Kumpa tuo olisikin helppoa...
Tosiaan leijunta ja taivaslento on kopterin lentotiloina hyvin erilaisia. Siihen on kolme vaikuttavaa tekijää. Yksi on roottorin kasvaneet kierrokset, toinen on kopterin mekaniikan kohtaama ilmavirtaus ja hyvin merkittävä tekijä on roottorin kohtaama ilmavirta joka on täysin poikkeava siitä mitä se on silloin kun kopteri leijuu tyynessä paikoillaan.
Lepatuksen ihan perusjuttuja on se, että jos lepatus ei toimi nupissa hyvin, kallistuu kopteri oikealle tai vasemma roottorin kohdatessa ilmavirtaa edestä päin riippurn roottorin pyörimissuunnasta. Vaikeaksi asian tekee se, että mikäli kopteri kallistuu sivulle sitä enemmän mitä lujempaa sillä lennetään, niin sitä todennäköisimmin ongelma tulee nupista. Sitä on vaikea miksata radiolla, koska miksaus pitäisi kohdistaa roottorin kohtaamaan ilmannopeuteen, siis lentonopeuteen. Tämä on helppoa todentaa, jos kopteri leijuu idle-up päällä paikoillaa ja laitetaan lapakulmat ylös, pitäisi kopterin vain nousta pystysuoraan ylös lähtemättä kallistumaan mihinkään. Jos näin on, kopteri on mekaanisesti rakennettu tosiaan ihan oikein eikä mitään end pointteja kannata alkaa säätämään. Tällöin ongelmasi johtuu nupista ja ne ongelmat on paljon vaikeampi korjata. Mikäli idle-up testissä kopteri lähtee kallistumaan johonkin suuntaan kun leijunnasta lyödään täydet lapakulmat, niin sen saa end pointeilla korjattua.
Sitten on eräs vielä melkoisen hankala asia, kopteri lentää taivaalla suoraan hyvin, mutta elevaattoria ohjatessa kopteri kallistuu oikealle tai vasemmalle paljon, esimerkiksi pystykäännöksissä. Itse olen taistellut tämän ongelman kanssa melko paljon, eikä sitä ole edes radion miksauksilla saanut hallintaan. On tuntunut siltä, että vaikka korjaavaa miksausta laittaisikin, niin ei se auta ja mitä enempi sitä laittaa, niin sen vaikeammaksi kopterin lento käy. Tuntuu hyvin järjettömältä enkä tarkkaan osaa sanoa mistä se johtuu.
Pitäisi melkein nähdä kyseinen ongelma jotta voisi vähän diagnosoida sitä paremmin ja antaa tarkempia korjausohjeita.
--
Timo