Kuinka tarkka perän mekaniikan symmetriasta sitten pitäisi olla?
Kirjottelenpa vähän lisää tätä pohdintaa.
Yleisestihän servot halutaan keskittää 90 astetta linkistöönsä nähden jotta linkin ohjaaman pinnan liikealueet olisivat samanlaiset molempiin suuntiin, eli symmetriset. Kolmen servon ohjaamassa swashissahan tämä on tärkeää. Epäsymmetrisyys ainakin pitäisi olla samanlainen jokaisessa servossa.
Mutta entäs perä sitten?
Käytännön tapana(han?) on ollut, että servo säädetään 90 asteen kulmaan, ja perälapoihin muutama aste kulmaa kiertoa komepensoimaan. Sitten haetaan mahdollisimman hyvä perälapakulma peräservoa siirtelemällä tai linkin pituutta muutelemalla.
Ideaalina olisi tässä vaiheessa perälapakulmat jotka täysin kompensoivat pääroottorin aiheuttaman väännön jolloin kopteri leijuisi jopa ilman gyroa.. siis teoriassa. Tämän jälkeen varmistetaan toisen kerran liikealueet ettei servon siirtely ole aiheuttanut pindausta kumpaankaan laitaan. Sitten ollaan tyytyväisiä kun "perän mekaaninen säätö on kunnossa" ja aletaan reenaamaan niitä flippejä ja välillä kylki itseenpäin leijuttelua
Mutta eikös tässä ole muutamia harhoja? Vai olenko ajatellut (taas) pieleen
1. Nollapisteharha (lapakulma jossa perä ei kierry)
Nollapiste on erilainen eri kierroksilla. Kun nuppiin tulee lisää kierroksia, riittää pääroottorissa vähempikin kulma leijuttamiseen. Sama juttu perässä. Kun perän kierrokset kasvaa, vähemmällä kulmalla saadaan sama voima. Pääroottorin vääntö ei kasva samassa suhteessa kuin kierrokset (koska kulmaa pienennetään) joten perässäkin on syytä vähentää kulmia. Eli se 90 astetta ei enää olekaan oikein kun napataan esim idle päälle. Ellei sitten säädä idlellä sitä perää mutta sitten onpi leijussa pielessä...
2. Symmetrisyysharha
Peräservon liike vaikuttaa kopterin kulmanopeuteen pystyakselinsa ympäri. Perälavan lapakulma ja kopterin kulmanopeus eivät taas ole lineaarisessa suhteessa toisiinsa. Kulmanopeus on suoraan verrannollinen perän aiheuttamaan työntöön, mutta jos esim 15 asteella perästä irtoaa kilo työntöä, ei 30 asteella tule kahta kiloa. Työntö lapakulman funktiona ei alunperinkään ole lineaarinen ja isommilla kulmilla peräroottori alkaa sakkaamaan, sisäkehältä alkaen.
Eli kun servopyörää kääntää 10 astetta suuntaan a ja sitten suuntaan b ei lopputuloksena ole samanlainen kulmanopeus molemmissa suunnissa. Eli linkistön symmetrinen liike ei aiheuta symmetristä liikettä kopterissa. on yhtä kuin epäsymmetrinen. Tätä ei auta se että perään alunperinkin säädettin muuta kuin nollakulmat.
En oikeastaan sinänsä yritä sanoa mitään, ja klassisella ohjeella kopterit toimivat. Mutta jos symmetrisyys on tärkeää niin perään pitäisi säätää nollakulmat silloin kun servo on keskitetty 90 asteen kulmaan (vai näinkö kaikki säätääkin ja minä vaan olen ymmärtänyt patologisen väärin)
Mutta onko jotain hyviä perusteluita tuohon tarkkaan 90 asteen kulmaan joita en näe? Servon liikealueitahan ei kuitenkaan saa perässä kunnolla käyttöön joten se ei kelpaa
p.s.
Nyt on muuten aika hyvät mahdollisuudet että ensimmäinen kommentti saa minussa aikaan "ai prk*le niinhän se tietenkin on" fiiliksen, mutta pitää panna itteensä likohon