Kirjoittaja Aihe: Perä vaeltaa  (Luettu 57981 kertaa)

mrsaila

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #25 : 26 Maaliskuu, 2010, 20:49:47 »
Kannattaa tarkastaa että peräroottorin akseli on kunnossa ja että 'slideri' liukuu kitkattomasti kun peräservo liikuttaa. Mulla tuppaa Raptorissa keräävän likaa (pinta hapettuu) niin paljon että akselin saa vaihtaa kerran kesässä.



-T

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #26 : 26 Maaliskuu, 2010, 20:56:38 »
jooo HH gyrojen kanssa EI saa käyttää trimmiä, näkee sen jatkuvana ohjaus liikkeenä.

Just. Miten sä sitten keskität sen peräservon suoraan jos ei edes sub-trimmillä? Pitäiskö kommentoida sellasiin juttuihin joista tietää? Tai olla kirjoittelematta ollenkaan? Siinä perjantai-iltaan pohdittavaa...

Eipä nämä futaban gyrot ainakaan tykkää trimmeistä, ihan kokeiltu on.
subtrimmillä oli keskittäny ja silti vaelsi kunnes otti trimmit pois ja tälläsi muuten pyörän niin lähelle 90-asteen kulmaa kun sai.
520 600 nitrossa tässä tapauksessa..
Voi ihan ystävällisestikkin huomauttaa eikä alkaa vittuilemaan jos on ollutkin joku oma temppu tässä tapauksessa eikä yleinen ominaisuus? Siinä pohdittavaa.
« Viimeksi muokattu: 26 Maaliskuu, 2010, 21:00:31 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #27 : 26 Maaliskuu, 2010, 22:42:27 »
Ei kai sillä ole gyron kannalta mitään väliä, onko servon keskikohtaa siirretty subtrimmillä vai tavallisella trimmillä  ::)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #28 : 26 Maaliskuu, 2010, 22:49:07 »
Ei kai sillä ole gyron kannalta mitään väliä, onko servon keskikohtaa siirretty subtrimmillä vai tavallisella trimmillä  ::)
Miten servon keskikohtaa siirretään trimmillä ilman, että gyro tietää siitä mitään? Signaali kuitenkin kulkee gyron läpi eikä sitä johdeta koskaan suoraan vastarilta servolle. Gyrolla on aina sormensa pelissä.

Poissa nupi17

  • Opetteleva torppari
  • **
    • omat sivut
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #29 : 26 Maaliskuu, 2010, 23:01:54 »
Ei kai sillä ole gyron kannalta mitään väliä, onko servon keskikohtaa siirretty subtrimmillä vai tavallisella trimmillä  ::)

tyhmä kysymys kun en tiedä mutta miten gyro erottaa kumpaa on käytetty subtrimmiä vai trimmiä.....

t:j-p
LEUKA RINTAAN JA KOHTI UUSIA PETTYMYKSIÄ

www.nupi.fi

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #30 : 26 Maaliskuu, 2010, 23:02:09 »

Miten servon keskikohtaa siirretään trimmillä ilman, että gyro tietää siitä mitään?

Niin, tarkoitin tällä sitä, että ehkä servon keskikohtaa ei kannattane siirtää sähköisesti, ei sub- eikä tavallisella trimmillä?

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #31 : 26 Maaliskuu, 2010, 23:04:11 »



tyhmä kysymys kun en tiedä mutta miten gyro erottaa kumpaa on käytetty subtrimmiä vai trimmiä.....

t:j-p

Tätä juuri tarkoitin, eihän se sitä tiedä.
« Viimeksi muokattu: 26 Maaliskuu, 2010, 23:05:46 kirjoittanut arin »

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #32 : 26 Maaliskuu, 2010, 23:24:43 »
Aivan mutta sen takia se peräservo säädetäänkin ilman headingloc. Eli kun Gyro keskittää sen perän ni siellä on kulmia perälavoissa servopyörän vipu tai jos käytätte pyöreetä servopyörää ni se on 90 asteen kulmassa perän työntötankoon nähden ja sillon ku se keskittää sen servon ni perässä tulee olla kulmia Freyassa sliderin peräkotelon väli 7mm / 8mm silloin kulmia perällä suunnilleen 5 astetta. eli kun Gyro ja servo on oikein säädetty ni radion trimmi on 0 mutta sub trimmiä voi käyttää siis ennen ku perä on säädetty ilman headinloc mutta perässä on kulmia se ei ole suorassa nyt rommia...saakelin epäselvää Timo eikös tämä ollu tuolla kopterioppaassa?

Jarmo osas selittää hyvin mulle ton perän keskittämisen.
« Viimeksi muokattu: 26 Maaliskuu, 2010, 23:51:10 kirjoittanut Ege »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #33 : 27 Maaliskuu, 2010, 00:44:12 »
http://www.kopterit.net/index.php?topic=727.0

Tuolla jotain asiaan liittyvää, kuvat ainakin saattavat selventää.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa nupi17

  • Opetteleva torppari
  • **
    • omat sivut
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #34 : 27 Maaliskuu, 2010, 01:14:19 »
eli kun Gyro ja servo on oikein säädetty ni radion trimmi on 0 mutta sub trimmiä voi käyttää siis ennen ku perä on säädetty ilman headinloc mutta perässä on kulmia se ei ole suorassa nyt rommia...saakelin epäselvää Timo eikös tämä ollu tuolla kopterioppaassa?

Jarmo osas selittää hyvin mulle ton perän keskittämisen.


näinhän se on mutta jossain ohjeessa oli että 401 gyro kuuluu käynnistää hh tilassa. mites silloin subtrimmien käy???
(oisko ollu heliguy video en oo varma)
kyselen edelleen tyhmiä...

t:j-p
LEUKA RINTAAN JA KOHTI UUSIA PETTYMYKSIÄ

www.nupi.fi

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #35 : 27 Maaliskuu, 2010, 01:36:06 »
Kysehän on siis siitä että subtrimmillä keskitetään RATE säätövaiheessa eli servo subtrimmillä keskelle ja sitten leijuttelemalla kokeilemaan että saa perän pysymään paikoillaan. Sitten vasta HH tila päälle ja kaiken pitäisi toimia ok. Ja tämän prosessin jälkeen normaalisti käynnistää HH-tilassa.
Itselläni ei toiminut vaan vaelsi silti vaikka oli tehty näin. Tiedä sitten oliko joku muu oikku sitten.
Ja neuvon sainkin että futabat ei tästä tykkää, joten enpä ole sen kummemmin sitä käyttänyt... kokeilin kun luin täältä että näin voi sen tehdä.. mutta eipä voinut.
« Viimeksi muokattu: 27 Maaliskuu, 2010, 01:37:48 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #36 : 27 Maaliskuu, 2010, 01:37:12 »
Ei tartte subtrimmiä kun pistää sellasen armin mikä on 90 asteen kulmassa jo valmiiksi. Käynnistys HH tilassa ja sitten vaihto normitilaan tiputtamalla gaini alle nollakohdan. En mene ottamaan kantaa miten subtrimmit vaikuttaa perän toimintaan kun en oo käyttänyt, mutta samalla tavalla niiden pitäisi vaikuttaa HH tilassa kuin normitilassakin.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #37 : 27 Maaliskuu, 2010, 01:41:42 »
Minunkin melestäni ihan samallailla pitäisi toimia kummassakin tilassa, mutta olisiko sitten että rate tilassa siirretään keskikohta "oikeaan" paikkaan sillä, niin tämän jälkeen HH tilassa se näkyy keskikohtana. (pitäisi?)
Kaikissa servoissahan ei pyörää saa missään asennossa 90 asteen kulmaan, akselin hampaat on tehty niin hienosti.

Olisiko Juho voinut selvittää tämän paremmin eikä vain huudella minun tietämättömyyttäni?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa roosa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • myös haukkuva koira puree
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #38 : 27 Maaliskuu, 2010, 07:46:28 »
pitää kantaa korteni kekoon, vaik mitään en tiedä.olen aina hakenu servopyörän niin lähelle 90 astetta ku mahdollista.enkä ole ikinä koskenu mihinkää sähköisiin trimmeihin ja muu kopperon ohjekirjan mukaan.heti hh tila päälle ja taivaalle.toiminu joka kerta.vähä tietty  joutuu gainia säätelemään, et saa hyvän. ;D ;D.sit kaikki kädet ristiin, et saadaan tänään hieno lennätyskeli

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #39 : 27 Maaliskuu, 2010, 10:29:20 »
Perän ja gyron säätäminen käsiteltiin säätökurssilla jostain syystä aika "kevyesti", vaikka se on kopterin toiminnan kannalta tärkeimpiä asioita. Tähän saattoi vaikuttaa se, että gyrojen kirjon takia ei kannata keskittyä yksityiskohtaisesti vain yhteen gyroon. Myös gyrojen resetoitumisessa on eroja eikä kaikissa ole enää edes rate-moodia, vain ainoastaan HH-moodi.

Lyhyesti: Gyro lukee tulevan servopulssin arvon resetoituessaan, eli niiden muutaman sekunnin aikana kun virrat kytketään. Tässä vaiheessa trimmi voi olla hieman "pielessä", aivan sama puhutaanko sub-trimmistä vai "tavallisesta" - molemmat vaikuttaa samaan rudderin servopulssiin. Gyro kuitenkin keskittää peräservon samaan paikkaan. AUX-kanavalla hallitaan gyron moodia (Rate/HH) sekä tarvittavaa vahvistusta.

Kokeilkaa laittamalla lähettimestä trimmiä vaikka 10 pykälää suuntaan tai toiseen. Sitten molemmista sähköt pois, lähetin päälle ja vastari päälle, niin servo keskittää samaan paikkaan kuin trimmit nollilla. Toimii näin siis tietyissä rajoissa, jos mennään yli gyron "keskitysikkunan" jää peräservo vetämään toiseen suuntaan ja saattaa mennä ihan laitaan asti - tällöin perä kiertää jos lähdetään lentämään, tikulla voi hallita, mutta kierto säilyy. Huomaa, että tuon ikkunanleveys on erilainen eri gyroilla ja lähettimenkin säädöt saattaa olla pielessä, varsinkin jos käytetään subtrimmiä ja lisäksi tavallista, niin mennään helposti "ikkunasta ulos" ;).

Eli paras ohje on todellakin se, että trimmit (sub + tavallinen) nollille, horni 90 astetta siinä paikassa mihin gyro peräservon keskittää ja tällöin perässä se muutama aste kulmia. Totta kai kannattaa vielä tarkistaa liikeradat, että ei spindaa. Liikeradat säädetään sitten gyrosta, ei radiosta. Miksi 90 astetta ??? Siksi, että liikeradat olisivat molempiin suuntiin samat, toimii vaikka ei ihan just olisikaan näin  ::).

Kuinka paljon kulmia keskikohdassa ???, tämän voi hakea rate moodissa vaikka sitten trimmin (sub tai tavallinen) avulla, säätää mekaanisesti vaikka työntötangon pituutta muuttamalla ja nollata trimmit - se on siinä! (joku tuolla jo selostikin tämän). Tämäkin toimii HH-modessa vaikka ei ihan just olisikaan kulmat kohdillaan ::).

Gyron toiminta: Muistakaa, että se on se gyro, joka hoitaa sen perän. Sanoin tuolla aiemmin, että liikeradat säädetään gyrosta, ei radiosta. Radiosta säädettävät liikeradat vaikuttavat siis vain perän pyörähtämisnopeuteen, eli pironopeuteen. Keskialueella tuntumaa voi tarvittaessa tarkentaa käyttämällä radion expoja jos perä tuntuu liian nopealta.

Nykyiset gyrot on niin hemmetin hyviä, että kunhan tuo keskitys on "siellä päin", niin perä pitää ja toimii, eikä kierry mihinkään, kunhan trimmeihin ei kajota :o

- 4D -

(Ps. useita näistä säädöistä voi tehdä gyrojen omilla softilla, mm. expot, keskikohdat, mutta se on gyrokohtaista)

« Viimeksi muokattu: 27 Maaliskuu, 2010, 12:20:58 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #40 : 27 Maaliskuu, 2010, 10:50:20 »
Loistavaa 4Dee, kiitos.

Toivottavasti tästä threadista on vielä myöhemminkin iloa harrastajille, jotka ihmettelevät perän toimintaa.

ari

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #41 : 27 Maaliskuu, 2010, 12:38:04 »
Noniin, nyt tuli hienoa tekstiä eikä turhaa vittuilua kuten aikaisemmin(jollekkin lauantai-iltaan pohdittavaa..). Eli minä olin ihan oikeassa tässä asiassa(tai sitten on paljon ihmisiä väärässä), samalla kannalla olen.

Lainaus
Lyhyesti: Gyro lukee tulevan servopulssin arvon resetoituessaan, eli niiden muutaman sekunnin aikana kun virrat kytketään. Tässä vaiheessa trimmi voi olla hieman "pielessä", aivan sama puhutaanko sub-trimmistä vai "tavallisesta" - molemmat vaikuttaa samaan rudderin servopulssiin. Gyro kuitenkin keskittää peräservon samaan paikkaan. AUX-kanavalla hallitaan gyron moodia (Rate/HH) sekä tarvittavaa vahvistusta.


4Dee, nakkaa tuo teksti kopteri wikiin ;)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Illodin

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #42 : 27 Maaliskuu, 2010, 14:47:49 »
Kehitystä ilmassa

Kiitos kaikille avusta. Nyt alkaa perä pitämään -aika hyvin. Mutta mikä on hyvä?  Voiko vaatia oikein säädetyltä gyrolta, että perä pysyy HH-modessa samalla asteluvulla vaikka akullisen paikallaan leijuttelee?

Mulla on kaikki trimmit nollassa, servoarmin kulma suorassa ja lapakulmat keskitettynä viiden paikkeilla. Käsittääkseni kaikki muukin tehty oppikirjan mukaan. Lisäksi vaihdoin fyllin paksuutta gyron alla, että 'tärinätaajuudet' vaihtuis ja käänsin sitä kokeilumielessä 90 astetta. Lopputulos jo mukava.

Paikallaan leijutellessa kone silti kiertää minuutissa neljäsosakierroksen HH-modessa? Hämmästyttävintä on, että kierto on hitaampaa rate-modessa. Mistähän tämä voi johtua, hämmentää...tietämätöntä?

(Perusblade Dragonskyn 401b gyrolla. Ja jos servotankoa kiertää puolikierrosta, lähtee kone kiertään toiseen suuntaan rate-modessa. Keskemmälle sitä ei siis saa)
 
« Viimeksi muokattu: 27 Maaliskuu, 2010, 14:56:25 kirjoittanut Illodin »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #43 : 27 Maaliskuu, 2010, 15:02:38 »
Siirrä servoa pikkiriikkisen putkella niin voi löytyä se optimaalinen paikka.
Hyvältä gyrolla ei tuota ongelmia pitää perää asteella koko akullista, jotkin gyrot loppu akusta alkavat driftaamaan.
Jos rate tilassa kierto on hitaanpaa kuin HH:ssa niin edelleen lähtisin tärinöiden vaimennuksen optimointiin, kokeile metallilevyä teippien välissä josko se auttaisi.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #44 : 27 Maaliskuu, 2010, 15:32:09 »

Sori OT, sun pitää vaan lentää kovemmin sillä kopterilla ja pirottaa ja flippailla ihan kauhiasti niin et huomaa sitä perän kevyttä vaellusta  ;) :D 8)

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #45 : 27 Maaliskuu, 2010, 16:28:02 »
Kyllä se perä vähän saattaa kiertyä, kun kopteri alkaa hyytyä. Lisäksi ainakin polttisvehkeissä moottorin rikkaalla röpöttäminen ja kaikki muut epätasapainot näkyy hyvin juuri perän toiminnassa.

- 4D -

(Ps. Eiköhän kaikkien alkuperäinen tarkoitus ollut avittaa säikeen aloittajaa. Pidetään asiat asioina ja tehdään niin kuin formulaselostaja Kyllönen neuvoi:
jokainen voi tarkastella itseään kunnolla peilistä kantapään kautta ;D ;D ;D)
« Viimeksi muokattu: 27 Maaliskuu, 2010, 21:48:27 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

MIKKELSONNI

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #46 : 27 Maaliskuu, 2010, 16:42:35 »
Kävin leijuttelemassa yhen akullisen ja vaikka oli aika oikulliset tuulet niin perä piti ihan kohtuullisen hyvin. Tein noita korjauksia mitä täällä on ehdotettu eli käänsin gyroa 90 astetta ja vaihdoin Futaban teipit toisenlaiseen lisäksi huomasin et perä kyllä tärisee aika voimakkaasti varsinkin kierroksilla joilla ei vielä jaksa nousta. saapi nähdä auttoiko säädöt vai saako taas seuraavalla lennolla todeta että perä vaeltaa.

Illodin

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #47 : 27 Maaliskuu, 2010, 18:53:54 »

Sori OT, sun pitää vaan lentää kovemmin sillä kopterilla ja pirottaa ja flippailla ihan kauhiasti niin et huomaa sitä perän kevyttä vaellusta  ;) :D 8)

Taivahan tosi! Ja kyllä minä sen vielä järjestykseen laitan, että oppii olemaan. Kohta.  :D

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #48 : 27 Maaliskuu, 2010, 19:20:54 »
Olisiko Juho voinut selvittää tämän paremmin eikä vain huudella minun tietämättömyyttäni?

tota tota. Kun oon tehnyt omaan koneeseeni perän setupin sub-trimmiä käyttämällä, tietysti kohtuullisia määriä, ja ajan noin 300m SUORAA lentoa putkeen, niin ei sielä päädyssä ole perä yhtään vinossa. Ja pitää ku tauti. Ehkä mä sit vaan en osaa. Ihan miten vaa=) Ja tämä homma futten 520 ja 611 gyroilla, sekä polttis- että sähkökoneilla. Kai se sitten on mun tietämättömyyttä? Miten vaan.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #49 : 27 Maaliskuu, 2010, 19:31:55 »
Moro,

En tiedä miten Juho on subtrimmiä käyttänyt, mutta ainakin itselläni 520 gyro alkaa ajamaan servoa laitaan mikäli heading lock keskityksen jälkeen näyttää perälle trimmiä. Eli ilmeisesti normal modessa olet sen subtrimmin säätänyt ja sitten vaihtanut avcs tilaan jolloin servo ja gyro keskittää siihen trimmin kohtaan?

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
10970 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Syyskuu, 2007, 17:26:58
kirjoittanut Silli
15 Vastauksia
5795 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Joulukuu, 2011, 15:16:54
kirjoittanut 1m4s0_
39 Vastauksia
13502 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Maaliskuu, 2010, 01:29:25
kirjoittanut Timo Huhtamäki
5 Vastauksia
3352 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2011, 10:59:58
kirjoittanut Luigi Cravatto
18 Vastauksia
6508 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2014, 20:09:28
kirjoittanut TeroS