Kirjoittaja Aihe: Kopterin venyttäminen  (Luettu 5741 kertaa)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Kopterin venyttäminen
« : 12 Maaliskuu, 2010, 20:59:53 »
Olisi kiva kuulla kokemuksia siitä kun kokoluokkaa vaihdetaan lapoja ja peräputkia pidentämällä.
325=>350 on kait aika yleinen venytys, mutta mites esim 435=>500 tai edes 470.

Vähän tässä suunnittelen että jos esim protokseen työntäisi 470 tai 500mm lavat ja pidemmän peräputken niin siipikuorma olisi naurettavan pieni ja kopteri melkein jäisi termiikkiin autorotaatioon :)
Näin venytetyn kopterin suorituskyky olisi myös melko posketon kun muistaa päivittää tehopuolta vastaamaan isompaa pyöritettävää.

Putkia voi tehdä ja lapoja saa kaupasta, mutta esim vaihtelevan mittaisia hihnoja en ole nähnyt kaupanhyllyllä, Onko joku muu? 
Kokemuksia, ideoita?

Poissa Emtec

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kopterin venyttäminen
« Vastaus #1 : 12 Maaliskuu, 2010, 21:08:23 »
Torguetube saattaisi olla helpoin vaihtoehto jos pidentää meinaa?

Hurjat tekee mitä haluaa,muut mitä pystyy.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kopterin venyttäminen
« Vastaus #2 : 12 Maaliskuu, 2010, 21:25:05 »
Torguetube saattaisi olla helpoin vaihtoehto jos pidentää meinaa?
Toi on kyllä muuten totta, sopivaa tankoa saa varmaan helpommin kuin sopivaa hihnaa. Mulla ei vaan ole yhtään keppivetoista hylsyä lähtökohdaksi joten vieläkin kiinnostaa onko hihnakauppoja olemassa.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin venyttäminen
« Vastaus #3 : 12 Maaliskuu, 2010, 21:36:03 »
Torguetube saattaisi olla helpoin vaihtoehto jos pidentää meinaa?
Toi on kyllä muuten totta, sopivaa tankoa saa varmaan helpommin kuin sopivaa hihnaa. Mulla ei vaan ole yhtään keppivetoista hylsyä lähtökohdaksi joten vieläkin kiinnostaa onko hihnakauppoja olemassa.
TT-tankoja ovat väsäilleet jousipyssyn nuolista. Onpa Kasaman TT peräti tehtaalta tullessakin jo nuolesta johdettu. Laadukkaat nuolet ovat kuulemma ehdottomasti parhaita, mitä tulee suoruuteen ja jäykkyyteen.

Erilaisia hihnoja voi koittaa katsella netin syövereistä, mutta ehkä paras flaksi saattaisi käydä ihan vain muiden koptereiden hihnoja tilaamalla ja kokeilemalla. Eli summamutikassa (tai kauppiaan/foorumikavereiden ammattitaitoon nojaten) hihnoja kaupasta ja mittailemaan & testaamaan. Hihnoissa pitää mätsätä pituuden lisäksi leveys sekä hammasjako. Onneksi pituuden kanssa ei ole niin tarkka, muutama sentti sinne tänne ei tunnu missään (jos putken meinaa sahailla itse).

Aiheeseen liittyen jotkut kopterit on hyvin helppo venyttää. Esimerkiksi 600 ESP:stä tulee "700E", kun vaihtaa peräputken ja TT:n 700:sen vastaaviin. Simppeliä ja nopeaa.

JCA

  • Vieras
Vs: Kopterin venyttäminen
« Vastaus #4 : 12 Maaliskuu, 2010, 21:57:45 »
Eli pystysinkö miekin ihan vaan heittämään 500 rekkulaan 600:n peräputken ja TT:n? Olis aika magee..

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin venyttäminen
« Vastaus #5 : 12 Maaliskuu, 2010, 22:01:27 »
Protosille on kai tulossa 470 lavoille tarkoitettu venytyskitti:
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=192686

DIY- versio:
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=196403

Sopivan mittaisia vakiohihnoja kyllä löytyy, mutta muistaakseni ne on liian leveitä.
Voisi toki koittaa halkaista leveän hihnan kahdeksi sopivaksi...
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kopterin venyttäminen
« Vastaus #6 : 12 Maaliskuu, 2010, 22:09:34 »
Eli pystysinkö miekin ihan vaan heittämään 500 rekkulaan 600:n peräputken ja TT:n? Olis aika magee..
Ei kyllä helposti onnistu. 600:n peräputki on kaikinpuolin liikaa 500 runkoon.
On hyvä muistaa kun näitä miettii että 450 ja 500 kopterit on "markkinointikokoja", oikeasti ne on ~325 ja ~430 kokoisia. Kun taas 600 ja 700 on ihan "oikeita" lavan pituuksia. 600=>700 muunnoksia on paljon mutta "500" =>600 muunnoksia en muista nähneeni.

Gauillahan kyllä taitaa kyllä olla yksi ja sama runko 435 ja 550 koptereissa?

JCA

  • Vieras
Vs: Kopterin venyttäminen
« Vastaus #7 : 12 Maaliskuu, 2010, 22:11:15 »

Tämä selkeä, rupesinkin selailemaan Ladin tarjontaa ja rupesin tajuamaan että on toi 600 vaan niin paljon isompi että ei se oikeen..
Täytyy siis venailla tätä:
http://www.rcheliresource.com/spy-shots-align-trex-550-electric-heli-in-the-works/

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Kopterin venyttäminen
« Vastaus #8 : 12 Maaliskuu, 2010, 22:27:46 »
Olisi kiva kuulla kokemuksia siitä kun kokoluokkaa vaihdetaan lapoja ja peräputkia pidentämällä.
325=>350 on kait aika yleinen venytys, mutta mites esim 435=>500 tai edes 470.

Vähän tässä suunnittelen että jos esim protokseen työntäisi 470 tai 500mm lavat ja pidemmän peräputken niin siipikuorma olisi naurettavan pieni ja kopteri melkein jäisi termiikkiin autorotaatioon :)
Näin venytetyn kopterin suorituskyky olisi myös melko posketon kun muistaa päivittää tehopuolta vastaamaan isompaa pyöritettävää.

Putkia voi tehdä ja lapoja saa kaupasta, mutta esim vaihtelevan mittaisia hihnoja en ole nähnyt kaupanhyllyllä, Onko joku muu? 
Kokemuksia, ideoita?

Helifreakin Protos-osastolla on harvakseltaan näkynyt muutamia 470-pidennöksiä. Pidennyssarjakin on suunnitteilla:
http://helifreak.com/showthread.php?t=192686
http://helifreak.com/showthread.php?t=196403

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kopterin venyttäminen
« Vastaus #9 : 12 Maaliskuu, 2010, 22:39:57 »
Alkaa protoksen venyttäminen olla näköjään jo aika "old news".
Tuntuuvat ajavan tosi alhaisilla headspeedeillä noita pidennettyjä.. 2300 tms. Onkohan pelkona että lavanpidike pettää isomman kuorman alla. Onko kukaan ajanut kierroksilla ns laatunupista lavanpidikettä poikki missään kopterissa?

Toinen havainto on, että flybariin pitäisi myös saada pituutta että terävyys säilyy. Ainakin jos headspeediä joutuu laskemaan... paddlen aerodynaaminen voima on aika paljon pienempi jos kiekat on 2300 vs 3000 ja lavat ovat vielä isommat väännettäväksi.  Turha minusta tehdä protoksesta liian levollista 470:stä. 550 gaui on halpa ja rauhallinen.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin venyttäminen
« Vastaus #10 : 12 Maaliskuu, 2010, 23:07:14 »
Eli pystysinkö miekin ihan vaan heittämään 500 rekkulaan 600:n peräputken ja TT:n? Olis aika magee..
Kuten jo tulikin mainittua, kokoeroa on liikaa. Sekä pituuden että putken halkaisijan puolesta. 500:sen putki on aika tikku verrattuna 600:sen perään. 700:ssa peräputki on halkaisijaltaan sama kuin 600:ssa, mutta pidempi. Tästä kuvasta näkee helposti 500:sen (kameratelineessä) ja 600:sen (kopterissa) putkien eron. Ja kuten sanottu, 500:ssa on 425mm lavat, 600:ssa 600mm ja 700:ssa 700mm. Eli hyppäys viissatkusta kuussataseen on melkoinen verrattuna 600 -> 700.

Kevään aikana oma kuussatanen venyy seiskasatasen putkelle ja lavoille. Voin napsia muutaman kuvan projektista, jos jotakuta kiinnostaa.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kopterin venyttäminen
« Vastaus #11 : 12 Maaliskuu, 2010, 23:34:54 »
Lainaus
Sopivan mittaisia vakiohihnoja kyllä löytyy, mutta muistaakseni ne on liian leveitä.
Jep,  tuolta trnquillin laittamasta linkistä löytyy ainakin 6 ja 9mm levyisiä HTD 3 hihnoja
Alkuperäinen protos hihna on 3mm hammasjaolla, 4mm leveä ja 1344mm pitkä.

Lainaus
Voisi toki koittaa halkaista leveän hihnan kahdeksi sopivaksi...
Ensin ajattelin tästä kommentista että voihan sitä hiuksiakin halkaista, mutta piruuttani kokeilin: Katkoteräveitsi 4mm hihnasta läpi ja käsivaralla halki..  pääsin melkein 90% hihnasta kunnes lipsahti. On tässä melkein kilo ripassoakin tullut hörpittyä joten paremmalla tekniikalla oikeana päivänä onnistuu varmaan helpostikin. Hihnan rakenne on näemmä suotuisa halkaisulle. 

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
21 Vastauksia
10515 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2015, 00:23:36
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
15893 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 19:36:09
kirjoittanut TeroS
42 Vastauksia
23383 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Helmikuu, 2016, 08:52:52
kirjoittanut HeliFlyFinland
9 Vastauksia
6905 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Joulukuu, 2016, 10:30:17
kirjoittanut HarriX
3 Vastauksia
1212 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Maaliskuu, 2023, 12:47:26
kirjoittanut warmercleric