Kirjoittaja Aihe: Maikon kopteriblogi  (Luettu 235000 kertaa)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #125 : 07 Kesäkuu, 2010, 09:27:11 »
ei sillä että pystyisin maratonia juoksemaan muutenkaan mutta toi laivamatka ennen sitä vois olla aika paha juoksun kannalta! ;D

voi olla että kävis samalla lailla ku stubbilla ja tulis ylitankattua! :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #126 : 07 Kesäkuu, 2010, 09:57:40 »
Ulkoministerikin jäi taakse :)
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010060611813134_uu.shtml

Toinen kaveri porukasta, joka juoksi vaatimattomasti yli tunnin kovemman ajan kuin meikäläinen (3:26) ohitti matkalla ministerin ja läppäsi selkään ja sanoi että ohita sä sitten lopussa. On toi Stubb ihan kovassa kunnossa jos kerran tähtää tonne 3.10 aikoihin. Itse tuli vedettyä sitä pastaa kyllä kunnolla.

ei sillä että pystyisin maratonia juoksemaan muutenkaan mutta toi laivamatka ennen sitä vois olla aika paha juoksun kannalta! ;D
voi olla että kävis samalla lailla ku stubbilla ja tulis ylitankattua! :D

Se menomatka oli kyllä tylsä, mutta korkki pysyi kiinni. Ei sielä laivalla ole oikein mitään tekemistä kuin syöminen, kunnes löydettiin kids lounge jos oli PS3:set, joita tuli pelattua :)

Tuntuu olevan tää maratonharrastus hieman vanhemman väen harrastus, sillä maratooniväen keski-ikä on varmaan neljänkymmenen tienoilla jossei ylikin. Ymmärrän kyllä hyvin kiinnostuksen tohon touhuun.


Tässä vielä oman juoksun väliajat:
Lainaus
Urheiluseura/Maa   Finland
Amount of previous races   0 Katso aikaisempia tuloksia >
Sukupuoli   Miehet
Län   Abroad/Utland
sijoitus   8521
Sijoitus (Ikä)   4201
Kokonaisaika (Netto)   04:36:08
Kokonaisaika (Brutto)   04:40:46
Keskivauhti   06:33 min/km
Matka
Split   Aika   Osuusaika   min/km   km/h   Sijoitus
5K   00:32:05   32:05   06:25   9.35   10008
10K   01:04:24   32:19   06:28   9.29   9670
15K   01:36:05   31:41   06:21   9.46   9670
20K   02:08:22   32:17   06:28   9.3   9627
Half   02:15:19   06:57   06:22   9.45   9602
25K   02:40:52   25:33   06:33   9.17   9405
30K   03:13:29   32:37   06:32   9.2   9138
35K   03:48:16   34:47   06:58   8.62   8870
40K   04:22:15   33:59   06:48   8.83   8627
Maali   04:36:08   13:53   06:20   9.48   8521


-

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #127 : 07 Kesäkuu, 2010, 21:00:58 »
you're all crazy  :)
I feel like a hero since I've been running my usual 5 km four times within a week, the dubious success story being that I'm still able to walk. Barely...

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #128 : 13 Kesäkuu, 2010, 23:14:52 »
Synergy N9:
Tänään Henttaalla ensimmäinen lento kevätleirin jälkeen N9:llä. Olin tehnyt hieman päivityksiä normaalin korjausten lisäksi:
- Quick UK 3D tail boom clamp tipautti painoa noin 20g perästä
- Gyro vaihtui myös 611 --> 520
- Perään upgrage tail hub ja linkistön herkistely jäykkä --> kevyt
- Kulunut kytkin kenkä ja kulutuspala uuteen
- Vastarin akku 2s 2200mAh life --> 2s 3600mAh Lipo
- Myös muita osia uusiin ja hieman yritin parannella säätöjä

Kopteri lensi hyvin alusta asti. Ei suurempia ongelmia, paitsi tuon Futaban 520:sen kanssa. Kaksi ongelmaa perä ei pysähdy tässäkään ilman bounce backkiä (mitä teki myös Trex 500:ssa). Toinen ongelma on se että perä alkaa ryömimään kun laittaa lisää kierroksia nuppiin. Aluksi mulla oli metallilevyn molemmilla puolilla kaksi paksua futten teippiä. Sitten korvasin päällimmäisen jäykemmällä Bilteman teipillä, ilman tuloksia. Sitten laitoin myös alemman teipin jäykemmäksi ja samat ongelmat vaivaa. Lisäksi voin nostaa Gainin aina 100% asti, ilman että perä alkaa vägäämään. Kopterilla siis pystyy lentämään ihan hyvin ja perä pitää matalemmilla kierroksi tosi hyvin. Siinä missä team itäraja on haukkunut Spartania niin mua taas ei vakuuta tämä 520:nen oikein mitenkään. Pitääköhän mun nyt mennä ostamaan se ohjemointipalikka.

Sitten oli neljäs lento kun huomasin Tic Tocissa perässä jotain kummaa. Toin kopun alas heti ja tarkastin, ei ongelmia. Uudestaan leijuntaan ja normi modella kaikki ok. Lipsautin Idle 1:sen päälle ja perä alkoi pyörimään julmetusti. Taisin tökätä vähän korkeutta ja vetää Holdin päälle ja huusin "Varokaa", sillä pyörivä kopteri ei ole kiva ohjata. Onneksi pironopeus rauhoittui kun holdi oli vedetty ja pystyin tekemään pirottavan rotaation maahan. Mulla oli löystynyt perän hubi ja se oli lähtenyt liikkumaan. Perä ei ollut siis toiminnassa. No lisää locktitea ja uudestaan ilmaan. Kaikki toimi hyvin.

5 lentoa kaikkiaan ja Lipo akusta meni 1400mAh.

FBL Reksi:
Ruuvasin perän acceleration ja deacceleration potican (C) maksimiin ja perä alkoi toimimaan paremmin. Annoin Markuksen kokeilla mun reksiä parilla lennolla ja hän kommentoi että cyclicin tuntuma on laiska, mutta muuten on hyvä. Picofly liittyi seuraan ja kävi ilmi että en oli lisää parametreja joita pystyi säätämään jotta vastetta saisi nopeammaksi. Säädetiin asetus Sportista --> Extremeen, joka tipautti ilmeisesti laatikon sisäistä expoa ja teki lähdöt nopeammaksi. Markus oli vakuuttuneempi, vaikka itse huomasin pääasiassa vähentyneen Expon. Kuitenkin parempi se nyt on kuin vielä eilen.

Ainiin, suorituskyky on nyt aika älytön varsinkin negatiiviseen suuntaa. Mulla taisi aikaisemmin pinjoni luistaa, sillä nyt se suorastaan räjähtää ylös. Perä ei tahdo pysyä mukana vaan pettää hieman sivulle. Pitää varmaan vähentää hieman liikettä. Nyt mulla on timer 3:30 ja lentojen jälkeen menee sisään keskimäärin hieman alle 1400mAh. FB versiolla sisään meni aina 1700mAh, mutta mulla oli tosin hieman kovemmat kiekat nupissa. Varovaisesti voisi sanoa että vajaat 20% pidemmät lentoajat siis saa FBL versiolla.

Lentoja tuli kaikkiaan 5 kappaletta, joista Markukselle 2 kappaletta.

F3N:
Vajaa viikko noihin kisoihin, joten tänään piti kokeilla ensimmäistä kertaa muutamaa liikettä. ;D. Olin aiemmin paperilta katsonut liikkeet joita ajattelin lentää. Kyllä ne kaikki varmaan menee, mutta se puhtaus onkin sitten ylitse puoli ruokaa. Tänään näytti siltä kuin oli Haegle ajanut (kolmen promillen humalassa), eli pitäisi vielä päästä hieman reenaamaan.

Vielä pari sanaa motivaatiosta. Nyt kopteriharrastus tuntuu ekaa kertaa jotenkin tylsältä. Vaikka tänään meni kaikki ihan ok ja sai hyvän pelastuksenkin tehyä niin jotenkin hieman valju fiilis jäi. Mistäköhän johtuu?

Lentoja:
- Synergy N9 5 kappaletta
- FBL Reksi 3 kappaletta

-
« Viimeksi muokattu: 13 Kesäkuu, 2010, 23:16:40 kirjoittanut Maikko »

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #129 : 14 Kesäkuu, 2010, 01:29:42 »
"Vielä pari sanaa motivaatiosta. Nyt kopteriharrastus tuntuu ekaa kertaa jotenkin tylsältä. Vaikka tänään meni kaikki ihan ok ja sai hyvän pelastuksenkin tehyä niin jotenkin hieman valju fiilis jäi. Mistäköhän johtuu"

Se on varmaan se mitä monet ihmettelee meikäläiselle että miksen talvella lennätä lainkaan. Kun tarpeeksi tekee tarvii välillä olla tekemättäkin. Varmaan ensimmäiset 3 vuotta tahkosi kelissä kuin kelissä eikä pakkasellakaan  ollut mitään merkitystä mutta nykyään syyskuun alussa alkaa koneet olemaan talviteloilla ja aikaisintaan maaliskuussa alkaa miettimään mitä niillä tekisi  8)
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #130 : 14 Kesäkuu, 2010, 17:06:55 »
...
Vielä pari sanaa motivaatiosta. Nyt kopteriharrastus tuntuu ekaa kertaa jotenkin tylsältä. Vaikka tänään meni kaikki ihan ok ja sai hyvän pelastuksenkin tehyä niin jotenkin hieman valju fiilis jäi. Mistäköhän johtuu?
The same here, as I mentioned already at Hentta.

Looking back, I think what drives me is setting myself realistic targets. For example, when I started
- tail in hover
- hover at any angle
- piroing hover
- hover circles
- hover circles nose-in and tail in
... and the same inverted
of course it hasn't been 100 % step-by-step, but all over all I think I've been quite systematic for something that's supposed to be fun :)

and recently:
- some F3C-ish stuff. I have spent a LOT more time with it than I'd like to admit, and still am not too convinced with the results. For example, altogether I must have spent several flying days doing nothing but straight rolls, and still they elude me every time, as we'll all see on Saturday :)
- piro flight (circles and straights)
- piroflips with a controlled axis and piroloops
- piro-stallturns
- recently, some reverse piroing business (this isn't as dramatic as it sounds since they are always very slow)

One move that I can warmly recommend are the piro stall turns. Funny as it may sound, there is no real risk involved - initially you pull up high and then flip back as quickly as comfortable with.
BTW my litte run-in with the ground at Röylä recently was most probably a lost ball link to the blade, one was missing - the heli wasn't completely unresponsive but still had enough will on its own to go digging a hole in the ground.

Writing all this, I think I found enough motivation to head out for Hentta and bang my head against some piro-rolls.

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #131 : 14 Kesäkuu, 2010, 18:55:38 »
Kaksi ongelmaa perä ei pysähdy tässäkään ilman bounce backkiä (mitä teki myös Trex 500:ssa).

Itsellä auttoi se kun säädin mekaanisesti perän (Tai Tuukka sen sääti) ja pudotin responsea normal -> slow. Enää ei bounce backkaa.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #132 : 14 Kesäkuu, 2010, 21:09:18 »
Se on varmaan se mitä monet ihmettelee meikäläiselle että miksen talvella lennätä lainkaan. Kun tarpeeksi tekee tarvii välillä olla tekemättäkin. Varmaan ensimmäiset 3 vuotta tahkosi kelissä kuin kelissä eikä pakkasellakaan  ollut mitään merkitystä mutta nykyään syyskuun alussa alkaa koneet olemaan talviteloilla ja aikaisintaan maaliskuussa alkaa miettimään mitä niillä tekisi  8)

Toi tauko varmaan on yksi asia, joka saa hommaan lisää energiaa. Toinen asia on sitten keskittyminen johonkin uuteen juttuun, kuten esim ilmakuvaukseen, eli taukohan sekin oikeastaan on.

Markuksen ehdotus on ilmeisesti uuden oppiminen, mutta jotenkin sekään ei nyt innosta. Toisaalta jotain uutta pitää keksiä lennätykseen ettei tylsistyisi. Toi F3N voisi olla uutta juttua, mutta noidenkin ajaminen vaatii ponnisteluja.

Tänään kävin hakemassa hieman motivaatiota Hondalla tuolta Ahveniston moottoriradalta. Ajot sujui hyvin ja kellotin nopeimmalla 1:38.3, joka tosin oli toiseksi nopeinta aikaa (1:39.4) reilu sekunnin nopeammin. Saattoi siis olla GPS:n tarkkuudesta johtuva aika. Nyt on paikat aika väsyneet ja kädessä rakko.

Itsellä auttoi se kun säädin mekaanisesti perän (Tai Tuukka sen sääti) ja pudotin responsea normal -> slow. Enää ei bounce backkaa.

Kokeilen vielä tota Responsea slow:ksi. Kiitos vinkistä. Jos ei auta pitää ostaa se kallis mokkula että saa säädettyä gyroa.

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #133 : 18 Kesäkuu, 2010, 14:48:13 »
Eilen tuli käytyä Röylässä.

Lentoja:
- Synergy N9 3 kappaletta
- FBL Trex 500 4 kappaletta

Tulin hieman myöhään kentälle, joten yritin olla nopea koska lentoaika loppuu klo 20:00. Radiot ensin päälle, mutta mitään ei tapahtunut. Suleke palanut, jo toisen kerran lähettimen olemassaolo aikana. Tapahtuu näköjään latauksen jälkeen aina. No, onneksi löyty varasulake. Radio auki ja uusi tilalle. Edellisellä kerralla mulla oli pettänyt Hobbykingin pumppu, mutta onneksi löytyi sähköpumppu, jota pystyi käyttämään. No tämäkin meni myöhemmin rikki  >:(.

N9:
En ole saanut millään perää toimimaan ton Futaban 520:sen kanssa. Kovemmilla kierroksilla lähtee vaeltamaan ja lisäksi Gainia pystyy pitämään 100%:ssa. Tämä kertoo liiallisesta tärinästä. Eri teippikomboja on kokeiltu tuloksetta. No nyt sitten löytyi vika, joka oli kiero pääakseli. Vanha akseli oli oikein selkeästi kiero, joten uskon että nyt tärinä/pito ongelmat on takana päin. Vielä kun saisi sen bounce backin pois jotenkin. Reagointi nopeuden asettaminen "Slow"-arvoon ei auttanut. Toisaalta tärinä vaikuttaa varmasti tähänkin. Lentelin sitten hieman huonolla perällä muutamia F3N-liikkeitä silmällä pitäen sunnuntain kisoja. Valmistautuminen ei siis ole ollut ihan maailman luokkaa. Kaksi lennätyskertaa, joista puolet ajasta on mennyt gyron ja muiden ongelmien kanssa painimiseen. No lähdetään oppimaan, sillä ainakin on mukava lähteä lennättelemään sinne.

FBL Trex 500:
Tehoa on, mutta toi FBL on vähän vielä vierasta. Kaikki suoraan lennot menee hienosti ja tarkasti, mutta piro liikkeissä se on vielä liian "digitaalisen"-tuntuinen. Siinä missä FB vehje soljuu läpi, niin toi ottaa komennot piirun tarkasti. Tasaisen hyvännäköisen lennätyksen saaminen vaatii tottumista. Pitää tosin ottaa huomioon että säädöt on vasta aluillaan. Vaihdoin response nopeuden eilen Extremeltä Pro:ksi, ja tuntuma parani. Lisäksi lisäsin summittain hieman gaineja elevaattoriiin ja aileroniin. Uusi softapäivitys oli myös tullut yksikköön.

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #134 : 24 Kesäkuu, 2010, 21:08:56 »
Päivitetään hieman myöhässä viime sunnuntain F3N-kisoista.

Synergyn tekniset viat:
Saavuin paikalle klo 10 aikaan ja tarkoituksenani oli lennätellä hieman liikkeitä, sillä reenaus oli jäänyt vähän heikoille kantimille. Paikalle oli ainoastaan Markus kun saavuin. Edellisenä iltana olin vaihtanut kieron pääakselin N9:iin, joten olin melko varma että gyro ongelmat olisivat poissa. Kopteri ilmaan ja samat ongelmat vaivasivat kuin aiemminkin >:(, no epäilin että pääakseli oli kiero joten aloin vaihtamaan sitä. Operaatiossa hukkasin yhden pienen prikan ja samalla huomasin että lavanpidinten painelaakerit olivat täynnä isänmaata ja painelaakereiden runko oli kulunut paikoin puhki! No, Synergyn lennot oli sitten siinä.

F3N Kisat:
Päätin sitten ajaa tolla mun FBL Reksillä F3N-liikkeet. Tuntumaa mulla ei ole vielä ehtinyt kovin hyväksi muodostua ja tämän huomasin kyllä osista liikkeistä. Navakka tuulikaan ei juuri edesauttanut asiaa. Kisaan osallistui siis Markus, Juho ja allekirjoittanut, mitali oli siis taattu. ;D Juhollakin oli Turbulencessa mystisiä värinöitä, joten hänkin lensi Set Manouvers liikkeet Hirobon Leptonilla ja Freestyle osuuden OP:n 450 Pro:lla. Markuksella oli alla FBL 700N.

Lensimme 2 kappaletta Set Manouvres osiota (8 pilotin itse valitsemaan liikettä listasta). Tämän lisäksi lennettiin 2 kappaletta Freestyle osiota, joissa ei ole muita vaatimuksia kuin vapaamuotoisen ohjelman kautta osoittaa oman taitotasonsa ja vakuuttaa tuomarit. Painatus kahden osioiden välillä oli 50:50 ja huonommat osiot jätettiin pois.

Set Manouvers osion lennot meni nyt jotenkin, mutta ei ne kyllä kovin hioutuneilta näyttäneet. Jokatapauksessa tuomariston linja oli lähellä toisiaan arvosteluissa. Freestylessä ensimmäinen lento oli kyllä huono, sillä pää jotenkin tyhjeni kokonaan. Toisessa sain hieman paremman lennätyksen aikaiseksi.

Markuksen lennätykset olivat erityisesti freestyle osiossa selkeästi monipuolisimmat liikkeet. Myös vaativuus taso Set Manouvers liikkeissä oli suurin. Juholla oli kova päivätyö taistella Leptonin huonosti pitävän perän kanssa Set Manouvers liikkeet läpi, sillä kopterilla ei ole ennen ajettu perä edellä olevia liikkeitä. Freestyle osiosta täytyy nostaa Juholle hattua, sillä tosi hyvin meni pienellä harjoittelulla. Kerran taidettiin käydä muutamassa sentissäkin aika kovassa liikkeessä, mutta tähänhän OP:n pikku reksi on tottunut.

Tulokset:(Timo, laittaisitko viralliset pisteet tonne F3N ketjuun)
1. Markus (reilu voitto, oikeutetusti)
2. Allekirjoittanut
3. Juho (tosi tiukka meikäläisen kanssa)

Pääasia oli kuitenkin se että vääntäydyin paikalle ja saatiin ajettua kisat. Kehottaisin muitakin harkitsemaan näitä kisoja, sillä ei se ole niin tiukkapipoista hommaa. Homma on vasta alussa, joten kisaajia kaivataan!

Timon Freya:
Kisailun lomassa Timo antoi kokeilla hänen Freyaansa. Kyseessä on siis kopallin sähkö vehjes.

Leijunta oli kyllä tosi tasainen. Liikealueet oli tosi maltilliset joten sauvaa sai oikeasti hämmentää kunnolla. Navakassa tuulessa kopteri lähti tuulen mukaan ja tuulikorjausta piti tehdä jatkuvasti, eli kyllä sitä oikeasti pitää lennättää eikä se itsestään lennä. Huomion arvoista oli se että tuulessa tuulen vaikutus piti ennakoida, sillä jo tuuli pääsi ottamaan niin sitten kopteri pääsi lipeämään paikaltaan. Jokatapauksessa leijunta oli huomattavan helppoa.

Seuraavaksi taivaalle, jossa ensimmäinen huomio oli 3D koptereihin verrattavissa oleva tehottomuus. Pystykäännöksen jälkeen piti kaasutikku laittaa ylös ja kerätä nopeutta syöksyssä, jonka jälkeen kopteri meni kovaa aerodynamiikasta ja massasta johtuen. Yhtään puutumista ei tapahtunut kaasu täysillä, joten aika maltillisesti oli kulmia käytössä. Pari silmukkaa ja vaakakierrettä tuli lennettyä. Vauhtia kun pitää yllä niin ne menee nätisti. Kaiken kaikkiaan avasi mukavasti silmiä noista F3C:n vaatimuksista. Luultavasti joskus voisi kokeilla sitäkin, mutta nyt pitäisi eka saada toi F3N toimimaan.

-

Rity

  • Vieras
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #135 : 24 Kesäkuu, 2010, 21:50:49 »
Sivustakatsojana täytyy todeta että kopterin koko vaikuttaa tosi paljon noihin liikkeiden visuaalisuuteen. Muistan Paattisilla kun katselin Maikon lentelyä ja se oli hienointa mitä olen nähnyt livenä ikinä!
Markus veti Vesivehmaalla timanttista settiä mutta edelleen sivustakatsojana se ison kopterin räpinä ja nitronsavu tuo vaan niin paljon lisää hienoutta touhuun.

Vehkeet kuntoon jo kotona ja isot rohjot taivaalle, vapaassa ohjelmassa pienet 450 -koput pääsee oikeuksiin kun sillä vipelletään niin pirusti.

Mukavan leppoisaa touhua kuitenkin oli se kaksi päivää, joten sen puolesta ei kenenkään pidä jännätä kilpailemista.

Riku

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #136 : 26 Kesäkuu, 2010, 22:02:42 »
Iltaa,

Pisteet tulee F3N:stä kunhan saan päivitettyä taulukon sääntöjen mukaiseksi. Alkuviikosta siis.

Sitten pari kommenttia tuohon kommenttiini Freyasta. Kyseessä on Eagle 3, no ei sen väliä ei niillä kauheasti ole eroa. Taivaslentotilasta kommentoisin sen verran, että nopeutta niillä koptereilla saa ilman päädyssä tehtävää pystykäännöstäkin. Pystykäännöstä päädyissa suositaan melko paljon sen vuoksi, että pystykäännöksessä saa perän helpommin oikeaan asentoon, jolloin kopterin saaminen oikealle lentolinjalle suorassa on helpompaa. Jotkut tekee tavallisia proseduurikäännöksiäkin. Tuossa Eaglessa on 3kW moottori ja 12kennon lipo, jotta tuon kombon saa hyytymään, niin sitä tosissaan joutuu tekemään töitä sen eteen, eikä se edes tekisi hyvää akuille. Se on kyllä totta, että lapakulma alue on pieni, noin -8,5  -  8,5 astetta, eli noin 17 astetta. Tämä ihan sen vuoksi, että se on riittävä ja taivaalla lento on rauhallisempaa ja pitchin ohjaaminen on pehmeämpää jolloin korjaukset ei näy niin terävinä. Ideana on myös se, että roottorissa pysyy vakiokierrokset taivaalla koko ajan. Kovassa sivutuulessa osassa liikkeistä todella vaaditaan tehoa ja cyclicin  käyttä yhdessä lapakulmien kanssa ei saa puuduttaa moottoria. Se vaikuttaa muuten heti heikentävästi kopterin lento-ominaisuuksiin, kuten trimmeihin ja ohjaustuntumaan jne...

Niin joo ja tosiaan akut ovat hieman ylimitoitettuja, jotta kapasiteetti taatusti riittää. Näillä akuilla kun on tarkoitus lentää vähintään se 150 keikkaa.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #137 : 27 Kesäkuu, 2010, 11:21:08 »
...Tuossa Eaglessa on 3kW moottori...
I've got 3.1 kW.
In my 550  ;D

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #138 : 30 Kesäkuu, 2010, 19:50:50 »
Kyseessä on Eagle 3...

Mä oon luullut että se on Hirobo Freya Eagle 3. On siis pelkästää Hirobo Eagle 3?!?

Tänään tuli sitten käytyä hienossa säässä Henttaalla ja tarkoituksena saada ysi lyöntiin. Ongelmana olleet siis perän väpättäminen ja perän pyöriminen. Olin jo mielessäni manannut ton Futaban 520:sen, vaikka tilasinkin sille sen säätöpalikan. Olin vakuuttunut siitä että nämä ongelmat tulevat siitä että 520:nen on tärinälle herkempi kuin 611. No aikani siinä säätelin trackingiä ja gyron asentoja kääntämällä noin puolentoista tunnin ajan. Sitten tutkailin hieman gyron säätöä ja huomasin että kun vedän aux2 kytkimestä (kierrosrajoittimen säätö) menee gyro normi modeen. WTF?!? Sitten siinä Markuksen kanssa vähän pähkäiltiin ja sitten se vika selvisi. Olin laittanut gyroa vaihtaessani gyron kanavan GEAR-kanavaan vaikka se olisi pitänyt olla AUX2-Kanavassa. Eli tällä setupilla en ollut pysytynyt säätämään gainia ollenkaan vaan se oli kiinteä ja kun lisäsin kierroksia 1950 rpm:ään vetämällä aux2 namikasta laitoin gyron samalla Rate modeen, jonka takia perä alkoi luisumaan.  ;D

Korjauksen jälkeen alkoi toimimaan ja perä pitämään ilman driftauksia. Pientä bounce backkiä on kun pysäyttää vasemman piron. Tällähetkellä säätönä on F3C mode ja response on SLOW. Perän pyöriessä tuntuu kuin siinä olisi expoa koko ajan, sillä tikku laidassa pyörii hyvin ja kun otan vähän taakseppäin (millin) niin piro hidastuu huomattavasti. No tämä vaatii vielä säätöä ja tutkimuksia, voisin kokeilla sitä 3D modea, vaikka en vielä tajua niiden eroa kunnolla. No, hyvä homma että lähti toimimaan. Testauksen seurauksena otin perältä kokonaan Expot pois ja taidan pitää sen niin, sillä tuntuma muuttui enemmän simulaattorimaiseksi kun tekee noita piroliikkeitä. Kumma juttu että mottia piti säätää taas hieman laihemmalle, sillä oli rikkaalla.

Sitten huomasin putsatessani kopteria että mistä sinne painelaakeirihin oli sitä hiekkaa mennyt, no henttaalta tietysti. Kopteri oli sellaisen hiekkaisen öljyn peitossa, koska olin tehnyt niitä lyhyitä säätölentoja. Joku alusta pitää saada hommattua tuonna.

Lentoja:
- Synergy N9 3 normilentoa ja tusina pikkuista säätölentoa.

-

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #139 : 30 Kesäkuu, 2010, 21:00:38 »
Nythän olisit voinut ratemoodissa säätää perän lapakulmat niin ettei se driftaa;)
-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #140 : 30 Kesäkuu, 2010, 22:06:31 »
Nythän olisit voinut ratemoodissa säätää perän lapakulmat niin ettei se driftaa;)
-Samppa

Joo, mä säädin sen jälkeenpäin sitten Rate moodissa pysymään paikallaan. Neljä rinkiä piti pyörittää linkkiä pitemmäksi ja siitä tuli bueno. En tiedä tarvitsiko se sitä välttämättä, mutta eipä siitä haittaakaan ole. Bobby Watts piti tätä ehdottoman tärkeänä, mutta itse en oikein usko sillä olevan niin suurta merkitystä jos nyt on hehtaarilleen oikein. Mullahan se ei kovin paljoa ollut pielessä alunperinkään, sillä perän driftaaminen oli aika pientä.

Se hyvä puoli tuossa säätelyssä oli että tuli kyllä syynättyä kopteria aika tarkasti eri ongelmien varalta.

-

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #141 : 30 Kesäkuu, 2010, 22:50:38 »
Moido,

Eagle on ihan oma tuotesarja Hirobolla. Tosin yhteisiä osia siinä on Freyan ja Freya EX jne... kanssa. Mutta ovat kyllä muuten eri settiä. Lienee se merkittävin ero ohjausgeometrioissa ja servojen paikoissa. Kaikissa Freyoissa on samat servopaikat ja niissä ohjauksen osat käy suoraan keskenään yhteen. Eagle sarjassa se servojen asettelu on erilainen ja ohjaus on erilainen. Eagle sarja on 140 asteen swm tai VPUS ohjauksella joita ei Freya sarjaan saa.

Sitten siitä Futaban F3C ja 3D moden eroista futaba itse toteaa näin:

Switches the flight mode. Settings are F3C or 3D.
The F3C mode emphasizes tail suppression and stop. The 3D mode
slightly sacrifices tail suppression and stop, but lets you control pirouette
speed completely proportional with the rudder stick operation
amount and is suitable for 3D flight.

F3C Flight Mode
450 deg/sec pirouette rate at 100% D/R
Softer pirouette starts and stops.

3D Flight Mode
720 deg/sec pirouette rate at 100% D/R
Aggressive pirouette starts and stops.

Mikäli tuo auttaa jotain gyron kanssa. Ihan siis ohjeissa nuo lukee.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #142 : 30 Kesäkuu, 2010, 23:06:45 »
Joo, tuon mä olin itsekkin lukenut noista F3C:n ja 3D eroista. Mutta nyt kun vielä uudestaan luen tuon niin tuossahan se mun kokema toiminnallisuus on suoraan.
Lainaus
"The 3D mode slightly sacrifices tail suppression and stop, but lets you control pirouette speed completely proportional with the rudder stick operation amount"

Eli taidan vaihtaa asetukseksi 3D:n jolloin mun järjen mukaan jos otan pois 5% tikun liikkeestä niin perä pyörii 5% hitaampaa. Tällähetkellä pironopeus tuntuu tippuvan ainakin puoleen vaikka vähän hidastaa nopeutta. Pysäytys sitten saattaa tosin tapahtua hieman epätarkemmin. Olen nyt ajatellut satsata tohon 520:seen, sillä ostin siihen sen donglenkin. Eiköhän sillä saa vielä sen piro stopinkin toimimaan täydellisesti.

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #143 : 03 Heinäkuu, 2010, 22:51:51 »
F3N Kisat:
Laitetaas nyt tännekkin hieman juttua kisasta, jotain jo tuonnekkin kirjoitin.

Tänään pääsin lentämään N9:llä. Saavuin paikalle kun F3C kisat oli käynnissä, mutta ajelin siellä sivulla ja säätelin hieman. Kuuma oli sää ja mottia laitoin 4 naksua yläneulaa rikkaammalle ja 2 naksua keskineulaa, ihan kohtalaisesti oli kuitenkin tehoa vaikka jätinkin sen tarkoituksella aika viileäksi. Sitten säädin trackingin kuntoon, kun se on jo jonkin aikaa ollut pielessä. Kisojen loputtua lennättelin siinä kentän päällä niitä sun näitä ja huomasin aika selkeästi että negatiivista kulmaa ei irronnut niin paljoa kuin positiivista. Tein sitten niin että lisäsin Swash menusta liikettä pitchille ja säädin käyrällä maksimit samoiksi. Nyt on käytössä +-12 astetta, joka on ihan hyvä ja se on ennenkaikkea sama molempiin suuntiin.

Ennen kisaa vielä tuli ajettua Set Manouvers liikkeet kerran läpi ja huomasin jälleen että kuubalainen peräedeltä ja silmukka perä edeltä on vaikeita liikkeitä. Kuubalaista sitten vielä yksikseen harjoittelin. Kisaan olen tyytyväinen, sillä kaikki meni ihan ok taitotasoon ja harjoitteluun nähden. Selkeästi huonoin liike oli silmukka perä edellä, mutta kuubalainen oli sentään ihan tunnistettava. Freestyle osio oli ihan ok, vaikkakaan jäihän siinäkin taas temppuaja tekemättä ja toistoa tuli liikaa. Suunnitelman pitäisi kyhätä ensi kerralle. Jokatapauksessa hyvä fiilis jäi. Viimeaikoina motivaatio on taas parantunut ja simullakin on ollut ihan mukavakin päästellä.

Lentoja:
- Synergy N9 7 kappaletta (3 kisassa)

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #144 : 08 Heinäkuu, 2010, 22:04:37 »
Tänään tuli lennäteltyä Kauhavalla Pohjanmaan reissulla ollessani. Kerrankin Ysi pääsi (mahtui) mukaan Pohjanmaan kiertueelle. Mukana lentokerholla lennättämässä oli myös Juhani Lauri, jonka kanssa tehtiin pienimuotoista treenausta Jämi Fly Inniin. Itse lennätin kuusi lentoa N9:llä ja Juhani ajoi saman verran CAP 232:lla. Otin pari kuvaakin CAPista, joista toivottavasti saa kuvan meiningistä.

CAP 232:

- 35% originaali koosta
- Tais olla 100cc bensa motti
- Savuvehkeet
- Peräsimissä mukavasti liikettä (katso kuvat)
- Leijuu

Päivä oli hieno ja lennätys oli mukavaa. Tein sekalaista lennätystä ilman suurempaa päämäärää. Yritin kuitenkin ajaa monipuolisesti. Kopteri toimi hyvin. Mottia olisi voinut säätää varmaan aavistuksen laihemmalle, mutta en alkanut repimään. Optifuelia kului reilu puoli pöttiä. Kyllä ne lennokit ja kopterit näköjään mahtuu samalle kentällekkin ;D (kuva todisteena)

Lentoja:
- Synergy N9 6 kappaletta

-
« Viimeksi muokattu: 08 Heinäkuu, 2010, 22:11:10 kirjoittanut Maikko »

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #145 : 09 Heinäkuu, 2010, 16:54:46 »
Tänään tuli käytyä jälleen Kauhavan Ilmasotakoulun lentokerholla lennättelemässä, yksin tälläkertaa. Lentelin kaiken kaikkiaan 5 lentoa ja viimeistelin sen kanisterin minkä eilen aloitin. Sää oli aika huono ja lopussa sade tuli päälle. Harjoittelin nenä itseenpäin ajoa, sillä sitä tulee harvoin tehtyä. Tuuli oli kova ja huomasin että silmukka vasen kylki edellä meni jotakuinkin nätisti, mutta oikea kylki eteenpäin perä kääntyi aina niin että perää piti korjata tikusta vasemmalle. Tuuli oli kyllä aika kova ja tuolloin ajettiin myötätuuleen.

Gyro:
Futaban 520:nen toimii ihan ok nyt. Aloin jo epäillä sen toimivuutta, mutta kyllä se ihan hyvältä vaikuttaa. Enemmän se on tärinöille herkkä kuin 611, joka seisoo kaapissa käyttämättömänä. Se Futaban säätöpalikka on postissa tulossa, joten sillä saa sitten säädettyä start ja stop nopeuksia, joita toi N9:n Crown gear vaatii varsinkin jos meinaa jotain nopeita piro reversal juttuja tehdä. Ennen mokkulan tuloa en ota käyttöön 3D moodia, joka on ilmeisesti rajumpi perälle. Toinen huono juttu mikä tossa on on se että se ei ole speksattu 2s lipolle. Yksi 2s persservo kun jo tullut. 7100R:n kanssa tämä ei tietenkään ole ongelma.

Moottori:
Säädin yläneulaa nyt pari naksua laihemmalle, koska päiväkin oli 10 astetta viileämpi. Tehoa tuli mukavasti lisää. Joku sivuääni moottorista kyllä mielestäni kuuluu. Taitaa olla laakerit menemässä. Olen nyt ajanut pääasiassa 1850 kierrosta nupissa, mutta kokeilin myös 1950 kiekkaa ja kyllä se nopeutti kopteria yllättävän paljon ja pysähdykset on nopeita. En ole ennen niinkään huomannut muutosta, mutta nyt tehoalueella oleva moottori toimi hienosti. Toisaalta kopteri muuttui enemmän kiikkeräksi.Tulen kuitenkin ajamaan suuren osan lennoista pienemmällä kierroksilla, sillä ne riittää tosi hyvin liikkeiden harjoitteluun.

Leparin kumit:
Huomasin tänään navakassa tuulessa lievää huojuntaa kopterin liikehdinnässä. Onkohan kyse siitä että noi Hyperrings jäykät kumit ovat liian jäykät tolle matalammalle kierrosalueelle ja tuulelle, eli kumit eivät anna tuulen riepotusta anteeksi. Tai sitten kumit ovat löystyneet liikaa uudesta. No. ekaa kertaa huomasin eikä tämä ole vielä ongelma.

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #146 : 13 Heinäkuu, 2010, 22:06:59 »
Jämi Fly-In:
Tulikin jo kirjoitettua toiseen säikeeseen omia kokemuksia, mutta kävin siis ajamassa kaksi keikkaa näytösluontoisesti. Yleisölle kopterit olivat uusi tuttavuus, joten kaikki oli ihmeellistä :). Hyvä kokemus oli, toivottavasti ensi vuonna uudestaan. Huomasin jälkeenpäin että N9:n Crown Gearista (peräratas), oli yksi hammas antanut periksi. Onneksi ei aiheuttanut torppausta. Uusi vaihdettu ja tänään koelennetty.

Tänään tuli lennätettyä 4 keikkaa N9:llä. Oliu mukavaa, sillä tein vähän uusia asioita ja kaikki meni hienosti. Nenä ja pohja itseenpäin lennätystä.Viimeisellä keikalla huomasin kuinka kaasu vaelteli, joten servo menee ensin vaihtoon. Lisäksi perä tuntuu antavan hieman periksi sivuttaislennossa. Kaasun vaeltelu vaikuttaa tohon perään, joten pitää katsoa auttaako sen korjaus.

Lentoja:
- Synergy N9 6 kappaletta

Mopoilua:
Tämä nyt ei ole kopterointia, mutta laitetaan nyt kuitenkin tänne. Eilen tuli käytyä Ahvenistolla radalla kurvailemassa. 33-astetta lämpöä, joten siitä ei ollut pulaa. Tuli juotua 3 litraa vettä ja puoli litraa limsaa. Nahka asun poistaminen oli pikkasen vaikeaa setin jälkeen ja taisi se mieskin vähän tuoksahtaa. Mielenkiintoista on se, että olin tarttunut jonkun kuvaamaan videoon. Itse tulen videossa kuvaan kohdassa 5:50, josta kuvaaja lähti seuraamaan. Otan ohitukset aika varovasti, joten alku on köröttelyä hitaamman perässä. Hyvä tapa huomata omia virheitä ajoasennossa ja mahd linjoissa. Paransin Ahveniston aikaani noin sekunnilla, uusi ennätys nyt 1:37,4. Parantamista on vielä yksi 10 sekunttia :)


 
-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #147 : 19 Heinäkuu, 2010, 00:22:43 »
Kävin lennättämässä viime tiistaina Röylässä neljä lentoa N9:llä. Oli mukava ajella ja lennätys tuntui aika hyvältä. Tietyt jutut menee jo varmemmin ja samalla olen oppinut hieman uusia jippoja. Ongelmia oli kaasun tasaisessa oskilloinnissa, joten päätin vaihtaa kaasuservon toiseen. Samalla sain säätöpalikan GY520:lle, joten pistin säädöt uusiksi.

Lainaus
Flight mode: F3C
Mode: Slow --> Standard (I had tail drift in sideways loops)
Control Response: Right 7, Left 7 --> 10 (to get rid of that bounce back)
AVCS Response: 7 --> 15 (based on this thread so that gear would hold up)
Pirouette Consistency: 7 --> 10 (to make it follow better stick movement)
AVCS Exp: 1 (I want to use radio expo only)
YAW rate: 100 (no change)
Gain: 40 (no change)
Range: 300 (no change)
D Gain: 150 (no change, not really understanding this)
D Damp: 40 (no change, not really understanding this)
Base Gain: 50 --> 65 (My Dx7 gain is now 90 without tail wag so higher gain could be usefull)

Tänään sitten tuli ajettua kaksi keikkaa Kauhavalla ja ensimmäisenä huomasin että kaasu ei toimi edelleenkään edes uudella servolla. Tota pitää tutkia enemmän. Perän pysäytykset oikeasta pirosta olivat hieman pehmeitä, joka johtuu varmaan AVCS Response arvosta. Vasemmasta pirosta bounce back tuli väärään suuntaan, joten Control responsea pitää varmaan tipauttaa molemmille arvoille.

Lennot olivat testilentoja ja myös hieman show offia tutuille. Sain ensimmäistä kertaa onnistumaan näppärät neliöt, jotka olivat hyvännäköisiä.

Lentoja:

- Synergy N9 6 kappaletta.

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #148 : 19 Heinäkuu, 2010, 23:40:08 »
Okei, tänään taas Kauhavalla lentokerhon kentällä ajamassa 5 tankillista. Sää oli tosi tuulinen.

Ongelmana N9:ssä on tällähetkellä kierrosten heijaaminen ylös ja alas. Tästä syystä myös perän tarkempi säätely on turhaa, sillä se seilaa koko ajan kierrosten muuttuessa. Muuten säädin nyt Control responsen molemmille suunnille 7:aan ja toimi hyvin. Vielä hieman löysä, mutta toimii. Säädin kotona Revmaxin kiinni moottorin takakanteen, mutta se ei toiminut yhtään. Sitten säädin sen 50-motin reikään niin kauas kuin mahdollista, ei toiminut siinäkään. Sitten laitoin sen 50-motin reikään niin lähelle takakantta kuin mahdollista ja se toimi parhaiten mutta silti se seilaa. Huomiseksi kokeilen toista anturia. Toivottavasti toimii.

No huonolla perällä tuli lennettyä kaikki lennot. Piroflipit pyörii nyt aika hyvin. Aloituksen jälkeen saan ne pidettyä aika hyvin paikallaan molempiin suuntiin. 4-piste Tic tocin suunnanvaihdot menee vasemmalle hyvin ja oikealla ei niin hyvin. Lisäksi nenä alaspäin tilaan siirtyessä lähtee usein liikkeellä ja usein motti bogaa. Hurrikaania uskalla ajaa nyt kovaa ja aika matalalla. Vaihdoin lavat vaihteeksi SABin 710 lapoihin ja yllätyksekseni en huomannut tuulessa niin suurta eroa flippi nopeudessa. Autorotaatiot on kyllä nannaa. Niissä pääsin tänään tavoitteeseeni, sillä vedin ihan pintoihin ja siitä sitten oikein päin. Hyvän näköinen vaikkakaan en uskaltaisi tehdä tuota vielä SB Radixeilla.

Lentoja:

- Synergy N9 5 kappaletta

Ps: Enää muutava päivä 3D Mastersseihin. "Louwweeeeer..."

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #149 : 21 Heinäkuu, 2010, 15:31:41 »
Eilen tuli käytyä ajamassa kolme tankillista. RevMax säätelyä ja lennättelyä kovahkossa tuulessa. Noi laittamani SABin lavat ei ole yhtään hassummat kun moottori on säädöissä. Ei se yhtä nopeasti käänny kuin Radix SB:llä, sillä sen huomaa 4-piste vaakakierteiden ajoituksen ontumisista. Mutta ei myöskään hyydy Tic Toceissa niinkuin vanhalla moottorilla, joten annan nyt nuo olla jonkin aikaa. Autorotaatiot on tosi mukavia. Kopteri vaan leijuu ja leijuu, joten rajoja voi hakea turvallisesti.

Lentoja:
- Synergy N9 3 kappaletta

-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
23 Vastauksia
10554 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2009, 06:38:20
kirjoittanut nik-92
Maikon Synergy N9

Aloittaja Maikko « 1 2 » Synergy

41 Vastauksia
30347 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Lokakuu, 2010, 23:41:28
kirjoittanut puisto_kemisti