Kirjoittaja Aihe: T-Rex 500  (Luettu 43761 kertaa)

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #75 : 13 Helmikuu, 2008, 13:59:51 »
Nyt on 9 akullista leijuteltu. Tai oikeammin puolta akullista kun Align suosittelee viittä ekaa purkua vain puoleen akkuun...

Kone alkaa olla vireessä ainakin sillei kun minä sen osaan laittaa. Mukavasti leijuu jo!
Nostin kaasukäyrää 2. pisteen kohdalle 60% jolloin perän pito parani todella paljon. Ja gain radiosta 90% ja siinä se pysyy mihin laittaa! Täytyy katsella näin hetki ja ehkä nostaa kaasukäyrää vähän kauttaaltaan. Nyt se on muuten Alignin normal-käyrä.
Millainen sen kaasukäyrän oikeasti pitäisi olla leijutellessa ja edes-takas perä itseäänkohti kaahailussa?

Eli perä kääntyi ennen oikealle ja se johtui siitä kun kaasua vähensi niin kierrokset putosivat korvin kuullen ja tietty gyro joutui tekemään lisää hommia. Ja kun taas antoi lisää kaasua niin perä pyörähti vähän ennen kuin gyro huomasi pidon parantuneen.


Poissa Termukka

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Nastolan Ilmailukerho Ry
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #76 : 23 Helmikuu, 2008, 17:05:17 »
No niin, vihdoin otettu höyryt T-Rex 500 kopterista. Ihan vaan kokeilua ja pientä leijuttelua. Kädet hieman täristi, mutta muuten meni ok. Säätöä ja isompaa pinjonia peliin, nii jo pelittää. Akkuna mulla Fullymaxin 3300 mAh nelikennoiset 14,8V lipot. Lisää akkuja tilaukseen, niin pääsee todella asian ytimeen. Näin se homma etenee  :)
Futaba 7C 2,4GHz, YS 50, Hirobo Sceadu EVO

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #77 : 27 Helmikuu, 2008, 17:05:06 »
Pari kuvaa viime viikolta.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

riku

  • Vieras
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #78 : 06 Maaliskuu, 2008, 21:57:51 »
Mielenkiintoinen "päivitys osa"...?

Noise Choke K10400A

http://www.thetrexforums.com/?topic=2796.msg35135#msg35135

●This noise choke is effective to filter the interference of high frequency caused by servos.
●Please insert the noise choke to any un-use channel of the receiver.

esim. täältä:
http://www.helikraft.com/ALIGN+RC/All+Items/ALIGN+RC/K10400/Noise+Choke+K10400A.html
 

Poissa atgrohn

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #79 : 06 Maaliskuu, 2008, 22:06:09 »

Hei,

Veikkaisin, että maan ja kahden muun johtimen väliin on kytketty pienet konkat tai mutkikkaampi suodatinpiiri, tai ainakin maan ja käyttiksen. Siinä signaalijohtimen ja maan välissä tuskin mitään ihmeellistä on, varmaan haluavat pitää pulssien reunat mahdollisimman terävinä...

Tasavirta ei läpäise konkkaa, mutta suurempi taajuiset häiriöt maadottuvat kylläkin.

Hyödyllinen ... mene ja tiedä ... saattaa olla vaikutustakin

Varmaan noihin servojohtoihin voi moottorin ja noparin lähellä kytkeytyä häiriöitä.
Trex250, Trex450, Trex600N, Raptor50, kiinteäsiipiset X Y Z ja Å
...ei se miten päin laskeutuu vaan kuinka kovaa....

riku

  • Vieras
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #80 : 09 Maaliskuu, 2008, 20:53:59 »
Voihan sitä vaihtoehtoisesti porata reikiä peräputkeen... ::)

http://www.trextuning.com/blog/?p=319#more-319

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #81 : 11 Maaliskuu, 2008, 00:03:10 »
T-Rex 500 on ostoslistalla. Millaiset servot siihen käytännössä parhaiten sopivat, ilman että tarvitsee runkoa tai peräservon pidikettä työstää? Yritin netistä imuroidusta manuaalista tutkia mittoja, mutta siinä oli mainittu esimerkkeinä vain Hitecin HS-82MG ja HS-5245MG, eikä mitoista mitään. Esim. mitkä Futaban mallit sopivat? Sopiva peräservo?

Monet peräservot näyttävät toimivan 4.8 V jännitteellä. Pitääkö siis asentaa jännitteenalennin vai riittääkö, että säätää BEC:in jännitteen 5 V:iin, minkä kai pitäisi olla mahdollista.

Aloittelija, nääs...  :)

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #82 : 11 Maaliskuu, 2008, 00:16:50 »
4x s9257 (myös perälle) + Medusa Potencia 2A/5V regulaattori  :)

http://www.helidirect.com/product_info.php?cPath=93&products_id=1386
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #83 : 11 Maaliskuu, 2008, 14:28:03 »
viissataseen mahtuu lähes kaikki tuon kokoluokan servot. Sen mukana tulee asennussarjat ainakin kahdelle servomallille. Omissani on 5245 servot nupissa 9257 perällä.
Varsinkin nupin servoihin olen 100% tyytyväinen. Mulla tässä ajossa olevassa koneessa perä kääntää vähän oikealle tein mitä tahansa mutta tuskin se tuon 9257:n vika on.

Itse ajelen becin tehdasasetteisella 5,5 voltilla ja mitään ongelmia ei ole. Tosin oikeasti nuo 4,8V vekottimet kestävät 6 volttia tai ovat rikki. Sillä tuo 4,8V tarkoittaa nelikennoista nikkeliakkua ja sellaisen jännite on täyteen ladattuna jossain 6,15 ja 6,2 voltin välillä. Tosin putoaa sieltä melko nopeasti alle kuuden voltin.

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #84 : 16 Maaliskuu, 2008, 11:15:32 »
viissataseen mahtuu lähes kaikki tuon kokoluokan servot. Sen mukana tulee asennussarjat ainakin kahdelle servomallille. Omissani on 5245 servot nupissa 9257 perällä.
Varsinkin nupin servoihin olen 100% tyytyväinen. Mulla tässä ajossa olevassa koneessa perä kääntää vähän oikealle tein mitä tahansa mutta tuskin se tuon 9257:n vika on.

Itse ajelen becin tehdasasetteisella 5,5 voltilla ja mitään ongelmia ei ole. Tosin oikeasti nuo 4,8V vekottimet kestävät 6 volttia tai ovat rikki. Sillä tuo 4,8V tarkoittaa nelikennoista nikkeliakkua ja sellaisen jännite on täyteen ladattuna jossain 6,15 ja 6,2 voltin välillä. Tosin putoaa sieltä melko nopeasti alle kuuden voltin.

Kiitos neuvoista. Otin sitten nuppiin kuitenkin Hitecin 82MG:t. Ehkä riittävät tässä alkuvaiheessa harjoitteluun, ja rattaat metallia. Perään luultavimmin S9257 ja Spartanin DS760 -gyro, jos tuota gyroa taas jossain vaiheessa alkaa saada. Akkuina Flightpower Evo25 6s1p 2500 mAh. Hyvä tietää, että myös 5,5 V toimii.

Poissa Teemu

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • RC Jyväskylä Oy
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #85 : 17 Maaliskuu, 2008, 10:16:49 »
Morjens,

Tuli sitten itsekkin tilattua tuo 500GF. Servoiksi varmaan hitecin digi 5245mg:t ja perään vanhasta rexistä 401+9650 ainakin toistaiseksi. Katsotaas jos tällä viikolla ennen pyhiä sen saisi hypisteltäväksi.
RC Jyväskylä avattu 27.03.2009
www.rcjyvaskyla.fi

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #86 : 17 Maaliskuu, 2008, 12:31:01 »
Hyvän näköinen perussetup.

Tosin itse olen miettinyt että pitäisikö vaihtaa perälle JR770 ja 3400...
Vaikkei niillä minun lentotaidoillani mitään etua saavutettaisikaan...:o)
Tulee kuiteskin tuohon kuussataseen toi JR:n gyro ja voisi olla molemmissa lentävissä kopuissa sama... Synergiaetu............ ;D

Pejkko

  • Vieras
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #87 : 17 Maaliskuu, 2008, 13:25:17 »
Tuo kun edistyneemmät kopteristit vaihtavat kopuihinsa hifi-osia on oikein enkelten laulua meidän köyhempien korville. Sehän tarkoittaa sitä, että aivan käypäistä ja laadukasta jokamiesosaa (mm.gyroja ;D) on tulossa edullisesti poistomyyntiin ?!?!?! Myös ehjät kopat ja hiilarilavat ym kannattaa samalla vaihtaa kiiltävämpiin.

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #88 : 17 Maaliskuu, 2008, 15:41:55 »
edistyneemmät kopteristit

Heh! Kauniisti sanottu vaikkei koskenutkaan minua.
Ainoa edistyneisyys mikä minun kopteroinnissani on näköpiirissä on edessä oleva torppaus. Takuuvarmasti!

Jaa niin.... Se gyro meni jo! ;D

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #89 : 17 Maaliskuu, 2008, 21:37:54 »
Kuinka tarkkaa näissä on painojen kanssa? Vastaria vaan mietin, JR:n 10DS painaisi about 45gr ja toine vaihtoehto 17gr...

Edit. Pitihän se kopu punnita ja tulos ilman akkua ja vastaria oli 1 402gr.
« Viimeksi muokattu: 17 Maaliskuu, 2008, 21:50:29 kirjoittanut Affen »

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #90 : 17 Maaliskuu, 2008, 22:08:03 »
Tottahan kaikki ylimääräinen paino vaikuttaa. Mutta ei sillei että sitä meidän tasolla huomaisi.
Saattahan tuo muutama gramma ottaa ajoajasta sekunnin kaksi pois... ;)

Toi mun yksilö painoi 1491g ilman akkua.

Poissa Teemu

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • RC Jyväskylä Oy
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #91 : 19 Maaliskuu, 2008, 13:30:00 »
No niin,

Nyt täytyy sanoa, että melko nopeasti tuli kopu kotiin kuljetettuna. Sunnuntaina tilasin modelhelistoresta. Maanantaina lähti noin klo 12 ja tiistaina kahden aikaan se oli jo minulla hypisteltävänä.

Eilinen menikin sitten kasatessa ja valmistahan siitä tuli. Servot on vielä tilauksessa ja tulee varmaan ensi viikon alussa. Moottori kyllä säikäytti pahemman kerran ison kokonsa vuoksi. Olin jo niin tottunut neliviiskymppisen mottiin.

Laitoin nyt ihan muodonvuoksi yhden kuvan omasta kaunokaisesta ja mittasuhteiden vuoksi laitoin kaverin rexinkin siihen.
RC Jyväskylä avattu 27.03.2009
www.rcjyvaskyla.fi

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #92 : 19 Maaliskuu, 2008, 20:36:27 »
Millähän tota kabiinia viittisi vähän muokata, kun ottaa tuo linkki inhottavasti kabiinin reunaan ja palasia lohkeilee? Lämmittämällä vai leikkaamalla?

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #93 : 19 Maaliskuu, 2008, 20:44:19 »
Dremelillä tai proxonilla saat siistin kolon siihen.

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #94 : 02 Huhtikuu, 2008, 00:44:51 »
Miten tiukasti head stopperin pitäisi olla kiinni? En meinaa millään saada sitä kovin hyvin kiinni tuolla 8 mm ruuvilla, vaan se jää helisemään nuppiin. Se ei kai ole tarkoitus?

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #95 : 02 Huhtikuu, 2008, 07:21:34 »
Joo,

Minulla irtoaa kanssa aika-ajoin.
Jos sen haluaa kunnolla kiinni niin se on kait liimattava. Eli ruuvi lukitteella kiinni ja sitten ihan osien väliin tippa pikaliimaa.

Itse en ole lukitetta kummempaa käyttänyt vaan kiristän ruuvin tarvittaessa. Tosin pysäytän lapajon pyörimisenkin lavanpitimistä.
Se miksi en itse ole liimannut sitä johtuu siitä että joskus torppasin koneeni ja tuo stopperi sai jostain vähän iskua ja meni vaihtokuntoon... Vaikka saisi ne liimauksetkin ehkä auki voiman kanssa.

Sitten taas jos ruuvi ei ollenkaan vedä sitä kireälle niin varmistu ettet ole sorvannut ruuvia väärille kierteille. Eli ruuvi pois ja tarkastat kierteen kunnon sekä ruuvista että nupista.

Tiukalla sen pitää olla joka tapauksessa tai sitten sen stopperin voi jättää pois.

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #96 : 02 Huhtikuu, 2008, 11:25:59 »
Taidan jättää pois ainakin aluksi. Kierteissä taitaa tosiaan olla vikaa, koska ruuvia ei saa kiristettyä. Melko helposti sain ne menemään, nimittäin heti ensi yrittämällä.  :)

Oletteko muuten asentaneet noparin akun alle vai rungon kylkeen? Ensimmäinen vaihtoehto houkuttelisi, mutta aiheuttaako ongelmia painopisteen suhteen? Akkupakalla on painoa 400 g (Flight Power EVO25-2500 6S1P).
« Viimeksi muokattu: 02 Huhtikuu, 2008, 11:27:41 kirjoittanut MTHS »

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #97 : 02 Huhtikuu, 2008, 11:32:44 »
Mulla on kyljessä mutta koneeni on myös vähän takapainoinen.
Toisaalta jos nopari on akun alla niin varmistu sen jäähdytyksestä.

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #98 : 02 Huhtikuu, 2008, 18:05:09 »
Tuossa sähköjä kytkin äsken. Mulla on siis JR:n lähetin/vastari. Meniköhän nuo piuhat nyt oikein kun:

CH1 Thorttle (Noparilta tuleva piuha siis=)
CH2: Aileron (Edestä katsottuna oikea servo)
CH3:Elevator (Edestä katsottuna takimmainen servo)
CH4: Rudder(?) (GY401:ltä tuleva turkoosi-puna-musta piuha)
CH6 (AUX1): Pitch (Edestä katsottuna vasen servo)
CH7(AUX2): Gain (GY401:ltä tuleva yksittäinen keltainen piuha)

Kiitoksia avusta!

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-Rex 500
« Vastaus #99 : 03 Huhtikuu, 2008, 14:52:27 »
Mielestäni yleensä noi Aileron ja pitch on toisin päin.
Mutta sillä ei taida olla oikeasti merkitystä muuhun kuin aileronin liikesuuntaan?

Tietty jos joku säätää konettasi niin silloin voi tulla sekaannusta?