Perän ja gyron säätäminen käsiteltiin säätökurssilla jostain syystä aika "kevyesti", vaikka se on kopterin toiminnan kannalta tärkeimpiä asioita. Tähän saattoi vaikuttaa se, että gyrojen kirjon takia ei kannata keskittyä yksityiskohtaisesti vain yhteen gyroon. Myös gyrojen resetoitumisessa on eroja eikä kaikissa ole enää edes rate-moodia, vain ainoastaan HH-moodi.
Lyhyesti: Gyro lukee tulevan servopulssin arvon resetoituessaan, eli niiden muutaman sekunnin aikana kun virrat kytketään. Tässä vaiheessa trimmi voi olla hieman "pielessä", aivan sama puhutaanko sub-trimmistä vai "tavallisesta" - molemmat vaikuttaa samaan rudderin servopulssiin. Gyro kuitenkin keskittää peräservon samaan paikkaan. AUX-kanavalla hallitaan gyron moodia (Rate/HH) sekä tarvittavaa vahvistusta.
Kokeilkaa laittamalla lähettimestä trimmiä vaikka 10 pykälää suuntaan tai toiseen. Sitten molemmista sähköt pois, lähetin päälle ja vastari päälle, niin servo keskittää samaan paikkaan kuin trimmit nollilla. Toimii näin siis tietyissä rajoissa, jos mennään yli gyron "keskitysikkunan" jää peräservo vetämään toiseen suuntaan ja saattaa mennä ihan laitaan asti - tällöin perä kiertää jos lähdetään lentämään, tikulla voi hallita, mutta kierto säilyy. Huomaa, että tuon ikkunanleveys on erilainen eri gyroilla ja lähettimenkin säädöt saattaa olla pielessä, varsinkin jos käytetään subtrimmiä ja lisäksi tavallista, niin mennään helposti "ikkunasta ulos"
.
Eli paras ohje on todellakin se, että trimmit (sub + tavallinen) nollille, horni 90 astetta siinä paikassa mihin gyro peräservon keskittää ja tällöin perässä se muutama aste kulmia. Totta kai kannattaa vielä tarkistaa liikeradat, että ei spindaa. Liikeradat säädetään sitten gyrosta, ei radiosta. Miksi 90 astetta
Siksi, että liikeradat olisivat molempiin suuntiin samat, toimii vaikka ei ihan just olisikaan näin
.
Kuinka paljon kulmia keskikohdassa
, tämän voi hakea rate moodissa vaikka sitten trimmin (sub tai tavallinen) avulla, säätää mekaanisesti vaikka työntötangon pituutta muuttamalla ja nollata trimmit - se on siinä! (joku tuolla jo selostikin tämän). Tämäkin toimii HH-modessa vaikka ei ihan just olisikaan kulmat kohdillaan
.
Gyron toiminta: Muistakaa, että se on se gyro, joka hoitaa sen perän. Sanoin tuolla aiemmin, että liikeradat säädetään gyrosta, ei radiosta. Radiosta säädettävät liikeradat vaikuttavat siis vain perän pyörähtämisnopeuteen, eli pironopeuteen. Keskialueella tuntumaa voi tarvittaessa tarkentaa käyttämällä radion expoja jos perä tuntuu liian nopealta.
Nykyiset gyrot on niin hemmetin hyviä, että kunhan tuo keskitys on "siellä päin", niin perä pitää ja toimii, eikä kierry mihinkään, kunhan trimmeihin ei kajota
- 4D -
(Ps. useita näistä säädöistä voi tehdä gyrojen omilla softilla, mm. expot, keskikohdat, mutta se on gyrokohtaista)