nyt kovissa punch outeissa perä niia positiivilla kulmilla ja negetiivisilla kulmillla vähän. Mulla on Beastista se prekompensaatiota säädettynä, mutta uskoisin syyn löytyvän muualta. Ensinnäkin toi koko peräservon kiinnitys antaa peräservon liikkua. Mulla on siinä lasikuitu pala joka antaa selkeästi periksi ja saattaakin olla että kovassa liikkeessä se joustaa hieman. EDGEt antoi enemmän tehoa, joten se voisi selittää pahemman jouston. Mitä mä keksisin tuohon? Toinen ongelma on yllättävän suuri lepatus noissa perälavoissa. Muoviperälle joskus tuunasin sen nollaan, mutta nyt tolla metalliperällä pitimet klappaa aika paljon.

Lisäksi laitoin pari patteria tulemaan yllämainittuihin koptereihin Gens Acelta.

Nyt pitäisi saada vähän aikaa simuteltua ja lennäteltyä. Ai niin, kävin katsomassa Metallican keikan. Tuleeko tällä enemmän rispektiä kuin kopterijutuilla  ;) (sain liput puoli-ilmaseksi)

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #409 : 15 Kesäkuu, 2012, 22:56:10 »
Tänään illalla kävin Markuksen kanssa lennättämässä Trex 500:sta. Ei kummemmin raportoitavaa. Kopukka lensin niinkuin ennenkin ja yritin vähän jotain uutta hakea lennätykseen aika laihoin tuloksin tosin. Kerran tuli lipsahdus ja lavat värjäytyi vihreäksi, mutta ei tullut tonttiin. Taidan vetästä noi valoheebelit pois tuosta 500:Sesta, jotta saa turhat painot pois ja painopisteen kohdalleen.

Lentoja:
- Trex 500 9 kappaletta

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #410 : 20 Kesäkuu, 2012, 01:04:46 »
Trex 500:

Viime sunnuntaina tuli käytyä ulkoiluttamassa Trex 500:sta 9 lennon edestä Henttaalla. Markus ja Karkkis oli mukana.
Kun olen hieman taistellut tuon 500:sen lentämisen kanssa niin tuli taas hieman iteroitua ongelmia. Ensiksi revin kaikki yövalot mäkeen rungosta, jolla sain painopisteen kohdalleen. Ei auttanut mitään. Sitten säätelin Biistin potikoita ja vähän muuttui mutta ongelmia jäi.

Mielenkiintoinen huomio oli että toi peräservo tuntuu aika voimattomalta tuossa vehkeessä. Kyseessä on MKS DS8910 AVCS 760us. Taitaa siis olla niin että aika on tullut täytee persservolla, mutta pitää vielä vähän tutkailla. Nyt sen jokatapauksessa saa käsin poikkeutettua suht helposti ja muutaman kerran on perä lähtenyt irti lennossa. Mikä on nyt paras servo tohon häksättimeen tuossa minikoossa vai pitääkö mennä suoraan isoon kokoon. En kyllä tätä haluaisi tehdä sillä toi on jo muutenkin niin peräpainoinen. Jos näin teen niin sitten ostan jonkun yyberin 700:sen perään ja siirrän sieltä 650 Alignin ton 500:sen perään.

En ole ihan varma noista MKS servojen laadusta. Mulla yksi servo ei saanut kunnolla keskitettyä nupissa ja tämä ilmeni sitten vapinana. Yksi paloi kun asentelin uusia servoja (tämä tosin saattoi olla omakin vika).

Pitää muuten varmaan hommata Juuson vinkkaama uudempi Pro:n perä 500:seen kun seuraavan kerran tulee tilattua tavaraa.

Trex 700:

Tätä ollaan nyt ruuvattu kasaan kevätleirin torpin jäljilta. Ensiksikin tuli haettua Bilteman 100w kolvitikku noita liittimiä varten ja tilasin Hudyn tinaa. Nyt alkoi lyyti kirjoittaa sillä tehoa riitti mukavasti. Kolvin kärki tosin on heti koloilla, eli kohtuu laatua materiaali. :)

Samalla päivitin VBARin 5.3 softaan ja kaikki meni nätisti. Kaikki asetukset pysyivät, joten niitä ei tarvinnut uusia. Samalla tuli Radix V2 690 lavat ja modasin tuohon myös kolmannen laakeripukin. Nyt alkaa olemaan aika kova vehjes. Tavoitteena saada toi mukaan autoon agregaatin kanssa kun lähdetään Pohjanmaalle Jussin viettoon. Sitten kovaa ajoa.

Meinasi käydä kämmikin kun kolvasin noita deanseja vastarin virtoja silmällä pitäen. Kaikki oli jo valmiina kun vielä retuuttelin testimielessä johtoja ja sain tilanteen missä meni virrat poikki. Olin lämmittänyt liikaa deansia (en sillä 100w tikulla), jolloin se muovi oli ilmeisesti sulanut sisältä ja aiheutti siellä klappia. No päätin että kolvaan ton suoraan kiinni, sillä tohon ei tarvitse välttämättä liitintä. Onpahan yksi huoli vähemmän.

Lentoja:
- Trex 500 9 kappaletta

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #411 : 20 Kesäkuu, 2012, 16:13:52 »
Tänään kävin kokeilemassa seiskasatkua ekaa kertaa torpin jälkeen. Kaikki toimi hyvin ja saattoi lentää jopa paremmin kuin ennen torppia. Laitoin gyron alle nyt spartanin laatan jossa oli alla spartanin teippi ja päällä Bilteman teippi. Aika lötkö tuli, mutta toimi. Lisää testiä kuitenkin kaipaa, mutta kyllä tuolla jo Pohjanmaalle voi lähteä. Lisäksi eroina oli kolmas laakeripukki ja noi Radixin lavat.

Lentoja:
- Trex 700 3 kappaletta

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #412 : 20 Kesäkuu, 2012, 16:21:28 »
Tänään kävin kokeilemassa seiskasatkua ekaa kertaa torpin jälkeen. Kaikki toimi hyvin ja saattoi lentää jopa paremmin kuin ennen torppia. Laitoin gyron alle nyt spartanin laatan jossa oli alla spartanin teippi ja päällä Bilteman teippi. Aika lötkö tuli, mutta toimi. Lisää testiä kuitenkin kaipaa, mutta kyllä tuolla jo Pohjanmaalle voi lähteä. Lisäksi eroina oli kolmas laakeripukki ja noi Radixin lavat.

Lentoja:
- Trex 700 3 kappaletta
Millonkas missä?  :D Olis kiva nähä ison koneen lennätystä ku täällä ei hirveästi noita isompia oo.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #413 : 20 Kesäkuu, 2012, 22:02:02 »
Sovitaan huomiseksi setti Pohjanmaan ringille. Sain kuin sainkin mahtumaan genun, seiskasatasen ja viissatasen autoon kolmen muun ihmisen ja yhden koiran lisäksi.  :)

Lapualla ja Kauhavalla majailen mutta huomenna olis mahis tehdä useamman tunnin setti joten Sjokikn on mahdollinen paikka.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #414 : 21 Kesäkuu, 2012, 22:09:07 »
Noniin, tänään tuli oltua Seinäjoen RC-Air Club Ry:n kentällä lennättämässä. Hyvä kenttä ja tilaa on mukavasti. Aurinko paistaa sopivasti selän takaa illalla. Mukana oli Nube, Toeh ja kolme muuta joiden nimimerkit jo unohtuivat. Hyvännäkököistä menoa heillä oli.



Trex 700E:

Omana tarkoituksena oli saada 700E:lle mahdollisimman monta hyvää lentoa. Tavoite täyttyi sillä taisi tulla 9 kappaletta lentoja, jotka menivät ihan kivasti. Kevätleirillä vaivannut tärinä ongelma on kadonnut ja kopteri lentää nyt tasapainoisesti. Luottoa alkaa tulemaan lisää vekottimeen. Myös timerin arvoa piti tipauttaa sillä kenno jännitteet olivat lopussa 3,70V, osa syy tosin saattaa olla jo parhaan päivänsä nähneet akut. Tipautin arvoa 5:40 --> 5:00. Tämän jälkeen jännite oli 3,78V, joka on ok. 

Vaikka noi Radix V2:set ovatkin hiljaiset lavat niin kyllä niistä silti ääntä lähtee esimerkiksi funneleissa. Autorotaatiossa tuntui olevan mukavasti energiaa. Rotaatiot mulla on ollut kateissa noilla FBL vehkeillä, mutta tänään taas varovasti tunnustellen pari inverted rotaatiota ja useampi perus rotaatio.

Ongelmiakin kuitenkin oli. Jostain kumman syystä veto tuntui loppuvan lennon alussa kun antoi täydet negatiiviset. Ikäänkuin kaasu menisi nollille ja palautuisi hyvin nopeasti. Tämä ilmenee perän potkimisina ja menon loppumisena. Ei onneksi mitään pelottavaa ainakaan toistaiseksi. Yleensä alun jälkeen homma alkaa rokkaamaan. Otin logeja noparista ja kerran ainakin tarttui mystinen ilmiö missä kaasu olisi mennyt holdille. Toisilla lennoilla en vastaavaa nähnyt, mutta kahden viimeisen lennon logit on purkamatta. Nopari oli kyllä kuuma lennon jälkeen kun koppa oli päällä. Ylipäätänsä toi Castlen governööri on alkanut ärsyttämään ja muiden kokoemukset asetuksista kiinnostaisi.

Trex 500:

Tämän päivän lyhin esitys oli meikäläisen 500:nen. Spool up maassa ja nostin kopterin 5 senttia ilmaan ja saman tien hyvin voimakkaasti kopteri kallistui oikealle kyljelleen  ilman että ehti mitään korjata. Olen tyytyväinen että refleksin omaisesti vedin heti holdin päälle kun kopteri oli kyljellään, joten henkilövahinkoja ei tullut. Tämä myös esti ison tuhon kopterille. Kovaa lavat kyllä raapaisivat maata ja aika syvälle meni.

Olen viimeaikoina lennättänyt 500:sta eniten, joten vähän ihmetyttää mistä johtui. Juuri ennen lentoa säätelin lapojen kireyksiä ja ne taisivat jäädä liian kireälle. Olisiko siitä sitten aiheutunut tärinää Beastille ja se kippasi kopterin kyljelleen todella voimakkaasti. Muuta syytä en keksi. Muistan lukeneeni täältä että muillakin oli vastaavia torppeja BeastX:llä. Vähän sylettää mutta onneksi vauriot taisivat jäädä pieneksi.

Kuitenkin ihan hyvä fiilis jäi päivästä.

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #415 : 22 Kesäkuu, 2012, 08:12:06 »
HEUREKA! Eilen (tänään) nukkumaan mennessä keksin mistä toi 700E:n kierrosten pumppaus johtui lennon alussa.

Lainaus
Jostain kumman syystä veto tuntui loppuvan lennon alussa kun antoi täydet negatiiviset. Ikäänkuin kaasu menisi nollille ja palautuisi hyvin nopeasti. Tämä ilmenee perän potkimisina ja menon loppumisena. Ei onneksi mitään pelottavaa ainakaan toistaiseksi. Yleensä alun jälkeen homma alkaa rokkaamaan.

Mulla on muistaakseni noparin asetuksena virran rajoitus toiminnossa vakiona edelleen 150A:n raja päällä, jonka jälkeen nopari alkaa rajoittamaan. Tämän näkyi mm. logeissa maksimissaan 152A:n virtoina. Tämä selittää miksi näin tätä erityisesti lennon alussa freesillä akuilla ja useimmiten vielä tolla uusimmalla 65C akkupakalla. Joskus ajattelin että 150A yli ei tartte mennä ja saakin rajoittaa tuolloin, mutta kai se pitää nyt sitten laittaa 180A:n.


-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #416 : 25 Kesäkuu, 2012, 14:22:35 »
Nyt on rajoitus muutettu 150A --> 180A. Pienempiä kierroksia nostin myös 1600rpm --> 1700rpm.

Katselin myös hieman noita noparin lämpötiloja kun aloin huolestua niistä kopan ollessa päällä ja estämässä ilmankiertoa. Kerran tuntui selvästi kuumalta perus lennon jälkeen. Näytti siltä että ilman koppaa vapaassa ilmavirrassa lämmöt on noin 50 asteen hujakoilla kun taas kopan ollessa päällä noin 65 astetta lennon lopussa. Piikit olivat 87 astetta login mukaan. Kun ollaan alle 100 asteen niin tämä on käsittääkseni ihan ok.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #417 : 26 Kesäkuu, 2012, 00:35:51 »
Tänään tuli käytyä jälleen Kurjennevalla lennättämässä 700E:tä. Lentelin kaikkiaan 8 lentoa. Heureka elämys ei ollutkaan syy mystiseen pätkimiseen. Pari kertaa tuli sellainen että governööri pätki ja uudelleen käynnistys autotoi ongelmaan, mutta myös yhden akun kunto epäilyttää. Mistä näistä oikein tietää, mutta tuolla nyt mennään. Odottelen että saan VBarin govin toimimaan muutenkin, sillä toi Gov on aika huono tuossa 700E:ssä, sillä kierrokset tuntuu pumppaavan aika paljon kuorman ja kevyen osion vaihdellessa.

Lennätyksessä tuli harjoiteltua aika paljon rotaatioita ja yritin saada tuntumaa FBL rotaation tekemiseen. Tein monta onnistunutta suoritusta ja sain hyvää tuntumaa flippasin aina vaan matalammalla kopterin oikeinpäin. Sitten päätin tehdä vielä yhden eli sen viimeisen. Toin jyrkemmin kuin aikaisemmin kopukan alas, mutta toisin kuin aikaisemmilla kerroilla ryssin alastulon enkä saanut lapoihin kunnolla vauhtia flipin jälkeen räpiköin kopterin ensin perä edellä ja sitten siitä se kallistui kyljelleen ja lavat sohaisivat ruohikkoa  >:(. Linkki rikki, mutta muuten tutkimisen jälkeen näytti olevan lentokunnossa. Vaihdoin linkin ja varovasti ilmaan ja tämän jälkeen vielä pari lentoa kunnon retuutusta ja kaikki toimi.

Mun ensimmäinen 25C Nanotech akkupari antautui tänään kun toisesta akusta tuli ilmapallo. Lopussa tolla tuli enää tehtyä rotaatioita, mutta sekin oli hieman liikaa.  ;D

Toeh otti videoa, joten jos onnistui niin laita vaikka näkyville. Lopun kaksi lentoa oli ihan hyviä, joten toisen voisit laittaa. Olis mielenkiintoista nähdä.

Lentoja:
- Trex 700E 8 kappaletta

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #418 : 26 Kesäkuu, 2012, 18:42:07 »
Etelä-Pohojammaa kuvaketjussa nähtävissä epäonnistunut rotaatio ja päivän vika lentovideo. Kovin on epäonnistuneet videot, mutta jotain selvää saa.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #419 : 28 Kesäkuu, 2012, 23:40:35 »
Kiitti videoista. Ihan ok laatua ne oli ja oli mukava nähdä omaa ruuvausta pitkästä aikaa.

Tänään lentelin Lapualla kolme akullista 700E:llä. Downgradasin Castlen softan V3.27:een ja nyt alkoi rokkaamaan. Okei ei se govin laatu nyt hyvä ole, mutta ei se mitään kummallisuuksia tee. Kokeilin lentää hieman 2000rpm:llä. Tärinät tuntuu enemmän eikä lennä niin nätisti, mutta kulkua on.

Lentäminen tuntuu aika hyvältä, sillä tuntuma on kohtuu hyvä. Toisaalta uutta ei ole tullut varmaan paljoa opittua.

Nyt mulla on kolme akkua. Kahden parin sisäinen resistanssi on 32mOhm kun taas uusimman 65C akun 16mOhm.

Lentoja:
- Trex 700E 3 kappaletta
« Viimeksi muokattu: 28 Kesäkuu, 2012, 23:42:16 kirjoittanut Maikko »

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #420 : 29 Kesäkuu, 2012, 00:39:50 »
Eikä sulla ollu vbari siinä 700Essä? Jos on niin laita nyt ihmeessä se Vbarin govi toimimaan!
http://thehelistore.com/index.php/hyperion-rdu-phase-tachometer.html

Vbar govi toimii kuin unelma ja noparisi lämmöt tippuu kun vbari ei tarvitse niin paljon sitä "head roomia" vaimikäseoli

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #421 : 29 Kesäkuu, 2012, 11:27:29 »
On VBar ja se Govi tulee ehdottomasti käyttöön. Suunnitelmana oli ottaa se käyttöön kunhan Castle saa julkaistua virallisen tuen VBarille omassa softassansa. Tämän pitäisi tulla pihalle samaan aikaan kunhan saavat pihalle oman sensorinsa. MrMel oli ainakin jo testannut uutta softaa ja todennut sen toimivaksi mm. spoolupin osalta.

Tiedän että jo nyt voi käyttää airplane modea vaikkakin se spoolup on hieman kinkkinen. En tosin ollut huomannut että helistoressa olisi ollut noita sensoreita myytävänä.

-

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #422 : 29 Kesäkuu, 2012, 12:23:32 »
spool up toimii hyvin sen vanhan softan kanssa ;)

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #423 : 29 Kesäkuu, 2012, 13:34:47 »
spool up toimii hyvin sen vanhan softan kanssa ;)

Vanhan softan kanssa päivitystaajuus on se matalampi. Ilmeisesti kuitenkin sekin toimii riittävän hyvin, mutta parannusta on vielä luvassa uuden softan kanssa.

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #424 : 29 Kesäkuu, 2012, 21:43:57 »
Tänään tuli lennettyä 1 keikka Lapualla ja 3 keikkaa Kauhavalla. Innostuksen puutteesta ei siis voi syyttää. Päästellään nyt kun on mahdollisuus. Lentoja tuli 12 kappaletta (a 5min). Trex 700E oli siis tänään yhden tunnin tänään ilmassa, eli siellä missä sen kuuluukin olla. :)

Perälavat tuli rouhittua yhdet kun osuivat kiveen. Siinä meni taas 30e lavat  :-\, mutta onneksi oli varalavat mukana joten lennot jatkuivat. Pirofunnelit on aika huonoja ja niihin pitäisi yrittää panostaa. Random neppailu taas menee ihan kivasti ja nyt ekaa kertaa olen saanut tohon Trex 700:een sellaisen luoton tunteen mikä mulla on ollut esimerkiksi N9:iin.

Lentoja:
- Trex 700E 12 kappaletta

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
23 Vastauksia
10708 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2009, 06:38:20
kirjoittanut nik-92
Maikon Synergy N9

Aloittaja Maikko « 1 2 » Synergy

41 Vastauksia
30630 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Lokakuu, 2010, 23:41:28
kirjoittanut puisto_kemisti