Päivitetään hieman myöhässä viime sunnuntain F3N-kisoista.
Synergyn tekniset viat:Saavuin paikalle klo 10 aikaan ja tarkoituksenani oli lennätellä hieman liikkeitä, sillä reenaus oli jäänyt vähän heikoille kantimille. Paikalle oli ainoastaan Markus kun saavuin. Edellisenä iltana olin vaihtanut kieron pääakselin N9:iin, joten olin melko varma että gyro ongelmat olisivat poissa. Kopteri ilmaan ja samat ongelmat vaivasivat kuin aiemminkin
, no epäilin että pääakseli oli kiero joten aloin vaihtamaan sitä. Operaatiossa hukkasin yhden pienen prikan ja samalla huomasin että lavanpidinten painelaakerit olivat täynnä isänmaata ja painelaakereiden runko oli kulunut paikoin puhki! No, Synergyn lennot oli sitten siinä.
F3N Kisat:Päätin sitten ajaa tolla mun FBL Reksillä F3N-liikkeet. Tuntumaa mulla ei ole vielä ehtinyt kovin hyväksi muodostua ja tämän huomasin kyllä osista liikkeistä. Navakka tuulikaan ei juuri edesauttanut asiaa. Kisaan osallistui siis Markus, Juho ja allekirjoittanut, mitali oli siis taattu.
Juhollakin oli Turbulencessa mystisiä värinöitä, joten hänkin lensi Set Manouvers liikkeet Hirobon Leptonilla ja Freestyle osuuden OP:n 450 Pro:lla. Markuksella oli alla FBL 700N.
Lensimme 2 kappaletta Set Manouvres osiota (8 pilotin itse valitsemaan liikettä listasta). Tämän lisäksi lennettiin 2 kappaletta Freestyle osiota, joissa ei ole muita vaatimuksia kuin vapaamuotoisen ohjelman kautta osoittaa oman taitotasonsa ja vakuuttaa tuomarit. Painatus kahden osioiden välillä oli 50:50 ja huonommat osiot jätettiin pois.
Set Manouvers osion lennot meni nyt jotenkin, mutta ei ne kyllä kovin hioutuneilta näyttäneet. Jokatapauksessa tuomariston linja oli lähellä toisiaan arvosteluissa. Freestylessä ensimmäinen lento oli kyllä huono, sillä pää jotenkin tyhjeni kokonaan. Toisessa sain hieman paremman lennätyksen aikaiseksi.
Markuksen lennätykset olivat erityisesti freestyle osiossa selkeästi monipuolisimmat liikkeet. Myös vaativuus taso Set Manouvers liikkeissä oli suurin. Juholla oli kova päivätyö taistella Leptonin huonosti pitävän perän kanssa Set Manouvers liikkeet läpi, sillä kopterilla ei ole ennen ajettu perä edellä olevia liikkeitä. Freestyle osiosta täytyy nostaa Juholle hattua, sillä tosi hyvin meni pienellä harjoittelulla. Kerran taidettiin käydä muutamassa sentissäkin aika kovassa liikkeessä, mutta tähänhän OP:n pikku reksi on tottunut.
Tulokset:(Timo, laittaisitko viralliset pisteet tonne F3N ketjuun)1. Markus (reilu voitto, oikeutetusti)
2. Allekirjoittanut
3. Juho (tosi tiukka meikäläisen kanssa)
Pääasia oli kuitenkin se että vääntäydyin paikalle ja saatiin ajettua kisat. Kehottaisin muitakin harkitsemaan näitä kisoja, sillä ei se ole niin tiukkapipoista hommaa. Homma on vasta alussa, joten kisaajia kaivataan!
Timon Freya:Kisailun lomassa Timo antoi kokeilla hänen Freyaansa. Kyseessä on siis kopallin sähkö vehjes.
Leijunta oli kyllä tosi tasainen. Liikealueet oli tosi maltilliset joten sauvaa sai oikeasti hämmentää kunnolla. Navakassa tuulessa kopteri lähti tuulen mukaan ja tuulikorjausta piti tehdä jatkuvasti, eli kyllä sitä oikeasti pitää lennättää eikä se itsestään lennä. Huomion arvoista oli se että tuulessa tuulen vaikutus piti ennakoida, sillä jo tuuli pääsi ottamaan niin sitten kopteri pääsi lipeämään paikaltaan. Jokatapauksessa leijunta oli huomattavan helppoa.
Seuraavaksi taivaalle, jossa ensimmäinen huomio oli 3D koptereihin verrattavissa oleva tehottomuus. Pystykäännöksen jälkeen piti kaasutikku laittaa ylös ja kerätä nopeutta syöksyssä, jonka jälkeen kopteri meni kovaa aerodynamiikasta ja massasta johtuen. Yhtään puutumista ei tapahtunut kaasu täysillä, joten aika maltillisesti oli kulmia käytössä. Pari silmukkaa ja vaakakierrettä tuli lennettyä. Vauhtia kun pitää yllä niin ne menee nätisti. Kaiken kaikkiaan avasi mukavasti silmiä noista F3C:n vaatimuksista. Luultavasti joskus voisi kokeilla sitäkin, mutta nyt pitäisi eka saada toi F3N toimimaan.
-