Kirjoittaja Aihe: Maikon kopteriblogi  (Luettu 237388 kertaa)

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #25 : 22 Maaliskuu, 2010, 19:27:56 »
Sun ja Markuksen lennot ovat HIENOA katseltavaa, mut nyt alkaa itsestä tuntua, että kehtaakos ite edes tulla ens kesänä edes leijuttamaan taikka kevyttä taivaslentoa harrastamaan. Siis Teidän "silmien" alla  ;D

Tän viestin poistan kyllä huomenna   ::) ??? 8)
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #26 : 22 Maaliskuu, 2010, 19:37:21 »
Laitetaanpas Maikko jalat takas maahan. Kaivoin arkistoistani pari raskasta toistettavaa 1080i videota jossa päiväys 16.5. 2008. Kodekki h264.

Ensimmäinen:
http://kopterifiles.servehttp.com/20080515183928.m2ts

Toinen:
http://kopterifiles.servehttp.com/20080515192243.m2ts

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #27 : 27 Maaliskuu, 2010, 18:10:57 »
Tänään tuli käytyä lennättämässä Henttaalla kuusi lentoa.

Jostain syystä ei ollut oikein fiilistä. Lisäksi keli oli sumuinen, joten näkyvyys varsinkin metsää vasten oli huono. Treenasin pari akkua piroflippejä, jotta ne pysyisi paremmin paikallaan. Parannusta edelliseen tuli, mutta matkaa on vielä siihen mitä haluaisin (=paikallaan parissa metrissä). Hieman tuli ajettua sellaista mitä ei yleensä lennättele ja haettua parannuksia niihin. Tylsää hommaa, sillä lennätys ei näytä kummoisalta ja pulssi on hieman korkeammalla. Olen huomannut että monet lennättäjät pitäytyvät samoissa jutuissa turvallisuuden takia, eikä välttämättä lähde haastamaan itseään.

Hieman huonosta moodista johtuen ajoin kaksi viimeistä lentoa pelkästää autorotaatioita. Ne olivat sopivan leppoisia ja niissäkin riittää opeteltavaa. Ongelmana mulla on se että en saa 500:lla kovinkaan paljoa liikettä eteenpäin vaan ne jää helposti vajaaksi. Pari kertaa tuli kyllä hauskasti kopteri johonkin kasaan jäädessään vajaaksi. No kaikki kunnossa. Aloin saamaan hieman tuntumaa siihen mikä tappaa kierroksia. Eteenpäin liikkuminen on hieman vielä hakusessa. Kesälle tavoitteena on isommalla kopterilla pinnoissa selällään ja siitä flippi oikein päin. 

En ole varma kuvittelinko vaan, mutta tuntuu siltä kuin Turnigyn akut alkaisi puutumaan hieman. Toi mun käyttämä Scorpionin 3026-1400kv on kova akuille, sillä se imee aika hyvin virtaa. Nämä 3:20 lennätysajat ovat hieman liian lyhyitä, joten olenkin ajatellut vaihtavani 3026-1600kv:n tilalle. Sillä pitäisi minuutti tulla lisää lentoaikaa ja tehot ovat ilmeisesti 90% luokkaa tosta 1400:sta. Aligniltakin on tullut uusi moottori, mutta se on hieman kalliimpi eikä siitä ole kovin paljoa kokemuksia vielä. Muita vaihtoehtoja ei sitten mielestäni olekkaan.

-

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #28 : 27 Maaliskuu, 2010, 21:24:58 »
Lainaus
Muita vaihtoehtoja ei sitten mielestäni olekkaan.

Paitsi Nitro;)
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #29 : 27 Maaliskuu, 2010, 21:42:39 »
with reduced headspeed, such as for the piro reversals, the 550 flies almost 9 min  :)

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #30 : 27 Maaliskuu, 2010, 22:53:14 »
Paitsi Nitro;)
;D Kai nyt yksi sähkö saa olla.

Pistin backorderiin 2 uutta Turnigyn akkua.

with reduced headspeed, such as for the piro reversals, the 550 flies almost 9 min  :)

Ongelma mulla on että mistä mä tiedän paljonko sitä lentoaikaa on jäljellä ilman näyttöä kulutetuista mAh:sta? Tänäänkin kun tein autorotaatioita niin arvelin suurinpiirtein koska on sopiva aika lopettaa. Markus, ajatko sä lipocutiin asti vai miten tiedät paljonko venyttää lentoaikaa. Paljonkohan olisi sopiva lipo cut, joka olisi ystävällinen akuille. 3.6V?

-

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #31 : 27 Maaliskuu, 2010, 23:46:34 »
Tuo cutti ei toimi oikein missään tapauksessa lentoajan mittaamiseen... erinlaisissa lennoissa akun jännite notkuu eritavalla. kevyttä leijuttelua niin lipo on ihan kuiva kun jännite tippuu rajalle, kovemmassa sitten voi toimia paremmin. Jos nostaa jännite rajaa niin kovemmassa voi kuormituksessa notkahdus tulla jo rajalle aikaisemmin vaikka olisikin vielä varausta jäljellä. laturista vaan katsoa mah paljoko menee latauksessa(max 80% kapasiteetista) ja sitäkautta mittomaan lentoaikoja :p

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #32 : 28 Maaliskuu, 2010, 08:08:36 »
I fly to the Kontronik Jive cutoff (3.0 V under load).
At the charger, cells are usually 3.4 or 3.5 V. Capacity used is a bit more than 90 %.
It's not really a solution, though. It's the reason why I do 1 min of non-inverted hovering exercises per flight  ::)

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #33 : 28 Maaliskuu, 2010, 14:55:28 »
laturista vaan katsoa mah paljoko menee latauksessa(max 80% kapasiteetista) ja sitäkautta mittomaan lentoaikoja :p

Tämähän se ongelma onkin. Tiedän lentoaikani kun ajan mun normaalia lennätystä. Sitten joskus huvittaa ottaa kevyemmin tai rankemmin. Esimerkiksi tuo kun tein rotaatioita koko akun ajan, niin ei voi millään tietää paljonko sieltä on kulunut. No tulevaisuus tuo tähänkin ratkaisun.

I fly to the Kontronik Jive cutoff (3.0 V under load).
At the charger, cells are usually 3.4 or 3.5 V. Capacity used is a bit more than 90 %.
It's not really a solution, though. It's the reason why I do 1 min of non-inverted hovering exercises per flight  ::)

Sun akut joutuu tekemään töitä hintansa eteen  ;D. Mä ilmeisesti säälin liikaa akkuja, koska aika usein mulla ainakin aiemmin oli 3,8V jännitteet lennon jälkeen (ei kuorman alla siis).

-

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #34 : 28 Maaliskuu, 2010, 15:04:25 »
Lainaus
No tulevaisuus tuo tähänkin ratkaisun.
Tämä on halvin ratkaisu
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7227&Product_Name=Hobby_King_Battery_Monitor_6S

Asennat sillai että ledi näkyy. Voi kuuluakin.
Punavaloa kun tulee leijussa, vilkkuvana tai ei, niin alas.

Vai onko jotain muuta jo ostettuna?

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #35 : 30 Maaliskuu, 2010, 20:42:20 »
^ Ei ole mitään ostettuna. Kiitti vinkistä toi vois olla ihan riittävä. Tulevaisuudella viittasin noihin telemetria mankkoihin.

Tänään sain laakereita ja aloin purkamaan ElyQ:n perää. Jotain kokoeroja laakereissa oli koska ne istui erilailla perässä, jonka takia perässä ei toisella laakerilla ollut lepatusta ollenkaan. No onneksi löyty stashista toinen pari. Nyt perä pitäisi olla about kunnossa.

Sitten se mielenkiintoinen juttu. Aloin säätelemään perää liikeratojen osalta ja ihmettelin että nyt on mennyt akku tyhjäksi kun ei katkaisimesta vääntämällä horähdäkkää. No, toinen accumulaattori kiinni ja säätämään. Sama homma! No aikani siinä sitten vääntelin johtoja ja raavin päätäni.

Vika vaikuttaa olevan Align regulaattorin virtakytkimessä, sillä joskus se pätkii, joskus ei käynnisty ollenkaan ja joskus toimii täysin. Kyseessä on Align RCE-B6X regulaattori. Olen aina katsonut pientä kytkintä ja verrannut sitä kalliiseen kopteriin. Koskaan ei ole hälytyskellot soinut :P. Toi on nähnyt puolentoista vuoden ajan maailmaa ja nitroa. Asennus ei ole ollut mitenkään erityisen suojaisa, joten möhnää sinne on päässyt sisälle. Hondamies Hessu noita oli kai joskus tinaillut ON asentoon suosiolla ja ohittanut ton rimpulan kytkimen. Perä ongelmat saattoivat johtua myös tästäkin. Hyvä että löytyi pöydällä! Lottoa on taas turha laittaa vetämään ensi lauantaina, sillä kaikki onni tuli jo tuhlattua tässä.  :)

Edit: Onko jollain suositella hyvää kohtuuhintaista regulaattoria?

« Viimeksi muokattu: 30 Maaliskuu, 2010, 20:43:51 kirjoittanut Maikko »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #36 : 30 Maaliskuu, 2010, 22:05:58 »
Pistä tollane Elli Kuu regu, 10A virrankesto ja 5V, 6V, 7.2V regulointi ja jännitteen läpipäästömode löytyy.

http://www.fast-lad.co.uk/store/elyq_/100a_output_prog_voltage_regulator-p-4359.html


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
« Viimeksi muokattu: 30 Maaliskuu, 2010, 22:38:06 kirjoittanut juza »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #38 : 30 Maaliskuu, 2010, 22:47:01 »
Muuten suosittelisin tuota Reactoria, mutta ku sanoit kohtuuhintanen, niin tuo Vispilän ehdottama on parempi vaihtoehto :).

Lueskelin aikanaan paljon hyvää Western Roboticsin reguista, kun meinasin 500 kokoluokkaan hommata (mallisto).

Reactorissa vaan on niin yksinkertainen, mutta loistava keksintö, että siinä on virrat päällä katkaisimen ollessa "auki". Yleensähän nuo pettävät juuri niin, että katkaisin ei ota kontaktia ja virrat häviää. Harvemmin taitavat toisin päin hajota...

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #39 : 30 Maaliskuu, 2010, 22:50:57 »
Ei katkaisijaa tarvi, akku liitin riittää.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #40 : 30 Maaliskuu, 2010, 23:05:28 »
Mullahan on tuo ElyQ ja ei kai siinä pahaa sanottavaa..

http://www.rcmarket.org/elyq-10a-100apk-regulator-c-154-p-1-pr-30266.html

Siinähän on itseasiassa kaks regua, eli vastarille ja esim peräservo/gyrolle syöttää oma regu 5v (max 5A)
ja sitten täyttä löylyä saa näiden lisäksi viidelle servolle (10-100A)

http://www.elyq.com/en/voltage_regulator_en.php

Eli vaikka nuppiservot jumittaisivat ja tappaisivat itsensä/regun .. saa vastari vielä sähköä ja voi vaikka heilutella perää ja kikkailla kaasulla samalla kun kopteri murjoutuu maahan :)
« Viimeksi muokattu: 30 Maaliskuu, 2010, 23:07:11 kirjoittanut keke »

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #41 : 30 Maaliskuu, 2010, 23:06:50 »
Reactorissa vaan on niin yksinkertainen, mutta loistava keksintö, että siinä on virrat päällä katkaisimen ollessa "auki". Yleensähän nuo pettävät juuri niin, että katkaisin ei ota kontaktia ja virrat häviää. Harvemmin taitavat toisin päin hajota...

Hobbywingin reguissa on sama. Tyhmänä katkaisin yhden kytkimen irti ennen tutkimista, kun kuvittelin sen parantavan luotettavuutta. No, eipä ole enää kytkintä "roikkumassa", vaan ehkä peräti epäluotettavammat johtojen päät kutistesukan alla (toivottavasti päät eivät pääse ikinä mitenkään oikariin; pitäisi vissiin jouttaa levyltä asti irti, jos mahdollista).
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #42 : 30 Maaliskuu, 2010, 23:20:44 »
Ei katkaisijaa tarvi, akku liitin riittää.
Mä tykkään kyllä polttiksessa katkaisimesta. Siinä kun ei tarvii ruuvailla sitä koppaa irti lentojen välillä, niinku sähkössä. Vastarin akku on kuitenki siellä canopyn alla syvällä piilossa ja sieltä voi tuoda sitten katkaisimen semmoseen paikkaan et saa helposti virrat pois. Maikollakin tuo elkky on käsittääkseni nitro.

Edit: taisin tällä kommentillani sulkea pois omasta valikoimastani nuo WR:n Herculekset, kun eivät taida sisältää katkaisijaa.
« Viimeksi muokattu: 30 Maaliskuu, 2010, 23:24:10 kirjoittanut masu »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #43 : 30 Maaliskuu, 2010, 23:31:50 »
Lainaus
Maikollakin tuo elkky on käsittääkseni nitro.
Sehän se.  
Tuossa linkitetyssä ElyQ:n regussakin muuten taitaa tuo katkaisija toimia niin, että kun on auki niin sähkö kulkee.
Siinä on itse regussa yksi katkaisija ja piuhan päähän saa halutessa toisen.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #44 : 31 Maaliskuu, 2010, 07:28:12 »
Fromecon regut jäävät myös auki katkaisimen hajotessa. (Kiwi & Arizona)

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #45 : 31 Maaliskuu, 2010, 07:59:53 »
Ainakin tuossa Alignin regussa kannattaa tehdä jotain tuolle Virtajohto->piirilevy liitokselle ennekuin heittää mokkulaa kiinni.
Esim.vahvistaa kuumaliimalla tuon liitoksen mekaanista tärinää vastaan.
Itselläni irtoisi akulta tuleva johto regusta polttiksen tärinässä, ja siinävaiheessä regu oli vielä suhteellisen vähän lentoja nähnyt.
Onneksi tuo tapahtui n.1m korkeudessa, saldoina lavat ja peräputki.

Kannattaa varmaan tehdä muidenkin valmistajien reguille sama homma.
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #46 : 01 Huhtikuu, 2010, 12:25:54 »
Voi olla että toi virtalevy katkaisin liitos on se joka pätkii tossa. Uutta tilaukseen jokatapauksessa.

Hyviä ehdotuksia tullut. Mielenkiintoisimmat omasta mielestäni:
- ElyQ Regulator
- Reactor X2
- Perfect Regulators

Reactor X2 on porvarin valinta, mutta mulle yli 100e regulaattorista on kyllä liikaa. Toiminnallisuudessa ei mielestäni ole kuitenkaan mitään uutta ja mullistavaa.

ElyQ vaikuttaa tässävaiheessa parhaimmalta, sillä siinä on perälle ja kaasulle omat säädöt, sopivasta jännite vaihtoehtoja nupille (5V, 6V, 7.2V ja passthrough). Ainoa mikä jää puuttumaan on katkaisija joka toimii vikaantuessa siten että virrat jää päälle, mutta noi piirroksia katsellen ja lukemalla päättelemällä tämänkin ilmeisesti ostettua erillisenä. Paino 20g ainoastaan ja hinta n.50e on ok.

Western robotics Hercules. 5 ja 6V nupille ja painoa 67g. Hinta 50 nurkilla. Ei kiinnosta.

Perfect regulators. Käy myös 3s. Jännite säädettävissä portaattomasti 2s:llä 5.2-6.5v. 35g ja 54e.

Castlen CC pro:ssa ei ole eri jännitteitä nupille ja perälle/kaasulle. Tämä toiminnallisuus olisi kiva olla, tietenkin jos vastarina on 7100 niin sekin on turha. Hinta 40e

Taitaa valinta kohdistua tohon ElyQ regulaattoriin.

-

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #47 : 01 Huhtikuu, 2010, 13:35:32 »
Lainaus
Ainoa mikä jää puuttumaan on katkaisija joka toimii vikaantuessa siten että virrat jää päälle
Kokeilin juuri, ja se "etä"-katkaisija toimii juuri näin. Eli ei puutu sekään.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #48 : 01 Huhtikuu, 2010, 14:03:29 »
Hyvä homma. Tuleeko se etäkatkaisija siinä mukana, vai ostetaanko erikseen? Onko sulla V2 versio, jossa näkee varauksen valosta? Toimiiko se käytännössä?

Laitoin tilaukseen ElyQ regulaattorin ja sitten vielä ton Scorpparin 3026-1600 motin. Minuutti lisää lentoaikaa mielessä.

-

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #49 : 01 Huhtikuu, 2010, 14:53:16 »
Lainaus
Hyvä homma. Tuleeko se etäkatkaisija siinä mukana, vai ostetaanko erikseen? Onko sulla V2 versio, jossa näkee varauksen valosta? Toimiiko se käytännössä?
Tulee mukana, periaatteessa mikä tahansa kytkin servoliittimellä käy.
Kaippa se on tuo v2, koska siinä on tuo varausledirivi. Mulla on ollut kiinni 5000mAh 2s lipo josta en ole saanut vissiin yhtään lediä sammumaan kun on noi keikat tuolla vielä ollut parin kolmen akun mittaisia.

Alla vielä erittäin tarpeellinen video jossa todistusaineistoa tuosta kytkimen toiminnasta.

http://www.youtube.com/watch?v=pJwCcn4L8qo&feature=player_embedded


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
23 Vastauksia
10700 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2009, 06:38:20
kirjoittanut nik-92
Maikon Synergy N9

Aloittaja Maikko « 1 2 » Synergy

41 Vastauksia
30618 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Lokakuu, 2010, 23:41:28
kirjoittanut puisto_kemisti