Kirjoittaja Aihe: Swash-to-throttle mixing  (Luettu 3719 kertaa)

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Swash-to-throttle mixing
« : 15 Maaliskuu, 2010, 19:14:28 »
OK, here's a little trick:
The aerospire multigov (and many other Nitro governors) anticipate load change by looking at the throttle curve.
You program a v-shaped throttle curve, 100-x-80-x-100. The throttle curve itself means nothing, since the governor controls headspead autonomously.
If the throttle value increases, the governor anticipates "now we're going uphill" and increases throttle, even before any bogging actually occurs. This is controlled by the "feedforward" parameter. So far so good.

Here's the trick: We do the same for cyclic. This matters, if fast rolls etc cause bogging.
On the DX7 we use programmable mix 1 and 3.
Set to
AILE -> THRO
RATE: +30 %
         -30 %
SW: F-S12
OFFSET: 0

mix 3, the same ELEV -> THRO
Set up correctly, any movement of the cyclic stick should cause an increase in throttle, same as collective (relative to center).

On Futaba radios etc there is a dedicated function "swash-to-throttle mixing", that does the same.

================

This works also very well with electric helis, if the ESC runs in normal mode (not governor).


« Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu, 2010, 19:25:26 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Swash-to-throttle mixing
« Vastaus #1 : 15 Maaliskuu, 2010, 20:14:03 »
Olen käyttänyt 100%-100%-100% käyrää kuvernöörin kanssa. 7100R ja RevMax on ollut käytössä. En tiedä onko näissä tuota feedforward parametrin tyylistä toimintaa, mutta on noiminut ihan hyvin. Tämä voisi selittää miksi Flat 100% käyrällä on korkeammat kierrokset kuin "liioitellulla" V-käyrällä (en tarkoita sitä ketutus käytää tässä  ;D). RevMaxin ohje muistaakseni suositteli liioiteltua V-käyrää.

Markus, I hope you understood. Not much info in my reply though.

-

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Swash-to-throttle mixing
« Vastaus #2 : 15 Maaliskuu, 2010, 20:36:47 »
yes, I don't know about the Revmax. I've read the manual, and it does indeed recommend the V-shaped curve. So I suspect it has some kind of feedforward control.
The downside is, it will never use more power than the throttle value. Especially with flybarless, cyclic puts a lot of load on the engine. It won't work, IMO.
The aerospire manual also points out the problem. They offer an optional "3D limiter" mode, and recommend in the same sentence against using it.

In my Revvmax days, I used a flat 100% curve too. I also had a V-shaped curve on one flight mode, but the flat one was better.
« Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu, 2010, 20:38:25 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Swash-to-throttle mixing
« Vastaus #3 : 15 Maaliskuu, 2010, 20:45:12 »
Olen käyttänyt 100%-100%-100% käyrää kuvernöörin kanssa. 7100R ja RevMax on ollut käytössä. En tiedä onko näissä tuota feedforward parametrin tyylistä toimintaa, mutta on noiminut ihan hyvin. Tämä voisi selittää miksi Flat 100% käyrällä on korkeammat kierrokset kuin "liioitellulla" V-käyrällä (en tarkoita sitä ketutus käytää tässä  ;D). RevMaxin ohje muistaakseni suositteli liioiteltua V-käyrää.

Markus, I hope you understood. Not much info in my reply though.

-

Mitäs sitte tapahtuu 100-100-100 käyrän kans jos kuvernöörin haalsensori pettää tai jostain muusta syystä kuvernööri luovuttaa ja pudottaa käyrälle??? Nuppi räjähtää?? vai paljonko laitteeseen tulee jenkaa 100%kaasulla??

Eiköhän vaikka kuinka on kuvernööri käytössä niin sen alla pitäisi olla TOIMIVA kaasukäyrä...

Just my opinion....
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Swash-to-throttle mixing
« Vastaus #4 : 15 Maaliskuu, 2010, 21:09:18 »
Mitäs sitte tapahtuu 100-100-100 käyrän kans jos kuvernöörin haalsensori pettää tai jostain muusta syystä kuvernööri luovuttaa ja pudottaa käyrälle??? Nuppi räjähtää?? vai paljonko laitteeseen tulee jenkaa 100%kaasulla??

been there done that bought the ticket got the t-shirt
flip to normal mode, land the heli, buy a new sensor and this time attach it with two screws
since I'm bogging the headspeed all the time anyway with my heavy-handed flying, it took a while until I noticed  ;D

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Swash-to-throttle mixing
« Vastaus #5 : 15 Maaliskuu, 2010, 21:26:53 »
Mitäs sitte tapahtuu 100-100-100 käyrän kans jos kuvernöörin haalsensori pettää tai jostain muusta syystä kuvernööri luovuttaa ja pudottaa käyrälle??? Nuppi räjähtää?? vai paljonko laitteeseen tulee jenkaa 100%kaasulla??

Eiköhän vaikka kuinka on kuvernööri käytössä niin sen alla pitäisi olla TOIMIVA kaasukäyrä...

Just my opinion....

Kun rajoitinta ei ole mukana pelissä niin vedetään 4D:tä lopputankki (eli siirrytään myös ajassa), kun on sitä POPpia :D

Ei vaiteskaan. Niinkuin Markus kirjoittikin niin normimodella on tietenkin käyrä johon voi palata. Mulla on käynyt kerran näin, kun sain jotenkin RevMaxin setup moodiin startissa. Ei suurempaa draamaa ollut.

-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
8714 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Elokuu, 2008, 17:59:39
kirjoittanut Duster
0 Vastauksia
13577 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Elokuu, 2009, 22:38:29
kirjoittanut mnentwig
0 Vastauksia
2111 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Huhtikuu, 2010, 13:00:49
kirjoittanut rane78
3 Vastauksia
2921 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Kesäkuu, 2010, 06:10:09
kirjoittanut floodi
5 Vastauksia
4650 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Heinäkuu, 2011, 21:08:06
kirjoittanut Kehno