Reksin FBL "rauta"-muunnos :Eilen ja tänään on tullut nyt muokattua Reksiä tähän uusimpaan villitykseen kopterimaailmassa eli FBL:ään. Eilen irrotin originaalin nupin kopterista ja laitoin tilalle RJX:n nupin. Paketista puuttui lepari ja kumit, mutta nämä onneksi löytyi kotoa. Myös linkit Swashilta lavanpidikkeisiin puuttui myös ja pistin linkkejä tilaukseen Reksikaupasta. No, tänään sitten löytyi laatikoista sopivat linkitkin, joten ei tarvinnut odottaa lähetystä. Hieman siis säätöä tolla mekaanisella puolella, mutta aika tasaisesti meni loppuviimein. Nupista tuli mukavan näköinen, sillä se on aika yksinkertainen ja lisäksi matala. Näyttää jotenkin sporttisemmalta.
BestX:n asentaminen: Tämään sitten asensin pikkupedon kopteriin kiinni. Käytin hieman aikaa kun mietin sopivaa johdotusta, että siihen pääsisi näppärästi käsiksi ja olisi edes jotakuinkin siisti. Kaapeleitahan tossa tulee jonkin verran sillä vastarilta tulee kaapelin pikkupetoon ja pikkupedosta sitten servoille. Radioon tein setupin kokonaan puhtaalta pöydältä. BeastX:n ohjelmointi oli kyllä mukavan suoraviivainen, sillä siinä mennään kohta kohdalta eteenpäin ja ohjelmointi tapahtuu radiolla ja ledin värejä tsekkaamalla. Kuulostaa ärsyttävältä, mutta tossa on oikeasti mietitty käytettävyyttäkin. Kohtia on kaikkiaan 14 joidenka jälkeen kopteri on valmisensilennolle. Esimerkkinä ohjelmoitavista kohteista voisi mainita vaikka yksikön asennus suunta, korjaussuunnat, pirokompensaation suunta ja liikealueet.
Ensilento:Tänään oli kalenterissa muuta, joten en päässyt Henttaalle rälläämään. Lentovalmiina pöydällä oleva kopteri poltti kuitenkin niin vietävästi että pitihän sitä mennä tohon lähipuiston kulmaa hieman testaamaan. Kaikki asetukset olivat suoraan manuaalista poislukien että Gyron gainin laitoin suuremmaksi, sillä oli lukenut löysästä persauksesta. Ensi lento, kopteri ilmaan leijuntaan ilman mitään draamaa. Tasaisesti leijuu ja korjausliikkeiden määrä oli vähäisempi kuin aiemmin. Huomasin kuitenkin että perä oli löysä joten gainin nosto 80% --> 90%. Uudestaan ylös ja tuntui paremmalta, ei kuitenkaan täydellinen vielä. Testailin hieman liikealueita ja odotinkin että käännökset olisivat mallia naurettavat, mutta ne olivatkin aivan normaalit. Pitää varmaan nostaa end pointteja että saa nauraa
. Sen huomasin että vasempaan tikkuun lähteminen tapahtui jotenkin kuminauhamaisesti. Ensi lähtö oli laiska ja vasta sitten se kiihtyi täyteen vauhtiin. Kunnon testiä en tehnyt, sillä tila oli niin pieni. Sitten kokeilin rykäistä täydet kulmat ja nätistihän se porasi ylöspäin. Tämän jälkeen sama homma lisäämällä kierroksia. Aluksi 2400rpm, sitten 2500rpm ja lopuksi 2650rpm. Suuremmilla kierroksilla kopteri kallistuisoikealle ilman tikkuun koskemista. Saattaa johtua tärinöistä, mutta jäi toistaiseksi mysteeriksi.
Mietteitä:Lensin siis vaan yhden akun, joten vielä ei lennosta voi sanoa mitään. Set-up oli mukavan looginen varsinkin koska termistö oli tuttua ja asia ei ollut vieras. Ensilento oli hyvin luottamusta herättävä, kunhan olin pariin kertaan tsekannut asetukset. Gainit olivat default asennoissa, eikä niihin tullut koskettua ollenkaan. Suuremmilla kierroksilla dippaaminen tietenkin vähän mietityttää, mutta en ole vielä huolestunut siitä sillä muuten toimi yllättävän hyvin.
Aloin sitten miettiä että mites tällaisen asentamien sopii ihan täysin noobille, joka on nähnyt helikopterin korkeintaan miesten saunavuorolla. Ohjeet on hyvät ja 14 kohdan säätäminen on suoraviivaista. Ne saa kyllä asetettua ja systeemin saa toimimaan, mutta väittäisin että kyllä tossa hyvä olisi olla joku edes muutaman kerran kopteria lennättänyt olla mukana. Kun muistelen omia aloituksiani, jolloin kaikki oli epäselvää (mm. gyron gain oli 0) niin jos siihen laitetaan päälle vielä sähköinen stabilointi lisää se tottakai tuo mukanaan lisää haastetta. Olen varma että tämä onnistuu, mutta kyllä se vähän taustatutkimusta ja kärsivällisyyttä vaatii. Summasummarum, positiivinen suoritus ensimmäisellä kertaa ilman suurempaa draamaa. Huomenna tarkoitus säätää hieman lisää Röylässä.
-