Hiukan lennätykset ovat jääneet vähiin kevätleirin jälkeen, sillä terasseja ja portaita on pitänyt tehdä vapaa ajalla. Lisäksi koko alkukesä on ollut kyllä aivan törkeän tuulista, joten vapaa iltana olen jäänyt nikkaroimaan enkä lähtenyt bitchswampille. Paljon on kuitenkin tapahtunut kalustopuolella.
Lennokki 
Olenkin varmaan joidenkin kanssa (Pekka, Timo, Mattinen...) puhunut että mulla on ollut lähes lapsuudesta asti ollut haaveena ostaa iso lennokki bensakoneella. Lapsena tuli lennätettyä lennokkeja (Blue stick, Gentle Lady, Easy Answer, Nelipeli, Vipeltäjä), jotka ilmeisesti muodosti pysyvän arpikudoksen kopteristin sydämeen. Tietoisesti olen kuitenkin nämä haaveet unhoittanut, sillä tilaa ei ole ollut perheen kasvaessa ja seinien pullistellessa. Nyt kun sain vihdoin sen oman harrastetilan kotiin niin olen jo pidemmän aikaa katsellut ajan kanssa jos vain tulisi sopivaa 3D-lennokkia bensakoneella vastaan akselilta Edge, Extra, MXS...
Nyt sitten kuukausi sitten sellainen tuli ja sattui olemaan ostohousut jalassa ja ostin sen pois. Kyseessä on CARF Extra 330SC 120cc koneella. Vähän kyllä alkoi mietityttämään jälkeenpäin että mitä tuli tehtyä, sillä lennokeista ei ole kokemusta kuitenkaan kuin 25v takaa

. Eikös noiden lennättäminen ollutkin yhtä kiinnostavaa kuin maalin kuivumisen katselu. Mutta pelkästään ostoprosessi pisti kyllä adrenaliinit kiertämään enemmän kuin tässä harrastuksessa on pitkään aikaan ollut. No nyt se on kotona ja sain hommat toimimaan. Bensakanisterit yms pitäisi vielä hommata ja sitten pitäisi uskaltaa viedä se kentälle ja ottaa ensilento. Oikeasti hirvittää...
Mankan päivitysKevätleirillä Goblin 700KSE tuli tonttiin radiohäiriön kanssa, joten päätin että Spektrum saa vaihtua. Kattelin eri vaihtoehtoja ja olin välillä ostamassa Vbaria, välillä Jetiä ja välillä Futabaa (ehkä vähiten kuitenkin Futtea). VBar jäi kuitenkin siksi jos noita lennuja lennättelee joku muu ehkä parempi (voin olla väärässäkin). Jeti olisi himottanut isosti, mutta sen hinta oli kuitenkin niin jyrkkä että tällainen sniiduilija ei voinut oikeuttaa itselleen sen ostoa. No Extrassa oli valmiiina Futten vastari, joten päätin sellaisen sitten ostaa

. Isona parannuksena mulle näissä uusimmissa Futten mankoissa on lisätty kytkinten välissä olevaa tilaa, joka on ollut aiemmin show stopper pinch otteella lennättäjälle. Uusimpana mallina niiltä on tullut pihalle Futaba 16SZ, joka on karumpaa ulkonäköä ja muutamaa featurea lukuunottamatta sama kuin 18SZ. Gimbaalit on 18SZ:ssa ilmeisti paremmat ja pari jotain vipua enemmän ja SBUS ohjelmointi ei tarvitse erillistä akkua. Olin juuri tilaamassa ProRC:ltä mankkaa kun säkällä huomasin Lennunetissä sellaisen myynnissä. Siinä oli kuitenkin kylkiäinen...
Lennokki 2:Mankkaa ostaessa kaveri myi myös XXLite DLG liidokkia. Tämä on toinen juttu mitä olen aina halunnut kokeilla, joten päätin ostaa myös sen päälle vähän heräteostoksena. Kyseessä on siis kevyt (200-300g) hiilikuidusta tehty heittoliidokki, joka lingotaan ilmaan kiekonheittäjä tyyliin ja sitten vaan etsimään nostavia. Parina iltana olen käynyt heittelemässä ja vaikka pisin lento on nyt 1min 50s (illalla ei nostoja oikein ole) niin ymmärrän tuon viehätyksen. En ole kalamiehiä, mutta uskoisin että kalastus on juuri tällaista.
Nyt on kesälomat alkamassa viikon päästä. Tarkoitus olisi jatkaan kopterin lennätystä Logolla, korjata Goblin ja kuitenkin suurimpana jännärinä saada tuo Extra lentämään.
(ja viimeistellä terassi ja tehdä aitaa...) PS: Futaba on ollut ihan mukava ilmestys vanhalle Spekun käyttäjälle. Kosketusnäyttö ja telemetria on hyviä juttuja, mutta huonoina puolina voi sanoa että kosketusnäyttö ei näy auringonvalossa ja tuntuma on kuin Noksun ensimmäisissä kosketusnäyttö puhelimissa.