Kirjoittaja Aihe: Perä vaeltaa  (Luettu 58897 kertaa)

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #50 : 27 Maaliskuu, 2010, 20:32:09 »
Lainataas tätä topiccia, tuossa joku päivä otti Amigin perslavat hankeen kiinni, kuului hassu ääni ;D hihna varmaan alkaa olemaan entinen. Voiko huono kuntoinen hihna aiheuttaa sellasen jutun et ku käännän tikusta vasemmalle ja pysäytän niin perä valuu piene matkan itekseen?  >:(

Itselleni vastaten: oli työntötangon molemmista päistä irti holkit joihin linkit kiinitetään  ;D
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #51 : 27 Maaliskuu, 2010, 20:45:14 »
Tietenki jos käytetään niin rate tilassa, mutta itselläni lähti vaellus pois joka ilmeni HH tilassa kun otin subtrimmit pois jotka oli laitettu rate tilassa ennenkuin kun linkit säädetty ja sitten leijuteltu perä paikoilleen...
Tuota juuri mietin mitä 4Dee sanoi, että eikö gyro resetoi servon aina samaan kohtaan riippumatta mihin sitä on yritetty subtrimmillä säätää näin kuvittelin itsekkin... testasinpa juuri pöydällä 450 Pro:lla gy520+9257
Rate tilassa subtrimmiä ok keskipiste siirtyy, jos tässä vaiheessa heittää HH:n päälle niin perä lähtee vaeltamaan reunaan nopeus riippuen paljonko subtrimmiä laittoi. Virrat pois vispilästä ja laittaa takaisin niin servo tosiaan keskittää subtrimmillä asetettuun pisteeseen kädessä pyöritellen toimii oikein. Eli resetoinin jälkeen löytää subtrimmillä asetetun paikan eikä jotain "vakio" paikkaa.
Gyrolla on siis joku äly "neutraalista" ohjaussignaalista ja asetetusta trimmistä jolloin osaa keskittää oikeaan pisteeseen, sitä en kokeillut että miten reagoi jos käyttää normi trimmiä.. villi veikkaus jotta samoin.
Eli taisi olla mulla 600 joku oma oikku perällä kun subtrimmin poissa otolla loppui vaellus.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #52 : 27 Maaliskuu, 2010, 20:46:59 »
Moro,

En tiedä miten Juho on subtrimmiä käyttänyt, mutta ainakin itselläni 520 gyro alkaa ajamaan servoa laitaan mikäli heading lock keskityksen jälkeen näyttää perälle trimmiä. Eli ilmeisesti normal modessa olet sen subtrimmin säätänyt ja sitten vaihtanut avcs tilaan jolloin servo ja gyro keskittää siihen trimmin kohtaan?

--
Timo

Juuri näin, tottakai. Eli ihan pöydällä on säädetty peräservo 90 asteen kulmaan normimodessa, ja sitten lyöty avcs päälle ja resetoitu. Eikä vedä laitaan resetoinnin jälkeen. Ja kaikki tää ihan vaan koska en oo jaksanut hakea oikeaa kohtaa servopyörällä että olisi heti 90 asteen kulmassa ilman sub-trimmejä.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #53 : 27 Maaliskuu, 2010, 21:08:07 »
Olette varmaan oikeassa, eli Futten 520:lle voidaan kertoa tuo Heading lock = avcs = HH keskityspaikka juuri tuolla tavoin. Rate moodissa trimmillä kohdalleen, sitten avcs-moodiin ja resettiä, niin Gyro muistaa paikan. Jos sitten avcs-moodissa trimmiä nykäisee, niin kierto alkaa. Olitte molemmat oikeassa. Tässä on just se vaikeus, kun on niin paljon erilaisia gyroja, missä samat asiat on toteutettu eri tavoin - hyvä, että selvisi ;).

- 4D -
« Viimeksi muokattu: 28 Maaliskuu, 2010, 10:37:00 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #54 : 27 Maaliskuu, 2010, 23:49:45 »
Olette varmaan oikeassa, eli Futten 520:lle voidaan kertoa tuo Heading lock = avcs = HH keskityspaikka juuri tuolla tavoin. Rate moodissa trimmillä kohdalleen, sitten avcs-moodiin ja resettiä, niin Gyro muistaa paikan. Jos sitten avcs-moodissa trimmiä nykäisee, niin kierto alkaa. Näinhän sitä ei tehdä kaikissa gyroissa, mutta homma on selvä. Olitte molemmat oikeassa. Tässä on just se vaikeus, kun on niin paljon erilaisia gyroja, missä samat asiat on toteutettu eri tavoin - hyvä, että selvisi ;).

- 4D -
Samoin toimi mun G-401 ja nytten noi G-611 kaikissa on se servopyörä haettu keskelle subtrimmiä käyttämällä ja mulla ainaki toimi ei vaeltanu mutta ei siihen trimmiin sen jälkeen enää kosketa. ja kun mullakaan ei ollu sopivaa servo pyörää käytän siitä neljän vivun pyörastä aina yhden ja ei sattunu kohalle että olis ollu 90astetta ni sitte hieman subtrimmiä ja tämä siis tehdään ennen ku gyro on HH tilassa Mutta aina parempi jos löytää semmosen servopyörän mikä on suoraan kohilla.
« Viimeksi muokattu: 27 Maaliskuu, 2010, 23:58:32 kirjoittanut Ege »

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #55 : 28 Maaliskuu, 2010, 12:03:56 »
Hyvä, jos on noin, mutta luulen, että esim. 401:n tapauksessa paikka ei jää muistiin vaan keskittää omaan ennalta säädettyyn paikkaan, miksi muuten aikoinaan niitä mekaanisia nollakohtia ajettiin rate moodissa paikoilleen työntötankoa tai servojen paikkaa muuttamalla? Gyrohan toimii HH-moodissa, vaikka se keskitys olisi hieman pielessä - muista Futten Gyroista ei ole kokemusta. Spartanilla olen non-headinhold -moodissa, katsonut vaan keskityskohdan, laittanut servopyörän siinä keskelle ja perään muutama aste kulmia, liikealueet kohdalleen HH-päälle ja ilmaan. Lisäksi ihmetyttää esim. tämä ohje 520:lle: http://www.bobbywatts.com/site/futaba_520_tips.html siellä kaveri sanoo että: "If the tail begins to slowly pirouette in a hover, adjust the tail rotor pushrod linkage to achieve a neutral point" - kaveri tekee siis homman pitkän kaavan mukaan non-headinhold moodissa edelleen kuten kaikki aikoinaan esim. 401:n kanssa. Jos olisi 401:n niin voisi testata, mutta kun ei ole, eikä sillä niin väliä. Tämä säie on kuitenkin toivottavasti selventänyt gyron toimintaa ja antanut apuja säätämiseen.

- 4D -
« Viimeksi muokattu: 28 Maaliskuu, 2010, 12:06:00 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #56 : 28 Maaliskuu, 2010, 13:37:05 »
Lainaus
401:n tapauksessa paikka ei jää muistiin vaan keskittää omaan ennalta säädettyyn paikkaan, miksi muuten aikoinaan niitä mekaanisia nollakohtia ajettiin rate moodissa paikoilleen työntötankoa tai servojen paikkaa muuttamalla?
Ehkä vain siksi, että saataisiin se huolella hiottu 90 asteen kulma säilymään.

Teinpä pientä pöytätestausta 401 futaballa, GYRDillä ja HK:n 401Bllä.
Ja siltä se kyllä näyttää, vaikka itse ajattelin toisin, että sitä gyron muistamaa keskikohtaa voi yksinkertaisesti muuttaa trimmaamalla Normimodessa servo haluttuun paikkaan. Seuraavassa buutissa uusi keskikohta otetaan käyttöön (F401 tapauksessa uuden keskikohdan voi tallentaa myös heiluttamalla rudderia  kolme kertaa nopeasti).

Suurin ero tuli siitä kuinka paljon trimmausta sallitaan kunnes signaali tulkitaan ohjauskomennoksi (deadband).
Futaballa on +-5 futaba yksikköä (yksi normitrimmiklikki on 4)
,GYRDillä +-10, ja HK401:llä +-14

Tätä deadbandia vois siis kait periaatteessa käyttää perän trimmaamiseen jopa hh modessa  (johon ei tietty hyvässä gyrossa pitäisi olla mitään tarvetta).

Toinen huomio oli, että kiinangyroihin kytkettynä testiservo (INOLAB 261) värähteli ihan vähän ja gainia lisättäessä saatiin lopussa aikaan täysi hystereesi. Futaba 401llä komennettuna servo istui pöydällä yhtä rauhallisena kuin testaaja.

Minä ainakin näissä bulkkikoptereissa taidan oikaista tuon peräservon siirtelysulkeisen, Käsin lähelle, ja trimmillä loput.

Testasinkohan jotenkin väärin?




« Viimeksi muokattu: 28 Maaliskuu, 2010, 16:32:00 kirjoittanut keke »

Illodin

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #57 : 28 Maaliskuu, 2010, 15:32:52 »
God Save the Queen

Laitoin oman gyron pohjalle 50 penceä kuningatteren kuvalla varustettuna. Nyt perä pitää. Mutta ei varmaan johtuen metallilevystä, vaan just tuosta samasta havainnosta, minkä Keke+Juho+1m4s0_+4D teki. Kävin aamulla viisi akullista leijuttelemassa ja tuolla sen perän saa naulittua:


Ja siltä se kyllä näyttää, vaikka itse ajattelin toisin, että sitä gyron muistamaa keskikohtaa voi yksinkertaisesti muuttaa trimmaamalla Normimodessa servo haluttuun paikkaan. Seuraavassa buutissa uusi keskikohta otetaan käyttöön (F401 tapauksessa uuden keskikohdan voi tallentaa myös heiluttamalla rudderia  kolme kertaa nopeasti).
Testasinkohan jotenkin väärin?

Mun mielestä ihan oikein: Ainakin mun kiinan ihme totteli tuota kuria. En ollut aikasemmin vaan tajunnut tuota 'kolmen heilutusta' ihan oikein. Yksinkertaista.  :) Nyt loppu multa kaikki mekaaniset peräkikkailut. Joka akun alkuun 10 sekunttia tuohon, niin Bladetin heikko perusservokin pitää perän säällisesti kurssissa.  8)
« Viimeksi muokattu: 28 Maaliskuu, 2010, 15:37:49 kirjoittanut Illodin »

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #58 : 28 Maaliskuu, 2010, 16:01:30 »
F401 tapauksessa uuden keskikohdan voi tallentaa myös heiluttamalla rudderia  kolme kertaa nopeasti

Testasinkohan jotenkin väärin?

En ole varma meneekö tässä nyt puurot ja vellit sekaisin, mutta teitkö tuon kolme kertaa nopeasti HH-modessa? Jos teit, niin seuraavassa resetissä (lähetin+vastari resetoitava) se todennäköisesti ajaa taas siihen ekaan "trimmipaikkaan". Perusteluna se, että tuo "HH-kompassi" lukitsee sen nokan suunnan kun tullaan siihen keskikohtaan, kun sitten liikuttelet sitä useasi siitä yli, niin keskikohta muuttuu varmasti, mutta ei siis jää muistiin uudeksi resetin jälkeiseksi nollakohdaksi - niin kauan se on muistissa kunnes gyro saa kopterin nokan haluamaansa suuntaan ;). Totta kai se ainakin "herättää" sen HH-kompassin, siksi se liikuttaminen voi auttaa aluksi ja rauhoittaa nousua.

- 4D -
fourdee

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #59 : 28 Maaliskuu, 2010, 16:21:32 »
Lainaus
En ole varma meneekö tässä nyt puurot ja vellit sekaisin, mutta teitkö tuon kolme kertaa nopeasti HH-modessa?
Joo, hyvä huomio, menee sekaisin. Kopterittoman pöytätestauksen aiheuttama aivopieru oli se.  Eli tuo kepinheilutus tosiaan resetoi sen gyron "HH - kompassin". Unohtakaa ainakin se osa lätinästäni.

EDIT: eli jos ei ole tarkka tuosta perän liikealueen symmetriasta niin kopterin voi trimmata NORMi modessa paikalleen..  buutata.. ja lentää HH päällä.

Kuinka tarkka perän mekaniikan symmetriasta sitten pitäisi olla?
Täytyypä testata minkälaisia ongelmia tulee...   
« Viimeksi muokattu: 28 Maaliskuu, 2010, 16:27:47 kirjoittanut keke »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #60 : 28 Maaliskuu, 2010, 16:28:52 »
Okei, minun käsitykseni tuosta vekslauksesta on että se vain palauttaa sliderin keskiasentoon... esim kun kopteri on kanneltu lähtöpaikalle ja slideri on vaeltanut reunaan, vekslaus ja se on keskellä.. ei tapahtu kierroksia nostaessa niin ikävästä pyörähdystä kun slideri ei ole jo menossa jonnekkin. Eli ei olisi sama asia kuin virtabootti, mutta onko kuitenkin?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #61 : 28 Maaliskuu, 2010, 16:53:47 »
...se vain palauttaa sliderin keskiasentoon... esim kun kopteri on kanneltu lähtöpaikalle ja slideri on vaeltanut reunaan, vekslaus ja se on keskellä.. ei tapahtu kierroksia nostaessa niin ikävästä pyörähdystä kun slideri ei ole jo menossa jonnekkin. Eli ei olisi sama asia kuin virtabootti, mutta onko kuitenkin?

Ei ole sama asia kuin virtabootti, ei välttämättä palauta ihan keskiasentoon, se vaan antaa "HH:n kompassille" uuden suunnan. Ihan hyvä toimia juuri noin, niin ei tule yllätystä kun nostaa jalakset maasta :D

- 4D -
fourdee

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #62 : 28 Maaliskuu, 2010, 18:32:05 »
Lainaus
Kuinka tarkka perän mekaniikan symmetriasta sitten pitäisi olla?
Kirjottelenpa vähän lisää tätä pohdintaa.

Yleisestihän servot halutaan keskittää 90 astetta linkistöönsä nähden jotta linkin ohjaaman pinnan liikealueet olisivat samanlaiset molempiin suuntiin, eli symmetriset.  Kolmen servon ohjaamassa swashissahan tämä on tärkeää. Epäsymmetrisyys ainakin pitäisi olla samanlainen jokaisessa servossa.

Mutta entäs perä sitten?


Käytännön tapana(han?) on ollut, että servo säädetään 90 asteen kulmaan, ja perälapoihin muutama aste kulmaa kiertoa komepensoimaan. Sitten haetaan mahdollisimman hyvä perälapakulma peräservoa siirtelemällä tai linkin pituutta muutelemalla.
Ideaalina olisi tässä vaiheessa perälapakulmat jotka täysin kompensoivat pääroottorin aiheuttaman väännön jolloin kopteri leijuisi jopa ilman gyroa.. siis teoriassa. Tämän jälkeen varmistetaan toisen kerran liikealueet ettei servon siirtely ole aiheuttanut pindausta kumpaankaan laitaan. Sitten ollaan tyytyväisiä kun "perän mekaaninen säätö on kunnossa" ja aletaan reenaamaan niitä flippejä ja välillä kylki itseenpäin leijuttelua :)

Mutta eikös tässä ole muutamia harhoja? Vai olenko ajatellut (taas) pieleen

1. Nollapisteharha (lapakulma jossa perä ei kierry)
Nollapiste on erilainen eri kierroksilla. Kun nuppiin tulee lisää kierroksia, riittää pääroottorissa vähempikin kulma leijuttamiseen. Sama juttu perässä. Kun perän kierrokset kasvaa, vähemmällä kulmalla saadaan sama voima. Pääroottorin vääntö ei kasva samassa suhteessa kuin kierrokset (koska kulmaa pienennetään) joten perässäkin on syytä vähentää kulmia. Eli se 90 astetta ei enää olekaan oikein kun napataan esim idle päälle. Ellei sitten säädä idlellä sitä perää mutta sitten onpi leijussa pielessä...


2. Symmetrisyysharha
Peräservon liike vaikuttaa kopterin kulmanopeuteen pystyakselinsa ympäri. Perälavan lapakulma ja kopterin kulmanopeus eivät taas ole lineaarisessa suhteessa toisiinsa. Kulmanopeus on suoraan verrannollinen perän aiheuttamaan työntöön, mutta jos esim 15 asteella perästä irtoaa kilo työntöä, ei 30 asteella tule kahta kiloa. Työntö lapakulman funktiona ei alunperinkään ole lineaarinen ja isommilla kulmilla peräroottori alkaa sakkaamaan, sisäkehältä alkaen.
Eli kun servopyörää kääntää 10 astetta suuntaan a ja sitten suuntaan b ei lopputuloksena ole samanlainen kulmanopeus molemmissa suunnissa. Eli linkistön symmetrinen liike ei aiheuta symmetristä liikettä kopterissa.  on yhtä kuin epäsymmetrinen. Tätä ei auta se että perään alunperinkin säädettin muuta kuin nollakulmat.

En oikeastaan sinänsä yritä sanoa mitään, ja klassisella ohjeella kopterit toimivat. Mutta jos symmetrisyys on tärkeää niin perään pitäisi säätää nollakulmat silloin kun servo on keskitetty 90 asteen kulmaan (vai näinkö kaikki säätääkin ja minä vaan olen ymmärtänyt patologisen väärin)

Mutta onko jotain hyviä perusteluita tuohon tarkkaan 90 asteen kulmaan joita en näe? Servon liikealueitahan ei kuitenkaan saa perässä kunnolla käyttöön joten se ei kelpaa :)

p.s.
Nyt on muuten aika hyvät mahdollisuudet että ensimmäinen kommentti saa minussa aikaan "ai prk*le niinhän se tietenkin on" fiiliksen, mutta pitää panna itteensä likohon :P


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #63 : 28 Maaliskuu, 2010, 18:46:52 »
Tämä tarina sai minut fiilikseen ette eikai sillä perh... mitään väliä ole, lintaaa perän läjään ja gyron päälle.. limit kohdalleen ja menoksi :p
Totta että "mekaaninen säätö" olisi erinlainen kierroksista riippuen, mutta olisiko leijunta kierroksilla säädettyt kulmat lähempana idlen tarvitsemia kulmia(leijunta pienet kiekat-> enemmän kulmia, kiekat kasvaa työntö kasvaa perällä mutta myös kiertovoima kasvaa pääroottorista eikä kulmia tarvitse paljon muutella?) kuin se että kaikki on johonkin päin... voihan sen säätä idlelle rate tilassa jos haluaa ^^
Itsekkin aluksi 450 kun sain eka kopteriksi niin perän kanssa pohdiskelin, vispilä taisi sanoa että kuhan nakkaa limitin kohdalleen perän HH tilaan ja lähtee lentämään... kyllähän se toimi :p
En tiedä sitten millainen ero on nyt "oikeaoppisesti" säädetyllä perällä ja sillä sinnepäin.

Te FAI miehethän voitte kertoa huomaatteko perässä erinlaisuutta jos ette keskittele servoa subtrimeillä jne vaan laittaa vehkeet kasaan ja kokeilemaan.. teillä taitaa olla vähän hienostuneempi tuntuma nuihin koptereihin kuin 3d yrittelijöillä, ainakin leijuttelu hommat... suomen 3d guru vispilä varmaan valaisee miten eroa 3d pyörityksessä peräntoiminta ja huomaako sitä  ::)
« Viimeksi muokattu: 28 Maaliskuu, 2010, 18:49:05 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #64 : 28 Maaliskuu, 2010, 18:54:49 »
Lainaus
Tämä tarina sai minut fiilikseen ette eikai sillä perh... mitään väliä ole,
Melkein meinasin tuohon vielä lisätä että ei tartte sanoa ettei sillä ole mitään väliä.  Ei tietenkään ole väliä, sen todistaa tuhannet hyvin lentävät kopterit.
Mutta ohjeistukselle on hyvä olla ymmärrettävät perusteet. Riittää atominohutkin peruste siitä kuinka jokin tulee paremmaksi vaikkei sitä käytännössä huomaakaan. Minähän tässä yritän sanoa että ei ehkä ole teoreettisiakaan perusteita 90 asteen kulmaan peräservossa.

Lainaus
Te FAI miehethän voitte kertoa huomaatteko perässä erinlaisuutta jos ette keskittele servoa subtrimeillä jne vaan laittaa vehkeet kasaan ja kokeilemaan.. teillä taitaa olla vähän hienostuneempi tuntuma nuihin koptereihin kuin 3d yrittelijöillä, ainakin leijuttelu hommat... suomen 3d guru vispilä varmaan valaisee miten eroa 3d pyörityksessä peräntoiminta ja huomaako sitä 
Tämä nyt ei ollut minun kysymys. Mutta se lienee jo selvää.

Ei kannata jokaista teoretisointialustusta yrittää haudata käytännön ilmiselviin asioihin. Joskus kun miettii pidemmälle, löytyy jotain uutta. Ainakin itselle. Parhaimmillaan monille.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #65 : 28 Maaliskuu, 2010, 19:00:00 »
Lainaus
kiekat kasvaa työntö kasvaa perällä mutta myös kiertovoima kasvaa pääroottorista eikä kulmia tarvitse paljon muutella?)
Kierto ei kasva samassa suhteessa koska päärottorissa vaaditaan vähemmän kulmia painovaoiman kumoamiseen isommilla kierroksilla. Pienemmät kulmat, pienempi vääntö.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #66 : 28 Maaliskuu, 2010, 19:03:22 »
öööh,

Jos unohdetaan hetkeksi ne perän kulmat, kuten keke totesi, niin jotta kopteri pysyisi asennossaan, niin perän tehoa pitää säätää roottorin väännön muuttuessa. Siihen vaikuttaa roottorin lapakulmat kierrosalueen ohella. Mitä suurempi ilmanvastus roottorilla on, niin sen enemmän perän pitää kompensoida... Joten on tullut selväksi, että aika hassua säätää gyro normal modessa pitämään kopteri suorassa tietyillä kierroksilla ja tietyillä lapakulmilla. Heti jos toinen muuttuu, muuttu myös perän säätö. Tällä säädöllä on vaan saatu työntötangon mitta about oikeaksi.

Siellä kopterissa on yleensä myös se perän kulmavipu jota servo liikuttelee. Ainakin Hirobon ohjeissa mainitaan, että kun peräservo on 90 asteen kulmassa, pitäisi tuon perän kulmavivun olla tietyssä asennossa. Hirobon ohjeissa on näytetty hyvin se asento jossa sen pitäisi olla. Tällöin 90 asteen kulmassa oleva peräservo ohjaa lineaarisesti sitä kulmavipua perässä. Mikäli kulmavaihde on siinä asennossa mitä ohje neuvoo, niin perällä on ne muutama aste kulmia jotka lienee aika lähellä oikeaa. Ainakin perän ohjaus on melko lineaarista vivuston suhteen, olettaisin että lentoakin ajatellen ollaan lähellä optimia. Joten itse olen siksi viime aikoina säätänyt sen perän työntötangon pituuden siten, että saan sen servopyörän 90 asteen kulmaan ja perän kulmavivun ohjeen opastamaan asentoon.

Kyllähän se perältä vaadittava teho muuttuu eri lentotilanteissa niin paljon, että ei sitä mitenkään saa optimiksi säädettyä meikäläisen taidoilla kaan millään normal modella leijuttelemalla. Hyvin on perät toimineet kun on vaan ohjeen mukaan vehkeet kasattu. Sitten kun kopteri on kasattu asianmukaisesti ohjeen mukaan ja gyron liikealueet säädetty, niin eikun koelentämään. Mikäli pironopeus eri suuntiin on erilainen niin sitä varten noista gyroista löytyy ne asetukset joilla niitä voi korjata. Tietysti sitä pironopeutta kaiketi voi muuttaa sitä peräntönistä säätämällä mutta ei ole kokemusta siitä. Ennen aikaa kun gyrot oli mitä oli, niin sitä oli kaiken maailman rituaaleja ja muita riittejä joita tekemällä uskottiin, että ne saadaan toimimaan paremmin. Aina foliolla vuoraamisesta minuutin tuijottamisella kohti pohjoista ja sitten kolme kertaa silmiä räpättämällä homma saatiin toimimaan.

Mikäli peräpidon kanssa on ongelmia, niin melkein väittäisin, että joku lähellä oleva sähkökoje kuten servo, säädin tms. aiheuttaa gyrolle ongelmia tai sitten gyron kiinnitys on sellainen, että tärinöitä menee liikaa läpi. Lämpötilakin saattaa tehdä kepposia. Olen kuullut tapauksista joissa gyro on toiminut talvilämmöillä 12 minuuttia hyvin ja sitten on alkanut perä ryömimään ja se on pitänyt aina välillä resetoida.

Henkimaailman juttuja nää on...

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #67 : 28 Maaliskuu, 2010, 19:07:24 »
have a look at the 401 manual (the arcane procedure to use both rate / HH mode).
Regarding trim / subtrim, there may be something lurking in the firmware, dark, evil and Futaba-specific.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #68 : 28 Maaliskuu, 2010, 19:12:34 »
Lainaus
Siellä kopterissa on yleensä myös se perän kulmavipu jota servo liikuttelee. Ainakin Hirobon ohjeissa mainitaan, että kun peräservo on 90 asteen kulmassa, pitäisi tuon perän kulmavivun olla tietyssä asennossa.
Niinjoo, kulmavivulla ja siitä eteenpäinkin voi tosiaan vaikuttaa paljonkin tuohon lineaarisuuteen.
Kysymys: Kun perä on hirobossa ohjeen mukaan 90 asteen kulmassa, onko lavoissa muutama aste vaiko nollakulmat?

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #69 : 28 Maaliskuu, 2010, 19:16:46 »
Ei se nyt niin tarkkaa ole, onpahan vain hienomman näköinen kun horni on noin 90 astetta, kunhan vaan servon liikealueet riittää molempiin suuntiin. Se on se gyro joka pitää perän paikoillaan ja tarvittaessa koittaa toteuttaa siltä pyydetyn pyörähtämisnopeuden peräroottorin kulmia muuttamalla  - ei se gyro siellä lepäile missään lentotilassa :P

- 4D -
fourdee

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #70 : 28 Maaliskuu, 2010, 19:33:37 »
Lainaus
Siellä kopterissa on yleensä myös se perän kulmavipu jota servo liikuttelee. Ainakin Hirobon ohjeissa mainitaan, että kun peräservo on 90 asteen kulmassa, pitäisi tuon perän kulmavivun olla tietyssä asennossa.
Niinjoo, kulmavivulla ja siitä eteenpäinkin voi tosiaan vaikuttaa paljonkin tuohon lineaarisuuteen.
Kysymys: Kun perä on hirobossa ohjeen mukaan 90 asteen kulmassa, onko lavoissa muutama aste vaiko nollakulmat?
Siellä on kulmia muutama aste olisko 5 en ole varma mutta noin me toimitaan F3Cssä kuten Timo sano. Eli haetaan ilman heading holdia se perä suunnilleen kohdalle mitataan perän sliderin kotelon väli tönärillä yleensä 7-8mm ja sen jälkeen siirretään servoa siten putkella että saadaan toi mitta kun Gyro on keskittäny itsensä ja silloin servovipu on kohtisuorassa mutta perässä on ne tarvittavat kulmat. Jotenki noin se meni helpompi näyttää ku selostaa vai koittaako Timo selostaa mitä tarkotin.
« Viimeksi muokattu: 28 Maaliskuu, 2010, 19:39:57 kirjoittanut Ege »

Illodin

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #71 : 30 Maaliskuu, 2010, 08:34:15 »
God save the Queen, Part II

have a look at the 401 manual
Agreed. I read the funky manual and I got the answers. Also my heli agreed: no wagging, no hunting.  Thanks. :)

Jokapojan perusannos 401:stä:


Siis oliko se Keken aivopieru sitten pieru alkuunkaan.  ;D

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #72 : 30 Maaliskuu, 2010, 09:05:04 »
Siellä on kulmia muutama aste olisko 5 en ole varma mutta noin me toimitaan F3Cssä kuten Timo sano. Eli haetaan ilman heading holdia se perä suunnilleen kohdalle mitataan perän sliderin kotelon väli tönärillä yleensä 7-8mm ja sen jälkeen siirretään servoa siten putkella että saadaan toi mitta kun Gyro on keskittäny itsensä ja silloin servovipu on kohtisuorassa mutta perässä on ne tarvittavat kulmat. Jotenki noin se meni helpompi näyttää ku selostaa vai koittaako Timo selostaa mitä tarkotin.

Joo jotain tommoista mä tein ennen, mutta nykyään noi gyrot on niin hyviä, että lyön ne vaan kopteriin kiinni ja säädän servon 90 asteen kulmaan ja sen perän vivun kuten ohjeessa neuvotaan ja rock roll... Vaikka sen jollain 1600 rpm säätäisi pitämään perä normal modella, niin sitten 1650 rpm:llä se on ja pielessä, saati sitten taivaalla. Jollei se perä pidä nykygyroilla, niin kyllä se ongelma on jossain muualla kuin perän tönniksen millin säädöillä. Mikäli olet itsekin ege oikein ne kopterisi perät rakentanut, niin olet liimannut ne linkit päät perätöniksen sisään jotten ne tärinässä katkea. Tällöin ainoa keino säätää perää on siirtää servoa ja se on kokokopalla niin työlästä hommaa etten usko sun siihen ryhtyvän.

Huomatkaa siis, luultavimmin koko maajoukkueen kärki, Anssi, Ari, Juho ja minä liimaamme epoksilla tai pikaliimalla ne peräntyöntötangon linkit kiinni ja laitamme vielä kutistesukkaa päälle. Tämä ihan vain sen takia, että muuten se linkki tärinässä murtaa sen 2mm kierretapin työntötangon sisältä poikki ja sekös on ratkiriemukas tilanne. Noissa käyttämissämme koptereissa se peräservon paikkakin on kiinteä joten ei me juurikaan kentällä mitään peräntöniksen pituutta enää säädellä. Rakennetaan vaan se heti ohjeen mukaan ja siten ettei se toivon mukaan hajoa koskaan. Eikä meillä ole ollut mitään ongelmia perien kanssa.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #73 : 30 Maaliskuu, 2010, 12:06:20 »
Eli olisko se käytännön yhteenveto että kun laittaa nopean ja riittävän vahvan servon + moderinin gyron kohtalaiseen kopteriin niin on vaikea saadaa perän mekaniikkaa niin pieleen etteikö gyro+servo siitä selviäisi jos vaan liikealue on edes sinnepäin säädetty ja perässä on riittävästi kierroksia. Oli siellä perässä sitten 0 kulmat tai vaikka +5 silloin kun servo on 90 asteessa.
 


Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #74 : 30 Maaliskuu, 2010, 16:33:00 »
Siellä on kulmia muutama aste olisko 5 en ole varma mutta noin me toimitaan F3Cssä kuten Timo sano. Eli haetaan ilman heading holdia se perä suunnilleen kohdalle mitataan perän sliderin kotelon väli tönärillä yleensä 7-8mm ja sen jälkeen siirretään servoa siten putkella että saadaan toi mitta kun Gyro on keskittäny itsensä ja silloin servovipu on kohtisuorassa mutta perässä on ne tarvittavat kulmat. Jotenki noin se meni helpompi näyttää ku selostaa vai koittaako Timo selostaa mitä tarkotin.

Joo jotain tommoista mä tein ennen, mutta nykyään noi gyrot on niin hyviä, että lyön ne vaan kopteriin kiinni ja säädän servon 90 asteen kulmaan ja sen perän vivun kuten ohjeessa neuvotaan ja rock roll... Vaikka sen jollain 1600 rpm säätäisi pitämään perä normal modella, niin sitten 1650 rpm:llä se on ja pielessä, saati sitten taivaalla. Jollei se perä pidä nykygyroilla, niin kyllä se ongelma on jossain muualla kuin perän tönniksen millin säädöillä. Mikäli olet itsekin ege oikein ne kopterisi perät rakentanut, niin olet liimannut ne linkit päät perätöniksen sisään jotten ne tärinässä katkea. Tällöin ainoa keino säätää perää on siirtää servoa ja se on kokokopalla niin työlästä hommaa etten usko sun siihen ryhtyvän.

Huomatkaa siis, luultavimmin koko maajoukkueen kärki, Anssi, Ari, Juho ja minä liimaamme epoksilla tai pikaliimalla ne peräntyöntötangon linkit kiinni ja laitamme vielä kutistesukkaa päälle. Tämä ihan vain sen takia, että muuten se linkki tärinässä murtaa sen 2mm kierretapin työntötangon sisältä poikki ja sekös on ratkiriemukas tilanne. Noissa käyttämissämme koptereissa se peräservon paikkakin on kiinteä joten ei me juurikaan kentällä mitään peräntöniksen pituutta enää säädellä. Rakennetaan vaan se heti ohjeen mukaan ja siten ettei se toivon mukaan hajoa koskaan. Eikä meillä ole ollut mitään ongelmia perien kanssa.

--
Timo
Jep just noin olen tehny eli liimaalla linkit kliinni ja kutistesukka päälle.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
11106 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Syyskuu, 2007, 17:26:58
kirjoittanut Silli
15 Vastauksia
5846 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Joulukuu, 2011, 15:16:54
kirjoittanut 1m4s0_
39 Vastauksia
13644 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Maaliskuu, 2010, 01:29:25
kirjoittanut Timo Huhtamäki
5 Vastauksia
3382 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2011, 10:59:58
kirjoittanut Luigi Cravatto
18 Vastauksia
6627 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2014, 20:09:28
kirjoittanut TeroS