Yritin tänään saada omaa vaeltamistani korjattua tämän ketjun ohjeilla. Kopterina on HK450v2, gyrona HK401b ja radiona DX7. Nokka on kääntynyt oikealle ja perä vasemmalle, arviolta nopeudella 45 astetta ~20 sekunnissa.
Luin ennen uloslähtöä vielä ohjeet ja omasta mielestäni olin sisäistänyt homman. Joka tapauksessa näin tein:
Vaihdoin gyron gainin 40%:iin, gyron valo sammui. Kokeilin nostaa kopteria ilmaan ja kopterin nokka lähti kääntymään voimakkaasti vasemmalle ja radion tikun sai vääntää melkein täysin oikealle, jotta sai pidettyä suorassa.
Kaasu pois, kuusiokoloavain käteen ja löysäsin peräservon kiinnityksen ja liikutin sitä arviolta ~2-3mm peräänpäin. Uudestaan kierroksia koneeseen ja kopteri kääntyy vielä voimakkaammin, eikä tikulla saa enää pidettyä paikallaan. Eli taisi olla korjaus väärään suuntaan, taas peräservon kiinnitystä löysälle ja liikutin sitä ensin takaisin lähtöpisteeseen ja sitten vielä ~2mm kopterin nokkaa kohti. Kierroksia koneeseen, nokka kääntää edelleen hieman vasemmalle, mutta saan sen pysymään suht oikeassa suunnassa, kun korjaan trimmillä 7 naksausta oikealle.
Olen tyytyväinen, joten kopteri alas ja rämpytin sensitivity arvoa edestakaisin. Ensiksi tuntui, että 3 ei riittänyt, joten rämpytin nopeammin ja varmaan 5 tai 6 kertaa rämppäsin, ennen kuin gyron ledi vilkutti jotain. Eli ilmeisesti tallennus onnistui?
HH-mode takaisin päälle ja laitoin gainin arvon 80%:iin. Nostin konetta ilmaan ja huomasin, että kierrokset laskivat. Ensimmäinen akku loppui (tällä hetkellä omistan 2). Uusi akku kiinni ja leijuttelussa kopteri käyttäytyi oikeastaan ihan yhtä hyvin kuin ennen säätämistä. Nostin kopterin pään tasolleni, perä minua kohti ja huomasin, että perä nykii satunnaisesti, tiputin gainia kopterin ollessa ilmassa ~10% enkä huomannut suurta eroa. Lopuksi laskin koneen vielä maahan ja laitoin kaasukäyrän yläpäähän vähän lisää kierroksia, mutta toinenkin akku hyytyi ennen kuin pääsin kunnolla näkemään vaikutusta.
Lähtötilanteessa perälapa oli katsottu silmällä suoraan ja linkkivarsi asennettu 90 asteen kulmaan. Gyrosta oli myös limit säädetty kohdalleen. Nyt kun olen liikuttanut peräservoa nokkaa kohti, kävi tietysti niin, että perälavan liikealue ei mene tasan. Eli perälavat ei taitu toiseen suuntaan läheskään niin paljon kuin toiseen, mutta onko tämä ongelma?
Ja mistähän tuo nykiminen voisi johtua? En ole vielä tehnyt gyroon modausta, eli liimannut gyron piirilevyä kiinni koteloonsa, mutta se varmaan olisi seuraava hyvä peliliike?