Kirjoittaja Aihe: Perä vaeltaa  (Luettu 57983 kertaa)

MIKKELSONNI

  • Vieras
Perä vaeltaa
« : 25 Maaliskuu, 2010, 19:24:10 »
kysymys ikuiselta leijuttelun harjoittelijalta. Gyrona on tuo Futaban 401:nen ja olen koko sen ajan mitä olen näitten kopukoitten kanssa leikkinyt niin olen joutunut taistelemaan saman ongelman kanssa. Eli kun olen saanut tuon perän pysymään paikallaan niin nuo säädöt tuntuvat pätevän vain sinä päivänä seuraavana päivänä perä taas vaeltaa hitaasti oikealle. Mistä tämä voi johtua?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #1 : 25 Maaliskuu, 2010, 20:19:10 »
Perä vaeltaa oikealle vai nokka vaeltaa oikealle? Pari peruskysymystä, onhan varmasti HH tilassa, alkaako vaellus jo lennon alussa, onko kopussa tärinöitä, ja oletko säätänyt asetuskulman suunnilleen oikein?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

MIKKELSONNI

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #2 : 25 Maaliskuu, 2010, 20:42:33 »
Nokka kääntyy vasemmalle ja perä oikealle ja käytössä on se tila jossa gyro ei keskitä servoa automaattisesti. Perä kääntyy melko tasaisesti lennon alusta loppuun ja mielestäni tärinää ei ilmene. oikeita asetuskulmia olen yrittänut hakea ensin hakemalla keskikohdan ja siitä pikkuhiljaa servoa siirtämällä koitanut saada perän pysymään paikallaan ja usein siinä onnistunutkin mutta nuo säädöt eivät tunnu pätevän kovin pitkään.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #3 : 25 Maaliskuu, 2010, 20:52:33 »
Jos noi kaikki on kondiksessa niin perän pitäisi kyllä toimia, alkaisin nyt miettii et jumittaako perän linkistössä joku osa. Mikä servo on perällä?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

MIKKELSONNI

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #4 : 25 Maaliskuu, 2010, 21:04:03 »
Servona on s9257 ja olen yrittänyt tutkiskella kanittelisiko joku paikka mutta en ole mitään löytänyt. Selvyyden vuoksi vielä kysyn onko tuota perää edes mahdollista saada pysymään aivan paikoillaan itselläni esim tänään kääntyi noin 45 astetta noin 15 sekunnissa.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #5 : 25 Maaliskuu, 2010, 21:14:41 »
On mahdollista, itsellä on 401:set toimineet ilman mitään ongelmia sillon kun mulla niitä vielä oli jokunen vuosi sitten. s9257 servolla varustettuna. 45 astetta 15 sekunnissa on paljon, ei oo normaali. Ajatko servoa 5 vai 6v?


-op
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

MIKKELSONNI

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #6 : 25 Maaliskuu, 2010, 21:26:59 »
Käytän 5voltin jännitettä. Olin tiistaina lennättämässä ja olin tehnyt taas kerran säätöjä ja perä toimi mielestäni kerrassaan mainiosti. No tänään taas kentälle sää oli aivan samanlainen ei tuulta ja mittari nollassa mutta perä vaeltaa.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #7 : 25 Maaliskuu, 2010, 21:32:46 »
if the tail pitch slider stays in place on the bench, but it creeps in flight, it's most likely a vibration problem.

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #8 : 25 Maaliskuu, 2010, 21:38:38 »
Lainataas tätä topiccia, tuossa joku päivä otti Amigin perslavat hankeen kiinni, kuului hassu ääni ;D hihna varmaan alkaa olemaan entinen. Voiko huono kuntoinen hihna aiheuttaa sellasen jutun et ku käännän tikusta vasemmalle ja pysäytän niin perä valuu piene matkan itekseen?  >:(
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

MIKKELSONNI

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #9 : 25 Maaliskuu, 2010, 21:43:53 »
if the tail pitch slider stays in place on the bench, but it creeps in flight, it's most likely a vibration problem.

Ok. en ole tärinöitä juuri havainnut mut pitää tutkia tarkemmin jos vaikka niistä löytyisi ratkaisu.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #10 : 25 Maaliskuu, 2010, 22:43:33 »
Tärinö ongelma.. kokeile gyron eri kiinnityksiä, esim pyöräytät gyroa 90- astetta, paksumpaa teippikerrosta, metallilevyä teipien väliin jne.
Itsellä teki samaa mutta muuttamalla gyron kiinnitystä tasapainottamalla paikkoja jne se rauhottui.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #11 : 25 Maaliskuu, 2010, 22:51:44 »
Mulla tekee sellaista, että heti lennon alussa perä pitää hyvin, mutta vähän ajan päästä alkaa vaeltaan toiseen suuntaan. Täytyy vielä kokeilla eri gain -arvoilla.

Joskus perä heittää äkisti joku 45 astetta ja palaa sitten normaaliksi. Se tekee sitä n. 1-2 kertaa 8min lennon aikana. Tänään uusin perän tönärin, mutta ongelma ei poistunut. Perä ei lähde sivulle kuormituksessa, vaan ihan normaalissa leijunnassa! Jos vasenta tikkua "pumppaa", perässä ei esiinny ko. ongelmaa. Täytynee kasata koko perä uudelleen.. perän slider tökkää jossain kohtaa, kun perä on sopivassa asennossa. Ei hyvä, en ole vielä saanut paikallistettua vikaa.

Kopukkana Copterx450 AE v2 ja peräservo MKS480 ja gyro halpis HK401B.

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #12 : 25 Maaliskuu, 2010, 23:33:57 »
Varmaankin lämpötilasta johtuvaa?
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #13 : 26 Maaliskuu, 2010, 00:30:50 »
Joo tuo arin ongelma on tod näk kylmyys, samaa teki testaamani 401b... eli käytä kopterista virrat pois ja takaisin taivaalle niin toimii (itselläni ainakin)
Jos perä heittää äkisti niin kannattaa tarkistaa vielä välitys perälle.. hihna, akselit+pyörät jne

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #14 : 26 Maaliskuu, 2010, 09:18:25 »
Lainaus
Jos perä heittää äkisti niin kannattaa tarkistaa vielä välitys perälle.

Ja peräservon johto kanssa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #15 : 26 Maaliskuu, 2010, 11:03:22 »
Ei johdu kylmyydestä, kun oon ajanut sitä sisällä. Täytyy kääntää gyro ja koittaa uudestaan..

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #16 : 26 Maaliskuu, 2010, 12:13:42 »
Okei, no sitten lennoilla voi olla joku yhtenäinen tekijä eli viakka joku kierrosalue missä ilmenee tärinää josta gyro ottaa itseensä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Illodin

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #17 : 26 Maaliskuu, 2010, 18:44:51 »
Mulla

on ihan sama juttu Dragonskyn 401b:llä (Blade400) tahtoo aina kiertää vastapäivään HH:lla. Kaikkea edellä kirjoitettua jo kokeillut paitsi gyron kääntöä ja metallilevyä.

Alkkiskysäri, mutta ymmärsinkö oikein, että gyron voi asentaa ihan mihin tahansa 90 asteen asentoon?

Mihin se metallilevyn teho perustuu? Onko se massa, joka vähentää värinää vai onko siinä jotain korkeampaa magneettisuutta pelissä?  

Olen ollut huomaavinaan että HH gyro toimii eri ulkolämpötiloilla eri tavoin. Voiko se olla niin? Olen kyllä lukenut, että HH:hon ei lämpötilan tulisi vaikuttaa?

Ja vielä mikä on se logiikka, että servon varren lyhentäminen auttaa usein HH-tilan vakauttamiseen (vai auttaako)?

Kiitos kaikille auttaneilla taas!

.I

.Olli
« Viimeksi muokattu: 26 Maaliskuu, 2010, 18:50:30 kirjoittanut Illodin »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #18 : 26 Maaliskuu, 2010, 18:54:34 »
Lainaus
Alkkiskysäri, mutta ymmärsinkö oikein, että gyron voi asentaa ihan mihin tahansa 90 asteen asentoon?

Mihin se metallilevyn teho perustuu

Ymmärsit oikein.. gyroa voi pyöritellä asennuspaikassaan vapaasti.

Metallilevy (paino) vaikuttaa gyron ja gyroteipin muodostaman systeemin resonanssitaajuuteen (laskee sitä). Jos on ongelmia, kokeile painolla, se voi auttaa. Jos paino on kiinni ja on ongelmia, ota pois, voi auttaa.

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #19 : 26 Maaliskuu, 2010, 19:04:05 »
Jahas, vika tais löytyä.. Sivarikanavassa subtrimmiä. Eiköhän se nyt pelitä, kun otti kaikki nollille.

Perän ihmeellinen pykälä hävis, kun purki ja kasas uudelleen koko perän. Henkimaailman hommia nää..  ::)

ari

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #20 : 26 Maaliskuu, 2010, 19:11:21 »
jooo HH gyrojen kanssa EI saa käyttää trimmiä, näkee sen jatkuvana ohjaus liikkeenä.

Lainaus
Olen ollut huomaavinaan että HH gyro toimii eri ulkolämpötiloilla eri tavoin. Voiko se olla niin? Olen kyllä lukenut, että HH:hon ei lämpötilan tulisi vaikuttaa?
Joihin gyroihin ei vaikuta, yleensä laadukkaimpiin kuten futabassa esim ei ole koskaan ollut moista ongelmaa, näissä kopioissa on ollut.

Lainaus
Alkkiskysäri, mutta ymmärsinkö oikein, että gyron voi asentaa ihan mihin tahansa 90 asteen asentoon?
Voi kuhan asennus "suunta" on sama... eli esim tuo 401 kopio pitää olla etiketti ylöspäin tai alaspäin, ei sivulle.
Lainaus
Ja vielä mikä on se logiikka, että servon varren lyhentäminen auttaa usein HH-tilan vakauttamiseen (vai auttaako)?
Lisää tarkkutta perään ja sitä kautta vaikuttaa gyron korjausten tarpellisuuteen/suuruuteen ja tarvittavan gainin määrää.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #21 : 26 Maaliskuu, 2010, 20:09:50 »
jooo HH gyrojen kanssa EI saa käyttää trimmiä, näkee sen jatkuvana ohjaus liikkeenä.

Just. Miten sä sitten keskität sen peräservon suoraan jos ei edes sub-trimmillä? Pitäiskö kommentoida sellasiin juttuihin joista tietää? Tai olla kirjoittelematta ollenkaan? Siinä perjantai-iltaan pohdittavaa...
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


mrsaila

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #22 : 26 Maaliskuu, 2010, 20:33:41 »
jooo HH gyrojen kanssa EI saa käyttää trimmiä, näkee sen jatkuvana ohjaus liikkeenä.

Just. Miten sä sitten keskität sen peräservon suoraan jos ei edes sub-trimmillä? Pitäiskö kommentoida sellasiin juttuihin joista tietää? Tai olla kirjoittelematta ollenkaan? Siinä perjantai-iltaan pohdittavaa...
Ainakin futaballa on servohornit numeroitu. Numero kuvaa sitä miten hammastus menee suhteessa horniin. Toinen vaihtoehto on tehdä servopyörä itse poraamalla reikä sopivaan kohtaan.

Mä veikkaa kyllä että mekaaninen setup on pielessä jostain kohti.

nimim. jäi säätökurssilta mieleen.

JCA

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #23 : 26 Maaliskuu, 2010, 20:38:53 »
Mekaaninen säätö kunniaan  ;)
Laitetaan se servo mahdollisimman suoraan ja siinähän on helvatan pitkä linkkitanko missä on kierteet molemmissa päissä, niitä ruuvaamalla saa aika kivasti perälavat oikeeseen asentoon. Peräservon käyttämä liikealue on taas käsittääkseni niin pieni (ainakin 500 rekkulassani?), että miksi se pitäisi nyt keskittää aivan keskelle, ja keskelle missä suhteessa?

Mistään en mitään tiiä, mutta trimmejä ei ymmärtääkseni saa gyrolle laittaa, juurikin imason mainitsemasta syystä. Sub-trimmistä en mene sanomaan mitään kun en ole kokeillut.
Mutta miksi se pitäisi olla 90 asteen kulmassa johonkin? Nää on vissiin taas näitä lineaarisuus-juttui?

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #24 : 26 Maaliskuu, 2010, 20:44:31 »
Mekaaninen säätö kunniaan  ;)
Laitetaan se servo mahdollisimman suoraan ja siinähän on helvatan pitkä linkkitanko missä on kierteet molemmissa päissä, niitä ruuvaamalla saa aika kivasti perälavat oikeeseen asentoon. Peräservon käyttämä liikealue on taas käsittääkseni niin pieni (ainakin 500 rekkulassani?), että miksi se pitäisi nyt keskittää aivan keskelle, ja keskelle missä suhteessa?

Mistään en mitään tiiä, mutta trimmejä ei ymmärtääkseni saa gyrolle laittaa, juurikin imason mainitsemasta syystä. Sub-trimmistä en mene sanomaan mitään kun en ole kokeillut.
Mutta miksi se pitäisi olla 90 asteen kulmassa johonkin? Nää on vissiin taas näitä lineaarisuus-juttui?
Jaa Juho heräs no minä teen aina siten että jos servopyörää ei saa 90asteen kulmaan ni sitte sub trimmiä ja sillä kohdalle mut ei tavallista trimmiä se pitää olla keskellä. paitsi Olikohan Jukalla yks JR Gyro jota piti oudosti trimmillä huijjata että toimi varsinki talvella.
« Viimeksi muokattu: 26 Maaliskuu, 2010, 20:47:09 kirjoittanut Ege »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
10970 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Syyskuu, 2007, 17:26:58
kirjoittanut Silli
15 Vastauksia
5795 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Joulukuu, 2011, 15:16:54
kirjoittanut 1m4s0_
39 Vastauksia
13502 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Maaliskuu, 2010, 01:29:25
kirjoittanut Timo Huhtamäki
5 Vastauksia
3352 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2011, 10:59:58
kirjoittanut Luigi Cravatto
18 Vastauksia
6508 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2014, 20:09:28
kirjoittanut TeroS