Kirjoittaja Aihe: Maikon kopteriblogi  (Luettu 237458 kertaa)

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #175 : 05 Lokakuu, 2010, 19:12:22 »
Trex 450 Pro tuli siis tilattua, joka on nyt kasauksessa. Vaikuttaa kyllä tosi laadukkaalta paketilta.

Yksi tyräily tuli tehtyä kun piti ottaa elevator servo irti. Servo oli tosi tiukassa välissä, joten tuli nirhattua servon johdon suojakuoret ihan juuresta puhki. Mitäs tolle nyt pitäisi tehdä, en oikein viittisi avata servoa ja juottaa niitä piirilevylle, joten olisikohan ok jos sotkisin noi juuret epoksiin. Eihän se johda sähköä?

-

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #176 : 05 Lokakuu, 2010, 19:26:15 »
Eipä pitäis johtaa...
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #177 : 05 Lokakuu, 2010, 20:09:08 »
ei johda, mutta tarkasta ettei johtimista ole säikeitä sojottamassa ja viereiseen johtoon.. itse vaihtaisin piuhan, ei ole niin iso homma.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #178 : 05 Lokakuu, 2010, 20:11:44 »
saisko sitä piuhaa lyhennettyä siitä servon päästä? servo auki piuha irti ja huono osa pois ja juotellen taas kiinni...!?
ite kyllä lentelisin ehjillä johdoilla mielummin... tai jos nyt kertakaikkiaan on pakko selvitä "helpolla" ni jotain elastista kamaa laittaisin
esim jotain ärteeveetä (silokoonia) tms...
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #179 : 05 Lokakuu, 2010, 23:43:27 »
saisko sitä piuhaa lyhennettyä siitä servon päästä? servo auki piuha irti ja huono osa pois ja juotellen taas kiinni...!?
ite kyllä lentelisin ehjillä johdoilla mielummin... tai jos nyt kertakaikkiaan on pakko selvitä "helpolla" ni jotain elastista kamaa laittaisin
esim jotain ärteeveetä (silokoonia) tms...

Tämän rohkaisemana lähdin operaatioon, mutta ongelmaksi muodostuu se että en saa tota servoa niin paloihin että toi piirilevy paljastuisi. Kuoret pois, rattaat pois, mutta muovinen "kansi" ei lähde pois, jolloin saisin keskiosan rungosta pois. Plääh. Varmaan riittäisi jos kuitenkin tinaisin tolle avanaisemmalle puolelle noi johdot kiinni.

-

mrsaila

  • Vieras
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #180 : 06 Lokakuu, 2010, 13:41:06 »
Eihän rattaiden alla ollut ruuveja? Joissain malleissa moottori on kiinnitetty kuoreen ruuveilla. Toinen on se että painaa ruuvarin kärjellä moottoria hammasrattaasta kevyesti alaspäin niin koko paketin pitäisi tulla ulos suhteellisen helposti.

-T

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #181 : 06 Lokakuu, 2010, 13:51:29 »
Eipä pistänyt silmään. Yksi muovinen tappi siinä on joten toisen kulman saan auki, mutta en toista. Katson kotona uudestaan ja backuppine sitten voin tinata sen toiselle puollelle levyä, sillä siinäkin löytyy levyltä kohta.

Tulliin oli tänään saapunut uudet servot 500:seen ja pari akkua tohon 450:seen. Sähköjä pitäisi alkaa laittamaan kunhan vaan ehtii. Aika pieni toi kyllä on joten sähköjen ahtaminen siististi on haaste.

Simulaattoria on nyt tullut lennäteltyä vaikkei kentällä ole tullutkaan aikaa viestettyä. On ollut ihan hauskaa, sillä nyt on huomannut kehittymistä noissa nenä alaspäin funneleissa. Alkanut myös selvitä seuraavat kehittymisen alueet.

-

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #182 : 06 Lokakuu, 2010, 15:45:31 »
Eipä pistänyt silmään. Yksi muovinen tappi siinä on joten toisen kulman saan auki, mutta en toista. Katson kotona uudestaan ja backuppine sitten voin tinata sen toiselle puollelle levyä, sillä siinäkin löytyy levyltä kohta.

Tulliin oli tänään saapunut uudet servot 500:seen ja pari akkua tohon 450:seen. Sähköjä pitäisi alkaa laittamaan kunhan vaan ehtii. Aika pieni toi kyllä on joten sähköjen ahtaminen siististi on haaste.

Simulaattoria on nyt tullut lennäteltyä vaikkei kentällä ole tullutkaan aikaa viestettyä. On ollut ihan hauskaa, sillä nyt on huomannut kehittymistä noissa nenä alaspäin funneleissa. Alkanut myös selvitä seuraavat kehittymisen alueet.

-

se mikään pieni ole! koitappa laittaa 250 rekku siististi! ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #183 : 06 Lokakuu, 2010, 16:11:08 »
se mikään pieni ole! koitappa laittaa 250 rekku siististi! ;D

Heh, toi kommentti olikin tarkoitettu hieman provokaatioksi ja nimenomaan teikäläiselle (Picofly ei provosoidu) ;D. Mutta joo, voin vain kuvitella minkälaista kärsimystä ton 250:sen kanssa turaaminen on varsinkin jos sinne pitää saada joku Align 3G sopimaan.

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #184 : 06 Lokakuu, 2010, 20:23:35 »
Huoh, ei mulle kannata kolvia antaa. Kolvasin ne piuhat kiinni servoon ja jälki oli nyt noilla mun bilteman tinalla, bilteman 15w kolvilla ja mun taidoilla vähän kyseenalainen. Ajattelin että varmuuden vuoksi vielä siistin mattoveitsellä ja jonkun minikonkan sain sitten siinä samalla heilumaan. Eli uusi servo meni sitten uusiksi.

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #185 : 16 Lokakuu, 2010, 10:25:08 »
Viime aikoina kopterointi on jäänyt vähän vähemmälle.

Tuli rakennettua toi Trex 450 PRO ja kävin sitä lennättämässäkin viikko sitten neljä keikkaa.

Meikäläisen arviot:
+ Laadukas rakentaa, oikeasti
+ Kaikki tarvittava työkaluista lähtien paketissa. (lukitteet, työkalut, lavat, motti, servot)
+ Tyylikkään näköinen ilman koppaa
+ Akut halpoja voi oikeasti ladata nopeasti --> hyvä treenikopteri
+ neljän lennon perusteella voi sanoa että tämä lentää tosi hyvin.
        - Asetuksissa on selkeästi keskitytty vakauteen, sillä pieni kopteri on muutenkin nopea joten ei se tee hidasta
        - Niin vakaa että ensilennoilla tein heti niitä juttuja mitä tein isommilla koptereilla ja olin uuten simussa treenannut
        - Ihan aloittelijoille tarkennuksena että kyllähän tämä kiikkerämpi on kuin noi isommat, mutta aikaisemmin kokemat 450-luokkalaiset olivat muistikavan mukaan kiikkerämpiä.
- Ärsyttävä värkkäillä pienen kokonsa ja tollaisen kompaktin designin takia
- Lentoaika edelleen sähkömainen. (Timer hyvin kevyellä lennolla about 3min ja meni 1200mAh sisään)
- AR7000 mahtuu justiinsa, en suosittele jos ostatte varta vasten vastarin tälle
- Canoby vähän ruma ::) (jep, turhamainen)

Täytyy kyllä sanoa että tämä kopteri ainakin alkukokemusten mukaan muuttaa mun käsitystä näistä pienistä pörriäisistä. Tällä saa kohtuu edullisesti paljon lentoaikaa (ei pääse nitron luokkaan, mutta kohtuu hyvä jos ostaa sen n.10 akkua). Akkuja ei kylläkään ole kiva ladata edelleenkään kentällä.

Lentoja:
- Trex 450 Pro 4 kappaletta


Laitan tähänkin viestiin vielä tonne Syysleiri postaaman videon Markuksen lennätyksestä. Hienoa menoa.



-
« Viimeksi muokattu: 16 Lokakuu, 2010, 10:27:40 kirjoittanut Maikko »

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #186 : 17 Lokakuu, 2010, 19:10:29 »

Kävin toissapäivänä lentämässä pikaisesti 4 lentoa Porolla. Ihan hyvin se ei lentänyt, sillä nopeassa eteenpäin lennossa kopu kaartoi vasemmalle ja ylös. Toinen mystisyys oli kun annoin kopterin tipahtaa perä edellä jalakset itseen päin ja pyöritin perää. Yhtäkkiä perä lukittui täysin paikalleen. Ehdin jo huolestua, mutta onneksi sain oikaistua jääneestä perän asennosta.

Tänään Henttaalla oli kiva lennätyspäivä. Sää oli hyvä ja porukkaakin oli kivasti. Kaikkiaan taisi olla 8 hlöä paikalla. Poroa vaivanneet oireet saattoivat parantua, sillä suoristin hieman stabbaria ja tuntui lentävän suoraan (noissa ei ole mitään lukituksia). Perän mystisyys selvisi, sillä en ollut laittanyt perätönärin pidekkeitä kiinni peräputkeen ja nehän lukittui kiinni. Tämän lisäksi perä oli löystynyt löysäksi. 5 akkua mentiin tänään ja lentoajan nostin nyt 3:40:neen. 1400-1500mAh menee sisään nyt ja taidan jättää sen siihen. Vieläkään en aja flat 100 käyrällä vaan V-käyrällä (;D). Kivasti toimii, vaikkakin perä on hieman rauhaton. Flat käyrälle siirtyminen auttaa varmaan tähän.

Synergyllä, eli Ekin mainitsemalla sotaratsulla, tuli lennätettyä 3 lentoa. Ilmeisesti viileästä säästä johtuen tehoa oli paljon. Viimeksi lennätin Nummela Fun Fly:ssä, jossa säädin lapauran kuntoon. Nyt jälleen se oli pielessä. Pitääpä tarkkailla onko ongelmia ensi kerralla. Torsionit ovat siis kyydissä ja tota lapauran muuttumista lukuunottamatta vielä yhtenä kappaleena. Viimeisellä lennolla moottori alkoi jälleen pätkiä. Nyt siis käytössä CSM Revlock eikä RevMax, eli vähän saman suuntaisi ongelmia on koko ajan ???. Lisäksi perä driftaa koko ajan. Päätin että vaihdan ton 520:sen tilalle GY611, sotaratsu sekin ;D, mutta toimii paremmin. Lennättelyissä harjoittelin jonkin verran pirolooppeja ja 4-piste hieman tic tocia.

Eki otti pari hyvä kuvaa ysistä, jotka varastin tähän Henttaa ketjusta. Pistä eki viestiä jos haluat noi pois tästä ketjusta.

Lentoja:
- Trex 450 Pro 5 kappaletta
- Synergy N9 3 kappaletta

-

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #187 : 18 Lokakuu, 2010, 11:23:59 »
hienosti piirtyny tuo varjo tuoho pyörivään lapaan!!
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #188 : 18 Lokakuu, 2010, 12:04:11 »
Joo totta, näkyi ihan maahan asti lennättäjälle kun sattui kunnon paiste.  Noi torsionit ovat täysin valkoiset, joten näyttää kivan kirkkaalta (maassa taas näyttää rumilta). Eki oli ostanut uudet putken jota oli testailemassa. Koptereista kyllä saa mielestäni hienoja kuvia. Joskus pitäisi vähän suunnitella tarkemmin kuvausta.

Mun piti kuvauttaa Karkkiksella lennätystä videolle josta olisi voinut kokeilla editoida pätkiä, mutta alkoi govi pätkimään joten jäi se lento vähän lyhyeksi.

-

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #189 : 18 Lokakuu, 2010, 17:18:50 »
Juuh oli jo pari viikkoa sitten hankittu uusi optiikka mutta nyt vasta pääsi vähän enemmän testailemaan, mun piti Maikko pyytää yhdessä vaiheessa paria juttua mitä olisit voinut kopterilla tehdä mutta sulla oli niin hyvä "setti" päällä että en viitsinyt häiritä ;D.

Semmoinen nokka alaspäin tic toc kuva läheltä olis hieno, heh.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #190 : 25 Lokakuu, 2010, 22:13:49 »
Päivitystä tänne viime lauantailta.

Tarkoituksena oli käydä Henttaalla päivällä testaamassa N9:iä 611 gyrolla, mutta unohdin hehkutikut kotiin. Kenelläkään ei ollut tikkua lainata, joten jäi testit tekemäti.

Poro sentään sai 4 lentoa navakassa tuulessa. Kaasukäyrä on tällähetkellä 100% - INH - 85% - INH - 100%, ehkä pitäisi laittaa hieman tasaisemmaksi. IDLE2 on flat 100%, mutta en ole sitä vielä kokeillut. Lentoaika on nyt 3:40 ja 2200mAh akkuun menee sisään 1500mAh, eli saan timeria nostaa vielä hieman tuosta. Mitään älytöntä repimistä en ole tehnyt vielä. Huomioitavaa on se että tossa porossa huomaa akkujen hiipumisen lennon aikana kun taas mielestäni 500:ssa reksissä ei huomaa. Toisaalta kennoja on puolet vähemmän, joten akut joutuvat tarjoilemaan ämpäreitä.

Simutus on nyt ollut antoisaa, sillä tuntuu että pientä kehitystä on tapahtunut. Olen vetänyt rennolla asenteella ja innostunut pirottamaisesta. Tämä innostuminen onkin sitten lisännyt halua kehittyä. Niitäkin aikoja on kun simu päälle ja tylsistyy heti. Ei kannata silloin repiä.

No, tällaista tällä kertaa.

Lentoja:
- Poro 4 kappaletta.

-

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #191 : 25 Lokakuu, 2010, 23:13:38 »
>> sillä tuntuu että pientä kehitystä on tapahtunut
I noticed already the last time at Hentta that the piro-stuff has improved quite a bit.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #192 : 30 Lokakuu, 2010, 15:07:48 »
Justiin tulin Henttaalta ja oli hyvä 3,5h lennätyskerta. Sää oli kostea, muttei satanut. lämpöä oli mukavasti (8astetta) joten nakit pysy toimintakykyisinä.

Mukana oli ekaa kertaa kaikki kolme kopteria ja kaikki olivat lentokuntoisia. Hyvä fiilis tuli pelkästään siitä.

Synergy N9:
Lentoja tuli kolme kappaletta. Uusi (vanha) 611 gyro takaisin kopteriin. Eka lento ja hyvin toimi. Huomasin pironopeus oli aika älytön toiseen suuntaan ja pähkäilemällä selvisi että mulla löytyi sub trimmiä, joka aiheutti tämän. Luotto gyroon oli alusta asti hyvä. Laitoin pääneulaa laihemmalle pari naksua ja keskineulaa naksun ja seurauksena motti kuoli ilmassa. Rotaatiolla hallitusti alas ilman suurempaa draamaa. Nyt nopeutta löytyy kopterista, mutta samalla myöskin se tunnusomainen vakaus on ottanut hittiä. Taidankin vaihtaa takaisin noi 710 Radixit ja kokeilla niillä. Governööri (CSM Revlock 20) toimii nyt hyvin ja kierrosvaihtoehdot ovat 1800rpm ja 1950rpm.

Trex 500:
Lentoja 5 kappaletta. Vaihdoin nupin servot MKS 9660A+ servoihin ja nyt oli ensi lento. Kotona säätelin hieman liikkeitä yms ja ennen ensilentoa päätin vielä tarkistaa Biistin korjaussuunnat ennen lentoon lähtöä. Onneksi tarkistin, sillä elevator korjasi väärään suuntaan. Olis tullut nopeasti tikkuja ja itkua jos toi olisi jäänyt huomaamatta ::). No kopu ilmaan ja istui kyllä heti nätisti leijunnassa. Stopeissa vaivannut hermostuneisuus oli kadonnut, joten säätelin swashin gaineja korkeammalle. Nopeus ei ole vielä kovin kova, mutta 500:nen lensi parhaiten tämän päivän koptereista. Säädöissä on vielä hieromisvaraa, sillä vanhoissa servoissa oli pitempi servovarsi, enkä muuttanut nyt säätöjä ensi lennolle. Tästä on kuitenkin hyvä jatkaa.

Trex 450 Pro:
Lentoja 4 kappaletta. Suurimpana ongelmana on nyt muodostunut suoraan lentäminen, sillä kopteri kampeaa silmukoissa ja eteenpäin lennossa. Ostin Swash toolin, joten pitääpä sitä käyttää vielä että saisin ton korjattua. Tehon putoamisen huomaa akun vanhetessa aika helposti ja tähän varmaan auttaisi toimivan kuvernöörin käyttö. Onkovan vieläkin niin että noissa Alignin nopeissa ei kuvernööri toimi. Tällähetkellä se ei ole käytössä. Samalla kun säätelen tota swashin liikettä niin pitää ottaa lisää liikettä elevaattorille. Annoin Karkkiksen ja Markuksen kokeilla poroa.
Karkkis: "vakaampi kuin vanhemmat 450:set. Tehoa ei ole tarpeeksi"
Markus: "Hidas liikkeissä, mutta yllättävän paljon tehoa.

Markuksen Trex 700 FBL:
Markus antoi kokeilla omaa Reksiään, koska olen miettinyt oman kopukan konvertoimista tangottomaksi. Cyclic nopeus oli todella nopea ja perä tikkutuntuma oli super herkkä. Kopterilla tämän takia tosi hienoa lentää smack tyylistä pyörittelyä. Tosi magea. Tic Tocit olivat mukavan vaivattomia verrattuna N9:iin. Miinuksena oli sitten isot liikkeet jotka olivat driftaavan vbarin takia haastavia. Todella mielenkiintoinen testi jokatapauksessa ja pisti miettimään oman kopterin konversiota. Tällöin ei olisi sitten kopteria F3C kisaan, jos sellaiseen iskisi halu ensi kesänä.

Lentoja:
- Synergy N9 3 lentoa
- Trex 500 5 lentoa
- Trex 450 Pro 4 lentoa
- Markuksen Trex 700 VBar 1 lento


-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #193 : 31 Lokakuu, 2010, 18:22:06 »
Tänään Henttaalla lennättelemässä. Mukana kaikki kolme kopteria ja kaikki olivat lentokuntoisia. Paikalla olivat ainakin: Mnentwig, Pekka, Juza, Karkkis, arcticdiver, Picofly ja pari katsojaakin. Mukava määrä siis. Olin paikalla about 2,5h ja lennätettyä tuli oikeastaan koko ajan. Eli about 15min per lento meni aikaa taukoineen! En mä tota tiheämpään enää pysty vetämään.
 

Synergy N9:
Vaihdoin takaisin Radix 710 SB lavat, sillä Torsionit olivat kyllä nopeat ja räväkät mutta samalla vakauden kustannuksella. Tässä on syytä ottaa huomioon että olen pyrkinyt nopeuttamaan N9:iä muutenkin paljon joten noilla se meni ehkä hieman yli. Torsionit sopii kyllä hyvin smack-tyyliseen lentoon, mutta yritän keskittyä nyt vähän isompiin ympyröihin välissä. Gyro toimii edelleen mallikkaasti ilman ongelmia. Tänään tuli tehtyä ainoastaan yksi lento N9:llä. Pitää ottaa hieman maksimi kulmia pois, sillä moottori puutuu aika hyvin täysillä kulmilla.

Edit:

Moottorin neulat olivat:
- 86 naksua keskineula (kun aiemmin mulla on ollut 58 naksua)
- 46 naksua  yläneula (kun aiemmin mulla on ollut 38 naksua)

Taidankin palautua noihin aikaisempiin ja tsekata miten lähtee siitä menemään. Nyt ei nimittäin motti ole ollut ihan niin hyvässä tikissä. Sammunut muutaman kerran täydelle kaasulle ja tehoa ei ole hirvittävästi. Uskon että myös 7100R govin ongelmat ovat johtuneet huonoista motin säädöistä.


Trex 500:
Lentoja 5 kappaletta. Aloin kiristelemään BeastX:n kahta ylintä potikkaa ja eikä sivuvaikutuksia ilokseni ilmennyt. Lentää nyt kyllä hyvin mallikkaasti. Hassua on se että nyt ton pikkuisemman tultua tästä on tullut isompi kopteri. Äänet on hyvin sivistyneet ja FBL tekee leijunnasta mallikkaan. Nopeutta ja tehoa on ja samalla siis vielä tarkkuutta. Nyt tosin Poron jälkeen huomasin erilaisen tuntuman lennätyksessä. Liikkeisiin lähtö on jotenkin hieman hidasta. Ikään kuin kiihtyminen kestäisi kauan aikaa. (Taisin tästä kirjoittaa aiemminkin). Tällähetkellä ylimmät potikat on default arvoissa (klo 9), joten kiristämisen varaa on ja erityisesti toiseksi ylimmän potikan pitäisi vaikuttaa tohon fiilikseen. Pitää siis vielä säätää, josko se tuntuma tulisi vielä "flybarmaisemmaksi". Hyvä se kuitenkin on jo nyt.


Trex 450 Pro:
Lentoja 4 kappaletta. Eilisen jälkeen tuli säädettyä liikkeitä uudestaan, jotta kampeaminen loppui. yksi sakaraisista servo armeista johtuen Sub-trimmia joutui laittamaan noin 40 naksua, joka ei onneksi tuntunut haittaavan lennossa, oli meinaan Poro iskussa tänään. Kampeaminen siis loppui ja meni tuulessa todella hienosti. Päivän paras tuntuma oli siis tänään Poroon. Toisena tulee 500:nen ja ekaa kertaa N9 jäi hännille (okei, ainoastaan yksi lento). Taso oli tänään tosin kova :). Urku auki toi pikkuinen menee aika kovaa. Negatiiviset asiat ovat oikeastaan se että akut hyytymisen huomaa selkeästi. Tähän auttaa varmaan toimiva kuvernööri tai sitten 4s setup. Toisaalta nyt toi on sopiva "low cost" harjoitus vehjes, joten en lähde investoimaan siihen lisää. Pienemmän vastarin hommaan varmaan siihen jossain vaiheessa.


Lentoja:
- Synergy N9 1 lento
- Trex 500 5 lentoa
- Trex 450 Pro 4 lentoa

-
« Viimeksi muokattu: 01 Marraskuu, 2010, 21:55:32 kirjoittanut Maikko »

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #194 : 02 Marraskuu, 2010, 21:47:50 »
Mortonki,

Alkoi mietittyttämään että kuinka suuri nopeusero on MKS 9660A+ servossa ja Hitec HS-5245MG servossa. Paperilla ero on 0.10s (0.098s) vs. 0.12s, mutta miltä se oikeasti näyttää luonnossa. Tein tällaisen videon aiheesta kun sattui molemmat servot olemaan pöydällä.


   


Spekulaatiot alkakoon paljonko tämä vaikuttaa lennossa, siihen en ota kantaa ;D.
Taidan heittää tämän saman linkin tuonne servo-osastolle niin joku sen sieltä löytääkin tulevaisuudessa.

edit: Mahdolliset kommentit tähän ketjuun


-
« Viimeksi muokattu: 02 Marraskuu, 2010, 21:58:12 kirjoittanut Maikko »

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #195 : 06 Marraskuu, 2010, 15:50:15 »
Tänään Henttaalla paikalla olivat Karkkis, Jerkku, Pekka, Zxiicci ja allekirjoittanut. Taisi olla nollan alapuolella ja jonkin verran tuulista. Käytin ekaa kertaan Turnigyn lähetin-"hanskaa". Sisällä oli lisäksi sormettomat pyöräilyhanskat. Aika hyvä tuntuma oli pussista huolimatta ja näpit pysyivät suojassa tuulelta. Kylmällä ilmalla tonne vielä polttoaine taskulämmitin, joten eiköhän se vähän helpota.


Synergy N9:
Koko kalusto oli mukana, mutta ainoastaan Synergy sai lentoaikaa tänään. Nyt oli motin säädöt jo paremmin kohdillaan. Aiemmin olin ajanut sitä ihan sika rikkaalla, josta kertoo se että nyt lentoaikakin piteni ainakin parilla minuutilla ;). Nyt tehoa oli niinkuin silloin aiemminkin. Gyrosta piti ottaa pari prossaa gainia pois alkoi tail slidessa väpättämään. 1800rpm tuntuu polttoaineen kulutus olevan aika paljon pienempää kuin 1950:llä. Meno muuttuu rauhallisemmaksi, mutta poppia ei ole niin paljoa. Sopii kuitenkin hyvin jos treenaa jotain. Olinkin tottunut jo hieman noihin sähkökoptereiden lyhyisiin lentoaikoihin, joten nyt taas palautui mieleen miksi pidän nitrolla ajamisesta. Kerrankin säikähdin että nyt on timer jäänyt pois päältä, mutta oli vielä olikin reilu pari minuuttia jäljellä. ;D

Lennätyksissä treenailin pääasiassa flippailuja pirolla hitaalla nopeudella. Tein myös piro rainbow harjoituksia, jotka menivät yllättävän hyvin. Kiitos eilisen pitkän simu session 4Deen, Jussi. ja Flying Finn:n kanssa. Yksi oho meinasi tulla ja syy oli aika tyhmä. Tein hitaasti eteniviä vaakakierrettä matalalla ja Pekka jutteli siinä vieressä. Mietin siinä matkalla että paljonkohan fuilia on mennyt ja aloin kesken flipin katselemaan tankkia. Pikkasen meni synkka pieleen ja marginaali maahan meni aika pieneksi. Jäi vielä tilaa, mutta olisi ollut paha fiilis torpata ton takia.

Tällaista tänään. Kylmää alkaa olemaan, mutta se ei silti estä hauskanpitoa. Huomenna ehkä uudestaan.

-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #196 : 07 Marraskuu, 2010, 20:22:06 »
Tänään pääsi jälleen lennättämään. Hyvä viikonloppu siis :D.


Synergy N9:
Synergyllä treenailin hieman pirorainbowta, mutta eilisen menestys oli tämän päivän häpeä. Mulle on tässä opetteluvaiheessa liikkeen tekeminen oikealta vasemmalle vaikeampaa ja niitä yritin harjoitella. Eivät olleet nättejä, mutta alussahan tässä vasta ollaan.

Kopteri toimii nyt hienosti eikä muilla huvita enää oikein lennättääkkään. Muutama naksu laihemmalle ja tehoa ei tarvitse yhtään lisää. Vetää nyt puutumatta ylöspäin. Nousuissa huomaa sekä ylös ja alas tullessa savuvanan katkeamisen, muuten savua on riittävästi ja moottori on viileä. Mistähän tämä johtuu? Cyclic liikkeet kyllä kuormittaa moottoria aika paljon, mutta se on tietenkin FB:n kirous. GY-611 toimii mallikaasti, nyt moottorin ollessa paremmissa säädöissä olisi tietenkin hienoa kokeilla GY-520:stä, josko se toimisi paremmin kuin aiemmin. No en taida jaksaa, sillä miksi vaihtaa toimivaa. Ajattelin kokeilla tänään toimisiko RevMax nyt uusilla motti säädöillä paremmin ja ihmettelin kuin Idle vivusta vetämällä kierrokset nousi äkkiä tappiin. Otin maahan ja tarkastin anturin etäisyyden. No eihän siellä ollut koko anturia! ;D Olin ottanut sen pois aiemmin. No ensi kerralla sitten.

Edit: Unohdin lisätä että kokeilin ajaa täydellä kaasulla nopeita ohilentoja. Näissä N9 alkaa kaartamaan oikealla ja hieman alaspäin. Pitääpä katsoa saako tolle keksittyä jotain. Aika nätisti se kuitenkin menee kovaa. Jotenkin pelottavaa hommaa urku auki ajelu kun ei sitä ole oikein tullut harrastettua :o.


Trex 500 FBL:
Kaksi lentoa tuli tehtyä ja on se kyllä hyvä. Nyt en huomannut niin selvästi FBL:n hitautta ja tahmeutta, mutta kyllä se siellä on. Vastaavasti sitten pysähdyksissä toi on nyt tosi eleetön. Eleettömämpi kuin esimerkiksi toi mun N9. Samaten liikkeen läpi hyvin hienostunut.

Lentoja:
- Synergy N9 3 kappaletta
- Trex 500 FBL 2 kappaletta

-
« Viimeksi muokattu: 07 Marraskuu, 2010, 22:37:00 kirjoittanut Maikko »

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #197 : 14 Marraskuu, 2010, 21:07:18 »
Tänä viikonloppuna lennätykset jäivät aika vähiin.

Lauantaina oli sateista ja tuulista, joten tuli lennätettyä 3 akkua 500:lla ja 2 akkua porolla. Porolla otti hyvin viattoman näköisesti perälavat laskussa kiveen, joka tuhosi perälle menevän vetorattaan. Lennätyksellä ei tullut kummempia tehtyä. Illalla laitoin valolavat tilaukseen Trex-500:seen.

Tänään meni vähän myöhäiseksi Henttaalle menon kanssa, joten ehdin N9:llä ottaa kolme lentoa. Ensimmäisellä lennolla nousun jälkeen tippui heti jotain kopterista, mutta raadin pikakokouksen ja kopterin tarkastuksen jälkeen lennon jatkumiselle annettiin lupa. Muu raati tosin otti pari askelta taakseppäin. Tippuva osa taisi olla itse tekemä Deans - XT60 adapteri, jonka pikkumekaanikko oli tipauttanut kabiinin sisään.

Tuli kuvattua lento videolle ja kuvaajana toimi Jussi. Kohtalaista jälkeä vaikka alkoikin olla jo aika hämärää ja taas opin yhden uuden jutun videoeditoinnista  ;D


     



Lennot:
- Synergy N9 3 lentoa
- Trex 500 FBL 3 lentoa
- Trex 450 Pro 2 lentoa

-

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #198 : 14 Marraskuu, 2010, 21:59:50 »
Tänä viikonloppuna lennätykset jäivät aika vähiin.

Lauantaina oli sateista ja tuulista, joten tuli lennätettyä 3 akkua 500:lla ja 2 akkua porolla. Porolla otti hyvin viattoman näköisesti perälavat laskussa kiveen, joka tuhosi perälle menevän vetorattaan. Lennätyksellä ei tullut kummempia tehtyä. Illalla laitoin valolavat tilaukseen Trex-500:seen.

Tänään meni vähän myöhäiseksi Henttaalle menon kanssa, joten ehdin N9:llä ottaa kolme lentoa. Ensimmäisellä lennolla nousun jälkeen tippui heti jotain kopterista, mutta raadin pikakokouksen ja kopterin tarkastuksen jälkeen lennon jatkumiselle annettiin lupa. Muu raati tosin otti pari askelta taakseppäin. Tippuva osa taisi olla itse tekemä Deans - XT60 adapteri, jonka pikkumekaanikko oli tipauttanut kabiinin sisään.

Tuli kuvattua lento videolle ja kuvaajana toimi Jussi. Kohtalaista jälkeä vaikka alkoikin olla jo aika hämärää ja taas opin yhden uuden jutun videoeditoinnista  ;D


     



Lennot:
- Synergy N9 3 lentoa
- Trex 500 FBL 3 lentoa
- Trex 450 Pro 2 lentoa

-

hienosti ja matalalla se menee :) huijaako video vai oliko tuolla oikeasti noin hämärää? mulla jäis jo lentämättä tossa valossa jos vähäkin on tarkotus temppua kieputtaa! (ja miksi sitä muuten lenteliskään ;D )
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Maikon kopteriblogi
« Vastaus #199 : 14 Marraskuu, 2010, 22:07:13 »
Kyllä se about tuolta näytti livenäkin. Kello oli vähän vajaa neljä, joten ei sitä enää pysty oikein myöhempään enää lennättämään.

-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
23 Vastauksia
10707 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2009, 06:38:20
kirjoittanut nik-92
Maikon Synergy N9

Aloittaja Maikko « 1 2 » Synergy

41 Vastauksia
30630 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Lokakuu, 2010, 23:41:28
kirjoittanut puisto_kemisti